Skoja med kollega

fryckan

Trådstartare
En av mina kollegor kommer på måndag tillbaka från semestern och lagom till det tänkte jag ha hittat på nåt bus som väntar när hon kliver in på kontoret, tyvärr har jag lite idétorka så finns det någon som sitter inne på nåt bra bus och vill dela med sig?

Obs! Snälla bus efterlyses ;)
 
Vi brukade busa med en kollega på mitt gamla jobb då och då - ingenting som han nödvändigtvis märkte direkt när han klev in på kontoret, men så fort han satte på datorn eftersom vi brukade vända displayen på skärmen upp och ner med kortkommando, tror det är Ctrl+Alt+piltangent. När han listade ut hur vi hade gjort vände vi hela monitorn istället ;) Han var inte den skarpaste kniven i lådan (och dessutom en väldigt otrevlig och misogynistisk person så jag har inte dåligt samvete) - så det blev väldigt roligt när han ringde IT för att få hjälp med detta problem. Särskilt som IT var med på det.

En annan gång bytte vi X och Z på hans tangentbord, men det fungerar ju bara med gamla tangentbord där det är lätt att ta loss och sätta fast tangenterna.
 
En av mina kollegor kommer på måndag tillbaka från semestern och lagom till det tänkte jag ha hittat på nåt bus som väntar när hon kliver in på kontoret, tyvärr har jag lite idétorka så finns det någon som sitter inne på nåt bra bus och vill dela med sig?

Obs! Snälla bus efterlyses ;)
Tejpa fast en bit post-it under datormusen, där själva känseln är på den. Då funkar den ju inte :angel:
Kan göra människor riktigt vansinniga;):angel:
 
Såg tråden och kunde inte låta bli trots att jag inte direkt kvalar in på ungdom... att byta funktion på knapparna på musen kan ställa till det i skallen, liksom att justera pilhastigheten/rörligheten så att man får dra musen över hela skrivbordet för att flytta från sida till sida av skärmen. Gå in på kontrollpanelen, mus, så hittar ni lite sådant man kan leka med :)
 
Vi drev med en kollega som kom tillbaka från semestern genom att byta lösenord på hennes användarkonto i programmet vi jobbar med - till något som inte var helt rumsrent kan man väl säga. Det involverade även namnet på en person som hon haft ihop det lite med några månader tidigare och hon skämdes ganska mycket över just denna lilla "affär"... Hennes min när vi berättade vad vi ändrat lösenordet till var oslagbar, och när hon dessutom fick reda på att man måste vänta i 10 dagar innan man får byta lösenord igen blev det ännu roligare!
 
Alltså nu är jag väl en glädjedödare, men jag ser verkligen inte det roliga med att driva med sin kollega på det sättet som @Mineur beskriver. För mig låter det mest bara elakt.

För att återknyta till trådens ämne så skulle jag säga att det beror väldigt mycket på vilken relation du har till din kollega. Är det "bara" en jobbkollega hade jag nog själv hållit mig på en inte särskilt avancerad nivå, just för att man inte kan vara helt säker på hur det tas. Är det en kompis blir saken förstås lite annorlunda.
 
Sätt en sån här tuta under stolen! (Om ni har sånna där kontorsstolar som sjunker ner lite när man sätter sig?) Skitkul!!!!
tuta_110611654.jpg


Tejpa fast den lodrätt med själva tryckgrejen uppåt ,så den ligger alldeles emot stolen när ingen sitter i,sen när nån sätter sig så skjuter den av! :D:D:D
 
vi kor emd snalla bus :) just nu ar en kollega pa semester. Han far en bild skickad varje dag da nagon annan anvander hans skrivbord. Vi koper det mesta korkat till honom i rosa, en gang kom han tillbaka fran semestern till en rosa mus och musmatta. Han har också fatt ga pa skattjakt runt kontoret med världens mest korkade ledtrådar, ungefär "Titta under stol", nasta "titta under ditt skrivbord".
 
Lite mindre nivå än resten men jag fick bakgrunden bytt på datorn på mitt förra jobb. Till nån påtänd katt typ. Kul bild, jag blev både förvånad och på gott humör resten av dagen.
 
Sen skulle jag helt klart uppskatta rosa musmatta, tuta eller sånt snarare än sabotage av utrustning (datorinställningar etc) som bara förstör humöret och delar av arbetsdagen.
 
Han var inte den skarpaste kniven i lådan (och dessutom en väldigt otrevlig och misogynistisk person så jag har inte dåligt samvete)

Just såna här förklaringar för sitt "busande" tycker jag inte är okej. Det är en sak att göra snälla, roliga bus för en kollega man tycker om och trivs ihop med, men att göra bus som är på gränsen (eller över gränsen) till elaka och dessutom tycka att det inte gör något eftersom man uppfattar personen som otrevlig, det tycker jag lutar åt mobbing faktiskt.

MVH Glädjedödare.

TS: Byta skärmsläckare till nåt kul, byta ut någon del av utrustningen till nåt roligt men ändå användbart och den typen av bus kan vara kul. Sånt som inte pajar en betydande del av arbetsdagen utan mer bjuder på ett gott skratt - hos både den "utsatte" och kollegorna.
 
Nu har du ju lite kort tid på dig för just detta bus, men vi tänkte skoja med vår gruppchef när han kommer tillbaka efter föräldraledigheten genom att ta ett gammalt tangentbord och så krasse/något annat växtligt mellan tangenterna/på hela tangentbordet.. lite som att han varit borta så länge att det börjat växa gräs på hans arbetsplats :D Men till det kan man ju behöva odla nån vecka kanske.
 
Svårt att hinna till måndag men till nästa semester kanske :)

Ta ett gammalt tangentbord, lossa tangenterna, stoppa ner hushållspapper, sätt tillbaka tangenterna vattna lite försiktigt och häll dit krassefrön. Ett par dagar senare har man ett väldigt grönt tangentbord :rofl:


Kul detta var då! Helt klart avslöjad att jag inte hade läst hela tråden :p
 
På mitt gamla jobb busade jag en hel del.
Pruttkudde i stolen eller granbarr, snodde chefens snusdosa som jag fyllde med Ahlgrens bilar istället, hotdogskorvar i jackfickan eller ytterskorna (vet ni förresten att hotdogs inte möglar? De blir bara som gummi :crazy:)
Ibland pyntade jag kontoret med rosa fluff osv.
Inget som försrör, bara bus :)
 
Just såna här förklaringar för sitt "busande" tycker jag inte är okej. Det är en sak att göra snälla, roliga bus för en kollega man tycker om och trivs ihop med, men att göra bus som är på gränsen (eller över gränsen) till elaka och dessutom tycka att det inte gör något eftersom man uppfattar personen som otrevlig, det tycker jag lutar åt mobbing faktiskt.

MVH Glädjedödare.

Nä, jag förstår hur du menar för jag uttryckte mig inte särskilt tydligt. Han var alltså en person som upprepade gånger lade krokben för andra kollegor när de kom bärande på dyrt inskaffade drinkar till hela teamet på AW (vilket resulterade i en bruten handled en gång, han bara skrattade och tyckte att det var ett kanonroligt bus), anmälde folk till HR för saker som inte hänt, den sortens härliga person. Därför har jag fortfarande inte dåligt samvete.
 
En av mina kollegor kommer på måndag tillbaka från semestern och lagom till det tänkte jag ha hittat på nåt bus som väntar när hon kliver in på kontoret, tyvärr har jag lite idétorka så finns det någon som sitter inne på nåt bra bus och vill dela med sig?

Obs! Snälla bus efterlyses ;)

Nu kom jag på en rätt rolig sak förresten, som min tonårspojkvän drog för mig en gång... han skulle ringa hem och kolla med sin mamma om han fick sova över hos mig när jag var ensam hemma en gång. Jag tyckte att det var jättepinsamt och gick in i ett annat rum medan de pratade. Så kommer han gående med luren i handen, gravallvarlig i ansiktet och säger "Hon vill prata med dig. Hon verkar rätt upprörd.". Jag tar förstås luren och piper fram ett "hallåååå?" - då har han gått och ringt Dagens Bibelord och jag får den gyllene regeln uppläst i örat!

Alltså - sätt en postit-lapp på kollegans datorskärm eller skicka ett mail eller hur ni nu brukar göra med telefonmeddelanden och uppmana henom att brådskande ringa 031-133313!
 
Nä, jag förstår hur du menar för jag uttryckte mig inte särskilt tydligt. Han var alltså en person som upprepade gånger lade krokben för andra kollegor när de kom bärande på dyrt inskaffade drinkar till hela teamet på AW (vilket resulterade i en bruten handled en gång, han bara skrattade och tyckte att det var ett kanonroligt bus), anmälde folk till HR för saker som inte hänt, den sortens härliga person. Därför har jag fortfarande inte dåligt samvete.
Jag tycker inte att det gör särskilt stor skillnad. Har man problem med en kollega lär de väl knappast lösas genom att man jävlas tillbaka?

Låter ju som en riktigt otrevlig arbetsplats hursomhelst.
 
Jag skulle klätt in hela skrivbordet, datorn, stolen, ja allt ni orkar med post-its! :D Har hon pennor på skrivbordet så ta ur alla stift ur blyertspennorna och bläckpatronerna ur bläckpennorna. Då har hon bara massor av pennor som ingen går att använda kvar :angel:
 
Jag tycker inte att det gör särskilt stor skillnad. Har man problem med en kollega lär de väl knappast lösas genom att man jävlas tillbaka?

Låter ju som en riktigt otrevlig arbetsplats hursomhelst.

Nä, jag hänger med på det. Klart att det inte löstes. Han var helt ointresserad av att prata med oss andra om problem och det var han som bjöd HR-chefen på fyra-fem GT:s varje lunchrast... så, nä, katastrofal arbetsplats.

När jag hade jobbat 49 dagar i sträck, snittat 14 timmar jobb (inkl resa då) per dygn under dessa dagar, hade VD:n mage att skälla ut mig för att jag var tio minuter sen den femtionde dagen då det var strejk i kollektivtrafiken. Den sortens arbetsplats var det. (Och det var ungefär då som jag sa upp mig också.) Så - jag ska villigt erkänna att mitt omdöme garanterat inte var på topp och att jag, liksom mina närmare kollegor, reagerade kasst på situationer.
 

Liknande trådar

Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
170
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 096
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
698
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 955
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp