Sköljmedel

Jag vill också gärna veta. Har knappt kläder i syntet, mest bomull och ylle och är superstatisk året runt även om det är värre vid kyla. Det smäller till när jag rör vid räckena till rulltrappor om vintern, håret på huvudet reser sig som tentakler osv. Mamma och lillebror är likadana. Sambon blir inte statisk någonsin.

Fleece har vi inte ens hemma. Däremot är det stor skillnad på syntetplaggen, ffa strumpbyxor och underställ, om jag använt sköljmedel eller ej. Det sprakar liksom när jag ska dra en funktionströja över huvudet :D Ättika hjälper inte på samma vis hos oss.
Jag avskyr det där spraket. Det uppstår oftast när jag kombinerar olika syntetkläder.
Det är lagom kul att ha en kjol eller en luftig topp som siter åt pga elektricitet.
Statisk elektricitet är sällan smickrande.....
 
Jag måste använda sköljmedel annars blir det blå blixtar vid all form av kontakt med allting, året runt, oavsett material på mina kläder. Vi pratar inga små stötar utan på riktigt blå blixtar och rejäla smällar (mina kollegor har flera gånger frågat vad det var som lät, från ett annat kontor i korridoren..) Trots sköljmedel blir det ändå elektriskt men mindre, och mindre ont.
 
Jag avskyr det där spraket. Det uppstår oftast när jag kombinerar olika syntetkläder.
Det är lagom kul att ha en kjol eller en luftig topp som siter åt pga elektricitet.
Statisk elektricitet är sällan smickrande.....

Jag vet precis hur det känns. När blusar eller kjolar liksom slickar sig längs med huden för att det blir så statiskt, det är obehagligt!
 
Har använt i korta perioder, för att det luktar gott och tvätten blir mjukare och behagligare. Men nu har jag slutat helt efter insikten att sonens eksemhud blev klart värre av sköljmedel. Och det är ju tyvärr välkänt att det är dåligt ur det avseendet.

Får typ aldrig stötar, blev förvånad över att det verkar vara så vanligt!
 
Jag vill också gärna veta. Har knappt kläder i syntet, mest bomull och ylle och är superstatisk året runt även om det är värre vid kyla. Det smäller till när jag rör vid räckena till rulltrappor om vintern, håret på huvudet reser sig som tentakler osv. Mamma och lillebror är likadana. Sambon blir inte statisk någonsin.

Fleece har vi inte ens hemma. Däremot är det stor skillnad på syntetplaggen, ffa strumpbyxor och underställ, om jag använt sköljmedel eller ej. Det sprakar liksom när jag ska dra en funktionströja över huvudet :D Ättika hjälper inte på samma vis hos oss.
Jag vill också gärna veta. Har knappt kläder i syntet, mest bomull och ylle och är superstatisk året runt även om det är värre vid kyla. Det smäller till när jag rör vid räckena till rulltrappor om vintern, håret på huvudet reser sig som tentakler osv. Mamma och lillebror är likadana. Sambon blir inte statisk någonsin.

Fleece har vi inte ens hemma. Däremot är det stor skillnad på syntetplaggen, ffa strumpbyxor och underställ, om jag använt sköljmedel eller ej. Det sprakar liksom när jag ska dra en funktionströja över huvudet :D Ättika hjälper inte på samma vis hos oss.
Samma här.
 
Jag har tyvärr inte så mycket val till vad jag har för kläder på jobbet så naturmaterial är oftast inte ett alternativ.

Har jätteproblem även med bilklädseln som är i någon sorts hemsk plysch. Har hänt mer än en gång att någon stackare på en parkering trott att jag börjat skrika könsord efter dom när jag fått en jättestöt när jag stängt bildörren.:o

Går fint att ta lite tovutredate till hund och såraya på bilklädsel eller sån till man o svans brukar funka bra😃
 
Vi använder ättika här hemma, främst vintertid. Stenhårt vatten, kall torr luft som drar och som pappa uttrycker det "kalkrikaste j-kla platsen utanför Gotland". :p
Med tanke på mitt 1 m långa hår skulle jag inte kunna ta i någonting annars....
 
Går fint att ta lite tovutredate till hund och såraya på bilklädsel eller sån till man o svans brukar funka bra😃
Känns tyvärr livsfarligt att använda saker som blir snorhalt om det hamnar på plast i bilen. Inte kul om det sprider sig till ratt eller pedaler. Har halkat alldeles för många gånger på linoleumgolvet inomhus för att tro att diverse spraybalsam eller glansmedel stannar där man sprayat det.
 
Har slutat med sköljmedel och började med ättika men har gått över till vitvinsvinäger istället.
Tycker att kläderna blir lite mjukare än med ättika . Har inte upplevt att dom blir statiska.
Nyfiken fråga, men blir det inte vinägerlukt i kläderna då? Tänker mest på t.ex stickade saker eller kläder som är i porösare tyg än collagetyg.
 
Nyfiken fråga, men blir det inte vinägerlukt i kläderna då? Tänker mest på t.ex stickade saker eller kläder som är i porösare tyg än collagetyg.

Man kan känna lukten svagt när man precis plockar ut kläderna ur maskinen och verkligen gräver in näsan och luktar. Brukar dosera lite mindre än en 1/2 dl till en full maskin.
 
Jag använder aldrig sköljmedel. Använder ättika till träningskläderna, det funkar fint :)
Sen hittade jag ett tvättmedel som var anpassat för just träning/sportkläder och som sägs göra dem rena och fräscha även vid låg temp (många träningskläder är 30-tvätt) och hittills har jag inte känt av något som talar emot det :)
 
Känns tyvärr livsfarligt att använda saker som blir snorhalt om det hamnar på plast i bilen. Inte kul om det sprider sig till ratt eller pedaler. Har halkat alldeles för många gånger på linoleumgolvet inomhus för att tro att diverse spraybalsam eller glansmedel stannar där man sprayat det.

Sprayar man lite på sätet eller på en trasa och gnuggar i säter så inte hamnar det på pedaler eller ratt. Inte med så liten mängd. Men sprayar man som på hunden så har man det på fler ställen. Men det behövs så lite för att ta bort de statiska.
 
Eget ”sköljmedel” med vatten, ättika och jasmindoft 😍. Har dock inte testat det på nån tvätt än. Återkommer med betyg! (Om nån är intresserad 😂) image.jpg
 
Jag har aldrig använt sköljmedel och aldrig tänkt på att mina kläder är hårdare än andras. Mina handdukar är visserligen rätt hårda men jag gillar att man kan peela valda delar av kroppen när man torkar sig efter duschen. Hatar när man får sköljmedelshanddukar som är supermjuka och inte suger upp fukt.
Det är så konstigt att vissa får stötar hela tiden och andra får nån gång i månaden på sin höjd.
 
Jag har aldrig använt sköljmedel och aldrig tänkt på att mina kläder är hårdare än andras. Mina handdukar är visserligen rätt hårda men jag gillar att man kan peela valda delar av kroppen när man torkar sig efter duschen. Hatar när man får sköljmedelshanddukar som är supermjuka och inte suger upp fukt.
Det är så konstigt att vissa får stötar hela tiden och andra får nån gång i månaden på sin höjd.
Har man mycket syntet och plastgolv runt sig så är det lättare att det bildas statisk elektricitet. Jag får kanske ett par stötar/år, använder aldrig sköljmedel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp