Skrämd

Trådstartare
Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är hon och jag såg inte det som en problem tills en dag i galopp ute i skogen hon tittar på något far i väg i full galopp samtidigt som hon sparkar bakut mot det farliga, jag åker så klart av. Tänkte då att vi får hålla oss till skritt och trav ute och galoppera på ridbanan men nu är samma sak i trav också. Nu på slutet även på ridbanan i alla gångarter. Detta gör mig rädd då jag inte lyckas sitta kvar då min balans inte är som det varit. Och det inte går att förutspå när hon ska göra dessa Förutom på ridbanan där hon har sina skrämmande hörn . I förrgår var hon superfin och helt plötsligt reagerade hon för en fågel som satte sig i ett träd en bra bit från ridbanan. Hon är vaken mest hela tiden både i hagen stallet ridningen, som om hon väntar på att något ska ske, och händer något så far hon i taket. Då jag inte vet vad hon reagerar på är det också svårt att träna det, ljud vet jag men det är något annars också. Hon är uppkollad av veterinär equieterapeut och utprovad utrustning.

Nu till det tråkiga jag har blivit på helspänn för att lyckas hålla mig kvar och det gör ju inte saken bättre kan jag tänka mig men p andra sidan gör hon likadant när jag varit helt avspänd.

Det är inte roligt att fara till stallet längre 😭
 
Har du möjlighet och longera henne innan ett ridpass, eller låta henne springa av sig lös på ridbanan. Om hon får kraftfoder hade jag tagit bort de. så hon inte får in för mycket energi via fodret..
 
Hej, missade det i min text, hon gör likadant i longering och tömkörning så tömköra kan jag inte göra längre, jag har testat att få ut energin på henne men det hjälper ingenting tyvärr! Inget kraftfoder utan bara lucern för att få i henne mineraler. Hon kan alltså gå klockrent bra stöd och tramp tills vi kommer till hörnet hon har bestämt för dagen är läskigt och då går det inte heller att påverka henne, hon tar då varken skänklar eller tyglar och för att få henne att ställa sig inåt i det läget skulle jag behöva ta till våld.
 
Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är hon och jag såg inte det som en problem tills en dag i galopp ute i skogen hon tittar på något far i väg i full galopp samtidigt som hon sparkar bakut mot det farliga, jag åker så klart av. Tänkte då att vi får hålla oss till skritt och trav ute och galoppera på ridbanan men nu är samma sak i trav också. Nu på slutet även på ridbanan i alla gångarter. Detta gör mig rädd då jag inte lyckas sitta kvar då min balans inte är som det varit. Och det inte går att förutspå när hon ska göra dessa Förutom på ridbanan där hon har sina skrämmande hörn . I förrgår var hon superfin och helt plötsligt reagerade hon för en fågel som satte sig i ett träd en bra bit från ridbanan. Hon är vaken mest hela tiden både i hagen stallet ridningen, som om hon väntar på att något ska ske, och händer något så far hon i taket. Då jag inte vet vad hon reagerar på är det också svårt att träna det, ljud vet jag men det är något annars också. Hon är uppkollad av veterinär equieterapeut och utprovad utrustning.

Nu till det tråkiga jag har blivit på helspänn för att lyckas hålla mig kvar och det gör ju inte saken bättre kan jag tänka mig men p andra sidan gör hon likadant när jag varit helt avspänd.

Det är inte roligt att fara till stallet längre 😭
Jag tycker inte detta låter som rätt häst för dig utan som att ni gör varandra osäkra istället för att stötta varandra. Jag hade sålt henne och sökt efter en häst med eget självförtroende och lite mindre nerv. Du ska inte behöva gå runt med en klump i magen varje dag, det låter helt hemskt.
 
Jag tycker inte detta låter som rätt häst för dig utan som att ni gör varandra osäkra istället för att stötta varandra. Jag hade sålt henne och sökt efter en häst med eget självförtroende och lite mindre nerv. Du ska inte behöva gå runt med en klump i magen varje dag, det låter helt hemskt.
Håller med varenda ord! Sälj hästen och hitta en bästa kompis istället som förgyller dina dagar istället för tvärtom 🥰
 
Bara för att något går att fixa behöver inte det betyda att det är värt det eller den bästa lösningen. Sälj hästen och köp en annan häst som är mer stabil. Min erfarenhet är att när vissa säljare skriver att hästen är "vaken" så är det snarare så att den har nerverna på utsidan av kroppen och väldigt stora reaktioner på små saker. Om det är en pigg häst du vill ha går det utmärkt att hitta hästar som både har egen motor och ändå är stabila.
 
Låt en duktig ryttare som inte är rädd rida henne ett tag kanske? Blir nog svårt för er att komma ur den onda cirkeln själva tyvärr.
 
Jag har också en häst som efter en händelse alldeles i början hos mig blev väldigt reaktiv (finns gammalt trauma i bagaget hos honom som troligen triggades igång). Aldrig varit med om en häst med den nivån av reaktivitet innan, och då har jag ändå haft med en hel del reaktiva hästar att göra. När jag började läsa på och förstå mer om hästens psykologi, fight/flight/freeze respons och triggers/triggerstapling så har det blivit så mycket enklare för mig att förstå hans beteende och veta mer hur jag ska jobba med honom.
Det kan verka som att de reagerar starkt plötsligt från ingenstans, men allteftersom man blir mer uppmärksam och kan analysera beteendet så kan man se ett mönster i var spänningen uppstod och vilka triggers som gjorde att det blev ”för mycket” för hästen. Då kan man också hitta verktyg för att hjälpa hästen att reglera ner sin stressnivå i tid så de stora reaktionerna inte behöver komma.

Förstår verkligen att du blivit rädd, och känner du att det är för mycket och vill sälja så ska du göra det - känn absolut ingen skam över det i så fall. Men känner du att du vill jobba vidare med just den här hästen och se om ni kan hitta tillbaka till varann så finns det olika sätt du kan prova. Pm:a om du vill bolla tankar och ha lite tips/stöd från någon som har lite samma upplevelse. ❤️
 
Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är hon och jag såg inte det som en problem tills en dag i galopp ute i skogen hon tittar på något far i väg i full galopp samtidigt som hon sparkar bakut mot det farliga, jag åker så klart av. Tänkte då att vi får hålla oss till skritt och trav ute och galoppera på ridbanan men nu är samma sak i trav också. Nu på slutet även på ridbanan i alla gångarter. Detta gör mig rädd då jag inte lyckas sitta kvar då min balans inte är som det varit. Och det inte går att förutspå när hon ska göra dessa Förutom på ridbanan där hon har sina skrämmande hörn . I förrgår var hon superfin och helt plötsligt reagerade hon för en fågel som satte sig i ett träd en bra bit från ridbanan. Hon är vaken mest hela tiden både i hagen stallet ridningen, som om hon väntar på att något ska ske, och händer något så far hon i taket. Då jag inte vet vad hon reagerar på är det också svårt att träna det, ljud vet jag men det är något annars också. Hon är uppkollad av veterinär equieterapeut och utprovad utrustning.

Nu till det tråkiga jag har blivit på helspänn för att lyckas hålla mig kvar och det gör ju inte saken bättre kan jag tänka mig men p andra sidan gör hon likadant när jag varit helt avspänd.

Det är inte roligt att fara till stallet längre 😭
Jag hade sålt och letat efter ny häst.

Det ska vara roligt att ha häst och roligt att åka till stallet. Att ha häst är så pass dyrt att det för mig måste kännas ”värt” att ha det.

Just rädsla i kombination med reaktiv häst är ingen bra kombination.

Det låter som att hästen inte mår bra (nu menar jag inga fysiska skador). Jag är lite dålig på att förklara och omöjligt att veta utan att ha sett er tillsammans (alltså du och hästen). Men hästar är ett flockdjur och för att må bra behöver den en ledare den kan lita på. Har hästen ingen ledare känner den själv att den måste ta ansvaret över allt som finns runtomkring.

Jag har stött på detta flera gånger. Tittiga och spända hästar där ägaren blivit rädd. Hästen har tagit ”över” och blivit ännu räddare och spändare. En annan ryttare har tagit över hästen. Visat att den kan lita på ryttaren och hästens rädslor har försvunnit.

Jag börjar alltid från marken. Kan hästen inte lita på mig från marken fungerar det aldrig på ryggen. Börjar alltid med ledövningar, löslongering och sedan tömkörning. När hästen är med mig och litar på mig från marken är ridningen sällan något problem.

Vill du behålla hästen så ta hjälp. Annars sälj. Hästar är stora djur och en häst som känner att den inte kan lita på människan är en farlig häst.
 
Jag hade provat skygglappar eller huva med skyggkupor eftersom det låter som hästen inte kan slappna av när blicken är på konstant alert på allt runtomkring. Vi har en häst på vårt stall som rids så vid minsta antydan det kan vara en ”sån” dag, i början var det förbehållslöst alltid. Det är ett hjälpmedel värt att testa tycker jag.

Kan du hitta varstans ibland sorterat bland travprodukter.

2CED2338-E00C-483D-B58D-00316E2435BF.jpeg


Tillägg att den hästen på vårt stall reagerat liknande alltså uppfattar något, far iväg i bakutsprång och ryttaren faller av (har hänt med flera olika ryttare).
 
Senast ändrad:
Du har fått många kloka svar.
Mitt utgångsläge hade varit att sälja hästen till rätt ryttare.

Du säger att förra ägaren sade att hästen var "vaken", det betyder nog att de haft samma bekymmer som du. Ibland sägs det som är ett problem med lite mjukare ord, för att "reaktiv/spänd/orolig" säljer sämre än begreppet "vaken".

Så tag hjälp av någon som kan bryta mönstret nu, så att hon blir säljbar.

Leta sedan efter en häst med den nerv som passar dig.

Det är inte lätt att hitta rätt häst, för det är verkligen en matchning som skall passa.

Lycka till!

(En kompis till mig säger att hon brukat gångra med tio på de ord som säljaren säger flera gånger vid en försäljning.
Hennes ordlista är typ:

Vaken- tittig/opålitlig
Mycket motor - hetlevrad
Lugn och trygg - sävlig

😅)
 
Hade ett liknande problem med min häst som skulle vara en lugn trygg häst som alla kan rida. Efter ca 6 veckor hos mig varav 3 veckor riden blev han rädd för något, reste sig och välte över med mig under ( klarade mig utan skador fysiskt men blev livrädd för ridning). Tänkte sluta rida helt, men var uppe i sadeln igen, på ridskolehästar, efter 6 veckor. Min häst longerades och tömkördes dock utan problem i ridhuset. Och reds två gånger i veckan av annan ryttare. Var ändå vaken och reaktiv ( saker på sargen, solstrålar som sken in på ridhusmanegen etc genererade sidoskutt, men inga fler stegringar). Sen flyttade hästen till henne för lite muskling och träning inför försäljning. Fortsatte reagera på fåglar, mönster i sanden, blåst etc. Han blev halt och behandlad så jag tog hem honom ( för dyrt att betala en beridare för häst som vilar). Började med igångsättning själv ( ute för jag var rädd för ridhuset) skritt vid hand, lite uppsutten skritt och tömkörning ( fick bakslag i tömkörningen för han blev galen när det blåste). Lämnade iväg honom för resten av igångsättningen och för försäljning. Men ångrade mig och tog hem honom… Nu 6 månader senare rider jag honom typ varje dag och han blir mindre och mindre reaktiv. Vaken och spänd ibland, men det går att rida igenom. Har inte haft några större kast åt sidan på ett tag. Jag tror han litar på mig och jag har lärt mig hur jag ska rida för att förekomma honom. Men naturligtvis har vi våra problem. Jag är tex hopprädd och han hoppglad och blir för stark, så jag vågar inte och det blir en ond cirkel. Kör med bomterapi just nu och lägger ut lite bommar oavsett vad jag ska träna.
 
Du har fått många kloka svar.
Mitt utgångsläge hade varit att sälja hästen till rätt ryttare.

Du säger att förra ägaren sade att hästen var "vaken", det betyder nog att de haft samma bekymmer som du. Ibland sägs det som är ett problem med lite mjukare ord, för att "reaktiv/spänd/orolig" säljer sämre än begreppet "vaken".

Så tag hjälp av någon som kan bryta mönstret nu, så att hon blir säljbar.

Leta sedan efter en häst med den nerv som passar dig.

Det är inte lätt att hitta rätt häst, för det är verkligen en matchning som skall passa.

Lycka till!

(En kompis till mig säger att hon brukat gångra med tio på de ord som säljaren säger flera gånger vid en försäljning.
Hennes ordlista är typ:

Vaken- tittig/opålitlig
Mycket motor - hetlevrad
Lugn och trygg - sävlig

😅)
Det där har jag också funderat på. Vad betyder egentligen orden i annonserna?
 
Du har fått många kloka svar.
Mitt utgångsläge hade varit att sälja hästen till rätt ryttare.

Du säger att förra ägaren sade att hästen var "vaken", det betyder nog att de haft samma bekymmer som du. Ibland sägs det som är ett problem med lite mjukare ord, för att "reaktiv/spänd/orolig" säljer sämre än begreppet "vaken".

Så tag hjälp av någon som kan bryta mönstret nu, så att hon blir säljbar.

Leta sedan efter en häst med den nerv som passar dig.

Det är inte lätt att hitta rätt häst, för det är verkligen en matchning som skall passa.

Lycka till!

(En kompis till mig säger att hon brukat gångra med tio på de ord som säljaren säger flera gånger vid en försäljning.
Hennes ordlista är typ:

Vaken- tittig/opålitlig
Mycket motor - hetlevrad
Lugn och trygg - sävlig

😅)
Jag tänker snarare att vi som ryttare är olika och att samma häst med samma beteende kan uppfattas som "vaken" vs "otäck" av olika personer beroende på en massa saker. Det behöver ju inte vara att man försökt släta över ett problem utan det kan lika gärna vara att de helt ärligt har upplevt hästen som vaken men inte tyckt att det varit problematiskt alls.

Men jag håller med om att man ska tänka noga kring vad orden kan betyda för en själv. Om man är en osäker ryttare så ska man nog hålla sig borta från alla hästar som beskrivs som "vaken", "mycket motor" osv.
 
Har du möjlighet att rida i ridhus en period för att se om hästen beter sig likadant där?

En del hästar blir lite "extra allt" på vintern när det är kallt. Min egen är sån och jag har helt enkelt gett upp uteritter nu under vintern. Vi håller oss inne i tryggheten i väntan på våren ;)
 
Tack för alla svar, det har varit fullt upp här så jag har inte hunnit svara.

Jag är inte riktig redo att sälja än.
Jag har ridit hela mitt liv och alltid tyckt om pigga hästar, har allt som oftast suttit på hästar där det varit problem eller sjukt pigga.

Men just denna spändhet, som att sitta på en dynamit. Idag när vi skrittade ut jobbade jag henne konstant men hon är så sjukt vaksam och det är som att något ska kasta sig fram och äta henne vilken sekund som helst även om hon gör allt jag ber om. Ska tilläggas i skritt är jag inte ett dugg rädd och hon var likadan innan jag började bli rädd.
En kompis som är bra mycket duktigare än mig och totalt orädd och sadelfast hade samma bekymmer.

Dock en sak som slog mig efter att jag skrivit det här inlägget, det är ju ingen skillnad med sällskap men dagen efter red vi ut hela stallet och då var hon enbart ”vaken” inte alls hoppig eller som att hon får elektriska stötar lite här och var i kroppen.

Jag har iaf beslutat mig för att byta stall och börja om helt från början och se om vi kan bygga ett starkare band mellan oss. Och enbart göra det jag är trygg med.

Har kollat in triggerstapling men hon triggar ju igång på allt. Så en dag stod jag 1 h i det läskiga hörnet och varvade mellan att stå och sova och enkla tricks sen var hörnet okej tills nästa dag då det tog ungefär en timme igen.

Sen går hon ju inte att tömköra och longering hjälper inte heller.

Tror starkt på att hela stallet måste med annars är hon otrygg och det är ju en omöjlighet, därav kanske hon skulle må bättre i ett större stall?
 
Tack för alla svar, det har varit fullt upp här så jag har inte hunnit svara.

Jag är inte riktig redo att sälja än.
Jag har ridit hela mitt liv och alltid tyckt om pigga hästar, har allt som oftast suttit på hästar där det varit problem eller sjukt pigga.

Men just denna spändhet, som att sitta på en dynamit. Idag när vi skrittade ut jobbade jag henne konstant men hon är så sjukt vaksam och det är som att något ska kasta sig fram och äta henne vilken sekund som helst även om hon gör allt jag ber om. Ska tilläggas i skritt är jag inte ett dugg rädd och hon var likadan innan jag började bli rädd.
En kompis som är bra mycket duktigare än mig och totalt orädd och sadelfast hade samma bekymmer.

Dock en sak som slog mig efter att jag skrivit det här inlägget, det är ju ingen skillnad med sällskap men dagen efter red vi ut hela stallet och då var hon enbart ”vaken” inte alls hoppig eller som att hon får elektriska stötar lite här och var i kroppen.

Jag har iaf beslutat mig för att byta stall och börja om helt från början och se om vi kan bygga ett starkare band mellan oss. Och enbart göra det jag är trygg med.

Har kollat in triggerstapling men hon triggar ju igång på allt. Så en dag stod jag 1 h i det läskiga hörnet och varvade mellan att stå och sova och enkla tricks sen var hörnet okej tills nästa dag då det tog ungefär en timme igen.

Sen går hon ju inte att tömköra och longering hjälper inte heller.

Tror starkt på att hela stallet måste med annars är hon otrygg och det är ju en omöjlighet, därav kanske hon skulle må bättre i ett större stall?
Jag vet inte om din häst skulle må bättre i större stall eller min men min osäkra häst har mått mycket bättre sen jag kunde flytta hem honom.
Här har han väldigt trygga kompisar och alltid samma flock.
Hovslagaren (som känt oss länge) är helt övertygad om att det är trygga kompisar som hjälpt honom bli mera harmonisk.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 462
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 732
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp