Skriva testamente

Det går inte att dela mina tillgångar enligt procentsatser. Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att skriva att "tillgångarna ska fördelas på detta sätt". Det jag har är ju hus, bil, lösöre och pengar. Vad som ska ske med mina husdjur (i dagsläget 2 bisamhällen) har jag inte tänkt färdigt om. Bäst är väl om de säljs och så förvandlas bina till pengar.
De stora organisationerna är kapitalvinstskattebefriade. Det gör att de kan sälja fastigheter, bostadsrätter och värdepapper utan att betala skatt. Därför ska man inte skriva att egendomen ska säljas först.

Det enklaste är bara att skriva att all din kvarlåtenskap ska tillfalla organisationerna X, Y, Z, Å med 25 % vardera eller vilken fördelning du nu vill ha.

Ang din fråga om fastighet så skiftar man ut den på organisationerna efter att bouppteckningen är klar. Organisationerna söker då med stöd av skiftet lagfart på fastigheten. Det är ett måste för att det ska bli skattefritt. Sedan sätter man ut fastigheten till försäljning och när försäljningslikviden kommer in löses lånen som vid vilken försäljning som helst.

De stora organisationerna som tex Hjärt-lungfonden och Cancerfonden har mallar för testamenten på sina hemsidor och hjälper dessutom till om du kontaktar dem.
 
Fast det är ju i slutändan pengar, säg att du har tre organisationer du vill fördela dina tillgångar på, då skriver du bara "Alla mina tillgångar ska fördelas jämt på organisationerna x,y och z." Sen får de göra upp hur de gör det enklast.
Lösöret går ju inte att värdera.

Att bara ge arvingarna varsin andel av dödsboet. Och så gör de upp om hur det skiftas och om de vill behålla sakerna eller sälja dem.

Jag förstår inte varför man vill dedikera specifika saker annat än om det är sådant som av personliga skäl/affektionsvärde ska gå till någon särskild privatperson. Så jag missuppfattar nog din tanke med vad du vill göra i ditt testamente?
Lösöret kan omvandlas till pengar. Hur mycket det är värt går ju inte att sia om. Jag tänkte faktiskt ge lösöret till Erikshjälpen. De är ju proffs på att sälja grejer. Det är inte de andra organisationerna.
 
Lösöret går ju inte att värdera.


Lösöret kan omvandlas till pengar. Hur mycket det är värt går ju inte att sia om. Jag tänkte faktiskt ge lösöret till Erikshjälpen. De är ju proffs på att sälja grejer. Det är inte de andra organisationerna.
Tänker du att du vill testamentera till Erikshjälpen? Skriv det då, Erikshjälpen ärver lösöret, organisationen x huset och organisationen y bilen.
 
Tänker du att du vill testamentera till Erikshjälpen? Skriv det då, Erikshjälpen ärver lösöret, organisationen x huset och organisationen y bilen.
Organisationen x och y ska dela på huset och bilen. De ska också dela på alla pengar jag har.
 
Organisationen x och y ska dela på huset och bilen. De ska också dela på alla pengar jag har.
Ange då bara att allt bohag ska tillfalla Erikshjälpen och all resterande kvarlåtenskap ska fördelas lika mellan X, org.nr, Y, org.nr.

Pekar du ut vad organisationerna ska få riskerar du tolkningsproblem om det vid ditt dödsfall finns ytterligare egendom än den du uppräknat. Med en generell skrivning behöver du inte tänka på att uppdatera testamentet förutom om du vill ändra mottagare.

Några instruktioner för hur egendomen ska avyttras behövs inte om du inte har något som du absolut vill ska följas. I annat fall löser testamentstagarna det utifrån vad som passar bäst.
 
Ange då bara att allt bohag ska tillfalla Erikshjälpen och all resterande kvarlåtenskap ska fördelas lika mellan X, org.nr, Y, org.nr.

Pekar du ut vad organisationerna ska få riskerar du tolkningsproblem om det vid ditt dödsfall finns ytterligare egendom än den du uppräknat. Med en generell skrivning behöver du inte tänka på att uppdatera testamentet förutom om du vill ändra mottagare.

Några instruktioner för hur egendomen ska avyttras behövs inte om du inte har något som du absolut vill ska följas. I annat fall löser testamentstagarna det utifrån vad som passar bäst.
Kan jag lägga till en skrivning som säger att "allt lösöre av värde" går till Erikshjälpen? Jag kan ju tänka mig att de inte vill ha foton och annat som inte har ett ekonomiskt värde.
 
Senast ändrad:
Som tillägg ang testamentfrågan, kan det även vara bra att styra hur efterlevnadsarv ska tilldelas när man har en livförsäkring. Det är enkelt att fylla i på nätet 👍

Bra att ta i beaktning är även hur efterlevandeskydd gällande pension fungerar om någon inte har egna barn och/eller make/maka/sambo Osv. Även detta kan specificeras enkelt via nätet.

https://www.amf.se/dags-for-pension/bra-att-veta-infor-din-pension/sa-fungerar-efterlevandeskydd/
Jag har ingen livförsäkring och efterlevandskydd verkar helt onödigt.
 
Kan jag lägga till en skrivning som säger att "allt lösöre av värde" går till Erikshjälpen? Jag kan ju tänka mig att de inte vill ha foton och annat som inte har ett ekonomiskt värde.
Nej, det riskerar bara att leda till tolkningsproblem. Och skriver du lösöre så kan det tolkas som att du även menar bilen. För den är lösöre. Så möbler/bohag el dyl är en bättre formulering. Erikshjälpen kommer själv sortera ut vad de vill ha. Så du behöver inte bekymra dig över det.
 
Nej, det riskerar bara att leda till tolkningsproblem. Och skriver du lösöre så kan det tolkas som att du även menar bilen. För den är lösöre. Så möbler/bohag el dyl är en bättre formulering. Erikshjälpen kommer själv sortera ut vad de vill ha. Så du behöver inte bekymra dig över det.
Och det som Erikshjälpen inte vill ha ska ju gå vidare till annan.

Men att skriva möbler/bohag känns lite luddigt. Hur ska man liksom skilja bilen från exempelvis vinkelkapen? Jag tycker inte en vinkelkap är bohag. Den finns inte i mitt hem utan i verkstan.

Det kan ju i diskussionen vara av värde för andra 👍
För vilka då?
 
Och det som Erikshjälpen inte vill ha ska ju gå vidare till annan.

Men att skriva möbler/bohag känns lite luddigt. Hur ska man liksom skilja bilen från exempelvis vinkelkapen? Jag tycker inte en vinkelkap är bohag. Den finns inte i mitt hem utan i verkstan.


För vilka då?
Men låt Erikshjälpen sortera själv. Skriv att det som Erikshjälpen inte vill ha ska gå till X.

Ingen lär ju tro att bilen ska ingå om du skriver bohag. Är du rädd för att man inte ska förstå att verktygen ingår också så kan du ju skriva det, ”allt mitt bohag (eller lösöre i fastigheten) inkl alla verktyg och redskap i uthuset” el dyl.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 537
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp