Skimmelknutor

Ja, det är konstigt med skillnaden!

Angående silveranlaget, så ger det bara allvarlig MCOA hos homozygota hästar. Man ska alltså undvika silver + silver (och silver + fux), men heterozygota silverhästar verkar klara sig med lindriga förändringar i ögonen och blir alltså inte blinda eller ens svårt synnedsatta, vilket de homozygota kan bli.

Hoppas det går bra för din ponny!

Nä men sedär! Då fattade jag fel när jag hörde om MCOA på SLU-dagarna för tio (?) år sen. Jag förstod det som att ZZ gav snabbare symptom bara, typ att de var garanterat blinda vid x års ålder, medan Zz gjorde att de oftast hann bli avlivade av andra anledningar innan de blev helt blinda. Då hamnar det i ett annat läge. Kanske ska kika på de där Rocky Mountain ändå... ;)
 
Nä men sedär! Då fattade jag fel när jag hörde om MCOA på SLU-dagarna för tio (?) år sen. Jag förstod det som att ZZ gav snabbare symptom bara, typ att de var garanterat blinda vid x års ålder, medan Zz gjorde att de oftast hann bli avlivade av andra anledningar innan de blev helt blinda. Då hamnar det i ett annat läge. Kanske ska kika på de där Rocky Mountain ändå... ;)
Ja, då har vi lite olika info! Vill minnas att min källa är tidningen Islandshästen för några år sedan, men vet inte vad de pekade på för forskning. Har inte hört talas om någon silverhäst som blivit helt blind, men man är ju också noga i aveln numera! Tidigare har det funnits ett rykte om att silverhästar skulle ha dåligt lynne, och jag tänker att det kan ha uppkommit just pga synnedsättningar och hästar som då reagerat mer på t.ex. ljud och annat.

Rocky Mountain finns ju förvisso i fler färger än silver, men kan hålla med om att färgen är häftig!
 
Ja, det är konstigt med skillnaden!

Angående silveranlaget, så ger det bara allvarlig MCOA hos homozygota hästar. Man ska alltså undvika silver + silver (och silver + fux), men heterozygota silverhästar verkar klara sig med lindriga förändringar i ögonen och blir alltså inte blinda eller ens svårt synnedsatta, vilket de homozygota kan bli.

Hoppas det går bra för din ponny!
Jag har även hört att det är värre i vissa raser, som Rocky Mountain Horse, så det verkar vara någon eller några andra gener som påverkar tillsammans med silver.
 
Ja, då har vi lite olika info! Vill minnas att min källa är tidningen Islandshästen för några år sedan, men vet inte vad de pekade på för forskning. Har inte hört talas om någon silverhäst som blivit helt blind, men man är ju också noga i aveln numera! Tidigare har det funnits ett rykte om att silverhästar skulle ha dåligt lynne, och jag tänker att det kan ha uppkommit just pga synnedsättningar och hästar som då reagerat mer på t.ex. ljud och annat.

Rocky Mountain finns ju förvisso i fler färger än silver, men kan hålla med om att färgen är häftig!
Pratade med några som föder upp islandshästar som sa att den första silverhingsten man fick tag på i Sverige hade dåligt lynne, hans färg var populär men tyvärr ärvde han även ned dåligt lynne.
 
"Normal" kolikbehandling är sondning (inkl vätska), rektalisering, smärtstillande och kramplösande. Samt promenad i 10 min per timme. Det utför ofta ambulerande veterinär, t.ex. distriktet, och den behandlingen hade jag absolut låtit hästen genomgå även om den var skimmel med känt melanom. Skulle det inte hjälpa, däremot, så förstår jag att man överväger avlivning.
Jag hade inte utfört allt det du räknar upp som normal behandling.
MEN nu pratar vi ju om specifikt en (min) häst där övriga fakta om djuret endast är känt för mig.

Jag säger inget emot att andra behandlar eller hur mycket, bara att @Bapelsin s fall är en av mina stora skräckar i livet, just att råka utsätta hästen för helt omöjliga livräddande insatser och vad det kan innebära.
 
Vet du vem det var? Hingsten alltså?
Jag gissar på Askur, hört att han hade rykte om sig att lämna hästar med dåligt lynne - men har också hört motsatsen. Han användes ju oerhört mycket så är iofs inte konstigt om han lämnat både sött och salt sas.
 
Ja, då har vi lite olika info! Vill minnas att min källa är tidningen Islandshästen för några år sedan, men vet inte vad de pekade på för forskning. Har inte hört talas om någon silverhäst som blivit helt blind, men man är ju också noga i aveln numera! Tidigare har det funnits ett rykte om att silverhästar skulle ha dåligt lynne, och jag tänker att det kan ha uppkommit just pga synnedsättningar och hästar som då reagerat mer på t.ex. ljud och annat.

Rocky Mountain finns ju förvisso i fler färger än silver, men kan hålla med om att färgen är häftig!

Jag kunde såklart inte motstå att kolla upp vad Bo Furugren skrivit om silver.

En pleiotropisk effekt av silvergenen PMEL17 ger medfödda ögonanomalier, multiple congenital ocular anomalies (MCOA) syndrom (anomali betyder "avvikelse", "rubbning", mm). Till skillnad från silverfärgen är nedärvningen av ögonanomalierna intermediär. Homozygoterna har många ögondefekter som irishypoplasi (otillräcklig cellbildning i iris), grå starr, cystor, onormal hornhinnekurvatur mm. Heterozygoterna har mindre allvarliga defekter men cystor är typiska symptom (56).

Citatet är från sida 110 i Hästens färger från 2020. Referensen (56) är Andersson, L S, Wilbe, M, Viluma, A. Gothran, G, Ekesten, B et al. 2013. Equine multiple congenital ocular anomalies and silver coat colour result from the pleitropic effekt of mutant PMEL. Plos ONE 8 (9): e75639.doi: 10.1371/journal.pone.0075639.
 
Jag kunde såklart inte motstå att kolla upp vad Bo Furugren skrivit om silver.



Citatet är från sida 110 i Hästens färger från 2020. Referensen (56) är Andersson, L S, Wilbe, M, Viluma, A. Gothran, G, Ekesten, B et al. 2013. Equine multiple congenital ocular anomalies and silver coat colour result from the pleitropic effekt of mutant PMEL. Plos ONE 8 (9): e75639.doi: 10.1371/journal.pone.0075639.
Det där stämmer med vad jag läst, att det finns cystor även hos heterozygota silverhästar, men att avvikelserna är mindre allvarliga.
 
Jag gissar på Askur, hört att han hade rykte om sig att lämna hästar med dåligt lynne - men har också hört motsatsen. Han användes ju oerhört mycket så är iofs inte konstigt om han lämnat både sött och salt sas.
Min lilla fördom är att han användes "på vilka ston som helst", dvs kanske även sådana som inte borde gått i avel, bara för att folk ville ha silverfärgen. Och då blir det ju minst sagt spretigt vad gäller avkommornas kvalitet! Han hade väl ingen superhög bedömning heller, så hade knappast använts så mycket om han vore vanlig svart... Ser honom i stort sett aldrig i hästars stam nuförtiden, så verkar inte ha gjort så stort avtryck i aveln heller, trots att han användes flitigt ett tag.
 
Jag har även hört att det är värre i vissa raser, som Rocky Mountain Horse, så det verkar vara någon eller några andra gener som påverkar tillsammans med silver.
Ja, i så fall är det ju en god anledning att välja någon annan färg om man vill ha Rocky Mountain!
 
Min lilla fördom är att han användes "på vilka ston som helst", dvs kanske även sådana som inte borde gått i avel, bara för att folk ville ha silverfärgen. Och då blir det ju minst sagt spretigt vad gäller avkommornas kvalitet! Han hade väl ingen superhög bedömning heller, så hade knappast använts så mycket om han vore vanlig svart... Ser honom i stort sett aldrig i hästars stam nuförtiden, så verkar inte ha gjort så stort avtryck i aveln heller, trots att han användes flitigt ett tag.
Det är mitt intryck också.

Det finns några fina kvar, Skaneyland har några, men nej, man ser inte så ofta Askur i stammen
 
Som jag säger. Kanske att jag skulle testa vätska och promenera (knappt behandling i min värld) men definitivt aldrig mer än så.
Ingen specifik kolik-behandling, kramplösande eller vad man nu gör veterinärmedicinskt utan då kommer jag ta bort henne direkt istället.
Ok, det är ditt beslut och du har säkert tänkt igenom det. Men man ska veta att hästen kan uppvisa starka symptom och ändå bli snabbt bättre med ganska små insatser och tvärtom. Jag hade hellre kollat upp hästens status kring förekomsten av invärtes knutor regelbundet, än att tänka att det är något som jag tar med i beräkningen om behandling eller inte vid kolik.
 
Ok, det är ditt beslut och du har säkert tänkt igenom det. Men man ska veta att hästen kan uppvisa starka symptom och ändå bli snabbt bättre med ganska små insatser och tvärtom. Jag hade hellre kollat upp hästens status kring förekomsten av invärtes knutor regelbundet, än att tänka att det är något som jag tar med i beräkningen om behandling eller inte vid kolik.
Det är en av sakerna jag skulle göra annorlunda om jag skaffar en skimmel igen. Jag skulle utgå ifrån att det är som med isberg dvs det finns minst lika mycket ”under ytan” som det som syns och känns. Och utifrån det tankesättet ha en vet. som tittar på min häst regelbundet.
 
En okunnig fråga i sammanhanget kanske men hur är det med skäckar? Har de också högre risk för skimmelknölar?
 
Nä men sedär! Då fattade jag fel när jag hörde om MCOA på SLU-dagarna för tio (?) år sen. Jag förstod det som att ZZ gav snabbare symptom bara, typ att de var garanterat blinda vid x års ålder, medan Zz gjorde att de oftast hann bli avlivade av andra anledningar innan de blev helt blinda. Då hamnar det i ett annat läge. Kanske ska kika på de där Rocky Mountain ändå... ;)

Ja, då har vi lite olika info! Vill minnas att min källa är tidningen Islandshästen för några år sedan, men vet inte vad de pekade på för forskning. Har inte hört talas om någon silverhäst som blivit helt blind, men man är ju också noga i aveln numera! Tidigare har det funnits ett rykte om att silverhästar skulle ha dåligt lynne, och jag tänker att det kan ha uppkommit just pga synnedsättningar och hästar som då reagerat mer på t.ex. ljud och annat.

Rocky Mountain finns ju förvisso i fler färger än silver, men kan hålla med om att färgen är häftig!
Det var väl nån bukefalist för rätt länge sen vars hästar var med i en forskningsstudie om silvergenen på islandshästar och då upptäcktes det att om båda föräldrarna har silvergenen så fick avkomman en ögonsjukdom.
Tror det var @Inte_Ung (?) eller minns jag fel? Hittar inte tråden när jag söker.
 
En okunnig fråga i sammanhanget kanske men hur är det med skäckar? Har de också högre risk för skimmelknölar?
Skäckar kan lättare få problem med solen och liknande problem för de har inget pigment i de vita områdena. Skimmel är en pigmentsjukdom där en gen ger ökad produktion av pigment, pigmentcellerna går på högvarv för att sen brännas ut.
 
Skäckar kan lättare få problem med solen och liknande problem för de har inget pigment i de vita områdena. Skimmel är en pigmentsjukdom där en gen ger ökad produktion av pigment, pigmentcellerna går på högvarv för att sen brännas ut.
Dolly har en del problem framför allt på/runt mulen på sommaren som jag inte sett tidigare, det måste ha med det att göra.
Tack!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
287
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 006
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 356
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 155
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp