Skriva testamente

https://www.tidningenkonsulten.se/artiklar/formkrav-for-testamente/

https://lavendla.se/familjeratt/testamente/

Jag tycker det är krångligt att formulera det man vill i ett testamente. Får jag t.ex. kräva att egendom säljs först, och sedan att vinsten fördelas?
Kräva och kräva, vad tänker du ska hända om de du har tänkt ska ärva dig kommer överens om att en av dem vill ha egendomen och de andra ersätts? Jag har lite svårt att förstå varför det ska detaljskrivas på det sättet? Däremot finns det en del skattetekniska skäl som kan vara bra att ha koll på, min gudmor testamentera dels mig, min syster och min mamma och dels cancerfonden. Där hade hon tagit reda på att den bästa lösningen var att cancerfonden fick huset och vi fick allt annat just pga att de slapp betala vinstskatt på husförsäljning. Men då hade hon tagit reda på att ingen av oss ville ha huset.
 
Kräva och kräva, vad tänker du ska hända om de du har tänkt ska ärva dig kommer överens om att en av dem vill ha egendomen och de andra ersätts? Jag har lite svårt att förstå varför det ska detaljskrivas på det sättet? Däremot finns det en del skattetekniska skäl som kan vara bra att ha koll på, min gudmor testamentera dels mig, min syster och min mamma och dels cancerfonden. Där hade hon tagit reda på att den bästa lösningen var att cancerfonden fick huset och vi fick allt annat just pga att de slapp betala vinstskatt på husförsäljning. Men då hade hon tagit reda på att ingen av oss ville ha huset.
Kanske behöver det inte detaljskrivas så noga, men jag undrar ju hur det går till rent praktiskt när två organisationer ska dela på ett hus, som dessutom är belånat.
 
https://www.tidningenkonsulten.se/artiklar/formkrav-for-testamente/

https://lavendla.se/familjeratt/testamente/

Jag tycker det är krångligt att formulera det man vill i ett testamente. Får jag t.ex. kräva att egendom säljs först, och sedan att vinsten fördelas?

Ja, testamenten kan vara villkorade. Du kan t.ex. testamentera förfoganderätten till huset till personen Stina, men att om Stina bestämmer sig för att flytta så ska huset säljas och vinsten delas lika mellan Pelle och Kajsa. På precis samma sätt så kan testamentet säga att huset först ska säljas och vinsten sedan fördelas. Det är fritt.
Kräva och kräva, vad tänker du ska hända om de du har tänkt ska ärva dig kommer överens om att en av dem vill ha egendomen och de andra ersätts? Jag har lite svårt att förstå varför det ska detaljskrivas på det sättet? Däremot finns det en del skattetekniska skäl som kan vara bra att ha koll på, min gudmor testamentera dels mig, min syster och min mamma och dels cancerfonden. Där hade hon tagit reda på att den bästa lösningen var att cancerfonden fick huset och vi fick allt annat just pga att de slapp betala vinstskatt på husförsäljning. Men då hade hon tagit reda på att ingen av oss ville ha huset.

Jag kan tänka mig flera skäl, t.ex. minimera risk för osämja mellan arvingarna. Vill en av arvingarna ha huset så får denne istället köpa huset i en öppen budgivning.
 
Kanske behöver det inte detaljskrivas så noga, men jag undrar ju hur det går till rent praktiskt när två organisationer ska dela på ett hus, som dessutom är belånat.
Organisationer om de är större har bra koll på hur det fungerar och vad som är den enklaste lösningen. Det beror även på hur lagstiftningen ser ut just där och då också vad som är mest fördelaktigt. Så rent krasst så är nog det enklaste för alla parter att du skriver att du vill testamentera ditt hus med 50% till organisationen x och 50% till organisationen y och sen får de lösa det gemensamt. Eller hur du nu vill ha % fördelade.
 
Jag kan tänka mig flera skäl, t.ex. minimera risk för osämja mellan arvingarna. Vill en av arvingarna ha huset så får denne istället köpa huset i en öppen budgivning.
Jag tror ju på mer tjafs ju fler tolkningar som är möjliga. Skriver man att x,y och z får "ballonger " i arv så är det upp till dem att fördela det. Men å andra sidan så har jag bara upplevt väldigt otjafsiga bodelningar.
 
Du kan lämna in det hos en auktoriserad begravningsbyrå för bevakning, och jag kan rekommendera att lämna in det
Har på ganska nära håll sett vad som kan hända om det inte är gjort och parterna inte är överens, då kan plötsligt original-testamentet "försvinna"
Men hur kan en auktoriserad begravningabyrå ha koll på om/när testamentsgivaren dör? Det är ju inte säkert att den som hanterar begravningen, bouppteckningen etc. går till just den auktoriserade begravningabyrå.
 
Om både organisationer och privatpersoner är testamentstagare enligt ett testamente skulle jag i alla fall ta hjälp att upprätta testamente. Det är viktigt att testamentet är klart och tydligt.

Det var en tvist för några år sen om ett testamente där en man hade testaminerat sin del av huset som han ägde tillsammans med sin bror till en välgörenhetsorganisation. Tanken från testamentsgivaren sida var att hans bror skulle bo kvar i huset tills han dog och först därefter skulle välgörenhetsorganisationen få sin del. Välgörenhetsorganisationen ansåg dock sig ha rätt till värdet av fastigheten direkt, dvs ville sälja fastigheten direkt. Hur tvisten löstes minns jag inte men lärdomen jag tog var att testamente bör vara mkt tydliga om organisationer är inblandade. Eller ja, testamente bör vara tydliga i samtliga fall men..
 
Ja, jag skrev ju vittnen. Att de ska vara ojäviga är väl självklart?

Tvärtom, det är väldigt, väldigt ofta i diskussioner folk tror att det är jättebra att de som är inkluderade i testamentet är de som bevittnar, "så de vet".

.... och vad som ska fördelas vart - plus en bevittning.

Jag tog det som EN namnteckning och det kan ju vara bra att förtydliga eftersom två faktiskt är ett formkrav.
 
Om både organisationer och privatpersoner är testamentstagare enligt ett testamente skulle jag i alla fall ta hjälp att upprätta testamente. Det är viktigt att testamentet är klart och tydligt.

Det var en tvist för några år sen om ett testamente där en man hade testaminerat sin del av huset som han ägde tillsammans med sin bror till en välgörenhetsorganisation. Tanken från testamentsgivaren sida var att hans bror skulle bo kvar i huset tills han dog och först därefter skulle välgörenhetsorganisationen få sin del. Välgörenhetsorganisationen ansåg dock sig ha rätt till värdet av fastigheten direkt, dvs ville sälja fastigheten direkt. Hur tvisten löstes minns jag inte men lärdomen jag tog var att testamente bör vara mkt tydliga om organisationer är inblandade. Eller ja, testamente bör vara tydliga i samtliga fall men..
Inget går till privatperson för min del. Rubbet ska till olika organisationer.
 
Tvärtom, det är väldigt, väldigt ofta i diskussioner folk tror att det är jättebra att de som är inkluderade i testamentet är de som bevittnar, "så de vet".



Jag tog det som EN namnteckning och det kan ju vara bra att förtydliga eftersom två faktiskt är ett formkrav.
Hahaha. Det är kanske bara jag som läst för många gamla engelska deckare :rofl:
Där testamentet läses upp och ifrågasätts
 
Med ett enkelt testamente kostar det inte så mycket att gå till en familejurist. Jag gjorde det för att allt skulle bli rätt.
 
Kanske behöver det inte detaljskrivas så noga, men jag undrar ju hur det går till rent praktiskt när två organisationer ska dela på ett hus, som dessutom är belånat.
Men är det viktigt att vissa ska få just behållningen av huset och resten ska fördelas på annat sätt?
Kan du inte bara skriva typ "mina tillgångar ska delas på detta sätt" så blir det en ickefråga vad tillgångarna består av?
 
Men är det viktigt att vissa ska få just behållningen av huset och resten ska fördelas på annat sätt?
Kan du inte bara skriva typ "mina tillgångar ska delas på detta sätt" så blir det en ickefråga vad tillgångarna består av?
Det går inte att dela mina tillgångar enligt procentsatser. Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att skriva att "tillgångarna ska fördelas på detta sätt". Det jag har är ju hus, bil, lösöre och pengar. Vad som ska ske med mina husdjur (i dagsläget 2 bisamhällen) har jag inte tänkt färdigt om. Bäst är väl om de säljs och så förvandlas bina till pengar.
 
Det går inte att dela mina tillgångar enligt procentsatser. Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att skriva att "tillgångarna ska fördelas på detta sätt". Det jag har är ju hus, bil, lösöre och pengar. Vad som ska ske med mina husdjur (i dagsläget 2 bisamhällen) har jag inte tänkt färdigt om. Bäst är väl om de säljs och så förvandlas bina till pengar.
Fast det är ju i slutändan pengar, säg att du har tre organisationer du vill fördela dina tillgångar på, då skriver du bara "Alla mina tillgångar ska fördelas jämt på organisationerna x,y och z." Sen får de göra upp hur de gör det enklast.
 
Det går inte att dela mina tillgångar enligt procentsatser. Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att skriva att "tillgångarna ska fördelas på detta sätt". Det jag har är ju hus, bil, lösöre och pengar. Vad som ska ske med mina husdjur (i dagsläget 2 bisamhällen) har jag inte tänkt färdigt om. Bäst är väl om de säljs och så förvandlas bina till pengar.
Att bara ge arvingarna varsin andel av dödsboet. Och så gör de upp om hur det skiftas och om de vill behålla sakerna eller sälja dem.

Jag förstår inte varför man vill dedikera specifika saker annat än om det är sådant som av personliga skäl/affektionsvärde ska gå till någon särskild privatperson. Så jag missuppfattar nog din tanke med vad du vill göra i ditt testamente?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 537
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp