"Skimmelsjuka"

T

tuttiboo

\"Skimmelsjuka\"

Är det någon här som har erfarenhet av malignt melanom på skimlar? Har träffat på skimlar med knölar både ut- och invändigt (upptäckt efter obduktion). Någon som vet mycket om detta? Hur många hästar drabbas varje år? Varför är vissa skimlar disponerade för denna sjukdom och inte andra?
Är det någon som haft en häst med MM?
Undrar en del över det här, då vår ponny fått knölar under svansroten.
 
Re: \"Skimmelsjuka\"

Min skimmel har det, har haft sedan han var 11 år. Nu är han 22 år och har inte varit sjuk alls pga av knölarna. 9 av 10 skimmlar får sk skimmelcancer, men det är bara i enstaka fall som hästen faktisk blir sjuk av det. För övrigt finns det många gammla tråder där jag och andra berätter mer om vad detta innebär, vad som orsakar det osv.
 
Re: \"Skimmelsjuka\"

Och dom flesta melanom är inte alls maligna, utan benigna! Så det är fel att kalla det för malignt melanom, om du ni inte har fått bekräftad att din ponny har en aggressiv form av cancer som sprids och gör honom sjuk :confused:
 
Re: \"Skimmelsjuka\"

Nej, min ponny har inte fåt någon bekräftad diagnos på cancer, det var mest en allmän förfrågan om varför melanomet uppstår. Och varför drabbar det inte ALLA skimlar?
 
Re: \"Skimmelsjuka\"

Det är jag inte säker på, kanske helt enkelt beror på att det inte hinner utvecklas innan hästen tas bort av andra skäl??
:confused:
 
Re: \"Skimmelsjuka\"

har stött på 2 hästar som ja ride å tyckt om otroligt mycket.. den ena en ponny som en kompis ägde.. hon har itne vare besvärad alls iaf itne som vi märkt.. den andra en ridskolehäst som ja även red på privathäst innan ridskolan köpte honom... han har haft de ett bra tag å nu efter sommaren har han levat upp igen å mår jätte bra å är inte besvärad av de.. men innan sommaren var han lite hängig.. så de går väl upp å ner.. men han e juh lite till åren nu så de får han juh vara.. han är 14 år å har gått på ridskolan sen 96 åja tror att de va då den upptäcktes.. har hört nånstans att cirka 80 % av alla skimmlar över 15 år har "skimmelcancer" vet tyvärr inte varför de drabbar just skimmlar men knölarna är väl pigenhtceller så de kan juh ha nått att göra med ljusa pigment (ren gissning)
 
Re: \"Skimmelsjuka\"

Det finns massor med litteratur på engelska om dessa "knölar". Min Dame är nu 21-år och har haft sina knölar under svansen (2st) sen hon var ca 4-5 år. Nu har hon flera, både utvärtes men även inne i slidan = inga föl. Men på sommaren kan dom på svansen vätska sej lite, men då tar jag bara lite puder och lindar på en gasbinda några dagar, mest för att hålla flugorna borta. Det vanligaste är att hästen dör av ålderdom eller annan skada, Det är ytterst sällsynt att hästar dör av sina knölar. Men det finns fall där knölarna satt sej i tarmen och orsakat kolik som hästen dött av. Men det har hänt några enstaka gånger i england. Tror inte att det finns dokumenterat något fall i sverige. Knölarna är inte farliga, men man bör hålla dom under uppsikt så dom inte börjar blöda eller något annat. Då kontaktar man veterinären. Annars, låt dom vara. Pilla absolut inte på dom i onödan, då kan du orsaka blödning och sår som kan vara svåra att behandla.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Båda mina ponnysar hade detta, den ena hade inga problem alls med det medans den andra fick problem på äldre dar, när han var 16 märkte jag att dom växte och blev större under svansen å en stor sprack när vi åkte transport, veterinären brände på det men det tog bara ett par dgr så blev han sjuk å hade så ont att han inte kunde bajsa eller något, åkte till sjukhus och där visade det sig att han hade fullt i hela tarmarna och det fanns inget att göra så vi fick ta bort honom...tydligen är det ovanligt men vi hade den oturen iaf...
 
Sv: "Skimmelsjuka"

mitt sto har det , det sitter under svansroten ett par stycken och när vi köpte henne så hade hon en stor knöl på nosryggen :eek: var ca 5cm lång och 3 cm bred! men då jag inte kunde rida med nosgrimma på henne plus att flugorna åt på den så det blev ett stort hål i den så beslutade vi att operera bort den! och vilken skillnad hon blev såå fin :love:
men som sagt det är nog väldigt vanligt på skimmlar att de har dessa "knölar" har träffat många skimmlar i mina dag och de flesta har haft små knölar..
har haft henne sen hon var 12 och nu är hon 22, och hennes knölar under svansen är inte förändrade.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Jag upptäckte att våran ena shettis hade små knölar under svansroten efter att jag läste om de i en bok, för 15 år sen. Ponnyn bli 30 i år och har aldrig haft problem med dom:)

Men jag har oxå funderat lite över detta, att just skimmlar ofta får det lixom...
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Inom "min" avel försöker man att blanda in bruna individer, då det verkar som om att skimlar som snabbt bleks oftare/snabbare får melanom än de som är mörka längre. En individ med två skimmelföräldrar bleknar ju snabbare än en med en brun och en skimmel till föräldrar.
Brun och brun förresten, det går ju lika bra med tex svart eller fux.

Och jag håller med er ovan, i vissa fall kan hästar med melanom leva "hur länge som helst", medan det på andra sprids relativt snabbt och leder till döden.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Våran lilla shettis har det också fast vid ena örat, veterinären gav honom 1år men det var....
jag tror det var 4-5år sedan, och knölen blir bara mindre :)
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Detta hade min förra häst, en lippizanervalack - skimmel förstås. När han var 26 år var tänderna slut, så då tog vi bort honom när han inte kunde äta ordentligt längre. Vid slakten hade de hittat 15,5 kg tumörer, så det verkar ju som att melanomet till slut hade utvecklats till en elak variant som spridit sig.

Detta var inget han hade ont av, utan han var fullt ridbar in i det sista, det var bara tänderna som besvärade honom på ålderns höst.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

"Min häst" på gymnasiet där jag gick fick väldigt aggresiv cancer i käken och på en vecka kunde hon knappt inte äta. Hon togs givetvis bort.:cry:

Och en till häst på min skola var halt från och till i två år, till sist gav dom upp och tog bort honom. Det visade sig att han hade cancer där frambenen "fäster" i kroppen.

Min häst är 13 år och skimmel, två små knölar under svansen som han inte störs av! Och kommer förhoppningsvis inte göra det heller:angel:
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Jag tror det var en artikel i ridsport om "skimmelsjuka" för inte så länge sedan. Och i den artikeln stod det att just genen som gör dom till skimmlar är också den genen som kan ge cancer.

(Om jag nu inte kommer ihåg fel)
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Usch, nu blev jag rädd. Har själv en skimmel.
Hur ser dessa knölar ut???
Och hur stora är dom ? :(
 
Sv: Re: \"Skimmelsjuka\"

. 9 av 10 skimmlar får sk skimmelcancer, .

Tvivlar starkt på att siffran skulle vara så hög, har faktiskt aldrig träffat en skimmel med knölar trots att jag träffat väldigt många skimlar genom åren (även riktigt gamla sådana 25+). Tror att det är en klar överdrift att säga att så många drabbas.
 
Sv: "Skimmelsjuka"

Min kompis tog bort sin 25år gamla lippezanare för ett par månader sedan. Hon hade länge märkt att han inte mådde bra men det fanns inget spec. att ta på. Hon tog ut veterinär ggr flera som kliade sig i huvudet.
Tillslut så bestämde hon sig att tiden var inne och åkte iväg till ett slakteri med honom, efter 1 vecka får hon hem ett brev från veterinären som jobbade där och där stod det att hela hästens slaktkropp var full i maligna knölar, han hade alltså haft det länge men på insidan så ingen har märkt något förutom att han hade varit grining ibland dvs haft jätteont!
Vidare berättade vet. att 80% av alla skimlar över 15år utvecklar malign melanom!!!!Han såg det ofta i sitt yrke på slakteriet!

:cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
1 823
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp