SKK och djurskydd (utbruten från Avel på dåliga höfter)

NEJ alla rädda hundar går inte att bota. Allmänna rädslor pga. svårt med avreaktioner kan man hantera till viss del men aldrig bota. Det är hundens DNA som styr dessa beteenden och det kan du inte ändra.

Jag har levt med en sådan hund och vill aldrig behöva göra det igen även om jag älskade hunden mycket så var det synd om honom att behöva uppleva så mycket rädsla helt i onödan så det var helt ofarliga saker han var rädd för.

Det finns ju djur som inte går att bota, det kan ju vara en sådan.

Men det är väldigt stor chans att du helt enkelt inte hade verktygen att vända beteendet.

Det ÄR jättesynd om sådana hundar. Ta bort eller hitta något som fungerar.
 
Ja, det är ju det som är problemet, de tränas till att lyda. (Kanske inte med dominans, men med okänslighet)

Du är säkert empatisk, men vad gör du om din hund plötsligt hugger dig i handen när du klappar den (skrika är mänskligt) men blir du arg?

På ett sätt är rädsla och HD lika. Det är tillstånd som är så komplexa att det nog alltid kommer att finnas. Båda tillstånden kan bli riktigt allvarliga. På ett annat sätt är det helt olika. Rädsla är ett mentalt tillstånd, troligen biologiskt orsakat, men som går att påverkas mentalt. HD kan kanske bli bättre genom fysisk träning. Att försöka träna bort rädsla på klassiskt vis, dvs, visa inte rädsla är som att säga visa inte smärta, det funkar inte. Däremot blir ju inte HD automatiskt bättre för att hunden visar smärta, men det underlättar ju för oss.

Menar du att all lydnadsträning i så fall är ett problem? För det är ju bara du i hela tråden som ansett att man ska träna bort rädsla hos hundar, jag har hela tiden sagt att man INTE ska träna rädda hundar till att bete sig på ett visst sätt eftersom de mår lika dåligt även om det inte syns att de är rädda. Det är därför jag förespråkar att man så gott det bara går försöker avla bort rädsla.

Varför skulle jag bli arg om någon av mina hundar bet mig? Det skulle visa att något var allvarligt fel, troligtvis att de hade oerhört ont.

Att rädsla inte blir bättre för att hunden inte visar det är EXAKT vad den studie jag berättade om visade. Det var därför jag tog upp den när du skrev om att man kunde träna hundars rädsla och avreaktioner. Det har du nu försökt vända till att jag tycker att man ska träna hundar att inte visa sin rädsla? När jag var först med att förklara att hunden mår lika dåligt oavsett? Helt ofattbart.
 
Du påstår att det händer enbart av att rädsla ses som en negativ egenskap, vilket bevisligen INTE händer. Det deltog ju rädda hundar som visade sin rädsla tydligt i experimentet också och vilken hundägare ser skotträdsla som en önskvärd egenskap?

Själva visande skulle jag säga är positivt och att dessa hundar har större chans att bli stabilare.
 
Menar du att all lydnadsträning i så fall är ett problem? För det är ju bara du i hela tråden som ansett att man ska träna bort rädsla hos hundar, jag har hela tiden sagt att man INTE ska träna rädda hundar till att bete sig på ett visst sätt eftersom de mår lika dåligt även om det inte syns att de är rädda. Det är därför jag förespråkar att man så gott det bara går försöker avla bort rädsla.

Varför skulle jag bli arg om någon av mina hundar bet mig? Det skulle visa att något var allvarligt fel, troligtvis att de hade oerhört ont.

Att rädsla inte blir bättre för att hunden inte visar det är EXAKT vad den studie jag berättade om visade. Det var därför jag tog upp den när du skrev om att man kunde träna hundars rädsla och avreaktioner. Det har du nu försökt vända till att jag tycker att man ska träna hundar att inte visa sin rädsla? När jag var först med att förklara att hunden mår lika dåligt oavsett? Helt ofattbart.
Ja, jag gillar inte traditionell lydnadsträning där man ska ha en så lydig hund som möjligt. Att träna helt relationsbaserat är att hunden lyder om den vill (vilket den oftast vill, men inte måste).

Jag anser att man ska hjälpa hundar att hantera sina rädslor, inte träna bort rädslan. När rädslan är tillåten kommer den att minska och när hunden har verktyg minskar den ännu mer och en positiv spiral har inletts.

Vad bra med smärtan, då är det samma sak med rädsla, varken bra eller dåligt, den bara är.

De som ligger still och är rädda får ju högre poäng av idiotiska domare som jag inte har förtroende för.
 
Själva visande skulle jag säga är positivt och att dessa hundar har större chans att bli stabilare.

Men du påstod fortfarande att det räcker med att man anser att rädsla är en oönskad egenskap för att hunden inte ska försöka gömma sin rädsla - och det stämmer uppenbarligen inte.


Det finns ju djur som inte går att bota, det kan ju vara en sådan.

Men det är väldigt stor chans att du helt enkelt inte hade verktygen att vända beteendet.

Det här är nog det fulaste som skrivits i tråden. Fy tusan, så lågt.
 
Men du påstod fortfarande att det räcker med att man anser att rädsla är en oönskad egenskap för att hunden inte ska försöka gömma sin rädsla - och det stämmer uppenbarligen inte.




Det här är nog det fulaste som skrivits i tråden. Fy tusan, så lågt.
Det är klart hundar försöker vara till lags, sen reagerar de ju olika.

Det är precis det jag försöker visa. Folk tror att något som egentligen ofta går att åtgärda är obotligt.
Ärligt talat skiter jag i att det är lågt, hur lågt är det mot nu levande hundar med akut ångest att säga att det är obotligt?
 
Ja, jag gillar inte traditionell lydnadsträning där man ska ha en så lydig hund som möjligt. Att träna helt relationsbaserat är att hunden lyder om den vill (vilket den oftast vill, men inte måste).

Jag anser att man ska hjälpa hundar att hantera sina rädslor, inte träna bort rädslan. När rädslan är tillåten kommer den att minska och när hunden har verktyg minskar den ännu mer och en positiv spiral har inletts.

Vad bra med smärtan, då är det samma sak med rädsla, varken bra eller dåligt, den bara är.

De som ligger still och är rädda får ju högre poäng av idiotiska domare som jag inte har förtroende för.
Det är nog tur att du avlar små sällskapshundar med den inställningen. Det är rovdjur vi har som sällskapsdjur och det skulle bli livsfarligt om inte viss lydnad var ett tvång.
Jag jobbar till 70% med belöningsbaserad träning och att han ska vilja arbeta med mig - men vissa saker måste man banne mig lyda för det kan vara farligt både för honom och för andra annars.

Det kvittar om rädslan är tillåten eller inte, hunden kommer vara rädd oavsett.

Högre poäng än vad? Momentet går ju ut på att ligga plats, då är det ju givetvis det som ger poäng.
 
Ja, jag gillar inte traditionell lydnadsträning där man ska ha en så lydig hund som möjligt. Att träna helt relationsbaserat är att hunden lyder om den vill (vilket den oftast vill, men inte måste).

Jag anser att man ska hjälpa hundar att hantera sina rädslor, inte träna bort rädslan. När rädslan är tillåten kommer den att minska och när hunden har verktyg minskar den ännu mer och en positiv spiral har inletts.

Vad bra med smärtan, då är det samma sak med rädsla, varken bra eller dåligt, den bara är.

De som ligger still och är rädda får ju högre poäng av idiotiska domare som jag inte har förtroende för.

Vad du tycker och tror om mig som hundägare bryr jag mig faktiskt inte det minsta om. Själv vill jag inte ens tänka på hur min hund ska behöva hantera sin rädsla. Därför är jag nu noga med att försöka slippa det genom att köpa från noga utvärderade linjer. Visst kan det gå fel ändå, men då vet jag att både jag och min uppfödare gjort så bra vi kan för att hunden ska slippa plågas av rädsla. Att jag kan lägga min hund på en lydnadsplan och ett skott avlossas utan att den ens klipper med öronen är en bonus - och nej, det beror inte på att jag tränat mina hundar på att inte reagera på skott. Inte heller beror det på att jag ser rädsla som något oönskat. Jag kan inte ens skryta med att det är för att mina hundar är så trygga och orädda för att jag är en bra hundägare. De är helt enkelt inte mer rädda för skott än vad de är för en dörr som stängs, en hostning eller något annat vardagsljud.

Om du inte tävlar i bruks eller IGP så behöver du väl inte bry dig om platsliggningen och poängen man kan få där? Jag tror inte att det är särskilt vanligt att folk tränar en skotträdd hund att klara platsliggning med skott, det är nog bara ett fåtal träskallar, främst sådana som har en hund med kapacitet för högre/elit.
 
Det är klart hundar försöker vara till lags, sen reagerar de ju olika.

Det är precis det jag försöker visa. Folk tror att något som egentligen ofta går att åtgärda är obotligt.
Ärligt talat skiter jag i att det är lågt, hur lågt är det mot nu levande hundar med akut ångest att säga att det är obotligt?

Det är inte hunden som ska vara till lags när det gäller att rädsla är en oönskad egenskap, det är uppfödaren. Hunden är den det är mest synd om.

Du tycker alltså att rädsla ofta går att åtgärda och lägger skulden och ansvaret på hundägaren. Och det är precis det jag har problem med eftersom det kan leda till stort lidande för hunden att försöka åtgärda rädsla - något som till stor del kan ligga i generna.
 
Det är nog tur att du avlar små sällskapshundar med den inställningen. Det är rovdjur vi har som sällskapsdjur och det skulle bli livsfarligt om inte viss lydnad var ett tvång.
Jag jobbar till 70% med belöningsbaserad träning och att han ska vilja arbeta med mig - men vissa saker måste man banne mig lyda för det kan vara farligt både för honom och för andra annars.

Det kvittar om rädslan är tillåten eller inte, hunden kommer vara rädd oavsett.

Högre poäng än vad? Momentet går ju ut på att ligga plats, då är det ju givetvis det som ger poäng.
Vill hunden äta upp dig är har rätt mycket gått fel. Jag har faktiskt en hund av Ovcharkatyp (kastrerad). Det har gått utmärkt än så länge.

Jag har fått rätt många rädda hundar att må bättre genom sådana metoder som blyga hundar. Jag går ju lite längre genom att prata om KBT, men metoderna är samma (jag använder mindre godis eftersom jag började med minihundar)

Men ja, det är en genetisk disposition.

Precis, därför tränar man på att hunden ska behärska sig, inte berätta att idag orkar jag faktiskt inte.
 
Vill hunden äta upp dig är har rätt mycket gått fel. Jag har faktiskt en hund av Ovcharkatyp (kastrerad). Det har gått utmärkt än så länge.

Jag har fått rätt många rädda hundar att må bättre genom sådana metoder som blyga hundar. Jag går ju lite längre genom att prata om KBT, men metoderna är samma (jag använder mindre godis eftersom jag började med minihundar)

Men ja, det är en genetisk disposition.

Precis, därför tränar man på att hunden ska behärska sig, inte berätta att idag orkar jag faktiskt inte.
Jag har inte sagt ett ord om att hunden vill äta upp mig, vet inte vad du har fått det ifrån..


Förstår inte heller varför du drar ett likamedtecken mellan att träna lydnad och att hunden inte skulle få uttrycka sig..
 
Det är inte hunden som ska vara till lags när det gäller att rädsla är en oönskad egenskap, det är uppfödaren. Hunden är den det är mest synd om.

Du tycker alltså att rädsla ofta går att åtgärda och lägger skulden och ansvaret på hundägaren. Och det är precis det jag har problem med eftersom det kan leda till stort lidande för hunden att försöka åtgärda rädsla - något som till stor del kan ligga i generna.
Dispositionen ligger i generna, som HD.
Precis som med HD kan man försöka ge hunden drägligt liv, eller så tar man bort den. Att göra ingenting är elakt.

Få saker är helt genetiska, biologin ger vissa förutsättningar.

Man avlar dock inte på dispositioner
 
Jag har inte sagt ett ord om att hunden vill äta upp mig, vet inte vad du har fått det ifrån..


Förstår inte heller varför du drar ett likamedtecken mellan att träna lydnad och att hunden inte skulle få uttrycka sig..
Du sa att hundar var rovdjur. Men du kanske tänkte på jakt? Då fick jag fel bild i huvudet 😉

Vissa moment i lydnad är problematiska om inte hunden har det naturligt. Just ligga still vid skott är ett sådant. Andra övningar bygger mer på hundens etologi. Träna lydnad är bra, prestera lydnad är dåligt. (Är inte helt emot tävling, tror nog vissa hundar gillar det)
 
Du sa att hundar var rovdjur. Men du kanske tänkte på jakt? Då fick jag fel bild i huvudet 😉

Vissa moment i lydnad är problematiska om inte hunden har det naturligt. Just ligga still vid skott är ett sådant. Andra övningar bygger mer på hundens etologi. Träna lydnad är bra, prestera lydnad är dåligt. (Är inte helt emot tävling, tror nog vissa hundar gillar det)
Jag tänker på alla egenskaper som kommer med att det är ett rovdjur, att hunden biter föraren var däremot inte det första på den listan.

Att träna och tävla i sporter är med en avelsutvärdering, som är nog så viktig som övrig utvärdering. Hundar mår liksom inte dåligt av att prestera..
 
Dispositionen ligger i generna, som HD.
Precis som med HD kan man försöka ge hunden drägligt liv, eller så tar man bort den. Att göra ingenting är elakt.

Få saker är helt genetiska, biologin ger vissa förutsättningar.

Man avlar dock inte på dispositioner

Och tack vare MH och BPH(i synnerhet med index) finns bättre möjlighet än någonsin att undvika dessa dispositioner när det gäller rädslor. Vilket är anledningen till att jag ifrågasätter de uppfödare som inte använder sig av dessa verktyg.
 
Det finns ju djur som inte går att bota, det kan ju vara en sådan.

Men det är väldigt stor chans att du helt enkelt inte hade verktygen att vända beteendet.

Det ÄR jättesynd om sådana hundar. Ta bort eller hitta något som fungerar.

Jag skulle inte ge mig in i tråden men vad är det du säger?! Jag har VÄLDIGT liten tro till att många på det här forumet inte skulle göra vad som helst för sina hundar, om det så är rädslor, hälsa eller bara vanlig daglig omvårdnad. Det där var bara fult sagt.

Av svaren jag läst så är det ingen här som tycker att rädsla är konstigt, det är inte underligt att bli rädd och då visa det på ett eller annat sätt. Utan det är rädsla som gör hundens liv odrägligt och svårt som folk sätter sig emot och som man ska vara uppmärksam på och inte avla vidare. Detta gäller ju såväl sällskapshundar som brukshundar?

Du skriver ju själv i tråden att du “tränar bort” rädsla, detta måste ju betyda att du betingar ett beteende som hunden ska utföra när den blir rädd, eller? Detta betyder ju inte att hunden inte är rädd när den genomför beteendet utan betyder ju endast att den utför ett beteende som den vet är önskvärt som reaktion till känslan att vara rädd. Det kan tillslut verka som att hunden inte är rädd men i själva verket är den det.

Såg någonstans i tråden att man diskuterade sällskapshundar (kanske dina egna uppfödningar?), en sällskapshund för mig ska vara en enkel, trevlig hund i vardagen. En rädd hund är sällan en enkel hund beroende på rädslan. Visst, man kan jobba med rädslan och dämpa den/byta ut den mot önskvärt beteende i vissa fall men ska någon som vill ha en enkel och trevlig sällskapshund behöva göra det om det går så långt som du säger till ren ångest hos hundarna?

Man vet ju idag att rädsla är ytterst genetiskt (OBS inte endast), så varför ska man då inte fokusera på att avla på individer som inte har samma förutsättning att bli rädda för fyrverkerier, glansiga golv osv för att ge bästa förutsättningarna för valparna? Det handlar inte om att hunden inte får bli rädd utan att den ska i bagaget ha förutsättningarna till att känna sig säker nog att inte behöva bli rädd. Överraskad? Absolut. Skrämd men snabb avreaktion? Great! Det är rädsla med bestående reaktion som man vill åt. Här är det viktigt att MÅNGA (helst alla) släktingar testas och inte bara mamma - pappa hund, det säger bara något om dessa individer och är i sig ingen merit för avel, samma gäller HD, ED, Patella osv osv. Kollar du bara avelsdjuren så vet du bara hur det ser ut för den individen men valparna i sin tur kan få hälsostatus som morbror eller moster som har långt ifrån samma status.

Jag tror att många raser idag hade mått bra av att flera kollade just mentaliteten genom exempel BPH där det dokumenteras, vilket gör det lätt för valpköpare att kolla i efterhand och någon får se hunden med färska ögon. För rädslor, åter igen vi talar inte om att bli rädd utan att ha rädslor, är ingen dans på rosor. En uppfödare SKA enligt mig jobba för att inte avla på hundar med starka reaktioner vid rädsla, just för att valpköparen i sin tur (båda nybörjare och ’expert’) inte ska behöva jobba med att dämpa detta i efterhand.
 
Jag beklagar, jag menar inte alls att du gjorde fel och man hade kunnat göra bättre, för det har jag ingen aning om. Jag har aldrig träffat din hund (tror jag).

Däremot finns det några som är jättebra på att vända denna typ av beteende, där jag absolut inte är bäst. Det kommer fram allt mer i litteratur och träning.
Min hund lever inte längre det är inget att beklaga vi hade en toppenbra liv ihop, jag menar bara att det är tveksamt om det går att ”bota” reaktiva hundar mer än att hantera det :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp