Sköta hästtransport

taccotad

Trådstartare
Hur gör ni för att transporten ska hålla sig hel och fräsch i mååånga år?
Använder ni spån inne i transporten när ni kör hästarna eller får de stå på gummimattan?

Jag vill veta lite allmänt hur man bör ta hand om sin transport för att den ska förbli i bra skick.

Sv: Sköta hästtransport

Jag har inga alls bra tips, förutom att kanske olja och tvätta den. Men vad jag däremot vet är att man enligt djurskyddslagen måste ha strö i transporten, alltså ingen val möjlighet finns. :)

Skuggfaxe12 skrev:
Jag har inga alls bra tips, förutom att kanske olja och tvätta den. Men vad jag däremot vet är att man enligt djurskyddslagen måste ha strö i transporten, alltså ingen val möjlighet finns. :)

Måste ha strö om man åker längre än 30 min, iaf vad jag har hört. ;)

Skuggfaxe12 skrev:

Vad säger lagen exakt (även om vi använder strö så blir jag nyfiken)?

Det står inte i Djurskyddslagen (1988:534), så då vet du fel. Däremot står det i SJVFS 2000:133 och som Oxxx mycket riktigt påpekar så gäller det inte kortare transporter än 30 min. Men över det ska man tydligen ha strö i transporten enligt 2:4 3 st.

Gå in på jordbruksverkets hemsida och beställ deras folder om transpotering av hästar, den var gratis när jag beställde den och där står allt du behöver veta

Apo

Det var ju intressant! Själv har jag alltid använt spån i transporten, men träffade en igår som hade hästen direkt på mattan. De hade kört i 1 timme.
Ska gå in och beställa den foldern om transportering av häst.

För att hålla transporten i fint skick ska man fälla upp mattan och låta golvet torka ordentligt under. Tvätta den, men var försiktigt med högtryck på utsidan, det kan spräcka eventuella dekaler.
spola av under om du kört mycket i gegga el. salt. och smörj delar som behöver smörjas. Skydda den mot väder och vind och SOLEN när du inte använder den! Ett fint färgat glasfibersläp blir förstört i solen.(solen tar även livet av däcken i förtid). ställ in det eller täck över med presenning och trä en plastpåse över draget för att skydda det mot fukt.(jobbigt när det har frusigt ihop på vintern).
Om släpet står ute på vintern så var uppmärksam på hur mycket snö som lägger sig på den. En kompis hade köpt en splitt ny Dalavagn som taket rasade in på för att det tillsist blivit för mycket snö på den, och jag tror inte det gick på nån försäkring.

Spola av den när den är smutsig. Håll den ren o torr invändigt, använd strö.
Smörj de delar som skall smörjas regelbundet.
Håll dragkroken på bilen ren, och se till att den är smord när du kör släpet, för att inte slita handsken.

Jag har en glasfiber kärra -03:a. Jag tvättar den nästan varje vecka. Jag har bara 10 min till ridhuset så jag har bara spån när hästen står länge i släpet tex tävling och om jag åker längre än till ridhuset.

Släpet är vaxat (av min sambo) på insidan och utsidan. Bara att blåsa över med högtrycken och låta den torka.

Sen gör jag större rengöringar av den med jämna mellanrum.

Noga med att tvätta bort salt från den....

Troligtvis var det nog bra mycket snö. jag kan inte tänka mig att en helt ny transport skulle packa ihop så lätt annars, men de trodde väl helt enkelt inte att nåt sånt skulle hända.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Honey07
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka