Skjutdörr eller slagdörr?

P

Prinsen

Vad föredrar ni ? Jag ska bygga stall och kan inte bestämma om vi ska ha slag el skjutdörr? Positiv och negativa saker om detta?:bow:

Sv: Skjutdörr eller slagdörr?

Vi har skjutdörrar vilket jag tycker är snyggast. Men så är vår stallgång nästan 4 meter bred så det gör ju att det funkar bra.......men.....just nu är jag lite trött på att det går en epidemi i stallet som går ut på att snart varenda häst har lärt sig att öppna dörrarna genom att dra i snörena som sitter i låsen......Lär de varandra, eller hur kan de ha börjat med det hela högen på en gång.....eller spökar det? :eek: Ja, detta slipper du ju med skjutdörrar!

om du ska ha täckeshängare på boxfronten så ta skjutdörrar,

om du ska ha allt täckeskrafs och dravel nån annanstans än i stallgången är svängdörrar trevligare, gör dem så att de svängs runt helt och inte tar plats i stallgången när dom är öppna..

Jag föredrar svängdörrar, som vi byggt i vårt stall nu. Dock har vi ingen 'enorm' stallgång så skjutdörrar hade kanske varit mest exemplariskt så sätt.
Däremot har jag sett flera skjutdörrar som hoppar ur sina spår? Fast det kanske inte är så vanligt egentligen?!

Öppna skjutdörrar tar väl inte större plats än helt öppna slagdörrar?

Skjutdörrar är totalt sett mer praktiska, enl vad vi kom fram till. Inga halvöppna dörrblad som är i vägen, enklare att öppna och stänga om man har stökiga hästar, kan vara just så mycket öppna som man för stunden behöver, inga problem att öppna/stänga även om gången används av andra.

LIA

Skjutdörrar föredrar jag. Tar mindre plats och så. Men det är inte kul när de hoppar ur "skåran" eller vad den heter, den som dörren löper igenom. Har haft ett antal hästar som har kommit ut genom att putta på dörren och sen varit ute och sprungt på stora vägen här utanför.

Svängdörrar gillar jag egentligen. Men de tar så mycket plats om man inte har världens bredaste stallgång. Sen är det jätteirriterande när hästarna står och puttar upp dem när man står inne i boxen.

har jag sagt något annat? :confused:

det jag har sagt är att OM man har en fet täckeshängaren på dörren så kan man öppna skjutdörr helt, men en slagdörr står då ut i gången en bra bit när man öppnar den, för täckeshängaren är liksom ivägen för fullt öppnande..

Vi har skjutdörrar och jag är kanonnöjd... :love:

När vi planerade stallet ville jag inte alls ha skjutdörrar, gillade det inte alls. Men när vi insåg att vår gång skulle bli smal och att skjutdörrar spar massa plats fick det bli det. Och jag är hur nöjd som helst. Enkelt att bara skjuta igen när man ska in till nästa häst. Hur enkelt som helst att öppna när man tar ut två hästar samtidigt. Näe, i dagsläget skulle jag aldrig byta bort mina skjutdörrar!

Men det är inte kul när de hoppar ur "skåran" eller vad den heter, den som dörren löper igenom. Har haft ett antal hästar som har kommit ut genom att putta på dörren och sen varit ute och sprungt på stora vägen här utanför.

Men har ni ingenting som låser dörren så att hästarna inte kan rubba den?
Vi har förutom boxlås två olika "grejer" som gör att dörren låses utåt och hästen kan alltså inte rucka dörren inifrån.

Jag har slagdörr och tyckere bäst om det och jag kommer även i att ha det i mitt blivande drömstall. Tycker att skjutdörrar bara hoppar loss men jag vet inte hur dom nya modelerna är utformade.

Men om det är i ett stall där det komer att hyras ut boxplatser så är nog skjutdörrar bäst, då det inte är så himla fint med en massa halvöppna boxdörrar.

Kram

Mitt misstag. Förstod det som att du jämförde dörrarna där.
Sorry!

Övrigt.
Ang att skjutdörrar skulle "hoppa loss", så har det aldrig hänt hos oss. Det beror kanske på konstruktion, kvalité el dyl. Däremot blir dom gärna gnissliga om man inte sköter smörjningen av bana och hjul.

LIA

TACK för svaren. Nu har jag nog bestämt mig. det blir skjutdörrar. Har en bred stallgång men känns nog lite säkrare. Också av den anledningen att vi ska plastutfyllnad i boxarna och då är den tydligen väldigt tung vilket inte är så bra på en slagdörr.:bow:

Jag bygger just nu mitt nya stall där jag ska ha slagdörrar. Tycker det är mycket snyggare. Jag ska ha välvda boxfronter utan galler i dörren och det hade sett jättekonstigt ut med skjutdörrar. Med slagdörr slipper man en massa extra skenor i tak och golv som är i vägen när man sopar. Dessutom är slagdörrar tystare upplever jag.

Vi har P*gasus skjutdörrar och det är toppen:) Tar ingen plats i gången och är näst intill omöjliga att få upp för hästarna eftersom de sitter i en liten gummiklädd klyka och boxlåset sitter på den sidan dit dörren skjuts åt;) Däremot är de jättelätta att få upp utifrån:bow:
Och så är de såå snygga(specellt om de är målade)

Skjutdörrar tar ju mindre plats än vad svängdörrar gör, däremot är de mycket dyrare men det fick bli skjutdörrar i nya stallet i alla fall. Vi har både och i det andra stallet och ena hästen puttar upp dörren om den är öppen vilket gör att det är svårt att tex ta på täcke på morgonen, med skjutdörren är det problemet löst.

Ang att skjutdörrar skulle "hoppa loss", så har det aldrig hänt hos oss. Det beror kanske på konstruktion, kvalité el dyl. Däremot blir dom gärna gnissliga om man inte sköter smörjningen av bana och hjul.

LIA

har heller aldrig vart med om det och jag har nästan bara vart i stall med skjutdörrar (endast ett med slagdörrar) ...tror också att det måste ha något med själva konstruktionen att göra.

Utseendet är upp till var och en.
Några massor skenor i tak eller på golv har då inte vi. En skena i överkant av boxsidan är det enda, och den stör inte det minsta.
Hur ofta sopar du taket? :p

LIA

De har vanligt lås som hakar i där uppe och en hasp på baksidan så det inte går att putta den sidleds, men de brukar hoppa ur själva skåran nere på marken, det är då de går att putta så de till slut ligger vågrätt.

Jag har både använt, OCH stått för underhåll och reparation av, ett antal skjutdörrar under åren av olika modeller och fabrikat... vilket har lett till att jag 9 gånger av 10 föredrar slagdörrar :mad:

Så gott som dagligen har jag behövt smörja, ställa in, rikta etc skjutdörrar som inte funkar som dom ska.
Dessutom är det ofta skjutdörrar kärvar pga av dynga i dörröppningen eller mellan boxväggen och skjutdörren.

Vi har P*gasus skjutdörrar och det är toppen:) Tar ingen plats i gången och är näst intill omöjliga att få upp för hästarna eftersom de sitter i en liten gummiklädd klyka och boxlåset sitter på den sidan dit dörren skjuts åt;) Däremot är de jättelätta att få upp utifrån:bow:
Och så är de såå snygga(specellt om de är målade)

P*gasus skjutdörrar har en plastskena inuti järnskenan... det plastkrafset är utnött efter några år och då börjar dörren att kärva :mad:

Det är också lätt att P*gasus skjutdörrar hoppar över den styrpinne som sitter i golvet på andra sidan dörröppningen från den gummiklädda klykan sett efter några års användning.

Låset till boxdörren är också illa placerat... har man en häst som tycker om att dra upp dörren titt som tätt så drar man ofta igen boxdörren efter sig när man går in i boxen för att tex täcka av, P*gasus lås låser då väldigt lätt och går endast att komma åt genom att föra ut handen genom gallret på boxväggen, då är det risk för att man har handen ut genom boxgallret och hästen skickar iväg boxdörren som kommer farande som en giljotin och krossar handleden.

Det är också svårare att öppna dörren när man har en eller flera hästar i handen eftersom låsmanövreringen sitter på "fel" sida av dörren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 138
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 276
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka