Skonsamt foder

C

CassyJo

Vi har en katt här hemma med en irriterad hals efter ett par dagar i magsjuka. Nu ska vi försöka hitta ett mjukfoder åt honom då han inte kan äta torrfodret han har utan att harkla upp det (det skär ju i halsen).

Min fråga är nu om ni har några rekommendationer på ett skonsamt mjukfoder som lätt glider ner i halsen när katten äter, gärna ett som ligger i sås och inte gele samt ett som inte har allt för stora bitar?
 
Sv: Skonsamt foder

Stackars kisen då!

Sönderkokt vit fisk är skonsamt för både magen och halsen. Överkokt rundkornigt vitt ris med kokspad är oxå bra för magen liksom morotspure. Oredentligt kokt köttfärs går oxå bra.

Annars kan du hälla varmt vatten över torrisarna och låta de svalna, då blir de mjuka.
 
Sv: Skonsamt foder

Kokt vit fisk har han fått och det har gått ner. Ris och morotspure vägrar han röra, det är inget han gillar att äta. Ska testa köttfärs åt han.

Han ska in på undersökning hos veterinären på Onsdag och där kommer de bedöma om röntgen av hans strupe behövs eller om medicinering kan sättas in direkt.

Jag är sjukt orolig att det ska vara något annat än irritation men för mig är irritation efter kräkningar det mest logiska men eftersom han hostar, harklar och har ett rinnande öga så kan det ju vara något virus han fått i samband med magsjukan. Tror inte det är kattsnuva dock för de andra katterna är opåverkade hur mycket de än ligger och gosar med han och puttsar varandra, sen nyser han inte heller mer än det normala en katt brukar nysa.

Sjukt livrädd är man i alla fall att det ska vara något riktigt allvarligt.
 
Sv: Skonsamt foder

Äter han vit fisk så hade jag kört på det. Tänk på att en del katter är väldigt känsliga för foderbyte också. Våran katt kräks så fort man byter foder, oavsett om det är samma märke fast med annan smak eller om det är nåt helt annat, spelar ingen roll om han fått det innan, blir samma sak om man byter för häftigt. Med honom får man vänja in långsamt och ge ett par smakbitar om dagen av det nya fodret.

Om du vet någon blötmat han gillar och som funkar så kan du ju bara mosa sönder bitarna med gaffel, så blir det lättare för katten att äta.

Kokta torskblock är ett säkert kort när katten blir dålig i magen, det funkar jättebra!
 
Sv: Skonsamt foder

Han är extra känslig då han äter special foder men vit fisk går bra och torsk är precis vad han får utan att magen tar stryk. Coops burkmat har gått förut så jag köpte det. Har hört Mjau och Bozita ska vara bra för katter men det är två foder han absolut inte tål (testat förr). Men skam som ger sig så gick han till torrfoder skålen efter att han fått mjukmat och sleva i sig sitt foder utan problem. Han har också lekt lite med ett snöre och busat lite med hunden så han mår bättre nu än han gjorde igår, går åt rätt håll. Kommer ändå ta han till veterinären på Onsdag då han fortfarande inte fått tillbaka sin röst och är lite lite seg fortfarande (segheten kan ju bero på värmen och hans enorma päls också). Men det ser ljusare ut så jag är lite lugnare.

Hörde också från en bekant att dess grannes katter haft precis samma problem och att de hade någon typ av halskattar. Har kollat på andra forum också och en del har utsatts av precis samma sak. Är det något halskattar virus som vandrar runt bland katter just nu om någon har koll?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Thunderjaw
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp