Sklida boxar på sto och 3,5mån. fölis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 944
Sv: Sklida boxar på sto och 3,5mån. fölis

Jag skulle nog ställa dem i samma box trots att den är liten. Stoet tar med största sannolikhet hänsyn till sin fölis.

Jag tänker så här... skadan fölisen har är stressande i sig (även om du inte tycker att du ser det) och då känns det onödigt att dessutom dela på dem ( vilket även det är stressande ). Hon behöver maten och tryggheten.

Så tror i alla fall Brilli brall.

Håller tummarna för att ni får ta med er lilla tjej hem!

Ang box så är nog min åsikt att av 2 dåliga alternativ dvs liten box eller tidig delning skulle jag välja liten box. Med fölets skada och unga ålder skulle jag inte vilja stressa fölet genom tidig delning. Mammorna brukar vara försiktiga med sina föl även i en liten box.

Har själv i sommar haft sto och föl på boxvila i flera månader, inget roligt alls:(!

Varför har du haft dina på box?

Har själv haft dem påbox i 4 mån pga senkontraktur

Mina boxar går inte att ta bort mellanväggen

Det gör det inte heller i våra boxar men vi gör det ändå!
Jag tycker också att liten box låter bättre än delat, man får väl också se på stoet (jag antar att det är hon som är sjuk) om hon verkar bli väldigt vild av att stå på box/sjukhage. Man vill inte gärna att fölisen får en smäll vid ett plötsligt utbrott.

Stoet var väl friskt som jag förstod det, det var nog bara fölet som var skadat (hovbensfraktur?) Är det färdiga modulboxar? Då kan det nog vara svårt att ta bort mellanväggen, men är det platsbyggda boxar brukar det går, gjorde precis det igår! Går det inte hade jag som sagt kört på att ha dem i samma box!

Till Brillan , fölet blev ordentligt halt p.g.a skada i bakknä och stod i omgångar på Ultuna och annars i boxvila hemma( sjukhage)!

Det är fölis som har haft frakturen, den är utläkt!:banana:
Mina boxar är endast 3x3 (mätte idag) och stoet över 170, så de får stå i skilda boxar from söndag. Ska fortsätta bygga hage och köpa fölfoder imorgon.

Hej,hur har det gått med din fölunge?mvh Mia

3 x 3 meter som fölbox till så stor häst är ju inte ens tillåtet. Det är ju för litet redan vid fölningen....

Nu låter jag elak men: Varför har du inte ordnat med tillräckligt stor box redan före du planerade att betäcka ditt sto? Ska man nu ha föl så måste man ju kunna ta hand om det på rätt sätt och det är INTE att ha så liten fölbox och INTE att avänja så tidigt!!!

Har man inte praktiska möjligheter att föda upp ett föl så tycker jag att man får avstå.

Du har ju haft god tid på dig att planera. På något sätt borde det väl gå att ordna en större box om viljan finns.

Stoet hade ju inte fölar i det stallet, utan i ett annat med större boxar, läs gärna hela tråden innan du börjar kritisera.

Åh, vad skönt att höra! Lycka till nu med hagbyggande, skönt att få hem dom!

Tänk på att det är hur svårt som helst att ge ett föl ny mat som den inte har ätit med sin mamma. Om ditt föl har ätit Groov med sin mamma ge den groov det fungerar alldeles utmärkt.
Mitt föl förlorade sin mamma vid 7 veckors ålder, hon vägrade äta dyra fölpellets kostade 600:- för en säck. Då fick jag lära mig av foder experter att krossad havre var mycket milt och bra för fölmagar. Så jag gav krossad havre och groov samt kraft mjölk. Hon är 2 år nu och har aldrig tappat i vikt under dessa två år!

Då får jag kanske prova det, hon får ju dia på dagarna iaf:), tack!

Hallå Dynaven har ett speciellt fölfoder med mjölkersättning.
Men jag tror det är lung har fött upp min fölunge på ersättning sen han va 3veckor:( men men det har gått bra.
Lycka till nu:banana

Så underbart att hon kom med hem!

Jag är glad för din skull!

Tack! Jag var så inställd på det värsta, så jag blev mest förvånad när de kom med beskedet. Svarade typ bara "Jaha":D

Nu har jag haft dem hemma i två nätter, det har gått jättebra åt ena sidan, de har vairt kolugna bägge två och lyckliga att träffas på morgonen. Men fölis äter inte i boxen samt mammans ljuver blir stort och läcker. De har fått vara inne i varsin box när jag åkt i väg till Universitetet och på nätterna, men nu kommer de få vara ute på nätterna, men inne när jag åker i väg. Boxarna ligger i anslutning till hagen, så de kan gå ut och in som de vill.

Såhär är det:idea:

004-3.jpg

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 130
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 402
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 254
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka