Skotrar och andra "obehöriga"

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 823
Sv: Skotrar och andra "obehöriga"

Enskild väg

I Sverige finns mer än 28 000 mil enskild väg. Enskilda vägar har stor betydelse för friluftslivet och möjligheterna att nyttja allemansrätten.

Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik.

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Det var en bra länk! Där står, fast på ett tydligare sätt, det jag försökt skriva i mina tidigare inlägg!

Jag kommer troligtvis att göra ungefär som du säger, dvs stängsla in all mark så att skotrar inte kan köra där, oavsett om de gör det lagligt eller ej. Vägen lämnar jag nog nästan öppen och sätter en grind som jag kan stänga vintertid (just för skotrar) men håller den öppen sommartid för att inte skapa osämja med de som rider där.

När jag stängslat in allt kommer det ju också att göra att de som rider här inte längre kan rida rakt över min mark, vilket iofs än så länge inte gjort någon skada vad jag kan se, men jag ser heller ingen anledningn varför de ska rida över marken:devil: Däremot vill jag egtentligen inte behöva stängsla in all mark, jag hade önskat att åtminstone skoteråkarna kunde tagit en annan väg...

Rent allmänt tycker jag att det är bra med allemansrätten, men jag som markägare tycker att både ryttare och skoteråkare är ganska respektlösa i sitt sätt att använda allemansrätten. Det är ju endast pga att det missbrukas som gör att jag vill hitta lösningar på att göra så de inte kommer fram.

Är du medveten om att det är ett par fall som ska upp i tingsrätten pga en markägare som stängslat i all sin mark? Anmälarna anser att markägaren har försvårat tillgängligheten och att all inhägnad mark inte är hagmark utan enbart inhägnad för att förhindra passage vilket är ett brott mot allemansrätten. Jag läste om det för ett par månader sedan men vet inte vad som hänt. Det är tydligen en handfull fall om året.

Vi talar om totalt 10 ha här. Knappast att betrakta som okynnesinhägnande om man har en 2-4 hästar. Snarare vad åtminstone jag tycker är rimlig storlek på hage. Vi har totalt nästan 10 ha mark, och nästan allt är inhägnat- som en självklarhet för hästhållningen och inte riktat mot någon.

Jag undrar betr vägen. Är den viktig för allmänheten som passermöjlighet med bil till något speciellt, eller kan man lika gärna ta annan väg eller gå till fots?

LIA

All min mark är hagmark/odlad mark och den ligger runt gård/tomten, dvs förutom vägen då som går emellan de största fälten. Jag har ju också för avsikt att använda all mark, men jag hade egentligen inte velat ha permanenta stängsel utan hade tänkt flytta hagarna allteftersom de ska beta av olika partier. Men pga att jag inte vill att folk ska rida/köra över marken (obs inte vägen) så funderar jag på permanenta staket. Så det känns befogat tycker jag att inhägna all mark.

Beträffande vägen.

Vägen är som sagt en enskild väg men jag antar att varje "markägare" har varisn bit eftersom vägen är ganska lång, skulle gissa på ca 1-2 mil. Vägen är inte farbar för bilar mer än bitvis och är väl allra bäst över min mark, just pga den hållits iordning för det servitut som ligger där (skogsbruk). Jag har sett enstaka gånger att grannar kört bil på vägen men antar att det är undantagsfall och att de endast kört där för att kontrollera något/leta efter något osv. Den leder ingen vart eftersom den bara går att köra med bil korta bitar. Man skulle kunna jämföra den med en skogsväg som inte leder någon särskild stans utan löper parallelt med "stora vägen" som ligger ca 50 meter från lilla vägen.

Däremot kan man gå till fots, rida, cykla och bitvis köra häst på vägen.

Jag tycker att det är ok att mina grannar rider och går på vägen men inte att de kör bil där. Jag vill inte heller att de ska rida över mina marker eftersom vägen går runt hela marken (=går lika bra att rida där).

Jag hade en granne som inte på långt när hade så mycket mark som du har men där det gick en väg precis nedanför husets gräsmatta, fortsatte förbi ett litet skogsparti där den delade sig och gick upp mot en annan granngård och den andra vägen gick förbi en hel hög med täkter ner till grannbyn. Den lilla vägen fanns med på gamla markkartor och av den anledningen fick ingen förhindra åtkomsten. Den användes "av gammal hävd". En av bönderna försökte införliva en bit av den till sin åkermark men fick duktigt med smäll på fingrarna över tilltaget och blev beordrad att återställa vägen i farbart skick, dock inte för bilar (4wd kunde dock fara där). Tål att tänkas på...är nog väldigt bra att kolla med både kommun, länstyrelse och lantmäteri innan man gör nåt drastiskt;)

Förstår att det kan kännas störande...min granne var ju måttligt glad över den trafik som kunde passera. Många av bönderna från grannbyn körde ju den vägen istället för landsvägen med sina maskiner och under skördetid blev ju trafiken ganska omfattande...:cool:

Ja då lär det ju inte vara någon som kan klaga heller. :) Risken finns ju annars som sagt att folk kan gnälla över att man hindrar/försvårar allemansrätten.

Rent allmänt tycker jag att det är bra med allemansrätten, men jag som markägare tycker att både ryttare och skoteråkare är ganska respektlösa i sitt sätt att använda allemansrätten.

Och du rider bara hemma på egen mark då?
Och aldrig ut i skogen på andras mark?

Är det så?

Självklart rider jag bara på min egen mark, när det gäller ängar, åkrar och dylikt. Skulle aldrig falla mig in att rida rakt över någon annans mark vare sig det är odlad mark eller vanlig äng.

Däremot rider jag på skogsvägar, mindre byvägar och allmänna vägar, där jag anser att man inte förstör något.
Kan för övrigt säga att jag alltid kollar av INNAN jag rider på en väg, ex. skogsväg, grusväg eller liknande vad som gäller, dvs frågar "ägaren" av vägen alt skogen om det är ok. Det är väl en självklarhet för att man ska hålla sig sams med grannarna!

Jag tycker för övrigt att det är milsvida skillnader på att rida på en skogsväg i en skog som (ju självklart) ägs av någon annan än mig, än att rida rakt över grannens mark där han slår hö! Därför skulle jag aldrig fråga en granne om jag fick snedda över hans ängar bara för att...

Nej, jag vill inte stänga av vägen för ryttare.
Som jag skrev i ett annat inlägg ovan, ryttare och gångare får gärna använda vägen, men helst inte gå/rida över min andra MARK, dvs där vi ska ta hö.

Skotrar och fordon vill jag däremot stänga ute från både vägen och marken!

Saxat från naturvårdverkets hemsida:

Fråga: Ingår körning med snöskoter i allemansrätten?
Svar: Motortrafik ingår inte i allemansrätten, men det är ändå i grunden tillåtet att köra snöskoter på snötäckt mark. Förutsättningen är att marken under snön inte tar skada.

Fråga: Finns det några begränsningar i rätten att köra snöskoter i naturen?
Svar: Enligt Terrängkörningslagen är det förbjudet att köra snöskoter i plant- eller ungskog om det finns risk för skada på skogen. Det är inte heller tillåtet att köra över jordbruksmark om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. I fjällens s.k. regleringsområden är skoterkörning förbjuden eller endast tillåten på markerade leder. Länsstyrelse och kommun kan reglera skoterkörning även i andra områden av hänsyn till naturvård, friluftsliv och turism.

Fråga: Får man köra snöskoter på oplogade skogsbilvägar?
Svar: Markägaren får förbjuda skoterkörning och annan trafik med motordrivna fordon på en enskild väg. Ett sådant förbud ska skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Enskilda vägar som underhålls med statsbidrag ska hållas öppna för motortrafik i enlighet med bidragsvillkoren. Länsstyrelsen kan ge tillstånd att tillfälligt stänga av en enskild väg för motortrafik, t.ex. vid tjällossning eller annars om det är stor risk för skador på vägen.

Där om det med snöskoter. I princip får man köra var som helst - bara inte marken tar skada.

Ett tips till dig är att aktivt ta kontakt med snöskoteråkarna (kolla närmaste skoterklubb) och anvisa dem var du tycker det är lämpligt att de åker, t ex i kanten av din mark, i diket eller liknande. Garnaterat minst risk för osämja med grannar och liknande då! (alla skoteråkare är inte ungar...)

Jättebra svar på mina frågor.

Anledningen till att jag inte vill ha dem på min mark, dvs åkrarna och ängarna är dessa:

-Jag vill inte att hagar och mark ska bli förstörd, därav vill jag hägna in betet och den del där vi tar hö.

-Jag vill kunna rida "ostört" på mina marker, dvs utan att skotrar eller andra fordon heller för den delen åker förbi i 120 med rädda hästar som följd. Jag har huvudsakligen unghästar som jag jobbar med och även om det är bra miljöträning att låta dem se en och annan skoter vill jag vara säker på att jag kan rida över mina ängar utan att behöva se mig över axeln hela tiden. Det var liksom därför jag från början köpte denna gården , för att kunna ha lite större frihet när det gällde ridning och hästarnas hantering i övrigt.

-Jag vill inte ha skotrar åkandes runt på mina marker för jag är orolig att olyckor ska hända, jag vet att man inte ska dra alla över en kam men tyvärr är det mycket buskörning med olyckor som följd, jag vill gärna att min familj och mina djur ska kunna vistas på gården utan att bekymra mig om detta.

Dessutom tycker jag att eftersom det finns alternativa sätt för skotrarna att ta sig förbi min gård finns ingen anledning att köra där.
Jag bor ju i norra sverige och här har vi ju (när det är normal vinter) skoterföre från nov-dec tom mars-april, dvs nästan halva året, så det är ju inte precis bara någon månad som jag måste anpassa ridning och annat runt detta, jag ser skoteråkare som vanlig fordonstrafik men kanske lite mer oberäkneliga, det gör att jag helst vill hålla dem från mina marker.

Vi får väl se hur det går med detta...

Om du inte vill stänga av din mark för ryttare tycker jag att du ska låta bli vägbommar (vet ej om du tänkte ha det), om du inte också ser till att det finns bra med plats att gå runt dem även till häst. Där jag bor finns många låsta vägbommar och till fots kan man kanske krypa under dem eller, i vissa fall, slinka runt dem. Men till häst är det stört omöjligt! Det finns bl. a. en vägbom här som är låst och har taggtråd (6-7 rader, jag kollade igår:mad: ) vid sidorna som mynnar i djupa diken på båda sidor. På ett annat ställe är vägbommen så bred, och träden vid sidorna står så nära, att det är i princip omöjligt att rida runt. Jag provade i helgen, och förstörde min sadel:mad: . Fastnade med stigbygeln i bommen och stiglädret slets av (jag har en bomlös sadel med "fast" stigläderhållare). Det var bara tur att den slets av, annars hade det kanske kunnat gått riktigt illa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka