SKK och djurskydd (utbruten från Avel på dåliga höfter)

Ja, jag tycker att hunden ska visa rädsla när den är rädd. Rädd kan alla bli i extrema situationer. Eftersom rädsla är så oönskat lär sig hundar snabbt att de inte ska visa rädsla och då behöver man en forskare som talar om för en att man har fel.

Eftersom mina hundar får tala om för mig om de är rädda vet jag vilka som är det och inte ska avlas på, bra va?

Att man tycker att rädsla är en oönskad egenskap är inte samma sak som att hunden inte får visa sin rädsla, det är något som du hittat på helt själv. Jag tycker att HD är ett oönskat tillstånd, det betyder inte att mina hundar inte får visa smärta om de har ledproblem.

Jag nöjer mig inte med vad mina hundar talar om för mig, jag är ju deras trygghet och vi kommunicerar ju dessutom hela tiden. Jag vill ha en utvärdering som dels är standardiserad, dels utförs av någon som inte har någon relation till mig och min hund.
 
Rädsla är naturligt, men i högsta grad oönskat hos våra tamhundar. MH och BPH är det bästa verktyg uppfödare har för att just avla för mindre rädsla. Det som skrivs om i den där boken är ju hundar som faktiskt är rädda. Såvitt jag vet nämns också en av de stora orsakerna till att hundar är rädda att det har med avel att göra, eftersom rädsla i stor utsträckning är ärftligt. Vad vi diskuterar är ju inte hur man ska göra när man väl står där med en rädd hund, utan att man genom mental utvärdering och noggrann avel kan minska risken för att det ska födas blyga hundar alls.

Sedan är det är lite svårt att förstå din ståndpunkt när du i ena stunden skriver saker om rädsla som:







men nu plötsligt svängt om från att man ska bli rädd och att det inte ska ses som oönskat till:

Kommer inte ihåg hur det kom upp, men jag gillar absolut inte när man säger att rädsla är oönskat, då blir det förträngt.
 
Att man tycker att rädsla är en oönskad egenskap är inte samma sak som att hunden inte får visa sin rädsla, det är något som du hittat på helt själv. Jag tycker att HD är ett oönskat tillstånd, det betyder inte att mina hundar inte får visa smärta om de har ledproblem.

Jag nöjer mig inte med vad mina hundar talar om för mig, jag är ju deras trygghet och vi kommunicerar ju dessutom hela tiden. Jag vill ha en utvärdering som dels är standardiserad, dels utförs av någon som inte har någon relation till mig och min hund.
Det var ju du som visade forskning på att folk inte har en jävla aning om att hundar nästan skiter på sig när de ligger still för att matte eller husse vill det. Det är ju för att man tränar bort rädslan istället för att möta den.
Det är ju just därför jag inte tror på testerna. Hundarna ligger där som lydiga dockor med maxpuls.
Får dina hundar visa smärta? Det är väldigt många hundar som inte får det.
 
Det är väl inte alls konstigt. Det en fysisk hund som står framför mig har är naturligt och bör behandlas som det. Det finns biologiska orsaker bakom och metoder som fungerar. En av huvudtankarna med all hantering av känslor är att inte förneka dem.

När jag sedan vill ta fram nästa generation vill jag ju inte avla en hund som behöver terapi. En stabil hund är också naturlig och väldigt mycket mer önskvärd.

Fattar inte alls varför det skulle vara svårt att förstå. Är det ordet naturlig? Det betyder faktiskt inte bra.

Det är svårt att förstå att du ser rädsla som något negativt när du hela tiden skriver att vi ska bli rädda och dessutom har berättat om din träning av rädda hundar i flera inlägg. För att inte tala om hur du beskriver både rädsla och avreaktion som något som går att träna bort.

Jag fattar inte hur man kan tolka oönskat som något som inte får finnas eller uttryckas. Det är hela tiden rädslan som beskrivits som oönskad, och rädsla är inte samma sak som det beteende som utlöses av rädsla. Det har vi ju redan gått genom.
Men du tror alltså att en hund skulle förtränga sin rädsla(hur det nu skulle gå till) för att folk anser att det är oönskat att hundar lider av rädsla?
 
Tycker rädsla som begrepp ofta tolkas väldigt olika. Självklart får och ska ett hund bli "rädd" och vid behov avståndsreglera vid faktisk fara. Problemet uppstår när en hund blir rädd för saker som inte är farliga (ljud, människor mm.) och har när en hund svårt att släppa händelser där den upplevt rädsla (inse att det inte var något farligt och slappna av igen). Just förmågan att avreagera hyffsat snabbt vid rädsla är extremt viktig för hundens välbefinnande. Och den är också i högsta grad ärftlig. En hund som har svårt att avreagera rädsla och obehag kommer bli mer och mer rädd genom livet.

Både MH och BPH är utformat för att bland annat mäta detta på ett objektivt och standardiserat sätt.
 
Det var ju du som visade forskning på att folk inte har en jävla aning om att hundar nästan skiter på sig när de ligger still för att matte eller husse vill det. Det är ju för att man tränar bort rädslan istället för att möta den.
Det är ju just därför jag inte tror på testerna. Hundarna ligger där som lydiga dockor med maxpuls.
Får dina hundar visa smärta? Det är väldigt många hundar som inte får det.

De ligger inte stilla för att matte och husse VILL det, de ligger stilla för att de TRÄNATS till ett visst beteende i stället för den reaktion de tidigare visade. Vilka tester syftar du på där några hundar skulle ligga som lydiga dockor?

Mina hundar får naturligtvis visa både rädsla och smärta. Varför skulle de inte få det? Jag vill inte att de ska lida av några plågsamma tillstånd, men det är ju en helt annan sak än att de inte skulle få visa om de ändå drabbades.

Tycker du att höftledsdysplasi är något oönskat? Om ja, vad skiljer det från rädsla?
 
Men om de ska vara oberörda är det märkligt. Skulle jag aldrig begära. Rädsla är inte dåligt, lika lite som smärta. Vi ska bli rädda för farliga saker. Vi måste bara kunna hantera det. Det är inte ett moment som gagnar relationsbaserad träning. Jag har det problemet med min turbohäst som hatar att stå still, vi hittar kompromisser som jag är OK med (gräs, target, volt). Det skulle ge få poäng på en dressyrtävling. Jag vill att hundar och hästar ska uttrycka sig.
Det finns nog ingen här i forumet som inte tycker att hundar ska få uttrycka sig. Det är inte ett dugg konstigt att de är oberörda och jag blir snarare förvånad om min hund blir rädd för något - för det händer så otroligt sällan.
Hade han blivit rädd för en massa saker hade både jag och hans uppf blivit förvånade och besvikna faktiskt.

Förstår inte vad det har med relationsbaserad träning att göra? Att han är orädd gör ju att jag slipper träna på sånt utan kan fokusera på saker som är roliga istället.
 
Det finns nog ingen här i forumet som inte tycker att hundar ska få uttrycka sig. Det är inte ett dugg konstigt att de är oberörda och jag blir snarare förvånad om min hund blir rädd för något - för det händer så otroligt sällan.
Hade han blivit rädd för en massa saker hade både jag och hans uppf blivit förvånade och besvikna faktiskt.

Förstår inte vad det har med relationsbaserad träning att göra? Att han är orädd gör ju att jag slipper träna på sånt utan kan fokusera på saker som är roliga istället.
Det som sägs här speglar ju hur det är. Rädsla ska bekämpas och folk har ingen aning om att djuren är rädda.
Sen blir det ju en hetsig diskussion när alla tror jag är en idiot och försöker avla fram en hund med konstant panikångest.
 
De ligger inte stilla för att matte och husse VILL det, de ligger stilla för att de TRÄNATS till ett visst beteende i stället för den reaktion de tidigare visade. Vilka tester syftar du på där några hundar skulle ligga som lydiga dockor?

Mina hundar får naturligtvis visa både rädsla och smärta. Varför skulle de inte få det? Jag vill inte att de ska lida av några plågsamma tillstånd, men det är ju en helt annan sak än att de inte skulle få visa om de ändå drabbades.

Tycker du att höftledsdysplasi är något oönskat? Om ja, vad skiljer det från rädsla?
Ja, det är ju det som är problemet, de tränas till att lyda. (Kanske inte med dominans, men med okänslighet)

Du är säkert empatisk, men vad gör du om din hund plötsligt hugger dig i handen när du klappar den (skrika är mänskligt) men blir du arg?

På ett sätt är rädsla och HD lika. Det är tillstånd som är så komplexa att det nog alltid kommer att finnas. Båda tillstånden kan bli riktigt allvarliga. På ett annat sätt är det helt olika. Rädsla är ett mentalt tillstånd, troligen biologiskt orsakat, men som går att påverkas mentalt. HD kan kanske bli bättre genom fysisk träning. Att försöka träna bort rädsla på klassiskt vis, dvs, visa inte rädsla är som att säga visa inte smärta, det funkar inte. Däremot blir ju inte HD automatiskt bättre för att hunden visar smärta, men det underlättar ju för oss.
 
Det som sägs här speglar ju hur det är. Rädsla ska bekämpas och folk har ingen aning om att djuren är rädda.
Sen blir det ju en hetsig diskussion när alla tror jag är en idiot och försöker avla fram en hund med konstant panikångest.

Ja, det som sägs här speglar hur det är.

Du visar din okunnighet inom vissa områden och blir ifrågasatt, eftersom folk tycker att rädsla hos hundar - alltså nedärvd rädsla - ska bekämpas. Du tolkar ifrågasättanden som personliga påhopp och svarar med att komma med anklagelser, t ex ifrågasätta om jag låter mina hundar visa smärta(!).

Försök diskutera utan överdrifter och rena påhitt(t ex vad du påstår att SKK skriver i de citat du klistrat in) så ska du se att stämningen blir bättre. Det är en smula talande att även jag, som ofta kritiserar SKK och inte har någon rigid inställning till blandrasavel, kommit på sådan kollisionskurs med dig.
 
Det som sägs här speglar ju hur det är. Rädsla ska bekämpas och folk har ingen aning om att djuren är rädda.
Sen blir det ju en hetsig diskussion när alla tror jag är en idiot och försöker avla fram en hund med konstant panikångest.
Alltså va?
Ingen har sagt något sådant, du får nog läsa igen vad folk skriver till dig. Du verkar ju dock inte alls förstå dig på avel och genetik när det gäller mentalitet.
 
En hund som har svårt att avreagera rädsla och obehag kommer bli mer och mer rädd genom livet.
För att den inte får rätt hjälp. Det är därför jag envisas med att skriva detta. Det går att behandla rädsla så hundar får ett drägligt liv.

Jag har inte skrivit någon bok, men hon som skriver om blyga hundar ät bra (håll koll på hundens vikt bara)
 
Det som sägs här speglar ju hur det är. Rädsla ska bekämpas och folk har ingen aning om att djuren är rädda.
Sen blir det ju en hetsig diskussion när alla tror jag är en idiot och försöker avla fram en hund med konstant panikångest.

Näe det är inte alls så jag tolkar det. Rädslor som påverkar hundens mentala välmående ska förebyggas genom avel. För att kunna göra det behöver man ett mätinstrument (ex MH eller BPH) och hela kullar behöver mätas så man har så bra koll som möjligt på genotypen. Det handlar absolut inget om att en hund inte får bli rädd. Man vill (om man är en seriös uppfödare) att en hund som lätt blir rädd och har svårt att avreagera ska visa det för annars kan man ju inte ta med det i utvärderingen av sin avel och riskerar att avla fram ännu fler hundar med de problemen. Sen att både ägare och uppfödare skulle bli besvikna är ju inte konstigt om hundens mentalitet inte fler som de hoppats.

Jag har levt med en hund med social osäkerhet och svårt att avreagera obehagliga upplevelser kopplade till människor. Det är inget varken hund eller ägare vill behöva uppleva. Han hade flera släktingar med snarlika problem så genetiken spelade en stor roll. Tyvärr blev det värre med åren och tillslut så illa att det bidrog till att han fick somna in.
 
För att den inte får rätt hjälp. Det är därför jag envisas med att skriva detta. Det går att behandla rädsla så hundar får ett drägligt liv.
Nej, det är genetiskt att hunden blir rädd och har svårt att avreagera.
Visst kan man i viss mån (med vissa rädslor) träna så den får en drägligare vardag men det är inte för att den inte får hjälp som den inte avreagerar.
 
För att den inte får rätt hjälp. Det är därför jag envisas med att skriva detta. Det går att behandla rädsla så hundar får ett drägligt liv.

Jag har inte skrivit någon bok, men hon som skriver om blyga hundar ät bra (håll koll på hundens vikt bara)

NEJ alla rädda hundar går inte att bota. Allmänna rädslor pga. svårt med avreaktioner kan man hantera till viss del men aldrig bota. Det är hundens DNA som styr dessa beteenden och det kan du inte ändra.

Jag har levt med en sådan hund och vill aldrig behöva göra det igen även om jag älskade hunden mycket så var det synd om honom att behöva uppleva så mycket rädsla helt i onödan så det var helt ofarliga saker han var rädd för.
 
Nej, det är genetiskt att hunden blir rädd och har svårt att avreagera.
Visst kan man i viss mån (med vissa rädslor) träna så den får en drägligare vardag men det är inte för att den inte får hjälp som den inte blir rädd.
Jo, det blir värre för att den har obehandlad psykisk sjukdom. Jag är inte emot att ta bort dessa hundar, men att säga att det blir värre generellt med åren är så ignorant. Jag har vänt säkert 100 hundar som varit på väg dit.

Det finns flera kända tränare som jobbar med detta, jag har slutat för jag bränner ut mig så det är garanterat inte jag.

Det är precis som hos människor, obehandlad ångest blir värre och generaliseras.
 
Jo, det blir värre för att den har obehandlad psykisk sjukdom. Jag är inte emot att ta bort dessa hundar, men att säga att det blir värre generellt med åren är så ignorant. Jag har vänt säkert 100 hundar som varit på väg dit.

Det finns flera kända tränare som jobbar med detta, jag har slutat för jag bränner ut mig så det är garanterat inte jag.

Det är precis som hos människor, obehandlad ångest blir värre och generaliseras.
Du har fel och vet inte vad du pratar om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp