Bukefalos 28 år!

Skoterfråga (mitt i sommaren)!

T

Temlan

Jag vet att det dröjer ett tag tills det är skotersäsong :smirk:men vill gärna ha lite synpunkter på följande dilemma:
Fick igår besök av en "skoternisse" som sade sig komma från en nystartad skoterklubb här på orten. Han ville bara veta vem som äger åkern som de brukar åka på vintertid. Han påpekade att det var stängsel runt åkrarna nu och att det skulle bli svårt för dem att ta sig igenom dem på vintern.
Det är tydligen så att de ( skoterklubben) har bestämt sig att dra en skoterled rakt igenom vår skog och våra hagar. Nu ville de bara höra att det var grönt med oss att dra denna led!
Lite smått irriterad ( kanske inte så lite :smirk: heller)
blev jag iaf.. för jag uppfattade det som att jag måste plocka ned stolp och stängsel samt röja skog för att de ska kunna komma förbi. De ville tydligen ha en led som är 3-4 meter bred. Det var tydligen bara vår tillåtelse som saknades , alla andra hade redan gett klartecken! De ville bara ha ett muntligt avtal från oss. Är lite sur över deras sätt att komma och kommendera hur de ska ha det! Jag är inte så förtjust i idén att ha en skoterled rakt igenom mina ägor och dessutom så nära inpå hästar och bostäder. Han talade om ett hundratal medlemmar som skulle utnyttja denna led! Hur mycket trafik blir det inte på denna led?!??! Samtidigt talade han om allemansrätten, skoterförare för köra princip var de vill!?!? Men så har inte jag uppfattat detta. De kanske får köra i skogar som ägs av skogsbolag) men de kan väl ändå inte köra på åkrar/hagar som tillhör en jordbruksfastighet?
Nu till mitt dilemma, min syster är inne på att tillåta denna led på prov, förutsatt att skotrarna håller hastighetsbegränsningen. Men att leden skulle falla bort om någon missköter sig ( vilket är mycket troligt)
Jag anser att Vi INTE ska tillåta denna led, för så fort länsstyrelsen har gett sitt medgivande till skoterleden så går denna led inte att få bort ( har uppfattat det i alla fall). Samtidigt så är våra stigar i skogen de enda ställena man kan rida på vintertid om man vill undvika att rida på trafikerad väg. Frågan är ju hur mycket trafik skulle det inte då vara på dessa stigar då de skulle vara en skoterled. Som jag ser det så är inte hästar tillåtna att ridas på skoterleder. Att ge sitt medgivande till en skoterled skulle kännas som om vi inte längre har så mycket att säga till om gällande våra ägor..

Hur ser Ni på saken`? Skulle ni tillåta en led eller inte?

Behöver synpunkter både negativa och positiva ..
 
Här kommer en väldigt negativ synpunkt!
Vet inte hur det är i Sverige över lag men här i skärgården är det FÖRBJUDET att åka skoter utanför skoterlederna och de får INTE göra sina leder vart de vill. Här på ön åker de skoter både högt och lågt dag som natt. JAG HATAR SKOTERÅKARE!!!!!!!! Hur många gånger har de inte försökt att riva våra staket där hästarna går dagtid i. Jag har skaffat mig ett extra starkt aggregat (25K) så nu till vintern så ska de få känna på smällar!
Nej ärligt, ring din kommun och fråga dem. Här på ön så har de vissa skoterleder som vi inte stoppar då de från andra öar använder dem för att komma åt affärer osv men nöjesåkarna har vi begränsat. Vad skoteråkare inte tänker på (eller skiter i) är att där deras spår varit så blir det som köldskador i marken när det tinar senare. Deras spår sitter kvar halva sommaren hos oss :confused:
Kan också berätta att vi rider i deras skoterleder! Då de åker skoter på våra ridstigar så rider vi i deras spår!
:devil:
 
Okej... jag är både hästägare och skoteråkare. och jag skulle faktiskt ta hästarnas välbefinnande i första hand. man kan och man åker skoter så gott som varsomhelst och sen är det så ( gäller absolut inte mig :angel:) att skoterförare kör inte sakta nånsin.. Jag har iallfall inte träffat någon. och det är ingen hit att rida i skoterspår för att det blir packat uppepå och mjukt under och så går man igenom. Min skoter går i 150 knyck och det är då när man får åka lite fort som det är kul ju. det är ju därför man har skoter, vi bor vid sjön och åker där det stör ju ingen men ska man nånstans måste man ju ta sig dit på en led.. så mitt förslag är att om det nu promt måste vara led så gör den krokig och dan för annars kommer det gå fort så är det bara... men tänk på hästarna först det är ju ändå dom som bor där..

Lycka till /Anna
 
Hihi :devil: vi får dåligt med snö här i skärgården så deras skoterspår är max 5cm djupa, oehört bra att rida i......men tyvärr gör ju det lilla snödjupet att det snarbbt blir is och fryser sönder marken under :( Fördelen är att vi inte har skotersäsong mer än någon månad men för mig som måste höra dem (du ska inte tro att folk har nya tystare skotrar onej!) på natten 20 m från huset är det minst 1 dag för mkt om året.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 805
Senast: syrran
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp