Min tränare har visat mig en (för mig) ganska konstig anledning till att jag upplever att ponnyn(islandskorsning) skrittar relativt långsamt. Trav och galopp går undan
Det är nämligen så att han helt naturligt gärna låter sin bröstkorg svänga ut i sidled när han går. Han är inte vrålfet, men jag kan absolut tänka mig att det delvis kan bero på att han är lite rund. Tränaren menar dock att det också har med hans byggnad att göra.
Hursom, hans rörelsemönster har jag liksom haft en tendens att följa med i, så mina höfter gungar liksom med i sidled, typ så att sittbenen åker upp och ned mycket.
Svårt att beskriva märker jag.
Tränaren påpekade att om jag "tillåter" den här rörelsen, så "försvinner" en del energi i den rörelsen istället för i driv framåt.
Nu har jag fokuserat på att inte "följa med ner" med sittbenet, utan jag "kliver över" till det som är högst just då, och lämnar utrymme för honom att INTE svinga bröstkorgen så mycket utan istället bära där. Känslan är direkt att jag sitter mer still och bärs "framåt-uppåt" istället för att gunga på mitten.
Jag inser att jag faktiskt kan applicera detta på min egen gångstil, och få bättre driv i steget utan att ta i mer så att säga.
Självklart har vi jobbat med en massa övningar för att få till mindre sving i bålen på honom, men just att "kliva över" på sittbenen var det som gjorde effekt direkt. Och ponnyn får faktiskt ett helt annat driv framåt automatiskt, utan att man behöver driva alls.
Kanske kan vara något att testa/diskutera med tränare?