Halvblod eller varmblod? (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Det har aldrig hetat halvblod. Jag har stamböcker sedan mer än 100 år tillbaka. De hette först ädla hästar och därefter varmblod.

När jag började med hästar på 70-talet hette de oftast varmblod, någon gång hörde jag någon som sa halvblod. Det var först på 80-talet som jag stötte på de som kallade travare för varmblod, vilket jag tyckte var konstigt. Red dessutom en travare då och ingen omkring hästen kallade den för varmblod.
Så varför finns det artiklar om att de bytte namn? (länk ovan)
 
Så varför finns det artiklar om att de bytte namn? (länk ovan)
Min teori som jag var inne på i mitt förra inlägg är att på 80-talet, när travare började säljas som ridhästar i lite större utsträckning så annonserades dessa som "varmblod". Det var ju varmblodiga hästar och det lät kanske bättre än att sälja dem som "travare". Det innebär att de varmblodiga hästar som inte var travare började undvika att använda det ordet i annonser. Detta blev sedan etablerat under ett par decennier. Tidningsartikeln kom i ett skede där dåvarande ASVH, nu SWB, bestämde sig för att återta varmblodsbegreppet mer systematiskt.
Anekdot på temat: På 90-talet pratade jag med en äldre kvinna som tidigare fött upp mycket ridhästar. Hon hade annonserat ut en av sina sista uppfödningar i en av de där annonstidningarna som poppat upp under den tiden som "Fint varmblod" och sen angett stammen. Hon berättade för mig att hon fick en massa konstiga frågor om den var startad på travet och sånt? Hon fattade ingenting! Jag fick förklara för henne att "varmblod" var kod för varmblodig travare i annonsspråket.
 
Min teori som jag var inne på i mitt förra inlägg är att på 80-talet, när travare började säljas som ridhästar i lite större utsträckning så annonserades dessa som "varmblod". Det var ju varmblodiga hästar och det lät kanske bättre än att sälja dem som "travare". Det innebär att de varmblodiga hästar som inte var travare började undvika att använda det ordet i annonser. Detta blev sedan etablerat under ett par decennier. Tidningsartikeln kom i ett skede där dåvarande ASVH, nu SWB, bestämde sig för att återta varmblodsbegreppet mer systematiskt.
Anekdot på temat: På 90-talet pratade jag med en äldre kvinna som tidigare fött upp mycket ridhästar. Hon hade annonserat ut en av sina sista uppfödningar i en av de där annonstidningarna som poppat upp under den tiden som "Fint varmblod" och sen angett stammen. Hon berättade för mig att hon fick en massa konstiga frågor om den var startad på travet och sånt? Hon fattade ingenting! Jag fick förklara för henne att "varmblod" var kod för varmblodig travare i annonsspråket.
Ok så kan det vara. Mina släktingar som var äldre än jag födda -27 och -60 sa alltid på 80-90 talen halvblod. Men de var inte engagerade i uppfödning av hästar. (dock hade väl en varit på någon blåstjärnkurs på Strömsholm osv på 50-60 talen)
 
Så varför finns det artiklar om att de bytte namn? (länk ovan)

Det är inte någon form av officiellt namnbyte utan man ville korrigera, det blev väldigt tokigt när folk blandade ihop travhästar och ridhästar. T ex var det någon här som känt sig lurad när man köpt ett danskt varmblod och trodde man fått en travhäst. I resten av världen heter rasen varmblod.

Rasen har aldrig hetat halvblod men många har kallat den så. Ett halvblod är en häst med en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras.
 
Kan det vara lokala skillnader? Jag är skåning, började rida 1967 och "alla" sa halvblod. Inklusive gamla remontuppfödare och fd ryttmästare. Flyingehingstarna refererades till som halvblodshingstar, etc.

Att halvbloden kallas varmblod var inget jag stötte på förrän jag gått över till islandshäst, så det bör ha varit slutet på 80-talet - början på 90-talet.
 
Halvblod har väl varit en vardaglig benämning som använts av en stor andel av hästfolket under lång tid, som benämning för den varmblodiga ridhästen generellt. Även om det är helt korrekt att benämna dem varmblod också.
Jag personligen fick lära mig att det hette svenskt halvblod, när jag började rida på ridskola 1977. Och halvblodet är en av de varmblodiga hästraserna.
Min numera bortgångna granne var hästuppfödare i många många år och han benämnde hästarna som varmblod.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp