Bukefalos 28 år!

skolproblematik (lång)

V

vickis-pajala

igentligen så hör denna tråd hemma på förälder MEN den känndes inte riktigt hemmahörande bland gravida och barnvagnar så vart vänder man sig om inte hit till oss alltid så kloka seniorer:D.

min älsta dotter felicia ska börja i fjärde klass till hösten.

felicia har problem med att lära sig att forma bokstäver och även stora problem med matten och vi har gjort utredningar hos hab och även skolpsykoloagen som kom fram till att hon hadde störst problem med matten.

vid utvärderingen av skolpsykologen var rektorn och specpedagogen( även lärare och specpedagogen från lågstadiet var med och framförde åsikter) som ska fortsätta jobba med felicia i 4:an och där utlovades det guld och gröna skogar gällande fortsatt hjälp av spec pedagogen i samma omfattning som i lågstadiet, och även att felicia skulle få en bärbar dator där hon kunnde skriva texter och göra sina läxor mm och att speciellt vid mattelektionerna ska hon få jobba med andra mattematikproblem än övriga klassen så hon inte utsätts för stora problem som gör det jobbigt för henne.

nå datorn kom ju relativt snabbt, jag vart även utlovad personligen av rektorn att jag får delta vid överlämnandet ( från låg till mellanstdiet) och få information hur dom kommer att jobba med felicia.

men nu för en stund sedan så fick jag ett sammtal av specpedagogen från lågstadiet som säger att överlämnandet är redan på måndag. jasså och jag har inte fått ett medelande om varken tid eller plats:confused:.

sedan fick jag reda på att felicia inte alls kommer att få lika mycket hjälp som det var från början utlovat.

jag slog en pling till rektorn och får ett medelande att damen är på "tjänsteresa återkommer på måndag"

så nu är frustrationströskeln hög här hemma vem ska jag ring och terrorisera :confused:
ska jag invänta hösten och då ta tag i allt

ja fram med kloka råd
 
Sv: skolproblematik (lång)

Jag förstår inte, vad är det för överlämnande som ska ske?

Om det gällt mitt barn och jag blivit undahållen viktig information skulle jag välja att stanna hemma, med barnet, på måndag. :devil:
 
Sv: skolproblematik (lång)

Jag förstår inte, vad är det för överlämnande som ska ske?

Om det gällt mitt barn och jag blivit undahållen viktig information skulle jag välja att stanna hemma, med barnet, på måndag. :devil:

det är ett överlämnande från lågstadiet till mellanstadiet det görs med varje elev som ska lämna tredje klass.
vad man gör på detta överlämnande vet jag inte mer än att det utförs
 
Sv: skolproblematik (lång)

det är ett överlämnande från lågstadiet till mellanstadiet det görs med varje elev som ska lämna tredje klass.
vad man gör på detta överlämnande vet jag inte mer än att det utförs

ook... men det är något som hela klassen genomgår eller?
 
Sv: skolproblematik (lång)

Känns så jävla typiskt skolan.

Man sitter där blir lovad ALLT man vill ha ( i princip) men när de väl kommer till kritan "räcker inte resurserna till"....
 
Sv: skolproblematik (lång)

Känns så jävla typiskt skolan.

Man sitter där blir lovad ALLT man vill ha ( i princip) men när de väl kommer till kritan "räcker inte resurserna till"....

javisst är det toppen men jag fattar int skillnaden riktigt som jag har förstått så har lågstadiet en specpedagog på drygt 100 elever och felicia har då jobbat med specpedagogen 2-3 gånger i veckan om inte ännu mer

och på mellanstadiet finns det en specpedagog på ungefär samma mängd elever kanske något mer och där finns det inte likadana möjligheter
 
Sv: skolproblematik (lång)

Leta fram Läroplanen för skolan (Lpo94), skollagen och om skolan har någon hemsida, deras lokala plan.
Det är styrdokument där det står vad elever har rätt till osv.
Kolla sedan också skolverkets hemsida, där finns olika skrifter med råd och kommentarer om hur man går tillväga när det gäller barn som har behov av särskilt stöd, som jag tolkar att ditt barn har!
Fortsätt att "terra" skolan, och hädanefter ber du att få skriftligt på det som bestäms. ;)

Jag håller alla tummar jag kan för att det löser sig för din dotter och att du orkar kämpa som mamma, tyvärr verkar det vara det man måste göra för att komma någon vart!

Pepp till dig och dottern, från lippan (som läser till lärare med inriktning mot yngre åldrar!)

:bump::banana::bump:
 
Sv: skolproblematik (lång)

men nu för en stund sedan så fick jag ett sammtal av specpedagogen från lågstadiet som säger att överlämnandet är redan på måndag. jasså och jag har inte fått ett medelande om varken tid eller plats.
Visste inte hon när hon ringde? De som ska vara med måste ju veta mer exakt tid och plats. Tag kontakt med hennes lärare, bordje ju rimligtvis veta när och var.

sedan fick jag reda på att felicia inte alls kommer att få lika mycket hjälp som det var från början utlovat.
Hur fick du reda på det? Av hon som ringde? Se till att protokoll skrivs vid överlämnandesamtalet så att det tydligt framgår vad som sägs.

så nu är frustrationströskeln hög här hemma vem ska jag ring och terrorisera
Försök att ta det lite lugnt, på något sätt kommer det att lösa sig så bra det går. Så här kommer det att fortsätta att vara, det tar kraft och ork att ha ett barn som man ska "bråka" om för att få dennes rättigheter. Du ska ha energi kvar i många år... och ett lugn inför Felicia så hon känner sig trygg att det kommer att vara kul och gå jättebra. Själv tycker jag dom verkar ha en klar strategi med tanke på hjälpen med datorn, de har nog erfarenhet. Sen växer hon ju och utvecklas under tiden.
Något jag tyvärr har sett ibland är när elever har svårt och har extra resurs, men förälder tar upp en hel del av den resursens tid genom att ha ständiga rapporter osv. Inte sagt att du är så, men det gäller att gå balansgång.

ska jag invänta hösten och då ta tag i allt
Nej, men man kan omöjligt säga innan hur det kommer att fungera. Ge det tid och chans, skapa en god kontakt mellan dig och den nya skolan så ni sen kan ha en enkel dialog. Man kan ju aldrig säga hur något är förrän man vet. Svårt att "ta tag" i saker som man ändå bara har någon som försöker förklara hur det kommer att vara. Man måste nog se först.

Troligen vill de inte låsa upp sig heller vid ett alternativ. Det som har passat Felicia nu, kanske inte är rätt när hon nu "blir stor" och börjar i mellanstadiet, stort för henne också och hon vill nog försöka vara med klassen så mycket som möjligt om det går. Där tycker jag att datorn kommer väl in, underlättar för henne att vara med de andra. Finns fler och fler program som enkelt hjälper till med matematik, kanon! Plus att klasskompisarna brukar bli lite avis... Så den som har den brukar få låna ut lite och berätta hur man gör, det stärker självförtroendet!

Ett stort lycka till och försök ge Felicia en så positiv bild av den nya skolan som går!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolproblematik (lång)

Jag har en son som gjort din dotters resa, det har lovats och lovats ...
Men ingenting har egentligen hänt förrän han hamnade på högstadiet och de upptäckte att han inte klarar av att läsa i den takt som krävs!
Surprise! Vad har jag som förälder tjatat om i 7 år?
Jag ifrågasatte redan i 6-års om han skulle börja ettan eller få ett extra förskoleår.
Mitt enda råd är att vara en "pain-in-the-ass" väl påläst på läroplan, och lokala skolplaner.
Rätten till hjälp har din dotter, problemet brukar vara att skolans budget inte klarar mer spec-undervisning och då förhalas allt med IUP=Individuella Utvecklings Planer, skriv aldrig under en sådan om de inte specificerat hur lång tid det tar innan åtgärden sätt in!

Lycka till!
 
Sv: skolproblematik (lång)

KL

Jag som arbetar som lärare i "mellanstadiet" får varje år ta del av två överlämningar. Dels av de elever vi får underifrån och dels de vi ska lämna över uppåt. På dessa brukar bara vi lärare vara med, har aldrig haft med förälder på sådant. Däremot har vi kunnat ha kompletterande överlämningar med föräldrar för de elever där så har behövts. Kanske är det så även för er dotter, att det de ska ha på måndag är det mellan lärarna och sedan har de tänkt ett där ni är med?
 
Sv: skolproblematik (lång)

Begär att få deras löften skriftligt eller få kopierat det som sades på mötet m rektorn när ni kontaktar rektorn.

Om det ej hjälper;
kontakta skolchefen och påtala det ni fått er lovat; visa anteckningarna.

För att få bästa förutsättningarna måste man tyvärr kriga. Rektorerna försöker göra allt för att hålla strama budgetar. Ofta orkar man inte, som förälder, att ta kamp för sitt barn men det är det enda som hjälper.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 454
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 901
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 068
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp