Skrämma bort hankatt

Diabetikern

Trådstartare
Hej

Täönkte kolla här med lite hjälp. Vi har 2 katter på gården (steriliserade) som både är inne och ute katter. Har kattlucka ute i sadelkammaren samt låda (hade den till dem när de var små och sen fick den flytta ut till sadelkammaren)

Ingen utav dessa katter kissar eller bajsar inne men nu har vi fått problem med en hankatt som stryker omkring. Vi har tagit bort maten i sadelkammaren bara för att han inte ska gå in där men han har redan varit inne flertalet gånger och urinerat/markerat.

Vi har ingen aning om vems denna katt är och jag tror det faktiskt är en herrelös katt då vi bor såpass långt ut i skogen.

Samtidigt som vi vill ha bort den från sadelkammaren har vi inget emot att den är kvar på gården om den nu skulle vara en herrelös hankatt. (inga grannar känns vid eller känner igen den men de kan ju vandra rätt långt)

Finns det något man kan göra för att få denna katta sluta markera inne i sadelkammaren? Grejjerna luktar rätt äckligt...
 
Sv: Skrämma bort hankatt

Det är möjligt att han slutar markera när han har flyttat in helt och hållet, så att säga. Du har ingen möjlighet att stänga till till sadelkammaren tills du fått bukt med problemet? Dina egna katter kanske klarar sig utanför ett tag?
Annars finns det kattluckor med lås. Som antingen läser av microchip eller magnet i halsbandet.
Men om du har planer på att behålla honom så tycker jag du ska kastrera honom om han inte redan är det. Iofs är det ingen garanti att han slutar markera men chanserna ökar. Chanserna ökar oxå att han blir lugnare till sinnet.
 
Sv: Skrämma bort hankatt

Vi kommer aldrig att få tag i den här hankatten. Jaghar varit så närma som 2m en gång och då sköt han som ett skott iväg.

Vi hör honom och ser spår efter honom ochjag vet hur han ser ut tack vare att vi sett honom ute i hagarna och när vi suttit inne och blickat ut. Vi har 3 hundar som han inte bryr sig om nämnvärt.

Kattlucka med lås lät intressant. Våra katter är dock enbart öronmärkta och jag är lite nojjig när det kommer till halsband på katter så det vill jag inte ha. Blir till att bomma igen sadelkammaren ett tag verkar det som.

Vill verkligen inte ha fler markerade. Huva vad det luktar illa.
 
Sv: Skrämma bort hankatt

Stäng som du sagt själv igen sadelkammaren och om ni vill att han flyttar "in" så ge honom mat på ett annat ställe där han kan få markera utan att det stör er.
Maten gör ju att han kommer hålla sig hos er och kanske välja att flytta in och då brukar dom inte markera sedan, när han blivit van vid era katter osv. Alt. ställer ni ut fälla, fångar katten och kastrerar den. Vilket kan bli ett litet företag men det bästa för katten egentligen, även om just den upplevelsen kommer bli jobbig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Alla Vi har en hankatt som har börjat komma en del till oss. Katten är en mycket välmående herre skygg för oss folk. Han kissar...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: Halcyon
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 891
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: Sol
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp