Skito interpad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 601
T

Tind

Den gamla tråden blev borttagen, säkert pga länkar till salusidor. Ber om ursäkt moderator! Så i denna tråden, inga länkar om vart den finns att köpa eller liknande, ta det genom PM.:)

Finns det någon som har denna paden och vill dela med sig om sina kunskaper? Till denna paden ska det användas ett schabrak/vojlock som är mjuk mot hästen och andas, vilka schabrak gör detta? Mjuka är ju relativt lätta att hitta, men som andas, vilka material gör det?

Sv: Skito interpad

Vanlig bomull andas ju. Ull med.

Sen är väl denna pad helt ny i sverige så det är nog få som hunnit testa, men Skito är ju suveräna för hästryggen.

Bra till bomlösa sadlar men funkar även för bomsadlar OM det finns plats för den under sadeln.

Tack för svaren!
Jag har tänkt med detta att man ska lägga padden ovanför schabraket, på "vanliga" padar till bomlösa ser verkar det mer som att själva paddarna sitter under schabraket (Grandeur sadelpad). Kan det spela nån roll så att det blir tryck på ryggraden?

Om du sätter padden ovanför schabraket kommer ju schabraket trycka på ryggraden då du itne kan göra någon tunnel. Varför kan du inte ha padden under?

Btw har jag lånat en sådan padd, dock tagit ur inläggen och har dem i min bomfripadd så det lär ju inte hjälpa dig nånting :angel:
Dock är inläggen extremt bra, och skito är :love: öht, och dessutom lär de hjälpa till att tryckfördela.

hmm, jag mejlade återförsäljaren och vad jag förstod på henne så skulle man ha paden emellan sadeln och schabraket, för det var noga att det var en bra undersida på schabraket. Men känns som du säger att det skulle bli tryck på ryggraden då, men borde det inte bli lika mkt tryck på ryggraden om man använder den mellan en bomfrisadel o schabrak som det borde bli på en bomsadel med schabrak?

Vad är det för material på yttertyget på padden? Skulle det funka att ha under schabraket? :)

hmm, jag mejlade återförsäljaren och vad jag förstod på henne så skulle man ha paden emellan sadeln och schabraket, för det var noga att det var en bra undersida på schabraket. Men känns som du säger att det skulle bli tryck på ryggraden då, men borde det inte bli lika mkt tryck på ryggraden om man använder den mellan en bomfrisadel o schabrak som det borde bli på en bomsadel med schabrak?
---------------------------------------------------------------------------------

Som du skriver så skulle det i princip gälla också för alla vanliga sadlar? För man har då sadeln (med kanal) och en vojlock under. Att schabrakken/vojlocken trycker på ryggraden alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Så har jag oxå tänkt, borde ju inte bli mer tryck så mot hur det blir med bomsadel och schabrak. Är osäker på hur det blir med tryck o så då jag inte haft min bomlösa så jättelänge. Med padden och schabrak under så borde det inte bli så mkt tryck på ryggraden, rätta mig gärna om jag har fel? Man vill ju inte att hästen ska fara illa av det.

Jo, du har ett poäng där - men sen är ju Skito inläggen riktigt tjocka, dom är ju 3/4" och framför allt MJUKA, så jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara för att Interpad ligger emellan sadeln och vojlocken/schabrakken. Dock tror jag att vojlocken/schabrakken inte får vara för tjock för då kan kanske sadlen bli lite ostabil.

Man skal väl "fixa det" så att det blir så nära den riktiga Skitopad vojlocken som möjligt.

Jag har en Grandeurpad nu, och det funkar ju bra förutom att det hade varit lite roligt att kunna ha andra schabrak och så, och framförallt skulle det bli lättare att tvätta. Men inte till vilken "pris"som helst, jag vill ju inte att det ska bli tryck på "fel" ställen/ryggraden.

Intressant. Jag prövade en Grandeur vojlock, då med både 6 mm inlägg och 12 mm inlägg. Men jag tyckte den var väldigt hal, sadeln snurrade nästan runt (och då får jag en smärre panik-känsla).

Hur fungerar Grandeur vojlocken för dig? Hur tjocka inlägg har du i din? Eller behövs det inga inlägg? Det är ju egentligen också 6 mm "inlägg" som är utanpåsydda, så i vanliga fall skulle det väl räcka?

Min pad funkar utmärkt, aldrig kännt att det skulle bli halt eller liknande. Inläggen vågar jag inte svara på hur tjocka dom är, men inte alls lika tjock som på skitopaddarna! När jag köpte sadlen sa hon att inläggen funkade för mig (välmusklad häst där ryggkotorna skyddas av muskler, sen är jag inte vidare tung heller samt att sadlen har fastsydda paneler undertill). Men hade det varit en tyngre ryttare på en mer omusklad häst/ryggrad som sticker upp hade en skitopadd varit mer att rekomendera.

Senast ändrad av en moderator:

Som du skriver så skulle det i princip gälla också för alla vanliga sadlar? För man har då sadeln (med kanal) och en vojlock under. Att schabrakken/vojlocken trycker på ryggraden alltså.

Då drar man ju upp schabraket/vojlocken så en kanal bildas.

Angående att det skulle bli samma sak med bomfri sadel:

skillnaden är att man bara har just skitopadden när man har bomfri sadel, dvs inget schabrak/vojlock som kan trycka mot ryggraden.

Så du tycker inte att detta verkar vara en bra padd? Eller kan det bli det om man lägger padden under schabraket?
Vill gärna höra hur du ser på den:)

Jag tror att det är en extremt bra padd, speciellt om sadeln kanske inte ligger an helt perfekt. Skito är väldigt bra paddar. Det enda jag var lite orolig för är att schabraket kan trycka på ryggraden om man har padden ovanpå. Men du kan ju i alla fall prova! Annars är det väl bara att ha den under. Padden alltså. :)

Har som sagt lånat en sån själv men plockade ur iläggen.
Annars kan du ju sy in iläggen i ett schabrak, eller sy fast hela padden under?

Vad är det för material på själva yttertyget på padden? Inget som skulle bränna om man har den direkt mot hästen?:)

Förlåt att jag svarar segt..

Nej, tror inte det. Den är gjord av ungefär samma material som schabrak.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 089
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 745
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 895
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejt
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur