Skott idiot... "långt"

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Okej, andra hundar blir boll idioter eller pinntokiga, våran är skott idiot...
För lite bakgrund, han är fyra, springer spaniel, vi använder honom till jakt på rådjur och eftersök, sen sysselsätter vi honom med agility och viss vardagslydnad. Eftersök måste givetvis tränas, men det är ganska ofta skarpa eftersök.

Till problemet; Vid skott blir han helt fokuserad på var skytten är, när han har lokaliserat var skytten är eller stod under skottet, börjar han cirkla, vidare och vidare cirklar till antingen han hittar bytet, man lyckas komma hans väg och får stopp på honom, eller tills han är slut. Vi kan kalla in honom under drev, inga problem men inte när han söker. När det är riktiga eftersök längs vägen eller kommer till en skottplats så spårar han i halsband (speciall spårhalsband) och då kan man "styra" honom mera. Men om han under ett frev hör skott lämnar han drevet och söker reda på antingen skytt eller byte, det som han får vittring på först...
Detta är visserligen jättebra i själva jaktsituationen, han stannar vid byte, har visserligen svårt att lämna ifrån sig bytet till fler än husse, och två av jaktlagsmedlemmarna som brukar vara med, är det folk som inte jagar så ofta eller aldrig har varit med tidigare så vaktar han noga. Eller rättare sagt, han morrar, de backar undan. De som det funkar att ta bytet för har aldrig bakat undan. Han sliter inte i bytet men kan dra undan det om han känner sig tvungen...

Men som tex idag när jag var på agilityträningen, så var det allmänträning med skottträning. Det sker från agilityplannen och tidigare har jag kommit efter det, men nu eftersom det börjar bli mörkt så tänkte jag komma igång tidigare. De kom och talade om att de skulle skjuta, okej, det kan vara nyttigt tänkte jag att det inte blir något eftersök, bara för att det är skott. Han satt relativit lugnt under skotten, jag lyckades avleda honom lite men vid tredje skottet var han helt fokuserad på var i från det kom. Jag fick honom att hälsa på skytten, körde lite lydnand innan jag släppte honom lös och skulle börja köra igen. Poff så var han borta, jag efter, han bakspårar skytten, och börjar sedan cirkla. Tillslut kom han på inkallning, vi gick tillbaka till planen men under hela timmen hade han svårt att släppa skogen, han gjorde lovar ut mellan hinder, men tillslut var han helt fokuserad på mig igen. Men hjälp vad arg jag var innan det, men jag kunde ju inte visa honom det för han gjorde ju i sak inget fel...

Nån som har några bra funderingar eller haft liknade upplevelser?

Sv: Skott idiot... "långt"

Det här är ren olydnad. Jag gissar att ni inte har tränat spanieljakt eftersom ni använder honom som kortdrivare. Har ni alls jakttränat honom, eller har han lärt sig att vara viltskrämma själv? Har han en lydnads grund i jakten går träningen fortare. Hur som helst måste du ta kommandot om du skall kunna bryta detta beteende.

Gå tillbaka till grundträningen.
1. Koppel på. Skjut skott och se till att han sätter sig. Belöna
2. Lös vid sidan. Skjut skott och se till att han sätter sig. Belöna
3. Lös lite vidare (10-15 m). Skjut skott och se till att han sätter sig. Belöna
4. Lös vid sidan. Skjut skott och se till att han sätter sig. Belöna. Sätt på spårhalsband och lina, spåra fingerat skjutet. Belöna

Fortsätt att succesivt öka svårighetsgraden, och var noga med att varje moment sitter GRUNDLIGT. Om han misslyckas, så backa ett steg. Slutmålet skall vara att han inte spårar utan kommando, vare sig han är lös eller i lina. De flesta skotten skall han höra utan att få spåra. Om han bryter mot kommando; hämta honom och bär tillbaka till ursprungsplatsen, börja om. (Se till att det är korta sträckor mellan kommandoplats och för honom önskvärd plats i början, så slipper du få schimpans armar och ont i ryggen)

Med mer dressyr kan även vaktande av bytet ge sig självmant. I dagsläget ser han bytet som sitt, han jobbar för sig själv. Genom att han börjar jobba för dig istället kan vaktigheten avta. Tyvärr är det mycket att jobba bort när man väl har låtit det dra iväg, men omöjligt brukar det sällan vara.

Mvh,
Duvan

Men husse och jaktkamrater tycker att det är utmärkt att han jobbar själv, söker upp skjutet vilt och stannar där tills de han anser är värdiga bytet kommer. Dvs husse, och ytterligare två, den andra försöker ju ta husses byte... Husse och de två som ytan problem tar bytet möter han glatt upp och släpper utan problem. När de har kommit kan de skicka ut honom på nytt på drev.

Vid skarpa eftersök, dvs på körda vilt osv, är han ivrig men full kontroll. Kommer de fram till ett vilt som inte är dött lyder han komando, ligger eller sitter, oftas liggande för att minsta störning för djuret. Efter skottet vill han gärna fram och kolla läget men släpper sedan det.

Jag vet inte vad du menar med jaktträning men vi har gått valpkurs och lydnadskurs hos en jakthundstränare, vi har gått eftersöks kurser hon erfarna ledare som tycker att det är ovanligt att en spaniel tar för sig så mycket och att det är bra. Han går som sagt att kalla av under drev, vi har fått jobba mycket på att han ska jobba självständigt, första året han jaga gjorde han bara korta korta utsök och använde inte sitt skall alls. Nu när han precis har börjat sin tredje säsong så driver han längre perioder, allt oftare med skall, och hela vägen till skottet. Vilket för oss är en framgång, det kanske inte är rätt jaktmetod enligt regleboken för spaniel, men det funkar i jaktlaget och de är nöjda. Snart kommer han att få lite hjälp då det äntligen är flera som har köpt hund så de kan turas om lite.

Jag har funderat själv under natten och försökt komma ihåg tidigare år. Han blir alltid så här i början av jaktsäsongen men mot slutet är han "mättad" och inte alls lika intresserad av skott. Skjutbanan ligger i närheten av brukshundsklubben och han brukar bara lyssna till men sedan släppa det helt. Men nu när de har varit ute en gång och dessutom skjutit för honom så ligger det så färskt i hjärnan så det blir lite överslag. Som sagt är ju jakten "hans jobb" medans restän är sånt som är roligt.
Han älska agilityn och är möjligtvis för het även där och jag måste hålla honom kort alldeles för kort enligt de som har sällskapshundar på agility men de andra med jakthundar förstår så det funkar bra.

Jag kanske ska förtydliga, att han satt still under skott, lös men släppte inte det i hjärna efter skottet utan "var tvungen" att kolla så att det inte var något där. När han inte fick avslut med att hitta byte så hade han svårt att släppa det med en gång.

Lång och svamligt... Men vi har alltså kommit så långt att han sitter still lös under skott, men han har full koll på varifrån det kom och "måste" kolla av det.

Det känns som att han har lite svårt att koncentrera sig. Det kan bero på att han har dålig nervkonstitution och sen blir han skottberörd av det. Dvs han låser mot skytten och kan inte släppa den.

Om det är så, så krävs det oerhört mycket att få bort det beteendet (om det går??) eftersom att det är en överslagshandling från stress.

Aha, ni har alltså jakttränat honom. Inte som spaniel utan som drivande jakthund, och passar det er är ju allt bra. Att han "måste" lägga upp ett sök efter skott är något som du antingen får leva med, eller gå in och konsekvent bestämma att du avgör när det är tillåtet. Men då måste du bestämma varje gång, inte bara när hunden låter dig.

Vad det gäller vaktandet av bytet så är väl allt bra om ni är nöjda med beteendet. Jag skulle dock inte tolerera det, men det är min personliga smak.

Mvh,
Duvan

Bara en fråga. Får man använda så stora hundar till jakt på råddjur? Jag trodde det bara fick vara typ drever och beagle storlek till tex råddjur.

Grana som inte kan sånt här ...

Jo, det får man men man använder dom endast som kortdrivare då (om man har ngt vett i skallen), dvs de stöter upp djuret driver endast 5-15 min för att sedan släppa och leta upp nytt djur. Det är mycket populär jakt ffa här i Skåne. Ofta släpper man flera kortdrivande hundar samtidigt. Vet tom folk som använder labbar som kortdrivare. :crazy: :eek:

Tippan skrev:
Det känns som att han har lite svårt att koncentrera sig. Det kan bero på att han har dålig nervkonstitution och sen blir han skottberörd av det. Dvs han låser mot skytten och kan inte släppa den.

Om det är så, så krävs det oerhört mycket att få bort det beteendet (om det går??) eftersom att det är en överslagshandling från stress.

Ja det är snarare lite åt det hållet, han har väldigt lätt att gå upp i stress, även inom agilityn då han "för att vara till lags" kastar sig över alla hinder i närheten. Det gäller för mig att vara dels stenhård och jättetydlig, då funkar allt och han kan koppla av efter genomfört lopp/träning. Jag har planner på att förstärka "avkoppling" genom att börja med täcke när det är vila. Jag har räknat ut att det borde fungera året om, på sommaren om det är varmt kan man använda ett frottetäcke som man kan blöta och där ge lite avsvalkning oxå. Just för att göra klart för honom att nu kommer det inte att hända något, du ska ligga still.

Han är lite lustig på den punkten att är det flera skott i rad i korta eller långa intervaller så bryr han sig inte. Tex fyrverkerier rör honom inte i ryggen, inte heller om det skjuts på skjutbanan och vi går förbi.

Grana skrev:
Bara en fråga. Får man använda så stora hundar till jakt på råddjur? Jag trodde det bara fick vara typ drever och beagle storlek till tex råddjur.

Grana som inte kan sånt här ...

Ja visst får du använda så pass stora hundar, stövare använder även en del, men det blir lite stressigt för rådjuren.
Men med våran så är de sällan stressade, det är ganska öppna marker så man kan studera rådjuren, de springer en bit, stannar upp och sen går de och lyssnar och går i medvind. Hunden fungerar mest som störningsmoment så de inte upptäcker skyttarna...
Det som är bra med våran är att han just är kortdrivare, han driver som max 15 min, går tillbaka till föraren och söker ut igen. Ibörjan när han fick börja jaga så sökte han bara ut 1 till 2 min vilket inte var så himla bra alla gånger.

Snurrfian skrev:
Han är lite lustig på den punkten att är det flera skott i rad i korta eller långa intervaller så bryr han sig inte. Tex fyrverkerier rör honom inte i ryggen, inte heller om det skjuts på skjutbanan och vi går förbi.

Det är enkelt ;) Betigning! Det utlöser ingen aktivitet för att det aldrig har hänt nått roligt efter det! Hundar fungerar så. Om det inte finns nån inlärd retning så reagerar de inte...

Jag har en skottokig i skogen, men på lydnadsplanen tittar hon inte ens mot skytten. Nog vet hon vad som är vad :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka