Skrittäcke vs ländtäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kryptonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 514
K

Kryptonit

Fördelar och nackdelar med dessa två täcken. Vilket föredrar ni? Jag och mina kompisar har delade meningar om det då....

Sv: Skrittäcke vs ländtäcke?

Skritt täcke föredrar jag , det kan bli så krånligt att knäppa upp ländtäcken :S

Ländtäcke är bra om du ska rida med det hela ridturen. Det sitter där det sittr, lixom. Skrittäcke är enklare att ta av och sätta på själv när du vill. Tex på tävlingar mm.

Helt klart skritttäcken, förstår eg inte varför de heter så, man har de ju på annars också... Enklast så slipper man hålla på med remmar o knäppen.

Ländtäcke är bra om du ska rida med det hela ridturen. Det sitter där det sittr, lixom. Skrittäcke är enklare att ta av och sätta på själv när du vill. Tex på tävlingar mm.

Håller helt med!

Alltid bra att ha ett av varje:D

Jag kallar skrittäcke för ridtäcke, och ja, jag tycker det är bra att kunna variera mellan ridtäcke och ländtäcke:)
Men ridtäcke är väl mer praktiskt om man bara ska ha täcke när man skrittar fram... lättare att plocka av

Jag har ländtäcke när jag rider ut / hoppar i hoppsadeln och skittäcke till min dressyrsadel. Jag använder dessa även som sadelskydd då sadlarna hänger i sadelkammaren och därmed hänger de med sadeln.... Men jag vet inte direkt varför det känns nog lite sportigare med ländtäcke och lite snyggare med skrittäcke.

:)

Snyggare med skrittäcke, det "skyddar" hästen mer och så sitter det på plats! Ländtäcken glider ju på sniskan!

jag tycker inte det är nån större skillad! när det gäller att värma så anser inte jag att ett skrittäcke värmer mer än ett ländtäcke, det är ju ändå över baken som man vill skydda hästen mot kyla, vind o regn!
en fördel med skrittäcke kan va att det ligger mer stilla, om det blåser mkt så kan ett ländtäcke "åka upp".
Men jag tycker nog det är snyggare med ländtäcke o jag använder det mest

Äger båda, ländtäcket sitter bra och är regntätt så det åker på när det regnar/snöar ute. Sedan har jag ett ullridtäcke, som är mest uppvärmning men funkar säkert bra helt pass...

skrittäcke är smidigt om man ska ta av och på, tex på träning/tävling

ländtäcke är praktiskt när man rider ut - sitter bättre glider inte bak, särsk i galopp.

Jag kör med både och. Skrittäcke oftas då jag vill hålla hästen varm, eftersom skrittäckena jag har är av ull. medan ländtäcken är fodrade med vattentättmaterial så de blir de när de regnar. Fast nu har jag inskaffat mig bucas regntäcke att rida i så nu lär inte ländtäckena användas.

Föredrar ridtäcken tror jag, iaf när man bara har det när man rider fram, lätt att ta av och på då! Blir så krångligt med alla knäppen och så på ländtäcket.

Fast jag föredrar nog ridtäcken annars också, tycker det iaf på min häst ligger bättre, än ländtäcken som inte ligger stilla, glider bara på sidan.

Senast ändrad av en moderator:

Ska jag bara rida till ridhuset eller skritta ut så tar jag kanske ett skrittäcke/ridtäcke. Eller ett helt vanligt fleecetäcke :)
Ska jag jobba mer aktivt ute, vilket nästan alltid är fallet, föredrar jag ländtäcke. Jag tycker att de sitter på plats bättre.

Har ett skrittäcke till dressyrsadeln, och ett ländtäcke till hoppsadeln.
Den är såpass framskuren att mitt skrittäcke inte passar lika bra där, så det blir snyggast med ett ländtäcke till den då. :D

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
660
Senast: Leeelot
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 912
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Hei, Jeg skal kjøpe horseware amigo ländtäcken, men er usikker på storleken. Har 130 i täcken, og det står at S er for 125 og 130 i...
Svar
4
· Visningar
607
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka