Skit också! Hjälp behövs!!

C

cranberry

Jag ska sälja min häst på onsdag och ringde nu till Granngården för att kolla så de säkert har köpekontrakt. Men nej, det har de slutat med.. :crazy:
Och nu det är ju alldeles för sent att beställa!

Så, hur gör jag nu? Jag vet att jag kan skriva ett själv men vad ska jag tänka på att få med så jag inte åker på något i efterhand?
Jag har kvar mitt eget köpekontrakt (som verkar vara "eget-skrivet") så jag kan ta mall därifrån. Men där står bara hästens uppgifter, säljarens, köparens och att hon säljs som ridhäst//avel etc..

Hästen är ett 11-årigt sto, riden, haft föl och säljes som tränings (ev. tävlings-) häst och för ev. senare avel. Kostar 40000, nu försäkrad i 30'.
Jag bekostar en vet.besiktning, ej röntgen.

Går det även att friskriva sig för ev. dolda fel som jag inte känner till? (Har inte haft några som helst problem med henne under min tid och enl. tidigare ägare inte innan heller) Det verkar ju vara mer och mer vanligt att stämma för dolda fel och jag vill ju inte åka på något som jag omöjligt kan ha vetat om.

Tacksam för all hjälp.
:bow: /cranberry
 
Här har Odal fortfarande kontrakt.. Men det hjälper ju inte dig kanske =/

Och JA du kan friskriva dig från dolda fel, finns en ruta på standardkontrakten för det =)
 
Tyvärr, ingen sådan i närheten (förutom granngården då) Vi måste vara enda hyfsat stora orten utan någon riktig hästaffär... Har 7 mil till närmsta.
I värsta fall så får jag väl åka dit imorgon, men eftersom det är sista helgen med häst och toppenväder så vill jag hellre ut och rida än sitta i bilen hela förmiddagen.
Det var därför jag frågade om någon har förslag på vad som bör vara med i kontraktet.

mvh, cranberry
 
Ja, jag vet. Men det är 2 timmar enkel resa.

Det jag behöver hjälp med är utformning av kontrakt, någon som vet?

Förutom säljarens, köparens och hästens uppgifter, pris, vad hästen säljs för att användas till och utbstp. Det har jag redan skrivit med i mitt utkast.

/cranberry
 
Tyvärr har jag ingen kopieringsapparat och fax hemma, annars hade jag kunnat faxa över mitt köpekontrakt (sånt som man köper), så hade du sett alla punkter som är med. Du känner ingen som kan faxa över ett? :confused:
 
Nej, tyvärr, ingen som hyfsat nyligen köpt OCH som har ett köpekontrakt.

Vad är det för punkter som är med förutom dem jag skrivit ovan?
Och hur ser punkten ut som avser dolda fel?

Vill du hjälpa mig med det blir jag jättetacksam!!

:bow: /cranberry
 
Kan man inte ladda hem sånt från er organisations hemsida?? det finns iallafall inom travet..bara gå på nätet och hämta hem.. :)
 
Hej, jag var på föreläsning i helgen om hästjuridik. Ta med allt du vet att hästen varit behandlad för, så kan i alla fall inte det bli dolda fel. Föreläsaren tyckte att det är bra att själv skriva kontrakt och inte använda de färdiga.
Att skriva "i befintligt skick" är inte heller någon lösning för att slippa "dolda fel".
Om du använder färdigköpt formulering ang. tvist, så välj exemplet att tvisten skall lösas vid allmän domstol och inte att den skall lösas av skiljedomstol.
Lycka till!
Ulla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 031
Senast: nullo-modo
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 478
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 212
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp