Bukefalos 28 år!

Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

missB

Trådstartare
Ni som har häst som sällskap och hobby, typ "skogsmullehäst" och inte tränar för tävling eller för att nå särskilda mål, hur ofta rider ni? Är det för lite att rida ca 3-4 dagar i veckan mellan 35 min upp till 1,5 timme, eller kan det funka bra om hästen inte är van vid annat?
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

För mig betyder promenad häst en häst som vart skadad / är gammal och inte kan ridas så hårt.

Annars beror det helt på hästen. Även en skogsmulle kan vara ett energi paket.. ;)
Jag och pållan är skogsmullar, tränar ej för tävling men mål har jag. Vill ju bli så bra som möjligt, även om jag vet att hästen aldrig kommer komma ut och tävla.

Mår ändå bäst av att bli riden ca 5-6dagar i veckan för att inte vara en tickande bomb.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Inga problem så länge hästen får lång utevistelse i ordentliga hagar.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Helt okej, ska man aktivera hästen såpass lite så behövs dock en bra hage med lång utevistelse med kompisar. Vilket givetvis behövs ändå men det blir ännu viktigare om hästen inte aktiveras på andra sätt.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Min häst trivs bäst att ridas varannan dag, så det blir 3-4 dagar i veckan. Varierar mellan skogsturer och jobb på banan.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Min ena går aldrig mer än fyra dagar i veckan, hon vill inte mer än så. Rids väl mellan 45 min till ca två h. Hon är i fin form och personer med samma ras har undrat hur jag gör för att hålla henne i så bra form. Så rätt planerat och med en häst som inte blir fet av ingenting, samt att den inte är arbetsnarkoman så borde fungera utmärkt.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

OK, tråden inte riktigt riktad till mig.

Jag rider för att utveckla mig själv och hästarna, vill lära mig så svåra övningar som möjligt men har ingen "bortre tidsgräns".
Jag tävlar gärna inom western men inte för att vinna utan för att det är kul.

Mina hästar anses vara mycket välutbildade för åldern och jag rider ingen häst mer än 3-4 pass per vecka. Inte ens den häst som i år varit med och tagit silver i WA div II och tagit silver i DM i Trail och som startat B-nivå i Reining, WH och Trail samt gått LA dressyr på 66%. Hästen har varit riden ca fyra ggr/vecka i tre års tid och skulle antagligen vara betydligt bättre utbildad om han tränats lite oftare - eller så skulle han ha varit halt och för hårt tagen;)

Så jag tycker att 3-4 ggr/vecka är helt OK för en häst att bli riden, oavsett om det är en hobbyhäst eller om den ska tävla.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Ni som har häst som sällskap och hobby, typ "skogsmullehäst" och inte tränar för tävling eller för att nå särskilda mål, hur ofta rider ni? Är det för lite att rida ca 3-4 dagar i veckan mellan 35 min upp till 1,5 timme, eller kan det funka bra om hästen inte är van vid annat?

Tycker det låter alldeles utmärkt, så länge hästen också har mycket utevistelse i stora hagar som "alla" andra också påpekat.
Säger även som någon annan att även hålla "tävlingshäst" på lägre nivå dvs upp till LA-MSV är heller inget problem.

/Camilla
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

För mig betyder promenad häst en häst som vart skadad / är gammal och inte kan ridas så hårt.

Annars beror det helt på hästen. Även en skogsmulle kan vara ett energi paket.. ;)
Jag och pållan är skogsmullar, tränar ej för tävling men mål har jag. Vill ju bli så bra som möjligt, även om jag vet att hästen aldrig kommer komma ut och tävla.

Mår ändå bäst av att bli riden ca 5-6dagar i veckan för att inte vara en tickande bomb.

Då är du ju ingen "äkta" skogsmulle ;)

Det där med promenadhäst beror för mig delvis på om hästägaren säger att dom har hästen som promenadhäst/skogsmullehäst eller om dom säger att det är en häst som enbart går att använda som promenadhäst.

/Camilla
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Nu vänder sej inte tråden till mej heller som rider och tränar för tävling. Men mina hästar rids oftast förviso 4 -5 dagar i veckan MEN kan utan problem stå 3 dagar i rad för att gå 2 dagar å sen stå 2 dagar igen osv ;) Beror ju mkt på hur min "tid" ser ut...

Nu har jag hästar som pallar att stå utan att för den skull "gå i taket" så jag sitter upp efter 3 dagar och hästen är likadan som om jag satt på den dagen innan... (och nej jag drar inte ner maten utan de går "för fullt" på foder oavsett de står eller går)
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

För mig är en promenad häst en häst som är triangelmärkt eller gammal och skall ta det lugnt.

Jag och pållen är inget tävlingsinriktat team men vi tränar och har roligt tillsammans. Vi rider 6 dagar av 7. En vilodag för pållen i veckan.
Rider mellan 1-2 timmar om dagen blandad ridning på veckans olika dagar.
Blir hon inte rider är hon en dam med mkt energi som hon inte vet vad hon skall göra av.

Och då är hon en pålle som bara får grovfoder och ändå har massor av energi, hon älskar att bli riden, hon blir liksom besviken när vi inte skall ut.

Och vi rider i ur och skur året runt.:)
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Det är helt ok!

Jag har 2 hästar och ett jobb med fullständigt hopplösa tider ;) ...så, jag jobbar hästarna varannan dag. En häst per dag, ibland båda beroende på om jag har ledigt eller jobbat ett kort pass. Det innebär ungefär 4 pass i veckan per häst.

Nu har jag väldigt mycket "gratis" i och med området här. Jag bor i en ravin, typ...höga branter, sluttningar och stigningar. En vanlig enkel skrittpromenad är ansträngande, minst sagt och jag är sällan ute kortare tid än 1,5 timme. Hagen är på ca 2 ha och är kuperad äng.

Jag skogsmullar delvis, varje pass är träning - form - bärighet och förberedande för tävling, men det sker alltså i skogen. Endast clinics rids på ridbana samt tävling då ;)


...och i övrigt kan man ha en fullt friskt och stark häst till promenadhäst i min värld...
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Ok, jag jämför med de andra ryttarna i vårt stall som tränar så gott som varje dag. Själv har jag ett kallblod och rider nästan bara i skogen i kuperad terräng, men pgr av jobb och småbarn kan jag inte rida ut så mycket oftare än jag gör nu. Hästen har hästkompisar i hagen, vistas ute från sex på morgonen till ca sju-åtta på kvällen och verkar nöjd med livet. Kanske någon har tips på vad man mer kan göra för att aktivera hästen hemma på gården? Longering tycker tyvärr ingen av oss är så roligt, och i paddocken har jag svårt att hitta motivation (han är inte direkt utbildad). Så tips på roliga övningar mottages tacksamt :)
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Verkar din häst nöjd så är den säkert det. Min ena är som sagt inte mer motiverad än för max fyra dagar i veckan. Nu har hon vila pga att hon lätt faller ur och blir loj under pälssättningen. Hon har vilat en månad och mår toppen och ska vila en till. Hon skulle lätt kunna vara sällskapshäst på heltid om hon bara fick.

Det jag vill ha sagt är att om hästen verkar nöjd och glad så behöver du inte känna dig pressad att rida oftare än vad du gör :)
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

Ok, jag jämför med de andra ryttarna i vårt stall som tränar så gott som varje dag. Själv har jag ett kallblod och rider nästan bara i skogen i kuperad terräng, men pgr av jobb och småbarn kan jag inte rida ut så mycket oftare än jag gör nu. Hästen har hästkompisar i hagen, vistas ute från sex på morgonen till ca sju-åtta på kvällen och verkar nöjd med livet. Kanske någon har tips på vad man mer kan göra för att aktivera hästen hemma på gården? Longering tycker tyvärr ingen av oss är så roligt, och i paddocken har jag svårt att hitta motivation (han är inte direkt utbildad). Så tips på roliga övningar mottages tacksamt :)

Är det du eller hästen som ska motiveras? Den tycker säkert att det är ok med att gå med sina kompisar.
 
Sv: Skogsmulle eller promenadhäst, hur mycket rider ni?

"Min" häst (egentligen min mammas men jag rider honom) går i snitt en gång i veckan. Då enbart i skritt och kanske lite trav. Tidigare gick han 5-6 gånger i veckan och har bland annat tränats för distans men hans div skador har satt stopp för hårdare träning. Han skulle kunna ridas mer men både han och jag tycker det är en helt ok träningsdos :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 224
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp