Skogsträdgård?

Mariax2

Trådstartare
Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag.
Jag har en skogsbacke i anslutning till min köksträdgård, den består mest av gamla, döende och risiga träd. Innan det är dags att ta ner de gamla träden borde nya planteras, men vilken typ av träd?
Förslag på härdiga, (zon 3-4), dekorativa och hyfsat billiga alternativ önskas, gärna med ngn form av motivering.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har ju läst här att @Wille har anlagt en skogsträdgård, intressant, tycker jag.
Jag har en skogsbacke i anslutning till min köksträdgård, den består mest av gamla, döende och risiga träd. Innan det är dags att ta ner de gamla träden borde nya planteras, men vilken typ av träd?
Förslag på härdiga, (zon 3-4), dekorativa och hyfsat billiga alternativ önskas, gärna med ngn form av motivering.
Åh, jag har precis börjat och inte ens i rätt ände då jag inte planterat amträd, acceleratorväxter, kvävefixerare och inte förberett jorden.

En skogsträdgård består av flera olika växtskikt. Platsens förutsättningar bestämmer hur många olika skikt man kan ha. Där kan finnas höga träd, låga träd, buskar, perenner, rotväxter, marktäckare och klätterväxter.

Frågan om vilka träd du skulle kunna plantera är likvärdig med "hur långt är ett snöre". Det beror väldigt mycket på tycke och smak. Vad gillar du? Låna gärna boken "Skogsträdgården - odla ätbart överallt" på ditt bibliotek. Där finns många förslag.

Jag tycker heller inte att man ska glömma bort buskarna. Man får i regel plats med fler buskar än träd på en yta.

Men ska jag föreslå några träd så säger jag olika valnötter och ekar, på grund av näringsinnehållet i nötter och ollon.

Hassel är en buske jag också tycker är bra att ha för nötternas skull. Jag gillar också blåbärstry för den är lättodlad, ger nektar till insekter tidigt och så får man goda bär.

Lönn är en bra acceleratorväxt. Det finns lite olika sorter. Så lönn är bra att plantera tidigt. Klibbalen är ett bra amträd som dessutom är kvävefixerare då den är också bra att sätta tidigt.

Men det finns galet mycket mer än jag nämnt här.
 
Åh, jag har precis börjat och inte ens i rätt ände då jag inte planterat amträd, acceleratorväxter, kvävefixerare och inte förberett jorden.

En skogsträdgård består av flera olika växtskikt. Platsens förutsättningar bestämmer hur många olika skikt man kan ha. Där kan finnas höga träd, låga träd, buskar, perenner, rotväxter, marktäckare och klätterväxter.

Frågan om vilka träd du skulle kunna plantera är likvärdig med "hur långt är ett snöre". Det beror väldigt mycket på tycke och smak. Vad gillar du? Låna gärna boken "Skogsträdgården - odla ätbart överallt" på ditt bibliotek. Där finns många förslag.

Jag tycker heller inte att man ska glömma bort buskarna. Man får i regel plats med fler buskar än träd på en yta.

Men ska jag föreslå några träd så säger jag olika valnötter och ekar, på grund av näringsinnehållet i nötter och ollon.

Hassel är en buske jag också tycker är bra att ha för nötternas skull. Jag gillar också blåbärstry för den är lättodlad, ger nektar till insekter tidigt och så får man goda bär.

Lönn är en bra acceleratorväxt. Det finns lite olika sorter. Så lönn är bra att plantera tidigt. Klibbalen är ett bra amträd som dessutom är kvävefixerare då den är också bra att sätta tidigt.

Men det finns galet mycket mer än jag nämnt här.
Tack för boktipset :up:

Jag gillar skog och i stugan är halva tomten en sluttande skogsbacke, den skulle jag vilja utveckla utan att förstöra den.
 
Jag kan ju passa på att även tipsa om Nötodlarens handbok som också är mycket läsvärd. Det finns även en bok om Fleråriga perenna grönsaker som kan vara värd att låna på biblioteket.

Det var en engelsman som myntade begreppet skogsträdgård. Han noterade att lövskogen producerade mängder med biomassa och ökade sin egen bördighet. Så han började odla på lövskogens sätt. Det är framförallt det naturliga skogsbrynet eller lunden som är förebild för skogsträdgården. Där är det så pass öppet att ljus når ner till lägre växtskikt. Den slutna skogen är ofta för mörk för att de växter vi vill odla ska trivas. För de växter vi odlar i skogsträdgården är främst inte de som finns i skogen på naturlig väg, utan vi väljer växter som vi kan äta av, som fixerar kväve, som fungerar som acceleratorer, som fungerar som amträd eller som ger insekter det de vill ha. Vissa träd vi planterar i skogsträdgården är tillfälliga gäster. De finns där för att bygga upp men när de spelat ut sin roll så tar man bort dem.

Succession är vad som händer om man lämnar en bit mark orörd. Då kommer träd så småningom att börja växa på platsen och så småningom blir det en sluten skog. I skogsträdgården är det inte meningen att successionen ska nå den fullmogna skogen. Ibland får man gå in och öppna upp och ta tillbaka successionen något för att skogsträdgården ska producera det vi vill.

Skogsträdgården är något som är flerdimensionellt, både i tid och rum.
 
Det är lätt att tänka att skogsträdgård är trädgård i befintlig skog. Det är egentligen ett koncept att bygga ätbart ekosystem med skogen som förebild gällande olika lager av växter och hur växterna (och de djur som bjuds in) samverkar. utgångspunkten är ofta åkermark eller annan öppen yta som gräsmatta. Det gör att om en läser om skogsträdgård bygger det på att snabba på successionen (den naturliga förskogningen som ger marken mer mykorhizzasvampar och gör platsen mer och mer lämplig för vedartade växter).

Om en skog är utgångspunkten och en vill kunna odla mer varierat med även örtskikt, ätbara buskar osv, så behöver successionen istället backas/bromsas och då blir angreppssättet lite annorlunda.

Men det ÄR fascinerande och givande ur så många perspektiv så det är värt att utforska ändå. Bara med medvetenheten att skogsträdgårdskonceptet utgår från åkermark och inte skog vilket gör processen att ”för-ätliga” en befintlig skog blir annorlunda. Men kunskapen som finns i skogsträdgårdsvärlden kommer vara användbar även i det projektet!
 
Jag tänker lite som så att har man befintliga träd på en plats så kan de till en början fungera som amträd. Jag har t.ex. en tall jag har tänkt ta ner. Den hann vi inte ta när vi fällde träd här i höstas. Men nu tänker jag att den nog får stå ett tag till som skydd till min äkta kvitten. Den lilla kraken är ju egentligen inte riktigt härdig för att bo här, men har i alla fall överlevt sin första vinter.
 
Jag tänker lite som så att har man befintliga träd på en plats så kan de till en början fungera som amträd. Jag har t.ex. en tall jag har tänkt ta ner. Den hann vi inte ta när vi fällde träd här i höstas. Men nu tänker jag att den nog får stå ett tag till som skydd till min äkta kvitten. Den lilla kraken är ju egentligen inte riktigt härdig för att bo här, men har i alla fall överlevt sin första vinter.
Ja!

Och om en tar eller tagit ner träd så det finns någon stubbe så är den en bra och långsiktig kompost/näringsgivare och därför en gynnsam miljö att sätta nya småträd vid, som egenuppdragna nötträd eller andra bäbisar.
 
Åh så spännande!
Bakom huset har jag en backe med hassel och gamla fina lövträd, bland annat ekar. Ca 1500 kvm skulle jag tippa på att det är. Borde ju gå att förvalta på ett bättre sätt än idag, nu får det bara växa fritt.
 
Nu ska jag göra en skiss över skogsbacken, en forsythia och ett nyplanterat körsbär finns redan vid den tänkta ingången. Ett par olika blåbärstry och hassel är uppskrivna på inhandlingslistan.
Ytterligare ngt träd med intressant bladfärg ska också läggas till.
De andra befintliga arterna ska inventeras när löven kommer. Det kommer att bli en spännande säsong.
 
Nu ska jag göra en skiss över skogsbacken, en forsythia och ett nyplanterat körsbär finns redan vid den tänkta ingången. Ett par olika blåbärstry och hassel är uppskrivna på inhandlingslistan.
Ytterligare ngt träd med intressant bladfärg ska också läggas till.
De andra befintliga arterna ska inventeras när löven kommer. Det kommer att bli en spännande säsong.
Så roligt!

Några saker som kan vara värt att kolla/notera på din skiss är vad det är för jordmån, jorddjup och hur grundvattnet ligger på utan . SGU har väldigt bra kartor att kolla in. Att också börja notera hur solen når din yta vid olika tider på året och dagen låter dig välja lämpliga platser till din nyplantering. Att kolla hur vinden brukar ligga kan hjälpa dig välja växtlighet och avgöra eventuellt behov av lähäck i något väderstreck. Grundvattennivån avgör framför allt om du behöver bygga upphöjts ”öar” att plantera i om vattnet är ytligt på någon del av din yta, eller att välja träd som tål mer väta/torka beroende på din vattentillgång. Alla dessa parametrar finns massor av bra info om i Skogsträdgårdsboken som @Wille redan tipsat om!
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 582
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp