Bukefalos 28 år!

SKK och djurskydd (utbruten från Avel på dåliga höfter)

Det är ju svårt med djur, man kan ju inte fråga. men man får ju ganska bra uppfattning av att vara nära, då känner man ju andning och puls. Där saknar jag ibland kontakten vid ridning, då känner man ju pulsen.

Sedan så ska de börja bete sig som nyfikna hundar, inte som flegmatiska.

Sedan när det gäller generalisera ångest i vardagen blir ju hundens allmäntillstånd ofta påverkat, aptitlöshet och överdriven trötthet.

Så jag gissar att hunden är mindre rädd när pulsen och andningen är jämn, kroppsspråk och beteende signalerar nyfikenhet och den äter med god aptit och ser välmående ut.

Absolut inte att den ligger still under skott, det är en oväsentlig metod att se sånt på. Det är ju som en hund som går fot mellan förare och vägg, kan vara rädd, kan vara placerad så. Det vet du inte som passerande.


Hur tar du pulsen på en hund som du tränar?
Diskuterade vi inte rädslereaktioner? En hund som är rädd t ex för höga ljud eller andra specifika situationer kan ju vara helt normal och välmående i övrigt, så allmäntillståndet och hur den beter sig i alla andra situationer säger ingenting om dessa typer av rädslor. Beroende på levnadssituationen kan även hundar med rätt genomgående rädslor se någorlunda välmående ut - så länge det inte händer något som rubbar deras trygga tillvaro.

Att det inte helt klart går att säga att en hund är skottfast bara för att den klarar en platsliggning är ju precis vad jag säger. Min poäng är att forskare bevisat att en hund som är rädd för något men som tränats och som inte visar sin rädsla får samma stresspåslag som en rädd hund som inte tränats.
 
De utesluter 10 om året, ofta människor som har svårt med folk inte med djur, de gör inget mot andra fall för djurskyddslagen, varför skulle de ta upp detta om det inte är en obekväm person?

Varför skulle SKK som organisation ha ett ansvar att agera mot andra fall för djurskyddslagen och på vilket vis skulle de agera? Jag kan tycka att alla har ett ansvar att anmäla fall av brott mot djurskyddslagen som man upptäcker. Detta ansvar gäller alltså SKK:s kennelinspektörer på samma sätt som vilken hundägare som helst och oavsett om det gäller hundar eller något annat djur. Men jag ser inte på vilket vis SKK skulle ha något säransvar för djurskyddsfall lika lite som att Svenska Ridsportförbundet skulle ha det.
 
Hur tar du pulsen på en hund som du tränar?
Diskuterade vi inte rädslereaktioner? En hund som är rädd t ex för höga ljud eller andra specifika situationer kan ju vara helt normal och välmående i övrigt, så allmäntillståndet och hur den beter sig i alla andra situationer säger ingenting om dessa typer av rädslor. Beroende på levnadssituationen kan även hundar med rätt genomgående rädslor se någorlunda välmående ut - så länge det inte händer något som rubbar deras trygga tillvaro.

Att det inte helt klart går att säga att en hund är skottfast bara för att den klarar en platsliggning är ju precis vad jag säger. Min poäng är att forskare bevisat att en hund som är rädd för något men som tränats och som inte visar sin rädsla får samma stresspåslag som en rädd hund som inte tränats.
Träningsmetoder har ju förändrats de senaste 20 åren. Det finns säkert jägare som arbetar belöningsbaserat delvis, men nog få som belönar när hundar visar rädslor. Målet att hunden ska ligga still är ju fånigt. En jakthund ska ju vilja vara där och gärna studsa till lite och vilja iväg. Tycker jag som inte tror på kadaverdisciplin utan vill att djur visar vad de känner.

Pulsen, armen runt halsen när vi står still. Räknar inte så mycket som kollar jämnhet.

Jag är bäst på generaliserad rädsla, men har jobbat med sånt du beskriver också. Om man lär hunden att visa känslor blir det lättare att läsa rätt.

Jag tittar ju på förändringar över tid. Är det en matglad labbe säger kanske inte aptiten något, men om aptiten blir bättre på en kräsen hund är det ju bra.
 
Varför skulle SKK som organisation ha ett ansvar att agera mot andra fall för djurskyddslagen och på vilket vis skulle de agera? Jag kan tycka att alla har ett ansvar att anmäla fall av brott mot djurskyddslagen som man upptäcker. Detta ansvar gäller alltså SKK:s kennelinspektörer på samma sätt som vilken hundägare som helst och oavsett om det gäller hundar eller något annat djur. Men jag ser inte på vilket vis SKK skulle ha något säransvar för djurskyddsfall lika lite som att Svenska Ridsportförbundet skulle ha det.
Den synen som du har tror jag är farlig. Då kommer fanatiska djurrättsaktivister ta upp frågan.

Tycker ridsportsförbundet jobbar rätt bra med traditionellt djurskydd, kanske inte så modernt och framåtskridande men ok.

Ridningen är ju än så länge mer frågasatt än hundägandet.
 
Träningsmetoder har ju förändrats de senaste 20 åren. Det finns säkert jägare som arbetar belöningsbaserat delvis, men nog få som belönar när hundar visar rädslor. Målet att hunden ska ligga still är ju fånigt. En jakthund ska ju vilja vara där och gärna studsa till lite och vilja iväg. Tycker jag som inte tror på kadaverdisciplin utan vill att djur visar vad de känner.

Pulsen, armen runt halsen när vi står still. Räknar inte så mycket som kollar jämnhet.

Jag är bäst på generaliserad rädsla, men har jobbat med sånt du beskriver också. Om man lär hunden att visa känslor blir det lättare att läsa rätt.

Jag tittar ju på förändringar över tid. Är det en matglad labbe säger kanske inte aptiten något, men om aptiten blir bättre på en kräsen hund är det ju bra.

Var kom jakthundar in i det hela? Och jägares träningsmetoder? Jag förstår inte varför du blandar in detta i diskussionen.

Du har alltså ingen möjlighet att kolla pulsen i det som jag diskuterar - att stresspåslaget är detsamma för en rädd hund oavsett hur eller om den visar sin rädsla och att detta påstående alltså inte är särskilt lyckat.

Nu blir jag påhoppad igen, jag tycker inte att det är särskilt intressant hur hunden avreagerar sig på vid rädsla eftersom det är lätt att lära in. Ja, lätt är väl relativt, men förhållandevis. Undantaget vissa extremfall som alltid finns kan en rädd hund lära sig att möta sina rädslor och visa precis det önskade beteendet.

Sedan kanske du tycker att det är ett påhopp, men jag skulle säga precis samma sak till vem som helst som hävdar att det är lätt att lära rädda hundar att avreagera sig och att visa önskat beteende när de blir rädda.
 
Poängen gick inte fram tydligen när de gällde de hundarna, eftersom ni svarar på annat.

Jag är faktiskt nyfiken på om resultaten är påverkbara eftersom jag är intresserad av beteendeträning. Hela mitt koncept bygger ju på att djur kan lära sig hantera svåra situationer. Jag tränar alltså inte på momenten utan på beteende. Kanske ska försöka stötta en sådan studie.

Hela poängen med MH och BPH är att tränade beteenden ska påverka utslaget så lite som möjligt så det verkar väldigt bakvänt att göra MH för att mäta träningsbara beteenden...
 
Den synen som du har tror jag är farlig. Då kommer fanatiska djurrättsaktivister ta upp frågan.

Tycker ridsportsförbundet jobbar rätt bra med traditionellt djurskydd, kanske inte så modernt och framåtskridande men ok.

Ridningen är ju än så länge mer frågasatt än hundägandet.

Jag tycker att SKK och Ridsportförbundet arbetar på samma sätt med traditionellt djurskydd - t ex med utbildning och opinionsbildning. Men inte på det sätt som du vill att SKK ska göra; d v s ingripa vid enskilda fall av brott mot djurskyddslagen, utan på organisatorisk nivå. Eller hur menar du att Ridsportförbundet gör detta?

Jag tycker att det finns mycket om SKK borde förändra för att minska risken för att hundar for illa. Men inget av det handlar om att agera mot specifika individer som inte tillhör SKK-organisationen. Det har de inte befogenhet att göra ändå.
 
Var kom jakthundar in i det hela? Och jägares träningsmetoder? Jag förstår inte varför du blandar in detta i diskussionen.

Du har alltså ingen möjlighet att kolla pulsen i det som jag diskuterar - att stresspåslaget är detsamma för en rädd hund oavsett hur eller om den visar sin rädsla och att detta påstående alltså inte är särskilt lyckat.



Sedan kanske du tycker att det är ett påhopp, men jag skulle säga precis samma sak till vem som helst som hävdar att det är lätt att lära rädda hundar att avreagera sig och att visa önskat beteende när de blir rädda.
Skotträdsla och ligga still, det låter ju som jakt. Det låter definitivt inte som relationsbaserad träning, men det kan jag inte veta säkert.

Varför kan jag inte mäta pulsen?, skulle det vara just enstaka skott och inte åska skulle jag inte hålla i hunden vid tillfället, men en ökad puls blir ojämn eftersom den går ner efteråt så det kan jag absolut. Hormoner kan jag inte mäta dock.

Vid åsk eller nyårssmällare har jag hunden som vanligt, dvs fritt komma upp i knät om den vill och varierar helst avståndet till mig, då kommer jag åt att mäta pulsen många gånger. Jag har det från ridningen, helt naturligt att hålla koll.
 
fast det skulle ju kontrollera tillförlitligheten i befömningen

Men det är ju ingen tävling där man vill ha bäst möjliga resultat? Att vara intresserad av exakt hur mycket man kan påverka resultatet i en mental utvärdering är ungefär som att vara intresserad av i hur stor utsträckning man kan få bättre resultat på hälsoundersökningar om man gör någon form av medicinskt ingrepp på hundarna innan de undersöks.

Om man är en seriös uppfödare spelar detta ingen som helst roll.
 
Jag tycker att SKK och Ridsportförbundet arbetar på samma sätt med traditionellt djurskydd - t ex med utbildning och opinionsbildning. Men inte på det sätt som du vill att SKK ska göra; d v s ingripa vid enskilda fall av brott mot djurskyddslagen, utan på organisatorisk nivå. Eller hur menar du att Ridsportförbundet gör detta?

Jag tycker att det finns mycket om SKK borde förändra för att minska risken för att hundar for illa. Men inget av det handlar om att agera mot specifika individer som inte tillhör SKK-organisationen. Det har de inte befogenhet att göra ändå.

Jag tycker att SKK inte agerar särskilt kraftfullt idag, men påstår att de gör det och att de är en garant för att hundar mår bra.

Sedan tycker jag inte att SKK borde kontrollera mer än det de har ansvar för dvs rasfrågor. Men framförallt ska de sluta låtsas att SKK-hundar alltid har det bättre än inte SKK (Hundstallet gillar de tydligen också). SKK har bra jurister, men jag har aldrig märkt att de förstår sig på vad djurskydd egentligen innebär. DVS att det finns samband mellan rasavel och defekter. Aldeles för lite ingripande mot rasstandarder som skadar djuren. Jag vet att de inte beslutar rasstandarden, men de KAN säga att en rasstandard är olaglig.

SKK borde dessutom lobba för ett bättre djurskydd för alla hundar eftersom de ofta uttrycker sig som hundarnas röst.

Djurskydd på LS och utställningar hos SKK
 
Skotträdsla och ligga still, det låter ju som jakt. Det låter definitivt inte som relationsbaserad träning, men det kan jag inte veta säkert.

Varför kan jag inte mäta pulsen?, skulle det vara just enstaka skott och inte åska skulle jag inte hålla i hunden vid tillfället, men en ökad puls blir ojämn eftersom den går ner efteråt så det kan jag absolut. Hormoner kan jag inte mäta dock.

Vid åsk eller nyårssmällare har jag hunden som vanligt, dvs fritt komma upp i knät om den vill och varierar helst avståndet till mig, då kommer jag åt att mäta pulsen många gånger. Jag har det från ridningen, helt naturligt att hålla koll.

Jag skrev "platsliggning", det är ett moment i brukslydnaden. Eftersom du diskuterat brukshundar trodde jag att du hade koll på detta. Lydnadsträning med en brukshund är numera för majoriteten av hundägare definitionen av relationsbaserad träning, skulle jag säga(även om det förstås finns trista undantag).

Pulsmätning vid forskning sker kontinuerligt, dels naturligtvis utan att någon tar på hunden eller håller den. Om man inte vet att det är exakt vid det stimulus som undersöks(t ex skottet) som pulsen stiger kan man inte veta vad det faktiskt är som orsakar pulshöjningen. Av samma anledning mäter man inte pulsen på ett sätt som i sig kan göra att pulsen höjs(någon håller i hunden på något sätt). Plus naturligtvis att man behöver en exakt puls, vilket man inte får genom att någon mäter pulsen med handen. För att avgöra att pulsen går ner efter ett skott skulle ju kräva att man visste exakt vilken puls hunden hade precis innan skottet - och att pulsen inte steg efter hanteringen när man tog denna puls.
 
Jag tycker att SKK inte agerar särskilt kraftfullt idag, men påstår att de gör det och att de är en garant för att hundar mår bra.

Sedan tycker jag inte att SKK borde kontrollera mer än det de har ansvar för dvs rasfrågor. Men framförallt ska de sluta låtsas att SKK-hundar alltid har det bättre än inte SKK (Hundstallet gillar de tydligen också). SKK har bra jurister, men jag har aldrig märkt att de förstår sig på vad djurskydd egentligen innebär. DVS att det finns samband mellan rasavel och defekter. Aldeles för lite ingripande mot rasstandarder som skadar djuren. Jag vet att de inte beslutar rasstandarden, men de KAN säga att en rasstandard är olaglig.

SKK borde dessutom lobba för ett bättre djurskydd för alla hundar eftersom de ofta uttrycker sig som hundarnas röst.

Djurskydd på LS och utställningar hos SKK

Djurskyddet ligger redan på LS, vilket många redan påpekat.

Ge gärna något citat där det framstår som att de tycker att SKK-hundar alltid har det bättre än inte SKK. Det rimmar illa med att det är en organisation även för blandrashundar och deras ägare.

Jag kan hålla med om att det går för långsamt just när det kommer till avelsbiten. Men det är å andra sidan även just där jag rekommenderar folk att köpa SKK-reggat, för då kan man välja att köpa från uppfödare som gör mer än vad SKK kräver medan de som säljer blandras eller oreggat oftast inte ens uppfyller SKK:s minimikrav. Det gäller även den typ av hundar som har ett utseende som i sig riskerar att orsaka hälsobekymmer, t ex trubbnosar.
 
Skotträdsla och ligga still, det låter ju som jakt. Det låter definitivt inte som relationsbaserad träning, men det kan jag inte veta säkert.

Varför kan jag inte mäta pulsen?, skulle det vara just enstaka skott och inte åska skulle jag inte hålla i hunden vid tillfället, men en ökad puls blir ojämn eftersom den går ner efteråt så det kan jag absolut. Hormoner kan jag inte mäta dock.

Vid åsk eller nyårssmällare har jag hunden som vanligt, dvs fritt komma upp i knät om den vill och varierar helst avståndet till mig, då kommer jag åt att mäta pulsen många gånger. Jag har det från ridningen, helt naturligt att hålla koll.
Inga av hundarna som funnits i familjen har varit det minsta stilla när skottet går om det inte är eftersök (som inte är jakt).
 
Jag skrev "platsliggning", det är ett moment i brukslydnaden. Eftersom du diskuterat brukshundar trodde jag att du hade koll på detta. Lydnadsträning med en brukshund är numera för majoriteten av hundägare definitionen av relationsbaserad träning, skulle jag säga(även om det förstås finns trista undantag).

Pulsmätning vid forskning sker kontinuerligt, dels naturligtvis utan att någon tar på hunden eller håller den. Om man inte vet att det är exakt vid det stimulus som undersöks(t ex skottet) som pulsen stiger kan man inte veta vad det faktiskt är som orsakar pulshöjningen. Av samma anledning mäter man inte pulsen på ett sätt som i sig kan göra att pulsen höjs(någon håller i hunden på något sätt). Plus naturligtvis att man behöver en exakt puls, vilket man inte får genom att någon mäter pulsen med handen. För att avgöra att pulsen går ner efter ett skott skulle ju kräva att man visste exakt vilken puls hunden hade precis innan skottet - och att pulsen inte steg efter hanteringen när man tog denna puls.
Länge, länge sedan jag gjorde MH i Sverige, kan namnen på ett annat språk (har diskuterat det tidigare här att jag bott utomlands länge) .

Men om de ska vara oberörda är det märkligt. Skulle jag aldrig begära. Rädsla är inte dåligt, lika lite som smärta. Vi ska bli rädda för farliga saker. Vi måste bara kunna hantera det. Det är inte ett moment som gagnar relationsbaserad träning. Jag har det problemet med min turbohäst som hatar att stå still, vi hittar kompromisser som jag är OK med (gräs, target, volt). Det skulle ge få poäng på en dressyrtävling. Jag vill att hundar och hästar ska uttrycka sig.

Sen har jag aldrig sagt att jag är forskare, men jag är rätt bra på rädsla. Inte bäst i landet, men bra. Den pulskontroll jag gör är ett komplement för att bygga ett språk med hunden, jag vill påverka den, jag vill inte vara en oberoende forskare. Det skulle i så fall en annan person få vara. (Har inget emot att delta i studie)

Resultaten i studien är inte förvånade för mig alls, stämmer väldigt bra med vad jag själv ser hos hundägare. Tills jag (eller de proffs som skriver om detta) deltagit i en vetenskaplig studie får vi helt enkelt enas att vi tycker olika.

Jag är helt övertygad om att det går att läsa djur om man har öppet sinne och gissar om hela tiden tills man når en kommunikation.
 
Djurskyddet ligger redan på LS, vilket många redan påpekat.

Ge gärna något citat där det framstår som att de tycker att SKK-hundar alltid har det bättre än inte SKK. Det rimmar illa med att det är en organisation även för blandrashundar och deras ägare.

Jag kan hålla med om att det går för långsamt just när det kommer till avelsbiten. Men det är å andra sidan även just där jag rekommenderar folk att köpa SKK-reggat, för då kan man välja att köpa från uppfödare som gör mer än vad SKK kräver medan de som säljer blandras eller oreggat oftast inte ens uppfyller SKK:s minimikrav. Det gäller även den typ av hundar som har ett utseende som i sig riskerar att orsaka hälsobekymmer, t ex trubbnosar.

Ofta blandar de bra och dåligt i en kombination som gör att det framstår som det bara är SKK som gör rätt. tec:

2. Ett tryggare köp
Gynna inte oseriös verksamhet där du riskerar att köpa en smuggelhund. Svenska Kennelklubben arbetar för att aveln ska ske under kontrollerade former och vi ställer höga krav på våra uppfödare. När du hämtar din valp ska den vara minst 8
borzoi_huvud_80px.jpg
veckor gammal, veterinärbesiktigad och levereras med registreringsbevis och köpeavtal. Gör inte misstaget att falla för första bästa valp på nätet − och säg aldrig okej till att hämta din nya familjemedlem på en parkeringsplats!

Ja, köp ingen smuggelhund! Men är det en uppfödare du känner och du får se den dräktiga tiken och din granne har ett syskon, då är det ingen smuggelhund.
8 veckor är enligt lag-så inte SKKs grej
vetbesiktas, reggad, chippad och avtal- Naturligtvis, men det är ju lätt att kolla
Första bästa på nätet och hämta på parkeringsplats-outdated och korkat, smugglarna är smartare än så.

De målar en bild med högt och lågt vad SKK är och vad alternativet är
 
Håller med, men just för att jag är utanför skk ser jag behovet av annat än SKK. SKK kan ju inte göra mig ett skit.
Nej, och du kan inte "göra ett skit" vare sig mot eller för SSK. Du säger ju själv att du inte fungerar inom organisationer, och som enskild person kan du inte påverka en organisation du inte är medlem i.

Vad skulle finnas i stället för SSK? LS? Och vem skulle lobba för att de skulle få enormt utvidgat ansvar och hur det skulle betalas? Enskilda personer?

Att det behövs lagändringar så att djur inte jämförs med varor när det gäller köp tror jag alla här håller med om, men där krävs också lobbyarbete. Inget för en enskild person heller.
 
Djurskyddet ligger redan på LS, vilket många redan påpekat.

Ge gärna något citat där det framstår som att de tycker att SKK-hundar alltid har det bättre än inte SKK. Det rimmar illa med att det är en organisation även för blandrashundar och deras ägare.

Jag kan hålla med om att det går för långsamt just när det kommer till avelsbiten. Men det är å andra sidan även just där jag rekommenderar folk att köpa SKK-reggat, för då kan man välja att köpa från uppfödare som gör mer än vad SKK kräver medan de som säljer blandras eller oreggat oftast inte ens uppfyller SKK:s minimikrav. Det gäller även den typ av hundar som har ett utseende som i sig riskerar att orsaka hälsobekymmer, t ex trubbnosar.
5. För alla hundars bästa
Som medlem hjälper du oss att förbättra livet för alla hundar i Sverige.
I Sverige är två av tre hundar registrerade i Svenska Kennelklubben. Det betyder att de satsningar vi gör får stor effekt. Som medlem i någon av våra klubbar bidrar du till vårt arbete för långsiktigt hållbar avel. Du gör det möjligt för oss att ta nya initiativ i fråga om
pyrenee_huvud_80px.jpg
forskning och utbildning. Dessutom gör du vår röst starkare när vi vill väcka debatt, sprida information och stärka hundens och hundägarens rättigheter i samhället.


De skiter ju i 30% av alla hundar, varför säger de då att det är för alla hundars bästa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp