Skola rektor *arg* som f*n

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Vi har kontakt och frågat vad vi skall göra. Min ex.man har varit med i skolan för att underlätta.
Vad mer skall man som förälder göra ??
VI har pratat och bett att skolpsykologen skall prata med sonen. Får till svar att det inte är någon fara tills nu!
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag kan tänka mig att Rektorn har någon typ av Policy att följa, där Polisanmälan ingår oavsett vad Rektorn själv tycker.
Då så kan det ju bli svårt att motivera sig.

Det kan också vara ett internt problem i skolan.
Och genom denna åtgärd så får man resten organisationen i skolan att ta saken på allvar.

Jag citerar dig:
"Vi har bett att skolpsykologen skall prata med honom men min son vill inte och tvinga går inte säger skolan."
Rektorn kanske tycker att ni skall övertyga sonen.
Gå till psykolog, det gör man för sin egen skull.
För att lära sig att hantera sig själv och andra i sitt dagliga liv.
Din son har problem och måste nog faktiskt ta och inse det själv för att ta emot hjälp.

" XX är fortfarande rädd (tror jag då jag inte pratat med honom)"
Varför har du inte gjort det?
Det är väl det första som man gör?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det samtal du refererar till, jag antar att det var en elevvårdskonferens, eller? Vad beslutades för åtgärder där i så fall? Var det samtalet på intiativ från skolan?

Ska man utreda ett barn från skolans sida så ska ju både föräldrar och barn vara positiva till idén.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

cetzyboy skrev:
Jag blev rosenrasande och har idag pratat med rektorn som gång på gång upprepade att ingen skall känna sig rädd i skolan så därför polisanmälde jag.

Jag är vansinnig och vi kommer nog byta skola till en däör man kan få hjälp.

Dels så hoppas jag att ni föräldrar har visat er frustration/ilska inför sonen. Det kommer knappast att göra situationen bättre, varken för hans syn på skolan eller för er kontakt med skolledningen.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Ja, inte lätt men hur reagerar den andre pojkens föräldrar? Jag har svårt att tänka mig att rektor polisanmäler ett "vanligt" slagsmål mellan två jämnbördiga kontrahener.
Man får inte slåss och det måste även er son acceptera. Om han är osäker och mår dåligt så måste ni stötta honom i detta att kunna gå tillbaka till skolan men ni måste också visa att våld är oacceptabelt och att alla, även er sons "motståndare", ska kunna trivas i skolan.
Har ni kontaktat den andre pojkens föräldrar? Om er son ber om ursäkt och gör upp med den pojken så kanske de kan påverka rektor att dra tillbaka anmälan?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag får delade meningar när jag läser ditt inlägg. Tycker det både är rätt och fel.

Jag tycker det är rätt för att eran son ska inte bråka och han ska inte heller göra andra barn rädda. NÅTT VAR MAN TVUNGEN ATT GÖRA!
MEN att polisanmäla en pojke som är 10 år tycker jag var lite väl hårt!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Polisanmälning av en 10 åring leder har jag för mig till att socialmyndigheten kopplas in då 10 åringar inte är straffmyndiga.

Det stämmer. Det är egentligen föräldrarna som blir anmälda och socialen har skyldighet att utreda fallet.

Skolan begär på så vis handräckning eftersom de egna resurserna/föräldrakontakten inte räcker till.
 
Senast ändrad:
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Fast det är väl lite drastiskt att polisanmäla, man kan ju göra en soc.anmälan från skolans håll utan polisanmälan.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

*lånar knapp*

Till alla er som tycker att det är löjligt/förkastligt eller vad som helst att polisanmäla det här barnet, försök sätta er in i de utsatta barnens situation!
Jag själv hade stora problem i låg- och mellanstadiet och det var helt omöjligt att få skolan att polisanmäla någon, man ville helt enkelt sköta det internt för att inte dra ett dåligt rykte över skolan. DET ÄR EN SJUK SYN! Det borde vara nolltolerans vad gäller misshandel och mobbing i skolan, punkt slut. Risken för rättslig påföljd är mer eller mindre obefintlig för en tioåring, det värsta som kan hända är att de sociala blir inkopplade och sonen TVINGAS till psykologsamtal. Förutsatt att barnet skärper sig, visar det sig att föräldrarna är inkapabla att styra upp beteendet finns ju risk för tvångsomhändertagande i framtiden.

Sen förstår jag inte heller hur man som förälder kan låta sitt barn bestämma själv huruvida han ska gå till psykologen eller inte. Förståeligt är att rektor inte vill/kan tvinga honom till det, men det ligger på förmyndarens ansvar att lösa problemet.

Om mitt barn på tio år blev misshandlat i skolan skulle jag utan att tveka polisanmäla.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Så rätt, bra skrivet!
Det jäkligaste är att om skolan inte gör något, så är det fel på skolan och om skolan äntligen gör något, då är det också fel...

Nolltolerans är rätt tycker jag!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag måste hålla med dig. "Min son har problem med koncentrationen och råkar lätt i bråk" skriver Cetzyboy i första inlägget. Det har alltså pågått ett tag och det är inte första slagsmålet låter det som. Det finns 20-25 barn till i klassen som ska arbeta tillsammans och lära sig något i skolan. Man kan inte tolerera att sådant här håller på vecka efter vecka, månad efter månad utan att ingripa, då det inverkar på hela klassen.

Ibland tycker jag att det låter som om skolan ska ta hand om alla problem barnen har, och helst klara det under skoltid dessutom. Huvudmålet med skoldagen verkar vara att få barn att fungera tillsammans utan att bråka. Hur ska man hinna bedriva undervisning då? Eller är skolan bara till för att uppfostra barn?

Nu ska jag skriva om min dotter igen trots att jag säkerligen får på fan för det igen :
I dotterns klass finns en kille som var (och ibland fortfarande är) störig, jobbig och farlig. En del av de andra barnen vågade periodvis inte gå till skolan. De som var i skolan var så rädd för honom att de inte kunde koncentrera sig på vad läraren sa. Han gapade och snackade och sprang runt och störde på lektionerna. Det var ofta banen kom hem med blåmärken av ett slag eller en knipning han utdelat då han gått förbi i klassrummet. Hur ska de andra barnen i den klassen få en chans ?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag vill inte skriva mer om det eftersom jag får så mycket skit när jag "hänger ut någon på det fruktansvärda sätt som jag gör" (citat).
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

*lånar knapp*

Måhända att en anmälan rör upp känslor, men syftet måste vara att få slut på problemen, eller?

Jag klandrar inte den som polisanmäler våld i skolan. Kanske man på sikt (om anmälningarna blir många) kan få till stånd en skola med som bättre tar hand om barnen? Kanske kan det väcka politikerna till liv?
 
Senast ändrad:
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Nope, det gör vi ju inte...Det är iaf olyckligt för alla inblandade - förhoppningsvis reder skolan ut detta med alla inblandade!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Har inga barn själv (är bara17år) men min lillebror som nu är 13 år har varit utsatt för likande situationer... han slogs inte och blev iof inte polisanmäld, men just det här att skolans resurser inte hjälper till... Vi tjatade och tjatade i flera år på att min lillebror skulle få special hjälp i skolan... tillslut kontaktade vi BUP och de tyckte det var fruktansvärt hur skolan hade agerat i detta avseende. BUP ringde till skolan och ordnade så att min lillebror fick en assistent samt att det även kom fram att min lillebror har ADHD. Jag tycker skolan inte verkar klara av situationer som din sons och min lillebror. Vore jag du skulle jag nog ringa BUP och höra vad dom har att säga och fråga vad man kan göra åt problemet, det är trots allt utbildade för sånna här saker och jobbar med det varje dag! Hoppas det löser sig till det bästa!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Här är ännu ett exempel på det jag menade tidigare: "Vi tjatade och tjatade i flera år på att min lillebror skulle få special hjälp i skolan... tillslut kontaktade vi BUP " Som förälder förstår jag inte varför man lägger över hela ansvaret på skolan här. Och när då skolan inte agerar - varför går man inte vidare själv direkt? Att sätta sig i soffan och lägga hela ansvaret på en lärare i flera år, när man ser att något är fel?

Skolan SKA inte utreda sånt här. Det ska psykologer göra. I skolan ska man lära sig saker, inte ha amatör-psykolog-utredningar. Skolan ska ta hand om konflikter och de mindre problem som elever kan ha, men större utredningar ska göras på annat håll. Skolan har varken resurser eller kunskap att sköta sådant här.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Nej vi känner inte till hela historien med meningen "Vi har bett att skolpsykologen skall prata med honom men min son vill inte" får mig att tro att skolan inte fått respons med sina åtgärdsförslag, och för att tvinga fram att det händer något har de polisanmält händelsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp