Skrapa styngflugeägg?

Bukefalos 30 år!

Krans

Trådstartare
Hur förhåller ni er till det? Hästar med flugägg som är på sommarbete? Ni som har många hästar? Någon som skrapar sin häst flera ggr per dag? Bästa sättet att förebygga äggen?

Hästarna går på bete några kilometer bort. Försöker skrapa rent så ofta det behövs efter att jag sett spår efter larver i munnen på en av dem 🤢

Jag kommer inte alls överens med kniven man ofta ser reklam för. Jag tycker en vanlig ryktsten funkar bra.

Fyra hästar, skrapar dagligen, pälsglans som borstas in i pälsen på benen så här års. Jag använder styngflugekniv och ficklampa för att se dem bättre.

Två hästar som går hemma på gården. Hade styngflugeägg på hästarna i början men jag plockade bort dem varje dag och nu har de inte haft några på flera år.

2 hästar. Tar så fort jag ser dem (är där dagligen). Har sällan och sparsamt så misstänker stallen i närheten också sköter skrapandet! Minns inte ens om jag haft senaste åren. Fattar inte hur man inte kan göra när man vet hur de vandrar genom munnen tills det går att avmaska senare 😭

Jag skrapar och tar bort alla jag ser.

Var slarvig tidigare men efter att min gamla häst fått larver i tungan är jag numera så noggrann jag kan.

På gamla hästen fungerade knepet med bikarbonat och vatten för att få dem att släppa, men på dottern som jag har kvar funkar det inte alls. På henne funkar det bäst med naglar.

Jag skrapar och tar bort alla jag ser.

Var slarvig tidigare men efter att min gamla häst fått larver i tungan är jag numera så noggrann jag kan.

På gamla hästen fungerade knepet med bikarbonat och vatten för att få dem att släppa, men på dottern som jag har kvar funkar det inte alls. På henne funkar det bäst med naglar.
Bikarbonat och vatten? :confused:

Jag använder ögonbrynskniv dagligen. Sen läste jag om någon som haft kyllera på frambenen, lät rätt smart!

Jag skrapar bort dem direkt, använder typ morakniv modell äldre som är lite rostig och slö.
Vi hade lite i början av sommaren, sen har jag inte sett några mer.

Har skrapat så gått det går men här är ju flugorna inte så bra på att träffa benen utan hela mannen, halsen och bogen är ju täcke emellanåt🥵

Hur förhåller ni er till det? Hästar med flugägg som är på sommarbete? Ni som har många hästar? Någon som skrapar sin häst flera ggr per dag? Bästa sättet att förebygga äggen?
Skrapar varje dag om det behövs. Har runt 20 hästar men vi hjälps åt. Har superbra plastknivar för det, lyckades köpa ett stort lager för några år sedan. Om du inte ska rida under tiden hjälper det att spraya pälsglans på benen tex.

Liknande trådar

• Monitorering av ACTH hos medicinerad PPID
  • Löpning/cykel med hund....
  • Definition av stall
  • Udda beteende vid tandtappning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat