Bukefalos 28 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Min granne ska eventuellt para en av sina f.d utställnings-skogisar och jag funderar på om jag kanske ska köpa en av ungarna, OM någon faller mig i smaken.
Är i så fall intresserad av en hona som jag ska kunna avla på i framtiden. (Än så länge är det bara funderingar, detta är INTE en köpesannons på något sätt! Vill INTE ha några erbjudanden om katter!!)
Jag har tidigare tagit några kullar på mina birmor, varav den äldre avlivades i somras (14 år) och hennes dotter (10 år) nog inte hänger med så länge till hon heller. Jag är inte alldeles säker på att jag vill fortsätta med birmor, tycker det är alldeles för svårt att få fram riktigt bra individer då det är så mkt som ska stämma för att de ska vara bra. Har funderat en hel del å vilken ras jag ska välja som nästa ras, då jag ändå trivts bra med mina birmor. Gillar grannens skogisar, ffa temperamentet, därför nämnda tanke.

Nu till min fråga och fundering:
Vilka krav ställs på en skogis för att den ska anses vara en bra utställningskatt? (min granne är inte jättekunnig, hade god hjälp då det begav sig...)
Hur ser efterfrågan och tillgång ut på skogisbäbisar? Är de lätta eller svåra att bli av med?
Är vissa färger mer populära än andra? ska jag styra avelshanevalet till nån viss färg om jag kan? honan är brunsköldpadda (heter det så?? :p )
 
Sv: skogisar?

Svartpadda heter det :p
Skogisen är ju en stor ras och det verkar vara lite si och så att bli av med ungar, precis som bland andra stora raser. Vissa uppfödare har nästan kö på sina, medans andra får flera kvar.
Jag gillar också skogisen, en kompis har en som iofs är utekatt av olika skäl, men jättemysig. Nu är jag inte alls inne på långhår, så det blir ingen sån, men jag gillar skogisen ändå.
 
Sv: skogisar?

(hade nästan glömt bort att jag lagt in denna fråga :o )

Jo, jag tvekade mellan svartsköldpadda o brundito. PÅ Birman heter det ju brunmaskad, även om färgen EGENTLIGEN är svart... :crazy: Det var därför jag funderade. Och damen ifråga ÄR mest brun, med endast nåt litet rött insprängt.

Nåja, kanske finns nån mer som har åsikter i frågan om jag puttar upp trådne litegrann? :p
 
Sv: skogisar?

Är hon brun, måste hon vara augoti också.

På Birma och alla maskade raser är ju den svarta inte svart utan brun, så det är väl därför man säger brun. Precis som augoti som ju bleker det svarta, därför kallas det ofta brunaugoti istället för svartaugoti som det ju genetiskt är.

Den enda rena bruna färg som finns är ju choklad och den är väldigt ovanlig på skogisar och inte ens godkänd väl?
Själv skulle jag kunna tänka mig den nya färgen Amber, riktigt tjusig och annorlunda. OM jag skulle ha en skogis alltså.
 
Sv: skogisar?

Skogisen är ju en såpass stor ras att konkurrensen på utställning är stor, och det kan vara svårt att ens ta sitt cert. Marknaden för skogisungar vet jag inte riktigt hur den ser ut, men jag kan tänka mig att den är en aning mättad. Samtidigt är det ju roligt med en ras där det faktiskt finns så många katter i avel att man kan jobba mycket med "det estetiska". Vi i små raser kämpar ju mest för att hålla någon form av genetisk bredd, standarden får komma i andra hand.

Hur du än väljer tycker jag du ska fråga någon mer om hur du ska välja unge osv. Skogkattslingan finns ju tex. Vilken färg vill du själv ha? Välj hane efter det :idea: :devil:
 
Sv: skogisar?

*haha* jag inser att jag verkligen inte är nåt proffs på kattfärger... :p Agutianlaget finns ju på häst också, men inte tänkte jag så långt...
Undrans förresten om hon inte är lite tabby också... Var ett tag sen jag såg henne. (var förbi där senast i förmiddags, såg deras andra tre skogisr men inte denna)

Och med tanke på de svar jag fått hittills så verkar skogisarna kanske inte vara vad jag söker när jag ska byta ras. Jag vill ju ha en sort där det verkligen finns efterfrågan på kattungarna. Avel ÄR min grej, men jag vill ju inte bli stående med trettielva katter för att jag valt "fel ras"...
 
Sv: skogisar?

Det är ju alltid en balans. Britten är också mättad, men det går som alltid i omgångar.
De raser som inte är mättade har ju oftast en väldigt liten avelsbas och är både svårare och ibland dyrare att avla på.
Samtidigt så är ju det kanske lite roligare när man får kämpa och leta, men då får man ju ta låååånga resor och annat med i beräkningen.

Eftersom du verkar gilla långhår så finns det ju en hel del lite ovanliga raser, som Turkisk Angora och Turkis Van. Eller Ragdoll som även om den är relativt vanlig fortfarande verkar vara lätt att sälja. Det borde ju loveponies ha koll på, hon föder upp "trasdockor".
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 597
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 322
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 713
Senast: Sesca
·
  • Artikel
Dagbok Ännu en skriva av sig tråd. Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment...
Svar
17
· Visningar
2 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp