Bukefalos 28 år!

SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Det man får tänka på, börjar jag nog inse, är att det ibland måste få vara skillnad på att vara en bra veterinär och en bra "social person".

Ja du har rätt, det är bara så jobbigt att behöva irritera sig på veterinären :angel: Jag skall ändå byta veterinär för jag tyckte hon verkade okunnig i allmänhet, vi hade en toppenbra vet, han var en stor besserwisser men också väldigt duktig, tyvärr sa han upp sig.

När jag läser det du skriver får jag intrycket av att veterinären kanske inte vet särskilt mycket om rasen. Amstaffs är enligt min erfarenhet ofta högre än vad rasstandarden föreskriver. Det är ingen ras som mäts och det anses inte som ett fel om hunden är högre i manken än vad standarden anger.

Bredden kommer mycket riktigt med åldern och öronen kan variera en hel del då man vanligtvis kuperar rasen utomlands.

Detta är vad jag också läst och pratat mig till bland amstaff-folk. Rasen har väl på kort tid blivit väldigt populär så det kanske egentligen är få som har så stor koll som de tror.
När jag kikat på internetforum ser jag ganska många amstaffs med ståöron, konstigt nog ser jag dom sällan i verkliga livet.
ALLA verkar tejpa öronen på sina amstaffs, tror dock det hade varit väldigt vanligt med ståöron om man slutade tejpa.

Om du är fundersam borde det ju gå att DNA-typa mot pappan? Fast det kanske kostar multum och gör du hamnar i onåd hos uppfödaren/hanhundsägaren. Tillägg: Fast det är klart, det säger ju inget om t ex morfar/farfar... *inser*

Grejen är att jag känner inget som helst behov av det.
Jag har köpt en hund för tolv tusen som JAG tror är renrasig, jag kan inte sätta mitt liv på att det är så men stamtavlan finns och hunden är hos mig (en hund som jag är supernöjd med).
Så jag känner liksom inget behov av att dra det vidare mer än att diskutera fenomenet på ett internetforum.
Jag tycker det är intressant och vill gärna veta om det nu förekommer fusk i aveln oftare än man tror.
Erfarenheter från andra är guldvärda tycker jag.
Ämnet är spännande helt enkelt.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Nej, jag skulle inte heller känna behov, utan det var mer just om du själv börjar 'noja'. Jag är ju ganska mycket av åsikten att 'det är ju samma hund oavsett', och som du säger, hon HAR stamtavla och är SKK-reggad, så..

Jag tror som någon annan sa att fusk i meningen låta en hane betäcka och sen skriva en annan renrasig meriterad som pappa borde knappast förekomma, för den hanhundsägaren borde INTE vilja att hans hane står som pappa till en kull med valpar som risken finns de 'inte blir rastypiska'. Däremot just det någon skrev om importer där man inte kan följa, att en hund som ser ut som rasen används kan ju säkert hända. Men frågan då är ju om det är medvetet fusk.

Det finns ju liksom inte mycket att vinna i att fuska känns det som? För hanhundsägaren till den icke-rasrena hunden kanske, men inte för 'pappershanhunden' som står som pappa, och inte heller för uppfödaren som riskerar att få en kull icke rastypiska valpar. Visst de kan säljas till fullpris och SKK-reggade, men de flesta som betalar för renras och reggat kollar ju upp och är lite mer 'om och kring sig' än de som 'bara' vill ha en hund av ras XXX. De senare köper nog hellre den oreggade men 'renrasiga' (harkel..) för halva priset?

Så nä, jag tror inte heller det fuskas, och att man kan lita på att en SKK-reggad hund med stamtavla ÄR renrasig. Men jag tror ju bara, saknar helt erfarenhet från insidan så.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag har själv inte varit med om något sånt men har hört att det inte är så ovanligt att man får hem en annan hund än man tror (väldigt lätt enligt den jag pratade med att chippa om/avaktivera chippet som redan är i) och att den hund man beställer från utlandet egentligen är nåt helt annat än man trodde. Att falska stamtavlor på utländska hundar är vanligt förekommande och som slutord fick jag höra att ska man köpa hund från utlandet (det här handlade främst om Tjeckiska hundar om jag inte minns fel) ska man åka dit, titta på hundarna och ta med sig den hund man tittat på för att undvika lurendrejeri. Personen jag pratade med hade själv varit med om att få hem nåt helt annat än vad som beställdes och hade hört många liknande historier.

Vet inte hur mkt som är sant men det borde ju inte vara helt otroligt.

Inte för att det gör dig, TS, något om hunden nu skulle ha nån annan ras bakåt i leden väl? Du verkar ju inte ha varit ute efter en utställningshund och ingen kan väl bevisa att det är en blandras du har.. det är alltså en renras :d
Onödigt att spekulera i alls, då det som många säger är svårt att avgöra dessutom.

Men nog skulle då jag lita på veterinären ändå! Att småprata om förfalskning av stamtavlor, som rimligen borde kunna inträffa, är väl inte något som gör en veterinär opålitlig/okunnig.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Under pitbullförbudet så importerades tydligen in pb som amstaffs, jag har träffat i alla fall en som berättat att dennes hund kommit hit så.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Så nä, jag tror inte heller det fuskas, och att man kan lita på att en SKK-reggad hund med stamtavla ÄR renrasig. Men jag tror ju bara, saknar helt erfarenhet från insidan så.

Så länge inte alla valpkullar DNA-typas så är man beroende av uppfödarnas ärlighet. Tidigare fanns krav på DNA-typning av amstaff då det fuskades oerhört mycket i den rasen med falska stamtavlor. Problemet då var inblandning av Pitbullblod och att man registrerade kullar som aldrig hade tagits för att kunna sälja stamtavlor till folk som ville bevisa att de hade en Amstaff(det var kanske främst aktuellt under tiden för Pitbullförbudet 1994-97).

DNA-typning är fortfarande ett krav för att få registrera både Staff och Amstaff i Norge än idag.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Är inte staff och amstaff förbjudna raser där då? (i Norge)

För övrigt kan man ju inte begära att alla hundar ska vara stöpta i samma form även om de på pappret är renrasiga. Finns alltid risk för diverse avikelser från standarden. Men det där med goldens är ju bullshit :D Om du ska fortsätta noja över ev. ickerasrenhet så läs blogginläggen om hundsmuggling i 'baksidan av hundvärlden' (bloggen de har).
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

*kl
ang fel hane angiven som pappa.
kan tänka mig följande scenario: uppfödaren har två hanar, varav en är lite bättre. det är en liten ras, så det finns regler om begränsat antal kullar/antal valpar. den snygga hanen har fått sitt maxantal, men utan att uppfödaren kunnat behålla någon själv. parar sin tik med den snygga hanen, säger att det är den "fulare" som är pappa, och är själv den enda som vet om hur landet ligger, och kan därför behålla sin önskade valp och planera fortsatt avel utifrån de riktiga uppgifterna, medans alla andra svävar i det blå.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Men klart det förekommer optypiska hundar inom varje ras. Min familj har två dvschnauzrar, den ena är lite för liten och inte helt rastypisk och den andra har ibland ståöron! Har även träffat en dansk/svensk gårdshund med ståöron och träffat flertalet av den rase som går långt över högsta mankhöjd. Nu är just dsg kanske ett dåligt exempel då det inte är en så homogen ras men min poäng är att din hund alldeles säkert är renrasig.

Att hon är amstaff bidrar säkert till att folk vill tro att det är en korsning, amstaff-korsningar är ju ganska populära.

270669_10150240189150794_714140793_7705063_2435626_n.jpg

Sådär ska inte ett par schnauzer öron se ut. Hon var ett cert från championat när uppfödaren slutade ställa henne. Öronen tejpades när hon var yngre hos uppfödaren och har med åren blivit mer och mer stående. Men dom är inte helt stående.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Man skall inte vara så känslig som hundägare men i vissa fall kan faktiskt folk bli ledsna då åsikten kommer från någon som skall föreställa vara professionell inom sitt ämne.
Bara en tanke: Det kan ju faktiskt vara så att veterinären hade belägg för sitt prat om inblandning av andra raser i avel. Det behöver ju inte vara rykten.
Om du är osäker och om det spelar roll kan ju ett DNA-prov vara till hjälp.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

knapp

Tycker det är jäkligt förmätet av en vet att stå och spekulera i sådant när hon inget har på fötterna. Jag har sett min beskärda del av sjukt orastypiska djur inom chihuahua och där finns det även de som mer liknar en get i miniatyr än hund.. :crazy: Stamtavla är INTE lika med rastypisk, då hade vi kunnat lägga ner utställningarna.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag har sett min beskärda del av sjukt orastypiska djur inom chihuahua och där finns det även de som mer liknar en get i miniatyr än hund.. :crazy: Stamtavla är INTE lika med rastypisk, då hade vi kunnat lägga ner utställningarna.
Inte bara inom chihuahua utan inom många olika raser. Det finns trender i olika länder vilket gör att raserna utvecklas åt olika håll, även om de följer rasstandarden.

Går man på världsutställningarna eller större internationella utställningar så ser man verkligen skillnaden.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag vet inte vad jag ska tro om SKK faktiskt :crazy:. Kan man regga valpar i SKK fast dom inte existerar? Det har jag hört någon säga.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

hmm jag vet inte om jag tycker att "vetten" gjorde så mycket fel. Hon var nyfiken och ställde frågor, samtalet utvecklades. Tyvärr fick du en negativ känsla av samtalet eftersom det var inte till fördel för din tro på att du har en absolut renrasig hund.
Jag tror inte du behöver oro dig över det. Var stolt över din hund och kom ihåg att en rasstandard är inget annat än en rasstandard, du har en fin (stor) tjej. Det är ju egentligen det ända som betyder något för dig.

Du ställde en fråga och fick ett svar. Kanske inte vad du ville höra men du frågade, frågor får svar. Du frågade om hon tror och hon svarade förmodligen på din fråga om att hon tror, inget är befäst med att tro.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

och vad skulle vara vitsen med att rega valpar som inte finns?????
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Jag vet inte vad jag ska tro om SKK faktiskt :crazy:. Kan man regga valpar i SKK fast dom inte existerar? Det har jag hört någon säga.

Fast det har väl inget med hur trovärdig skk är. Utan är ju om den som söker om reggning som det handlar om.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

För att använda till papperslösa importer eller blandraser för att få in dem som renrasiga?
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

hmm jag vet inte om jag tycker att "vetten" gjorde så mycket fel. Hon var nyfiken och ställde frågor, samtalet utvecklades.

För mig är det ganska solklart att veterinären spekulerar ganska fritt, t.ex. genom att säga såhär:

Den kvinnliga veterinären däremot sa att detta inte var någon självklarhet utan att det visst förekommer "i smyg" att man blandar in andra raser för att få fram vissa egenskaper men sedan reggar dom efter en viss hane.
Hon tog golden som exempel, och menade på att vita goldens egentligen inte uppstod "av sig själv" utan att man blandat in vit schäfer i bakre led.

För några år sedan arbetade jag ett halvår med hundar och då på en goldenkennel. Läste en mycket intressant artikel om olika typer av goldens och då inte show vs field utan andra uppdelningar, jag tror att det var norr och söder. Där framgick det i alla fall tydligt att ljusa goldens fanns tidigt, tror det främst var bilder från mellankrigstiden i artikeln. Jag har tyvärr inte artikeln själv, men det var helt tydligt att färgvariationerna hos golden har en lång historia. Sedan har säkert de ljusa blivit mer dominerande de senare decennierna, men det är ju en helt annan sak.

Väldigt många hundraser togs ursprungligen fram genom egenskapsavel. Det är inget nytt. Visst har en del tjuvparningar och felaktiga registreringar slunkit igenom sedan stamböckerna stängdes, men inte sjutton sker det i den omfattning som veterinären tycks tro. Vad skulle poängen vara liksom?

Det finns mängder av rykten runt vissa egenskaper, men när man börjar granska många av dem visar det sig vara just - rykten. Sobelfärg hos cocker spaniel t.ex. Där har många menat att det är blandrasavel som ligger bakom. Fast när man kollar gamla stamtavlor finns det hundar som är reggade som sobel tillbaka till 20-talet och samma färg finns hos både amerikansk och engelsk cocker. Raserna skildes på 40-talet och färgen fanns innan dess. Den är knappast resultatet av ett nutida experiment.

Sedan finns det naturligtvis motsatsen: merle hos amerikansk cocker spaniel. Här har man nog fog för att misstänka en inkorsning av annan ras. Merle finns inte hos engelsk cocker, men dyker plötsligt upp hos amris på 80-talet. Något är skumt med en färg som inte märkts av innan dess, inte finns hos den närmaste släktingen och dessutom ger defekter i dubbel uppsättning bara skulle vara gömd i så många år. Dessutom kan alla merles i rasen spåras till en enda valpkull. Där är det ändå mer sannolikt att detta, medvetet eller inte, var en blandraskull.

Så visst finns det exempel där man kan misstänka att något är fel - men inte är det vanligt förekommande. Att påstå det tycker jag är fel.

Jag vet inte vad jag ska tro om SKK faktiskt :crazy:. Kan man regga valpar i SKK fast dom inte existerar? Det har jag hört någon säga.

Ja, är man oärlig så kan man göra det. SKK har inte möjlighet att besikta alla kullar som föds. Men jag har svårt att se hur det skulle göra att SKK är mindre trovärdigt.

Generellt:

Många rashundar får icke rastypiska drag. Vad sägs om de här borzoiöronen (visade här i sin "normala" position)?

caspian.jpg


Han var renrasig, jag är säker (och en kullbrorsa blev NORDUCH - tvivlar på att vår blivit det:D).
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Nog tror jag att det kan fuskas inom renrasaveln precis som det kan fuskas inom annat. Varför skulle det vara annorlunda där?

Såg i somras en hund som visades på utställning som JRT men i själva verket såg hunden mer ut som en korsning mellan JRT och släthårig foxterrier, högbent med långt huvud och både fram- och bakställ som en fox. Hunden blev diskvalificerad. Jag tvivlar starkt på att det bara var en otypisk JRT.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

Fast det har väl inget med hur trovärdig skk är. Utan är ju om den som söker om reggning som det handlar om.

Nej iofs inte. Men hur skulle det kunna genomföras rent pratiskt. Det är väl ändå veterinären som besiktigar valpen och valpen får sitt regnummer och sen skickas dom papprena till SKK?

Pigan: Vitsen med att regga valpar som inte finns ställer jag mig lika undrande över som du.
 
Sv: SKK-reg hund, egentligen inte renrasig?

papperna skickas in när valpen blivit 5 veckor, dvs innan vetbesiktning. inga problem att skriva att det blev 5 valpar istället för 3 och "smyga in" två ytterligare valpar i kullen, eller att rent regga valpar utan att ha haft en kull alls och sedan sälja blandraser/oreggade renraser/insmugglade valpar med dessa papper. troligen kan man bli granskad om man gör detta upprepade gånger och någon fattar misstankar, men någon gång omsänder kan man säkert göra det utan att bli upptäckt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 938
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Har nu sett flertalet valpkullar och omplaceringar där föräldrarna har skk stamtavlor (kollat upp deras nummer och allt verkar stämma...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 148
Senast: Sol
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 706
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 870
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp