Sko trots hälta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare soffii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 795
S

soffii

Min ponny har gått barfota hela sommaren men nu ska vinterskorna på till vintern. Problemet är att hon var ganska ordentligt halt på ena bakbenet igår på dagen, det var lite bättre idag men hon haltar ganska kraftigt ännu.
En teori som jag tror det kan bero på är att hon står ute dygnet runt ännu och natten till igår var det ordentligt fruset i marken så ifall hon skulle ha trampat snett eller på något hårt då hon är oskodd ännu och ganska känslig i hovarna när det blir hårt i marken. Annars har hon fått en ny hagkompis, men jag tror inte det beror på det då de kommer bra överens.

Hovslagaren är beställd nu till fredag, men kan jag sko henne då hon är halt? :crazy: Till när det blir ganska stor omställning från barfota till vinterskor med broddar. Skulle ändå vilja göra det så hon slipper gå oskodd om det ska börja frysa på igen!

Sv: Sko trots hälta?

Du kan inte fixa sånna där boots som man sätter på istället för skor tillsvidare bara? Då kan ju hovis bara verka kanske också kan hästen få en sån på den hoven tills man vet vad problemet är? Dom skorna kan man ju brodda också.

Sko du. Det komer bara göra henne gott. Det finns inga hinder att sko en häst som är halt. Kan tänka mig att hon haltar för att hon ömmar och då kommer hon bli hjälpt av skor.

Jag skulle inte sätta på gummiboots med tanke på att hon lär ju behöva dom dygnet runt om hon fortfarande går ute. Illa passande boots ger skav.

Och eftersom hon går ute dygnet runt förmodar jag att du har henne på en lösdrift eller åtminståne har ett BYGGT vindskydd. Ett måste enligt djurskyddslag i det här landet under vinterhalvåret.

Okej, jag talade med en hästkunnig idag också som var och tittade på henne så hon tyckte också jag kunde sko eftersom orsaken antagligen var att det var så hårt och buckligt nu i hagen.

Jo vi har vindskydd där det är mjukt (halva med spån där de kan ligga). Jag tror inte hon har varit ute alls idag då det är så buckligt precis där dom ska gå ut.

Annars så glömde jag säga att hon inte är varm i benet eller direkt svullen, det är mera insidan av hoven som är varm. Funderade om det skulle ha varit en hovböld eller om hon bara råkar ömma kraftigt av underlaget på just det benet. Får se på fredag om hovslagaren hittar någonting.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inga hinder att sko en häst som är halt
Det beror ju endå lite på vad det är för skada hästen har och varför den haltar, inte alltid man ska sko om hästen har ont i de benet av någon anledning. Jag vänta tex med att sko ett tag när min hästs senskada va helt ny och han småhaltade i början, då skodde jag inte och de tyckte inte hovis heller. Sen gick de bra att sko när han slutade halta några dagar senare.

Illa passande boots ger skav.
Varför sätter man på illa passande boots? Det funkade iallafall bra för en häst i sommras som behövde den pga tappsko, inga problem att ha den på dygnet runt, den hade heller inga spännen på som den kunde skada sej på.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd... 2 3
Svar
56
· Visningar
7 558
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 689
Senast: Modig_Korn
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 785
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 030
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka