alicelouise

Trådstartare
Hej! Jag har funderat på det här med att köpa häst men jag har hört att 90% av alla skimlar får tumörer pga en mutation med pigmentet. Är det sant? Om det är sant är det då dåligt att köpa en skimmel om man inte är superrik eftersom det förmodligen blir en del besök hos veterinären? Det spelar ingen roll vilken färg på häst det är men om jag hittarna bra skimmel ska jag strunta i det då?
 
Jag väljer aktivt bort skimlar pga det som kallas skimmelcancer. Alla får det inte men tillräckligt många för att jag inte ska vilja ha det. Sen finns det andra som aktivt väljer skimlar
 
Ja, skimmlar får melanom. I princip alla får det förr eller senare, men generellt tidigare och mer hos de som har dubbla skimmelanlag. Börjar ofta som knutor under svansroten. Det är generellt inte maligna tumörer dvs de är inte farliga i sig men har man otur kan de börja växa på ställen där de gör skada bara genom att vara ivägen som tex tarmarna.
 
Jag har och haft några skimlar. Ingen har fått något sådant hittills. 9, 13 och 15 år nu. En häst i stallet togs bort av det nu och han var 27 år. Inga problem med det tidigare. Hade ett par ponnyer oxå och hade tur med dem oxå.

Jag hade inte valt bort en häst för att den var skimmel om allt annat hade stämt.
 
Jag har och haft massor med Grå. Ingen har fått något sådant hittills. 9, 13 och 15 år nu. En häst i stallet togs bort av det nu och han var 27 år. Inga problem med det tidigare.

Jag hade inte valt bort en häst för att den var skimmel om allt annat hade stämt.
Vi har också haft en massa skimlar där ingen haft något sånt. Inte som vi vet iaf :o. Ena hemma nu är 22 år och hittar inget på henne :idea:.
 
Har också haft skimmlar varav endast en varit så allvarligt med knöl som krävde op. Den fick inga knutor alls förrän den var 16. Väljer bort skimmlar numera men det är mer pga min renhetsmani som gör att jag tycker det är rätt jobbigt med att hålla dem vita och fina. 😁
 
Den största delen av alla skimmlar tas bort innan canser blir det problem, möjligen skulle jag välja bort om båda föräldrarna är skimmlar. Detta gäller vid val av ridhäst.
När det kommer till avel så ska det vara något alldeles extra för att jag skulle välja skimmel.

Som någon skev innan så ser jag ett större problem med att hålla en skimmel ren.
 
Jag har haft två skimlar som togs bort när det 20+ av helt andra orsaker. Ingen av dom hade några synbara tumörer.
Har idag en skimmel som är 18 år och inte heller där finns något synbart ännu.
Däremot har jag haft en mörkbrun häst som fick det när hon var runt 16 år. Hon togs bort när var 18 för då hade hon en tumör som påverkade synen.
 
Vi har en skimmel som har två små knölar på svansroten. De är väl ca 0,3 cm stora eller så. Ganska små alltså. Dessa hade han redan när vi köpte honom och på de två år vi haft honom har de inte vuxit. Han är 12 år.
 
Jag hade en skimmel som hade en liten tumör vid svansen och tydligen flera på insidan. Dog väldigt hastigt utan några symptom när nån tumör brast. Jag väljer bort skimmlar när jag kollar annonser speciellt om de har rosa/skär hud också.
 
Min har några knölar under svansroten, har inte växt sedan jag köpte honom för snart fyra år sedan, han är 21 nu. Har träffat flera med knölar, men ingen som dött på grund av dem.
 
Jag hade en skimmel som hade en liten tumör vid svansen och tydligen flera på insidan. Dog väldigt hastigt utan några symptom när nån tumör brast. Jag väljer bort skimmlar när jag kollar annonser speciellt om de har rosa/skär hud också.


Varför pga rosa/skär hud? Nyfiken.
 
Har träffat på ett antal skimlar, varav ett par med märkbara knölar. Endast en av dessa hade problem. Den var å andra sidan ganska ung och heterozygot (enkelt anlag), så inte en individ man väntade sig skulle ha större problem, men det slutade med avlivning i det fallet.
 
Hej! Jag har funderat på det här med att köpa häst men jag har hört att 90% av alla skimlar får tumörer pga en mutation med pigmentet. Är det sant? Om det är sant är det då dåligt att köpa en skimmel om man inte är superrik eftersom det förmodligen blir en del besök hos veterinären? Det spelar ingen roll vilken färg på häst det är men om jag hittarna bra skimmel ska jag strunta i det då?


Min veterinär säger att ungefär 90 % av alla skimlar har anslaget, men ungefär 90 % hinner dö av naturliga orsaker innan dom får besvär av skimmelcancern /melanom....

Jag har haft en sådär 12 - 15 skimlar och endast en dog av skimmelcancer och då var hon 22 år.
Övriga dog mellan 25 och 28 år av naturliga orsaker...

Jag har också haft en 28 åring som dog av skimmelcancer fast han var BRUN...

Står nu i begrepp att köpa ytterligare en skimmel 🥰🥰🥰
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 730
Senast: Lobelia
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 671
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp