Bukefalos 28 år!

Skola rektor *arg* som f*n

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

När det gällde min son så handlar det inte om att han systematiskt mobbat någon. Han blir helt enkelt skitförbannad om någon retar honom tillräckligt mycket och länge att tillslslut så rinner det över - antingen så slåss han eller så vrålar han tillbaka och jag LOVAR han har ett grymt ordföråd och andra barn blir rätt skraja. Jag anser INTE att detta på något vis är grund för att polisanmäla. Det är inte rätt varesig mot de utsatta barnen eller mot mitt barn. Det är sånt som GÅR att lösa på helt annat sätt. SJälvklart har vi tagit itu med hans problem och han är så otroligt mycket bättre nu. Han har nog inte slagits på ett år ungefär - skriker gör han fortfarande...
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Självklart är vi ansvariga för våra barn även under skoltid. Men ibland önskar jag att alla med "perfekta" barn fick låna en odåga ett par veckor och se hur lätt det är.

Hur frustrerad blir man när ens barn som funkar jättebra hemma, som går att resonera med och som håller med och förstår allt man pratar om - beter sig illa ÄNDÅ ? Dessutom så beter sig alla barn illa till och från - fast det är alltid att slåss som är värst, personligen tycker jag att intrigerande ungar som går bakom ryggen på sina kompisar är lika illa och knäcker självkänsla på det viset, fast normmässigt är det ju slå man inte får.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Att vara pratsam på lektionerna tycker inte jag är något större problem. Sker det hela i en possitiv stil och inte är gap och tråkningar så anser jag att man måste förstå att barn är olika och att vissa måste få mer svängrum.
Att ni hat bra kontakt med den pojke som din son slogs med är ju bra. Som förälder är det ju viktigt att ge sina barn möjlighet att rätta sina misstag och be om ursäkt.
Hoppas att din son kan få möjlighet att slappna av och att den här polisanmälan inte ställer till det för honom. Alla ska ju kunna trivas i skolan.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag ser en polisanmälan som ett "sista utväg" då föräldrarna, eller skolan, vägrar att ta tag i det barn som beter sig illa.
Min uppfattning är att i de fall där mobbning förekommer och inte löses vid upprepade "retningar" är i de fall där föräldrar och till viss del skola ignonerar problemet och försöker lägga annsvaret på det utsatta barnet.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det känns lite som om man glömt bort att titta på den eventuella ORSAKEN till att vissa slåss i skolan. Barn utrycker känslor olika och man bör inte döma varken den ena eller andra utan att först titta på HELA situationen. Vad var det som utlöste pojkens utbrott? Att agera endast mot pojkens agerande är i sig kränkande då det lär honom att han är den enda som gör fel. Kanske provocerades han av någon, kanske rann bägaren helt enkelt över...

I övrigt anser jag att skolan tar på tok för lite ansvar för barnen idag. Skolan har visst resurser att utreda barn med problem, och de har dessutom skyldighet att göra det. Varje kommun har tillgång till skolpsykolog som har tillräcklig kompetens att göra en första utredning. denne kan sedan remittera till BUP eller liknande.

Skolan idag lägger över både det ena och andra ansvaret på föräldrarna, ansvar som ursprungligen tilldelats skolan. Nu talar jag inte i första hand om uppfostran utan om barnets utbildning och kunskapsutveckling. Rent generellt tycker jag att många skolor har en rätt slapp inställning till sitt eget ansvar.

//C
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

vargen skrev:
Det känns lite som om man glömt bort att titta på den eventuella ORSAKEN till att vissa slåss i skolan. Barn utrycker känslor olika och man bör inte döma varken den ena eller andra utan att först titta på HELA situationen. Vad var det som utlöste pojkens utbrott? Att agera endast mot pojkens agerande är i sig kränkande då det lär honom att han är den enda som gör fel. Kanske provocerades han av någon, kanske rann bägaren helt enkelt över...

I övrigt anser jag att skolan tar på tok för lite ansvar för barnen idag. Skolan har visst resurser att utreda barn med problem, och de har dessutom skyldighet att göra det. Varje kommun har tillgång till skolpsykolog som har tillräcklig kompetens att göra en första utredning. denne kan sedan remittera till BUP eller liknande.

Skolan idag lägger över både det ena och andra ansvaret på föräldrarna, ansvar som ursprungligen tilldelats skolan. Nu talar jag inte i första hand om uppfostran utan om barnets utbildning och kunskapsutveckling. Rent generellt tycker jag att många skolor har en rätt slapp inställning till sitt eget ansvar.

//C

Skolan har inte någon skyldighet att remittera och utreda. Skolan får inte göra ett dugg utan föräldrarnas medgivande och det är väl där det skär sig ibland så att ingen utredning blir gjord.

För min del, som lärare, så är de tester som skolpsykologen utför, till stor hjälp för att kunna kartlägga elevens starka sidor, d v s hur jag ska lägga upp arbetet för att komma åt det som eleven tycker är jobbigt, via det som eleven har lättare för.
Utredningar kan också visa på fysiska problem, t ex ögonrörelser som ställer till det vid läsning osv. Lätt att åtgärda, bara man vet vad som är "felet".

När det gäller bristande resurser så visar det sig mest när man måste ha en assistent till något barn, om man behöver specialundervisning eller speciellt undervisningsmaterial som kostar mycket pengar. Då är det oftast kört oavsett om eleven är utredd eller ej...
Men det skiljer mycket från kommun till kommun, den likvärdiga skolan är död sedan länge...
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Barns uppförande måste ju både föräldrar och lärare ta itu med.
Jo, men vi har olika åsikter om uppförande. Om jag tycker det är helt ok att mina barn hemma, avbryter andra, och fröken inte tycker det, så måste ju hennes regler gälla i skolan och inte mina regler. Om jag tycker det är helt Ok att vråla hemma, och inte fröken i hennes klass, måste ju hennes regler gälla. Du som ska bli lärare och allt!! Visst kommer väl du att se till att dina regler gäller under dina lektioner?
Jag tycker inte att skolan ska vara en "uppfostringsanstalt".
Men skolan är ju en viss "uppfostringsanstalt". Samma regler ska gälla för alla.....väl?
Grunderna för ett bra uppförande måste komma hemifrån.
Mmmmm.........och när det inte gör det.........står fröken där som en velig höna då? Och låter det stökiga barnet störa alla andra, eftersom inget gehör från det bråkiga barnets föräldrar finns?

Föräldrar är faktiskt ansvariga för sina barns uppförande även under skoltid.
Det är FRÖKEN som sätter reglerna under sina lektioner. Hur skulle det se ut om alla föräldrarna (till dom 30 barnen) skulle ha olika åsikter om vad som är Ok och inte Ok att göra under lektionstid.
Vi har ALLA olika åsikter och uppfattningar om VAd som är gott uppförande. Vad som är acceptabelt och inte.
Eftersom jag svarade på ditt inlägg där det stod om arbetsro, så antar jag det handlar om vad som händer på lektionerna. DÄR bestämmer FRÖKEN. Inte barnen och inte föräldrarna. Och kan inte FRÖKEN klara det får denne begära hjälp eller sluta sitt yrke som lärare.
gulan....som fick hela 5:an förstörd av en lärarvikarie som inte kunde hålla ställningarna.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

gulan skrev:
Vi har ALLA olika åsikter och uppfattningar om VAd som är gott uppförande. Vad som är acceptabelt och inte.

Jag tror faktiskt inte det om man tänker efter. Hur vill du ha det på din arbetsplats? Vill du ha vissa som springer runt och förstör de andras jobb? Vill du ha några kolleger som retas och trycker ner vissa andra? Tror inte det. Så vill ju ingen ha det eller hur? Det är grundregler man som förälder har ansvar för att ens barn förstår. Att respektera andra människor, att ta hänsyn till andra och att lyssna på chefen / fröken / föräldern. En grundsyn som måste komma hemifrån.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

cetzyboy skrev:
Mitt ex har varit med flera dagar i skolan men då händer inget.
Vad mer kan vi göra, det är svårt att ta tag i problemen då det bara sker i skolan vad kan jag mer än prata.
Vi ville han skulle prata med psykolog för länge sedan.

Jag är inget proffs, men jag är just nu i en klass där det mesta kan hända under lektionstid :crazy:

De flesta "normala" barn sköter sig exemplariskt om deras föräldrar är med i skolan. De som inte gör det är oftast de barn som man senare kanske kan sätta en diagnos på, de har inte den naturliga respekten som barn brukar ha för sina föräldrar. Ibland kan det också vara så att föräldrar brister totalt i sitt föräldraskap, men det är nog inte så i ert fall eftersom han sköter sig hemma och då pappa är med i skolan.

Hur fungerar läraren med den övriga klassen? Är det allmänt pratigt? Hur länge har läraren haft klassen?

Vissa lärare är svagare än andra när det gäller att skapa ett förtroende hos barnen. Tyvärr måste man ibland tala om direkt vem det är som bestämmer i ett klassrum (det är ju barn och lärare tillsammans, men läraren ska man alltid lyssna på). Gör man inte det så kan man som lärare få problem...

Försök att prata med sonen igen. Försök att du och ditt ex gör det samtidigt så att pojken vet att ni har samma åsikter.

Att din son skulle ha ADHD vet jag inte heller om jag tror på, det brukar märkas även hemma...
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

gulan skrev:
Det är FRÖKEN som sätter reglerna under sina lektioner. Hur skulle det se ut om alla föräldrarna (till dom 30 barnen) skulle ha olika åsikter om vad som är Ok och inte Ok att göra under lektionstid.
Och kan inte FRÖKEN klara det får denne begära hjälp eller sluta sitt yrke som lärare.
gulan....som fick hela 5:an förstörd av en lärarvikarie som inte kunde hålla ställningarna.

Dina åsikter är ju grundproblemet till mycket av det som händer i dagens skola. Många barn har en så fruktansvärt dålig uppfostran hemifrån så att när de kommer till skolan härjar de runt i klassrummen också. Jag ser det inte som min uppgift i livet att uppfostra barnen i klassrummet, de ska ha med sig hemifrån om hur man uppför sig bland andra människor! Tex att man inte gapar rakt ut, är elak mot andra, att man kommer i tid och håller ordning på sina böcker.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Dina åsikter är ju grundproblemet till mycket av det som händer i dagens skola.
??Du måste nog förtydliga dig!
Många barn har en så fruktansvärt dålig uppfostran hemifrån så att när de kommer till skolan härjar de runt i klassrummen också.
Mmmmm....jag vet.
Jag ser det inte som min uppgift i livet att uppfostra barnen i klassrummet, de ska ha med sig hemifrån om hur man uppför sig bland andra människor!
.......-Om du nu råkar få ett eller flera barn i din klass som inte har med sig hemifrån hur man uppför sig bland andra människor då. Hur ska en lärare med din inställning då kunna göra ett bra jobb?? Ska alla andra barn då få lida för att fröken sätter sina armar i kors och säger till sitt försvar-JAG tänker inte tala om för dessa barn att hålla klaffen, sitta stilla och inte störa dom andra. Det är inte mitt jobb att göra det. Det får dessa barns föräldrar se till (som kanske inte bryr sig).
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det är grundregler man som förälder har ansvar för att ens barn förstår.
Jag håller helt och fullt med dig!
Att respektera andra människor, att ta hänsyn till andra och att lyssna på chefen / fröken / föräldern. En grundsyn som måste komma hemifrån.
Jooo........menom det är lite si och så med den här grundsynen. Med tanke på alla barn och ungdomar som vittnar om hur dom blivit mobbade...........så finns det en hel del ungar som inte får en grundsyn. Eller räknar blivande lärare kallt med att alla barn får rätt vägledning hemifrån.
Visst måste Ni väl ändå hålla med om att det är en lärares uppgift "ochså" att klara av att få arbetsro i klassrummet?
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag har inte haft några problem i de klasser jag har varit, däremot så har jag fått ta en del duster med vissa barn för att visa att det faktiskt är JAG som är lärare...Tar man inte de dusterna så får man gärna problem med vissa barn.

Men du verkar ju tycka att en lärare ska uppfostra de barn som inte har någon uppfostran hemifrån, det tycker inte jag är självklart...Jag har aldrig träffat någon lärare som sitter av sin tid och låter barnen bete sig hur som helst. Alla gör så gott de kan, men det finns faktiskt barn och föräldrar som sk*ter totalt i vad lärare och skola säger. Sådana människor är inte så lätta att inleda något samarbete med!

Det är väldigt lätt att gnälla och lägga skuld på skolan för de människor som knappt har satt sin fot där. Åk till en skola i något område med mycket psykosociala problem så får ni se hur en del barn mår (och i och med det beter sig mer eller mindre bra).
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag har inte haft några problem i de klasser jag har varit, däremot så har jag fått ta en del duster med vissa barn för att visa att det faktiskt är JAG som är lärare...Tar man inte de dusterna så får man gärna problem med vissa barn.
Applåder!!!
Men du verkar ju tycka att en lärare ska uppfostra de barn som inte har någon uppfostran hemifrån, det tycker inte jag är självklart...
Så vad gör du med dom då? (Nyfiken.......)
Alla gör så gott de kan, men det finns faktiskt barn och föräldrar som sk*ter totalt i vad lärare och skola säger
.
Ja, fytusan! Varför kunde inte alla vara snälla, tysta och ha vettiga föräldrar och hemförhållanden?
Sådana människor är inte så lätta att inleda något samarbete med!
Men det förstår jag. Och jag har full förståelse för att lärare sliter sitt hår. Jag reagerade på en mening där det stod att det inte var brottsligt att inte kunna sitta still och lägga av och pladdra under lektionstid,och svaret blev att det skulle man som förälder ta i tu med eftersom det stör hela klassens arbetsro.Och DÅ menar jag att det är lärarens uppgift att se till så det blir arbetsro i klassen.
Det är väldigt lätt att gnälla
Jag gnäller inte!
lägga skuld på skolan för de människor som knappt har satt sin fot där.
Fast jag har ju själv gått i skolan och råkat ut för ett antal lärare som man undrar varför dom överhuvudtaget vill fortsätta med sitt valda yrke. Nu har jag två barn själv i skola (dock inte svensk). Så har jag vänner med barn i skola och läser om andra föräldrar som ochså har barn i skolan.
Åk till en skola i något område med mycket psykosociala problem så får ni se hur en del barn mår (och i och med det beter sig mer eller mindre bra).
Men dom barnen vill ju inte du befatta dig med, eller uppfostra, som kanske är fel ord. Vägleda tycker jag är bättre. Det ska ju föräldrarna göra.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Glömmde en sak.
Skulle du vara snäll och svara lite mer specifikt på ditt påstående:
Dina åsikter är ju grundproblemet till mycket av det som händer i dagens skola.
Gärna att du ringar in just mina "åsikter" med citat så jag ser. Jag tar det lite som en förolämpning, eftersom jag själv ju tycker att jag tar mitt föräldransvar, och skulle aldrig i livet gå emot mina barns lärare och lyssnar och följer deras råd.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det är FRÖKEN som sätter reglerna under sina lektioner. Hur skulle det se ut om alla föräldrarna (till dom 30 barnen) skulle ha olika åsikter om vad som är Ok och inte Ok att göra under lektionstid.
Vi har ALLA olika åsikter och uppfattningar om VAd som är gott uppförande. Vad som är acceptabelt och inte.
Eftersom jag svarade på ditt inlägg där det stod om arbetsro, så antar jag det handlar om vad som händer på lektionerna. DÄR bestämmer FRÖKEN. Inte barnen och inte föräldrarna. Och kan inte FRÖKEN klara det får denne begära hjälp eller sluta sitt yrke som lärare.


Det var detta stycke jag reagerade på...Jag tolkar det som att du tycker att om man som lärare inte klarar av att ha tyst i sitt klassrum ska man säga upp sig.

Jag är i en "problemklass" just nu, skolan ligger i ett område där många föräldrar är arbetslösa, psykiskt sjuka, en del har missbruksproblem etc. Självklart finns det också en del vanliga Svenssons...För det mesta är det relativt okej i det här klassrummet, men ibland så är det mer eller mindre kaos, mkt beroende på barnens dagsform. En del av dessa har föräldrar som inte bryr sig det minsta om sina barns beteende, jag skulle bränna ut mig direkt om jag skulle se till att dessa barn får med sig allt vad det gäller uppfostran.

Och om du visste hur många av dessa föräldrar som har åsikter om skolan skulle du bli förvånad...De vill gärna "lägga sig i" men inte ta dusterna med sina egna barn i hemmiljön.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

*lånar knapp*

Jag håller på att plugga till lärare och håller på att bli totalt galen på vissa föräldrars syn på varför deras barn egentligen går till skolan.

Skolan är inte en uppfostringsanstalt! Dina barns lärare har inte utbildat sig i tre till sex år för att uppfostra ditt barn. Vissa grundvärderingar måste komma hemifrån. Så är det bara. Föräldrar; jag är ledsen, men det går inte att strunta i sina barn och förvänta sig att de ska lära sig allt om vett, etikett och förhållningssätt till andra i åk 1. Om ni gör det är era barn hopplöst efter redan då och kommer ha svårare för kontakt med andra barn i fortsättningen.

Jag vet såklart också att det finns bra såväl som dåliga föräldrar. Och vet ni vad? Detsamma gäller lärare. Visst finns det pedagoger som uppför sig konstigt (jag tänker här på förskoleläraren som påpekat att h o n visste bäst om kissincidenten) men detsamma gäller i allra högsta grad föräldrar också.

Ibland blir jag alldeles matt och tänker att det här yrket som jag valt skulle vara så himla kul bara jag kunde undvika lite föräldrar, eller om föräldrarna åtminstone kunde börja lära sina barn lite hyfs.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Men vem skall ta tag i problemet när inte föräldrarna är där.
Jag anser att alla vuxna får hjälpas åt .
Jag har ytterligare ett exempel från min sons skola.
En mamma till en klasskompis är på skolgården och ser två pojkar 9 år skriker "jävla hora " åt en tjej 8 år.
Mamman går fram och talar om för barnen att så säger man verkligen inte, och så långt är allt frid och fröjd men vad händer ???
Jo på kvällen ringer en av pojkarnas föräldrar till mamman och säger att du skall ge faan i att lägga dig i vad min son gör !

I skolan går det lärare på skolgården men ingen rycker in och talar om vad som är rätt och fel, mitt ex har gått emellan bråk när han varit där och lärarna ser bara på.
Jag tror det är effektivare att säga ifrån direkt för att få effekt än att få en lapp hem och ta upp det då !

Lektionerna är inte bra det känns som eleverna gör lite som de vill har de matte måste de inte räkna matte utan kan ligga på golvet och läsa en bok i stället tex.
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

cetzyboy skrev:
Men vem skall ta tag i problemet när inte föräldrarna är där.
Jag anser att alla vuxna får hjälpas åt .
Jag har ytterligare ett exempel från min sons skola.
En mamma till en klasskompis är på skolgården och ser två pojkar 9 år skriker "jävla hora " åt en tjej 8 år.
Mamman går fram och talar om för barnen att så säger man verkligen inte, och så långt är allt frid och fröjd men vad händer ???
Jo på kvällen ringer en av pojkarnas föräldrar till mamman och säger att du skall ge faan i att lägga dig i vad min son gör !

I skolan går det lärare på skolgården men ingen rycker in och talar om vad som är rätt och fel, mitt ex har gått emellan bråk när han varit där och lärarna ser bara på.
Jag tror det är effektivare att säga ifrån direkt för att få effekt än att få en lapp hem och ta upp det då !

Lektionerna är inte bra det känns som eleverna gör lite som de vill har de matte måste de inte räkna matte utan kan ligga på golvet och läsa en bok i stället tex.
/Cetzy


Är helt med på det du säger i början. Alla måste hjälpas åt, det är ju klart att du inget kan göra om det händer något just när du inte är där. Det är väl det många andra också svarat, att grundläggande vett måste komma hemifrån även om man inser att i en del hem har inte ens de vuxna någon hyfs och sans - sedan är skolan ett komplement där barnen bla lär sig samarbeta med andra osv.

Om lärarna ser sådant som inte ska hända när de är rastvakt och inte säger ifrån så är det givetvis fel. Helt rätt att ALLA vuxna säger ifrån eller bryter ett bråk, vare sig man är där och hälsar på eller arbetar på skolan. På så vis tycker jag att alla vuxna ska ta del i uppfostran av ALLA barn.

När det gäller lektionerna blir jag lite matt. Man har ju så länge klagat på att skolan är fyrkantig och rigid, att alla ska göra samma sak, samma tidpunkt på samma sida osv. Nu när man individanpassar så är det också fel?
Den som låg och läste en bok på matten kanske inte har uthållighet nog att räkna en hel timme. Kanske får den eleven läsa ett tag och ta nya tag med matten senare den timmen, eller en stund i på nästa. Jag tycker att det är bra att alla inte tvingas prestera samma saker under samma förutsättningar jämt (ibland kommer man dock inte ifrån det), så när en icke insatt person kikar in i ett klassrum kan den ha många synpunkter på det som sker, men inte förstå fullt ut. Det bästa är att fråga vad som är syftet med de aktiviteter du ser. Kanske du får en bra förklaring då?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det är det jag inte fått.
Den personen som gör något annat påverkar de andra barnen. Varför skall vi räkna när inte h*n måste.
Jag tror mer diciplin behövs åtminstonde när barnen inte är större än så här.
/Cetzy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp