Skittäcke!?

Camilla_H

Trådstartare
Jag har ett HorseGuard regntäcke som jag haft 3-4 år och har hittills varit himla nöjd med det. Sitter bra, snyggt och framförallt så håller det vätan ute. Dyrt var det också, 1250 kr.

Tills nu.

Nu rinner allt raktigenom helt plötsligt. Min häst är dyngsur efter en dag med täcket nu när det slätregnar. Och jag menar dyngsur, från manke till svansrot. Hela täcket är liksom blött som om det plötsligt har blivit gjort av disktrasematerial...:mad:

Jag har försökt att impregnera om det också och trodde att jag löst problemet, men icke. Nu när det regnar igen så är det samma visa.

Så idag har jag lämnat in det på kemtvätt och impregnering och hoppas på att det blir bra.

Någon mer som haft detta problem med HorseGuard?

/Camilla

Sv: Skittäcke!?

Efter 3-4 år brukar regntäckena vara "slut".

Hästarna rullar och gnuggar sig i sand, på träd osv vilket gör att ytan på täcket blir förstörd.

håller med. utetäcken verkar ha en begränsad livslängd. ju mer man tvättar dom ju kortare blir den.

När jag köpte mitt regntäcke (fleecefodrat andastäcke) berättade kassörskan (eller vad säger man? :grin:) att hon har ett sådant till sin häst, och hade haft det i 6år, fortfarande lika bra.
hon tvättade det inte i maskin, utan själv med vatten, slang, borste.
kostade knappt 1000kr.

har ej ännu sett bevis för detta, då jag bara haft häst & täcke sen januari :D

kanske är det tvättmedlet som sliter på funktionen?

har det hållt i 4 år tycker jag att du ska vara glad. så speciellt dyrt var det ju inte heller, så slå ut det på antal år så har du ett billigt täcke.

utetäcken ska inte tvättas i maskin överhuvudtaget. bara under vattenslang.

nu måste jag bara fråga.. disskuterar vi ute täcke som den går i hagen med?

med tanke på att överskriften är skrittäcke?

Jag tycker att 3-4 år är en ok livstid. Jag hade inte kostat på det kemtvätt och impregnering utan skulle ha investerat i ett nytt istället.

Men vill man att de ska hålla riktigt länge så är det enbart vattenslangen som får användas. De tar ganska snabbt slut om man tvättar dem i maskin.

jag läste för snabbt och flummade bara igen.. ursäkta :)

*kl*

Tack för era kommentarer men ett förtydligande - det härt täcket är aldrig tvättat med något tvättmedel. Jag brukar spola av det varje sommar så att all lös smuts försvinner, men jag tror inte på att köra täcken i maskin med tvättmedel.

Dessutom är mitt gamla, halvtrasiga Olympic-täcke som jag haft i typ tio år, betydligt bättre på att hålla ute vätan...

/Camilla

hahaha, går så när man jobbat ett 19 timmars pass.. läste resten men ingenting kopplade haha.. dags att gå och lägga sig snart tror jag :)

Uppdatering.

Nu har jag fått det tvättat och impregnerat på kemtvätten och det kostade mig 220 kr. Billigare än att köpa nytt alltså och jag hoppas att impregeneringen är bra. Täcket har ju superbra passform och är bra i övrigt, därför blev jag så less att det plötsligt läcker som ett såll. Jag kollade och det är 3 år gammalt, och med tanke på vad det kostade så tycker jag att det är bättre att köpa billigare regntäcken som håller minst ett par säsonger än att köpa ett för 1200 kr som håller i tre år... Det är med andra ord inte alltid som dyrare utrustning håller högre kvalitet...

/Camilla

tyvärr så brukar det inte löna sig att impregnera täcken som väl har börjat läcka. Sjävla grundskyddet är borta och kan inte ersättas.

Impregnera kan man göra med täcken som redan är täta för att behålla impregneringen.

Tyvärr så ska du nog inte räkna med att det håller tätt även om du lagt ut över 200kr på det. Du får nog helt enkelt ha det som stalltäcke och köpa ett nytt!

Nåja, nu är det riktigt bra impregnering vi pratar om, inte sån där sprayburk man köper på affären direkt. Ridskolan här är då nöjda med sina täcken som är impregnerade på samma kemtvätt.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka