Skotips :)

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag skulle behöva ett par nya stalldojjor. Frågan är bara vilka?

Krav från mig:

De ska vara bekväma, tåla regn och kyla. Hålla länge och helst vara relativt snygga. Jag behöver ha dem från morgon till kväll och de ska vara av bra kvalité och hålla länge, inget slit och släng på bara nån månad. Helst ett par skor som "bara blir bättre med åren" :). Finns det några sådanna?

Sv: Skotips :)

Vad har du för budget?

Om priset inte har någon betydelse säger jag: Ariat, bästa skorna på marknaden tackvare deras sulor.

Håller med! Jag som får skav av allt kan knata runt i dem i timmar utan några som helst problem.

Jag avgudar mina Blundstone ja:p
Mina har hållt sig fina länge.
kan ju tillägga att jag inte använder blundstones sula, har bytt upp mig på den fronten;)

Jag har ett par Graninge skor med en annan sula i som är formgjuten efter mina fossingar och sen har jag ett par Ariat och jag älskar båda paren :)

Graninge skorna ser nästan ut som nya trots att de är 3 år gamla och används nästan jämt både i stallet och hundpromenader mm.

Ariat skorna köpte jag i våras så hur länge de håller vet jag inte men de är ruggigt sköna iaf :)
Men de borde hålla bra med tanke på priset..

Vad är det som är så speciellt med deras sulor?

Har aldrig provat Ariat, finns det någon butik i Stockholm som säljer dem? (Pm:a mig om du vet :))

Priset är inte helt oväsentligt, kan inte betala hur måna tusenlappar som helst. Men hellre ett par riktigt bra skor, än ett par halvbra. Och håller de länge och är sköna så kan jag tänka mig att betala mer.

Ariat är bäst. :love:

De är ju inte gjorda att springa runt i regn med och särskilt varma är inte den modellen som säljs mest, men det är ju bara att sätta in någon sula och lite varma strumpor. :)

Jag gillar mina muckboots ridstövlar (finns även jodphurs) bra sula, sköna att gå i, regn och vattentäta etc. etc. och relativt varma.

Lacrosse

finns i roliga och fina mönster om man vill ha något annat än enfärgade. Mina är inne på sitt andra år och hänger med ännu

KL

Jag behöver nya stall- och ridskor, vill helst ha jodphurs eller liknande. Jag har ganska stora stortår som måste få plats :p Nån som har tips?

Jag tycker ju att muck boots är oslagbara när det gäller väta, lera och kyla. Läderskor förstörs rätt snart ju av väta och lera, så de går bort vår och höst.

De modeller jag har haft har inte varit de hållbaraste i längden, men för ett par hundra gör det inget.

Vet att det blir ett slit och släng som inte är speciellt bra, men jag har inte hittat några andra som fyller sin funktion på samma sätt...

Jag slänger in en fråga här. :)

Jag har ett par Graningekängor som jag haft i några år, men jag får ont i fotknölarna av dem. :( Nu har jag tänkt att göra mig av med dem och skaffa ett par vandringskängor istället, men finns det någon som har förslag på kängor för max tusenlappen? Börjes har ju någon variant för 600-700 kr, men hur är de??

Skorna ska jag mest ha för att knata runt i. För ridning har jag andra skor. :)

Jag tycker att Mountain Horse och Blundstone har bra jodphurs. Slitstarka, och man kan gå långt i dem. Jag har i perioder använt dem i mitt jobb som tidningsbud och då går jag en mil på asfalt. Jag köper de utan stålhätta, tycker att stålhätta är tungt och kyler och jag känner inte att jag behöver det.

Just nu har jag ett par Mountain Horse jodphurs som vardagsskor och ett par som vinterkängor. De är riktigt varma med ullsulor i, och så har jag "jägarsockor" i ullfrotté till. Funkar bra ner till 10-15 minusgrader om man inte står still för mycket.

Jag har de senaste 10 åren haft 2 par Mountain Horse med stålhätta, protection eller nåt heter de. Och nu har jag bytt ner mig till börjes stålhätteskor (de för 500-lappen), helt ok men MH är bättre.
Jag har varit jättenöjd med de från MH, köpt nya pga de gått hål på sidorna där man böjer sulan, vet inte om det spruckit eller om lädret lossat från sulan. Men kan säkert motverkas om de tas om hand och får lite vård :o. Annars håller de mot allt, vatten, lera, kyla och fungerar fint även om det är halt. Och det har suttit jättebra!

De passar lika bra på sommaren som på vintern, men med 2 par strumpor i. När de jag har nu går sönder, blir det MH igen. Ska inte vara dumsnål igen.

Hittade ett par jodphurs på Hööks i vintras med stålhätta för ok pris. Tänkte de skulle vara kalla men provade och fann ett par nya favoritskor. Använder dem dagligen, rider med dem och de är så pass snygga att det känns ok att gå ut med dem med. Vet inte hur länge de kommer att hålla men trivs väldigt bra med dem. Och har aldrig frusit om fötterna eller varit för varm i dem heller. Något som jag har känt varit ovanligt i ett par skor med stålhättor...

Jalas arbetskängor med stålhätta å spikskydd. har jobbat i kalla stall hela vintern och hemmavid. Underbara!!! Dock ej för ridning...

Börjes? för ett par vandringskängor?

Gå hellre in på närmsta sportaffär och fråga vad de har för kängor, gärna med goretex.

Börjes "vandringskängor" slår Haglöfs och liknande med hästlängder!!
Jobbar i stall hela dagarna och går mkt med hundarna.Dom har varit bättre och bekvämare än motsvarande för två tusen mer;)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
395
Senast: tanten
·
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 166
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025