Skötsel av bomlös

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 385
R

Rene

Undrar hur man sköter den bomlösa? Vad ska man rengöra med? Har en Knights sadel.:bump:

Sv: Skötsel av bomlös

Rene skrev:
Undrar hur man sköter den bomlösa? Vad ska man rengöra med? Har en Knights sadel.:bump:

Hej,

Bra tråd!!

Jag funderade samma när vi köpte våran Barefoot Cheyenne.

Mailade och frågade och hon sa torka av med fuktig trasa om det är smuts och smörj med läderbalsam (typ Effex). Vet inte om de som haft sin sadel håller med? Jag tar gärna också emot tips från andra som haft sina bomlösa längre tid än jag...

~Ingrid

Rene skrev:

Hej. Vi har också en Knights. Vi brukar torka av den då och då med en lätt fuktad trasa.

Men sen behöver man ju skydda sadeln också med något och då hörde jag att man kunde spruta sån där impregnering som man har till läderskor/stövlar så det gjorde jag. Men jag tyckte faktiskt inte det blev så himla bra, det blev ändå lätt fläckar mm på den.

Så jag gick in till vår lokala skomakare och berättade att jag hade en sadel i nubuckläder och att jag ville ha tips på vad jag kunde smörja den med.

Då rekommenderade han "läderbalsam" som man smörjer och putsar in i sadeln. Men, detta är viktigt! : Om man smörjer med läderbalsam på nubuckläder så blir sadeln dels lite mörkare brun i färgen och dels så försvinner den där "mocka" liknande ytan!!!

Men för min del så tyckte jag inte det gjorde något för egentligen tyckte jag att färgen var lite "dassig". Så jag köpte läderbalsam av skomakaren och smörjde. :banana: Den blev jättefin!:banana:

Den blev nu i stället mörkare brun och mycket blankare. Nästan som en vanlig lädersadel. Jag ångrar inte att jag gjorde det för jag tyckte faktiskt den blev snyggare. :) Men man måste vara medveten om att den förändras.

Så nu smörjer jag lite då och då när jag tycker det behövs.

Ingen som har tips på skötsel av nubuck sadel som inte är "mocka-liknande" utan är slät från början?? (Börjes bomlösa :angel: )

Samma sak med den från Börjes...

Tips.. Kolla att den inte är snedsydd.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka