• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 748
S

sanni

Jag är en ganska nybliven distansryttare, och rider alltså rätt mycket och rider mycket lätt, och står i lätt sits.
Jag har ett par breda stigbyglar i plast som sviktar lite, kanon sköna.

men frågan är...
jag skulle vilja ha lite tips på skor, för jag känner att jag inte får tillräckligt med stöd från dom jag har och benhinneinflammation kommer lätt.
Måste ju kunna gå/springa jämte hästen lite (men framförallt ska de vara sköna att springa i.)
tips...för att slipa benhinneinflammation??:bump:

Sv: skor

Jag rider i easyriders med stålskena, funkar bra för mig. Man kan också sätta på ett långt "nos"ludd längst stiglädret för att förhindra att det trycker och skaver mot smalbenet.

Jag funderade också på om du har testat Easy Rider? De är ju ett mellanting av gympasko och ridsko + väldigt bekväma öht.

sanni skrev:
Jag är en ganska nybliven distansryttare, och rider alltså rätt mycket och rider mycket lätt, och står i lätt sits.
Jag har ett par breda stigbyglar i plast som sviktar lite, kanon sköna.

men frågan är...
jag skulle vilja ha lite tips på skor, för jag känner att jag inte får tillräckligt med stöd från dom jag har och benhinneinflammation kommer lätt.
Måste ju kunna gå/springa jämte hästen lite (men framförallt ska de vara sköna att springa i.)
tips...för att slipa benhinneinflammation??:bump:

Tyvärr så finns det ingen bra lösning på skor som både skall gå att rida i och gå/springa i. Om du ännu ej rider så långa distanser så kan vandrarkängor, med höga sidor vara en lösning. Då får du det stöd du behöver och en bra sula att gå och springa på.

Om du rider längre distanser så är defintivit typ Easy Rider med stålskena under att föredra, när man skall stå i stigbyglar i många timmar är det väldigt skönt med det stödet för foten. Även om man har breda stigbyglar så behövs stålskenan. Dock kan man inte gå i stålskena så bra.

Jag har ridit så långt som 12 mil i vandrarkängor och det är inte att rekommendera.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 628
Senast: valy
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid sneakers eller gympaskor skor på mig. Men ibland vill jag (och behöver) vara lite mer finklädd... 2
Svar
24
· Visningar
2 430
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka