Bukefalos 28 år!

SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

papperna skickas in när valpen blivit 5 veckor, dvs innan vetbesiktning. inga problem att skriva att det blev 5 valpar istället för 3 och "smyga in" två ytterligare valpar i kullen, eller att rent regga valpar utan att ha haft en kull alls och sedan sälja blandraser/oreggade renraser/insmugglade valpar med dessa papper. troligen kan man bli granskad om man gör detta upprepade gånger och någon fattar misstankar, men någon gång omsänder kan man säkert göra det utan att bli upptäckt.

Men besiktning ska ju följa valpen och man får chipnumret.. Känns som att veterinärbiten gör det svårare att göra på detta sätt än man tror.

I övrigt kan jag tänka mig att folk fuskat nån gång, vad nu vitsen skulle vara, en vettig uppfödare säljer inte en blandis som ser ut som hejohå som renrasig, snacka om att pajja sitt rykte. Och köper en köpare en "golden" som mer liknar en schnauzer så är den ju knappast påläst heller. Men men skitgrejjer finns överallt. Ser dock inte vad skk gör för fel- de kan inte ha FBI-övervakning på alla och alternativet, vanlig blandrasavel där ALLA hundar är utan papper, är väl knappast bättre.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Nog tror jag att det kan fuskas inom renrasaveln precis som det kan fuskas inom annat. Varför skulle det vara annorlunda där?

Såg i somras en hund som visades på utställning som JRT men i själva verket såg hunden mer ut som en korsning mellan JRT och släthårig foxterrier, högbent med långt huvud och både fram- och bakställ som en fox. Hunden blev diskvalificerad. Jag tvivlar starkt på att det bara var en otypisk JRT.

Det låter mer som en Parson Jack Russel som hamnat fel...
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Den såg mycket mer ut som en släthårig foxterrier än som en parson, helt annat bakställ och mycket längre och smalare huvud. Enligt kennelnamnet kommer hunden från en kennel som föder upp just JRT.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Kullen med plötsliga merleanlag kan också bero på en genmutation. Mutationer är inte så ovanliga.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

En variant som inte ens fanns i mitt huvud - jag är nog alldeles för ärlig....
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Vad var orsaken till att den diskades? Det ska man nämligen inte göra för att en hund har ett icke rastypiskt utseende. Det ska synas på kvalitetspriset. Disaks görs om hunden har något fel som är diskvalificerande och det beror på rasen och minns jag rätt finns inga sådana fel för JRT. Den kan också diskas för att den är aggressiv eller krypt t ex men det har inte heller med rasen att göra.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag lyckades inte höra varför den diskades. Men jag såg tydligt det grå bandet och resultatet finns på finska hunddata, det var en finsk utställning. Just den hunden var inte rädd eller aggressiv.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Men besiktning ska ju följa valpen och man får chipnumret.. Känns som att veterinärbiten gör det svårare att göra på detta sätt än man tror.....


visst, men besiktningen och chipmärkningen sker ju oftast samtidigt, och om bara valparna är någotsånär lika så tror jag inte veterinären skulle reagera.
eller om man delade upp de "äkta" valparna och de "oäkta" och besiktade+märkte dem vid olika tillfällen, med argumentet "men nya ägaren kan inte hämta förrän om två veckor, och besiktningen får ju inte vara mer än 7 dagar gammal", och ser bara valparna ut som att de kanske kan vara av den angivna rasen så......
finns många sätt att luras om man vill, tyvärr
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag lyckades inte höra varför den diskades. Men jag såg tydligt det grå bandet och resultatet finns på finska hunddata, det var en finsk utställning. Just den hunden var inte rädd eller aggressiv.

Enligt finska kennelklubben
DISKVALIFICERAD skall tilldelas åt hund, som i sin struktur inte motsvarar rasstandarden, vars beteende inte är enligt rasstandarden eller är tydligt aggressiv, som har mot regler varande testikelfel, tandförlust eller avvikelser i bett eller käkar, vars färg eller päls är bristfällig eller den har tydliga drag av albinism. Denna omnämning kan även ges åt hund, som inte verkar frisk. Tillika
kan den ges åt hund, som har enligt standarden diskvalificerande fel.

Enligt SKK:
Ska tilldelas hund som
a) är exteriört otypisk för rasen eller har fel som anges som diskvalificerande i rasens standard.
b) har sådana anatomiska defekter att de väsentligt påverkar hundens hälsa och sundhet, med särskilt beaktande av rasens ursprung/funktion/ användningsområde.
c) hanhund som inte har normalt utvecklade och normalt belägna testiklar.
d) i ringen visar aggressivitet eller tydligt flyktbeteende, dvs då hund kastar sig paniskt iväg från domaren och det inte finns någon möjlighet att närma sig hunden på naturlig väg.

Ser att man kan diska även i Sverige på dessa grunder. Jobbar som ringsekreterare och har aldrig varit med om att man i Sverige diskat en hund enligt punkt a dock att man gett nedslag i kvalitetsbedömningen och gett gamla 3an eller nu gult. Det jag tyvärr sett flera gånger är att man diskat enligt punkt d - dvs aggressivitet eller flyktbeteende. Här i Sverige diskar vi inte för att pälsen är i fällning men det kan avgöra om hunden för dagen får excellent elelr very good t ex och då anges det ibland i kritiken som "därav dagens pris".
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Det är hittills enda gången jag sett en hund bli diskad, men jag har heller aldrig tidigare sett en så icke-rastypisk hund visas på utställning. Hursomhelst, jag tror inte att den var renrasig men stamtavla verkar den ju ha ändå.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag har faktiskt hört att man har använt en hane, men reggar en annan hane som fadern. Och jag har hört att det förekommer inom Rottweiler. Men då är det såklart samma ras dem använder, alltså en annan rottis hane då.
Och jag har hört detta från en före detta rottweiler uppfödare.

Så visst förekommer det att man använt en annan fader än den som står i stamtavlan.
Väldigt oseriöst och korkat:(
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag har faktiskt hört att man har använt en hane, men reggar en annan hane som fadern. Och jag har hört att det förekommer inom Rottweiler. Men då är det såklart samma ras dem använder, alltså en annan rottis hane då.
Och jag har hört detta från en före detta rottweiler uppfödare.

Så visst förekommer det att man använt en annan fader än den som står i stamtavlan.
Väldigt oseriöst och korkat:(

Vad du har hört är tämligen ointressant, jag har hört att det finns marsianer.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Världen, särskilt hundvärlden, vore onekligen en bättre plats om folk slutade sprida vad de "har hört".
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Vad du har hört är tämligen ointressant, jag har hört att det finns marsianer.

Naturligtvis förekommer det ryktesspridning som saknar grund. Tyvärr har det funnits och finns än idag problem med att folk fuskar med stamtavlor och att man t ex registrerar valpkullar som inte finns för att kunna registrera en annan valpkull som av någon anledning inte kan registreras hos SKK. Det tidigare kravet på DNA-typning av Amstaff är ett exempel på detta.

Jag vet att det förekommer än idag och att det finns uppfödare som på sina hemsidor visar/tidigare har visat hundarnas riktiga avelsbakgrund till skillnad från den som man kan ta del av på SKK hunddata. Mig veterligen har också dessa uppfödare varit i kontakt med SKK om de felaktiga stamtavlorna men SKK har inte visat något intresse för att rätta till felen.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag vet att det förekommer än idag och att det finns uppfödare som på sina hemsidor visar/tidigare har visat hundarnas riktiga avelsbakgrund till skillnad från den som man kan ta del av på SKK hunddata. Mig veterligen har också dessa uppfödare varit i kontakt med SKK om de felaktiga stamtavlorna men SKK har inte visat något intresse för att rätta till felen.
Och det är bra! Det ska inte gå att medvetet göra fel för att när man tror att det är "preskriberat" kontakta SKK och be dem byta. Det ska inte löna sig att göra fel, utan man får helt enkelt stå sitt kast.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Nej men kommer det fram att det inte går rätt till lär uppfödaren granskas av diciplinnämnden med risk för uteslutning för all framtid. Avel -Uppfördarkommitténs protokoll ligger t ex ute på skk hemsida och senaste protokollet fanns ärenden om att föräldradjur och valpar skulle DNA-testas så visst gör SKK något om de får kännedom om konstigheter.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Vad du har hört är tämligen ointressant, jag har hört att det finns marsianer.

Ja vad skulle jag annars har gjort.
Hon berättade för mig att det förekommer då hon faktiskt "kände" en som gjorde så. Och när hon berättar det till mig så har jag ju hört det! Så det är inget rykte som ni tydligen tror.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Ja vad skulle jag annars har gjort.
Hon berättade för mig att det förekommer då hon faktiskt "kände" en som gjorde så. Och när hon berättar det till mig så har jag ju hört det! Så det är inget rykte som ni tydligen tror.

Du kände en som sa att hon kände en som sa att den kände någon som sa att...

Det man gör med sådan information är att behålla den för sig själv :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 947
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Har nu sett flertalet valpkullar och omplaceringar där föräldrarna har skk stamtavlor (kollat upp deras nummer och allt verkar stämma...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 148
Senast: Sol
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 706
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 870
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Hundbeteende
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp