"Skimmelsjuka"

Sv: \"Skimmelsjuka\"

Vår shettis har knölar på undersidan av svansroten samt runt ändtarmsöppningen. Pratade med vet om det som tyckte att så länge hon inte har några problem av det så behöver man inte göra något. Inte ens ta biopsi för att se om det är malignt eller benignt. Vet sa också att det man kan göra är att amputera svansen om de från problem att bajsa.

Nu är vår ponny 20 år så det är liksom inte aktuellt att göra något ö.h.t. så länge hon är pigg och glad. Kollar då och då om knölarna förändrats. Skulle hon få problem så kommer hon antagligen att få vandra vidare.

Så, summa summarum. Håll lite koll på allmäntillstånd. Om man är orolig kan man ju be vet titta på det vid nästa vaccination eller så när man ändå har vet där.
 
Sv: Re: \"Skimmelsjuka\"

den är ingen siffra jag diktat upp utan det är ett flertal veterinärer som sagt så....

att du inte sett det kan tex bero på att hästarna inte hunnit bli tillräckligt gammla. det dyker sällan upp förrän i 10-12 års åldern, ofta senare. dessutom sitter dom inte alltid på utsidan, dom kan även finnas i inre organ där dom kan ställa till en hel del problem. ju snabbare hästen skimmlar av, ju större risk är det för melanom. flugskimmlar löper mindre risk eftersom dom fortfarande har pigment i sina hårstrån.
 
Sv: Re: \"Skimmelsjuka\"

Tvivlar starkt på att siffran skulle vara så hög, har faktiskt aldrig träffat en skimmel med knölar trots att jag träffat väldigt många skimlar genom åren (även riktigt gamla sådana 25+). Tror att det är en klar överdrift att säga att så många drabbas.
Jag har för mig att siffran är att 80% får melanom innan 15 år.
PL
 
Sv: Re: \"Skimmelsjuka\"

den är ingen siffra jag diktat upp utan det är ett flertal veterinärer som sagt så....

att du inte sett det kan tex bero på att hästarna inte hunnit bli tillräckligt gammla. det dyker sällan upp förrän i 10-12 års åldern, ofta senare. dessutom sitter dom inte alltid på utsidan, dom kan även finnas i inre organ där dom kan ställa till en hel del problem. ju snabbare hästen skimmlar av, ju större risk är det för melanom. flugskimmlar löper mindre risk eftersom dom fortfarande har pigment i sina hårstrån.

Det är faktiskt en stor andel med just många gamla skimlar jag känt genom åren och inte en enda av dem har haft knutor (blandat ponnyer och halvblod).
Handlar ändå om ganska stort antal genom åren, kan tex bara nu på rak arm säga att jag har minst 10 st vita 20+ gamlingar i bekantskapskretsen, samtliga utan knutor.

Sen kan man ju fråga sig lite hur en sådan siffra kommer till, det kan ju faktiskt också vara så att de med problem syns, de söker hjälp och blir så att säga synliga, men alla gamlingar som inte har problem de söker man ju inte hjälp med utan de går så att säga "osynliga" där hemma.
För det känns som lite för stor slump att jag bara skulle ha träffat hästar ur den friska gruppen när det ändå handlar om ett större antal.
 
Sv: Re: \"Skimmelsjuka\"

Nej de studier som det är fråga om är just studier där man har kollat hur stor del av en gruppn som hal melanom. Antingen har du träffat på ett osannolikt urval eller så är det ingen som upptäckt knutorna. Sen är inte alla vita hästar avblekta skimmlar.
PL
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Vad gör man om ens skimmelsto med melanomknölar i svansen börjat klia sig i svansen? Vad är det då för fel? Vad kan man göra? Hästen är fullt frisk och kry i övrigt.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Jag läste också något om det nylingen. Där jag läste påtalades också att skimmeln i naturligt tillstånd skulle ha svårare att överleva pga. den lätt skulle falla offer för rovdjur och dessutom röja flockens position. Skimmelfärgen torde alltså vara en oönskad färg om hästen själv valde. Inte så konstigt då att det finns färgbundna sjukdomar. Detta fenomen är ju inte heller unikt även andra djur där ett vitt djur föds är det ofta befäst med defekt. Döva katter, blinda hundar tex.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Sen har forskning även visat att alla skimlar, oavsett ras, stammar från en och samma häst med en gendefekt som ger skimmelanlaget. Då torde ju benägenheten för att utveckla cancer också ha med det att göra.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

att dom har så lätt att få det beror väl på pigmentet, är det inte de vita hästarna som är framavlade, det fanns inga vita hästar från början, var det inte så..? iallafall så är det väl samma sak som med människor, dom med ljus hy har lättare att få hudcancer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
1 907
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 020
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp