Skryta om pengar

Sv: Skryta om pengar

Men det blir så dumt när Ramona säger att man får mer betalt om man är kvalificerad och utbildad för sitt yrke-när det i verkligheten verkligen inte är så.

Vet inte riktigt vart folk har fått ideen ifrån att meriter+utbildning=hög lön. Det är inte riktigt så vår ekonomi fungerar nämligen. Bara för att en person kan något betyder inte att det finns en efterfrågan på den kompetensen, därav är arbetsgivare inte "tvingade" att betala särskilt mycket för att få tag i kompetensen.

Vice versa, så om man sitter på unik kompetens som är högt önskad av många arbetsgivare, så skjuter lönen i höjden ganska snabbt.

Tillgång och efterfrågan. Ganska enkelt.
 
Sv: Skryta om pengar

Jag ser ingen konstighet i att olika människor har olika gott ställt.
Det är inte så stort problem för mig att en del människor väljer att lägga sina pengar på en dyr bil, eller en modern "häftig" telefon, märkeskläder och liknande.
Så länge personerna har råd med sin statusgrej.

Det är väl inte ett problem för mig personligen heller att folk tar lån för att köpa sin mobiltelefon eller vad det nu är, däremot ser jag att det blir ett ekonomiskt problem för individen.

Jag kan se problem med att människor vänjer sina barn vid dyra statusprylar som uppdateras årligen, eftersom samma barn sedan inte kommer att ha råd med det som de betraktar som självklart, när barnen sedan blir vuxna och ska försörja sig själva och inte får en hög inkomst. Risken för att de barnen tar lån som de inte har råd med, är större.

Jag vet inte om jag tycker att så många människor "skyltar" med att de har hög inkomst genom val av bil och liknande.
Jag känner många människor som har en måttlig lön men som kör dyr bil. Jag tar för givet att de har lån och har valt att prioritera bilen framför något annat.
Jag tycker att det verkar vara vanligare att folk köper saker som de inte har pengar till och på något sätt hankar sig fram med amorteringar på lån, trots relativt svag ekonomi, än att folk faktiskt har råd att köpa sin bil för en halvmiljon eller sin häst för 100000kr.

Men inte vet jag, syftet med inköpen kanske är att visa att man har råd?
 
Sv: Skryta om pengar

Det är ju värt mycket att känna rätt personer också... Är man medlem i rätt herrklubb så behöver man inte vara vare sig duktig eller välutbildad för att få hög lön.

Överlag så finns det många arbeten som är underbetalda, i synnerhet idag när det förs en medveten lönesänkningspolitik från både arbetsgivare och diverse riksdagspartier...

Men det är idag trots allt bättre att utbilda sig, inte till sjuksköterska eller bibliotekarie då lönen i dessa yrken är rena skämtet, utan pga att arbetarlönerna är frysta vilket leder till allt större löneskillnader.

En högskoleutbildning har inte så särskilt lång pay-off tid idag, den ger inte bara högre lön utan den ger ju även högre pension och ökar chansen till att kunna vara yrkesverksam till högre ålder.

Den faktiska pensionsåldern är ju inte 65 år i Sverige. Snittet ligger nånstans mellan 63 och 64 (drygt 1 år högre än i Grekland...), men stora skillnader mellan olika yrkeskategorier föreligger. En person som sitter på ett kontor och nöter byxbak kan mycket väl vara yrkesverksam till 70 års ålder medan tex någon inom hemtjänsten blir sjukpensionär vid 50 efter att lyft sönder ryggen... Dessvärre är det påfallande ofta tunga och lågt betalda arbeten som även har störst andel förtidspensionerade vilket ger en dubbel orättvisa med både dålig lön och dålig pension.

Ibland kan även en utbildning ge bättre arbetsmiljö vilket till viss del kan kompensera en låg lön, eftersom då kan behålla hälsan och vara yrkesverksam till hög ålder.

Utbildningar som direkt ska undvikas är ju såna som leder till yrken som kännetecknas av både låg lön och hög risk för skador, som tex sjuksköterska eller frisör.
 
Sv: Skryta om pengar

Överlag så finns det många arbeten som är underbetalda, i synnerhet idag när det förs en medveten lönesänkningspolitik från både arbetsgivare och diverse riksdagspartier...
Som tex. inom teknikjobb! Jag arbetar inom teknik och industri. Tittar för skojs skull på utbudet av arbete inom den sektorn. ALLA arbetsgivare efterfrågar någon typ av ingenjörsutbildning....oavsett inriktning verkar det som. Några har jag ringt och frågat mer specifikt vad arbetet går ut på och efter beskrivning känns det inte som att det skulle kunna matcha deras lönekrav. Vår utbildningsminister vrålar ut att det saknas minst 5000 civilingenjörer. Hur vet han det? Om han går efter vad arbetsgivarna vill ha för skallkrav på en tjänst där lönen ligger mellan 22-25.000, och en lång högskoleutildning inte alls stämmer överrens med arbetsuppgifterna, då blir många civilare inte glada -tror jag!
Jag har hört svaga röster från ingengörer att det annonseras ut på tok för arbeten där skallkravet är satt med en på tok för hög ribba.
Lite OT, men vad tjänar man på att ha för överkvalificerad personal?
gulan
 
Sv: Skryta om pengar

Kl
Lön säger ju inte så mycket om vad man har råd med.
Kollega flyttade från storstad till min stad och anser sig nu vara rik - sagt med ett smajl.
Något lägre lön men otroligt mycket lägre kostnader.
Kan cykla till jobbet, lägre hyra, lättare att få tag på ekologiska billiga varor (dom är noga med sådant) och då fiske är ett stort intresse blev hobbyn så mycket lättare att utöva - och billigare och som grädde på moset så sjunker matkostnaden där med då dom äter mycket fisk.
Dom skulle kunna få välavlönat jobb i storstad hur lätt som helst men valde denna rikedom. Och köpte en ny miljövänlig bil.
 
Sv: Skryta om pengar

Genomsnittslönen i riket för högskoleingenjörsutbildade i privat anställning ligger på 38 000, för civilingenjörsutbildade i privat tjänst på 48 000.

Då finns det ju där även med chefer m.fl. som drar upp snittet en del.

För de som går på metalls teknikavtal så ligger riksgenomsnittet på 25 000.

Så visst föreligger det en viss löneskillnad, men framförallt så är det skillnad på arbetsmiljön. Det är ju trevligare att sitta framför en dator för 25 000 än att springa häcken av sig ute på en produktionslina för 22 000 (efter 2 år på arbetsplatsen)

Idag är ju lönerna inom produktion för låga när dom sätts i relation till kunskapskrav, ansvarstagande och arbetsinsats - så då är det ju definitivt läge att bli något annat... som tex en högskoleingenjörsutbildad ritningsslav vilket i slutändan är otroligt mycket bättre jobb än många operatörsjobb idag.
 
Sv: Skryta om pengar

Jag tycker inte någon skryter om någon berättar vad de har i lön... förr var det nästan skamligt att berätta men numera är det OK tycker jag.


MMBetsybabe
 
Sv: Skryta om pengar

Felet är väl mest att många som jobbar hårt tjänar under genomsnittlig grundlön på 28 000.

Den dagen det finns ett absolut samband mellan att komma hem trött från jobbet och att ha en hög lön så kan vi återuppta diskussionen...

Fast om svett ska vara lönegivande kommer vi få brist på nya företag och innovationer. Det är inte särdeles innovativt att satsa på att jobba hårdast och bli mest trött. Viljan att inte jobba sig genomtrött har skapat de mest fantastiska företag.

Så det är högst naturligt att det sambandet inte är så starkt, i generell mening.
 
Sv: Skryta om pengar

Tillgång och efterfrågan. Ganska enkelt.


Visst är det så.
Sedan måste man se till vad man producerar. Skapar man med sitt arbete något som genererar pengar - hur mycket pengar? Eller är man en ren kostnad?
Lönen måste, som de flesta vet, komma någonstans ifrån.
 
Sv: Skryta om pengar

Det är ju värt mycket att känna rätt personer också... Är man medlem i rätt herrklubb så behöver man inte vara vare sig duktig eller välutbildad för att få hög lön.

Fast då är man ju "duktig" på något annat, nämligen att vara en person som passar in i en sån herrklubb och som de andra "herrarna" gärna vill jobba tillsammans med. Det krävs rätt mycket för att passa in i ett sånt sammanhang, jag personligen skulle inte fixa det.
 
Sv: Skryta om pengar

Viljan att inte jobba sig genomtrött har skapat de mest fantastiska företag.
Det är absolut sant. Samtidigt har ju rätt betydande framgångar i näringslivet de senaste 100-150 åren skapats på affärsidéer som bygger på att låta andra jobba sig trötta. Ingenting får vara riktigt enkelt... ;)
Visst är det så.
Sedan måste man se till vad man producerar. Skapar man med sitt arbete något som genererar pengar - hur mycket pengar? Eller är man en ren kostnad?
Lönen måste, som de flesta vet, komma någonstans ifrån.
Närande eller tärande är dock en definitionsfråga, och dessutom starkt beroende på både från vilket håll och från vilket avstånd saken betraktas. Själv är jag exempelvis som offentliganställd inom vården närande i ett brett samhällsekonomiskt perspektiv, men tärande i det smalare perspektivet på min arbetsplats. Det är svårt att se att jag skapar konkret ekonomisk vinst lokalt.
 
Sv: Skryta om pengar

Det är absolut sant. Samtidigt har ju rätt betydande framgångar i näringslivet de senaste 100-150 åren skapats på affärsidéer som bygger på att låta andra jobba sig trötta. Ingenting får vara riktigt enkelt... ;)

Närande eller tärande är dock en definitionsfråga, och dessutom starkt beroende på både från vilket håll och från vilket avstånd saken betraktas. Själv är jag exempelvis som offentliganställd inom vården närande i ett brett samhällsekonomiskt perspektiv, men tärande i det smalare perspektivet på min arbetsplats. Det är svårt att se att jag skapar konkret ekonomisk vinst lokalt.


Visst är det så men ur ett generellt perspektiv blir det relativt lätt att se varför en del arbeten ger mer lön än andra.
Begränsningarna är betydligt mer kännbara inom offentliga sektorn än den privata.
 
Sv: Skryta om pengar

Inom tillverkningsindustrin är det ju enkelt, det är ju bara att göra en värdeflödesanalys.

Då ser man ju att de flesta tjänstemän är tärande och arbetarna inom produktionen är närande... men lönemässigt är det ju tvärtom, de som skapar minst värde har den högsta lönen.
 
Sv: Skryta om pengar

Inom tillverkningsindustrin är det ju enkelt, det är ju bara att göra en värdeflödesanalys.

En industriarbetare kan producera hur mycket som helst. Värdet av det arbetet bestäms ändå av hur mycket det är sålt för till någon som efterfrågar det.
 
Sv: Skryta om pengar

Inom tillverkningsindustrin är det ju enkelt, det är ju bara att göra en värdeflödesanalys.

Då ser man ju att de flesta tjänstemän är tärande och arbetarna inom produktionen är närande... men lönemässigt är det ju tvärtom, de som skapar minst värde har den högsta lönen.

Men så funkar det ju inte, tjänstemännen ser ju t ex till att sakerna som arbetarna gör säljs, att arbetet organiseras på ett vettigt sätt, att scheman läggs och semestrar planeras, att det finns råmaterial att tillverka av tillgängligt, osv. Alla bidrar ju med sin del, och den som står vid bandet är inte mer närande än den som ser till att personen står där, att bandet fungerar, att det finns något på bandet att jobba med, och att det finns någon som vill köpa det som tillverkats. En fungerande organisation är som en komplex maskin, där alla delar kuggar i varandra så att det kommer ut grejor som individerna var och en för sig aldrig hade kunnat åstadkomma.
 
Sv: Skryta om pengar

Inom tillverkningsindustrin är det ju enkelt, det är ju bara att göra en värdeflödesanalys.

Då ser man ju att de flesta tjänstemän är tärande och arbetarna inom produktionen är närande... men lönemässigt är det ju tvärtom, de som skapar minst värde har den högsta lönen.


Nu har jag inte statistiken framför mig men om du ser till den totala lönen är det generellt till arbetarnas fördel, om det inte handlar om högre tjänstemän/chefer.

När man talar med fackliga vill de gärna bara tala om grundlönen/jämföra grundlönerna och glömma bort de fina tillägg de förhandlat fram till arbetarna.
Även ob-+skift-+risktillägg och alla andra tillägg är pengar och bör räknas med.

När vi anställt inom fabriken, där en arbetare gått över till tjänsteman, innebär det i regel lägre lön, beroende på ansvarsgrad vs.
Ju större ekonomiskt ansvar desto mer lön, vilket skäligen beror på att arbetsuppgiften är att hålla kostnaderna nere vilket gör att du genererar pengar och är värd en lön baserad på din kostnadseffektivitet.

Det låter som du generellt anser att tjänstemännen inte är värda sin lön vilket låter sorgligt komplexfyllt.
Hur klarar du av att argumentera med dina fackliga kolleger från tjänstemannasidan?
 
Senast ändrad:
Sv: Skryta om pengar

Genomsnittslönen i riket för högskoleingenjörsutbildade i privat anställning ligger på 38 000, för civilingenjörsutbildade i privat tjänst på 48 000.

Då finns det ju där även med chefer m.fl. som drar upp snittet en del.

För de som går på metalls teknikavtal så ligger riksgenomsnittet på 25 000.

Så visst föreligger det en viss löneskillnad, men framförallt så är det skillnad på arbetsmiljön.
Viss :D....
Då kan man säga att som utbildad ingenjör är målet att hamna inom privat sektor fortare än tåget? Men tar bara ett "jobb" snabbt för lika snabbt ta sig därifrån? Är det inte bättre för alla parter om det finns en jämn ström arbetstagare som får rätt sorts arbete och lön som står i klass med den utbildning de har, än att arbetsgivare vill ha överkvalificerad arbetskraft till låg lön och som ger signaler om att det saknas sååååå många civilingenjörer?
 
Sv: Skryta om pengar

När man talar med fackliga vill de gärna bara tala om grundlönen/jämföra grundlönerna och glömma bort de fina tillägg de förhandlat fram till arbetarna.
Även ob-+skift-+risktillägg och alla andra tillägg är pengar och bör räknas med.
Nehej tack så mycket!! Grundlön är grundlön och det är ALLTID den man ska utgå ifrån. Att få fina tillägg betyder att man får extra därför att man gör något utöver det vanliga som ofta sliter mer (exempelvis att arbeta skift, det är många som mår dåligt efter ett tag, svårt med sömn och hälsoproblem osv. Ob är som sagt obekväm arbetstid och risktillägg kanske för att ditt liv är i större fara än om man arbetar på kontor. De som känner att de "fina" tilläggen inte är värda förstörd hörsel, sömn, eller dålig hälsa rent allmänt och vill ha vanliga 7-16 blir snart varse att det där med att inte förhandla till sig en god grundlön redan från början, känner snart att det blir tunt i plånboken.
gulan
 
Sv: Skryta om pengar

Nehej tack så mycket!! Grundlön är grundlön och det är ALLTID den man ska utgå ifrån. Att få fina tillägg betyder att man får extra därför att man gör något utöver det vanliga som ofta sliter mer (exempelvis att arbeta skift, det är många som mår dåligt efter ett tag, svårt med sömn och hälsoproblem osv. Ob är som sagt obekväm arbetstid och risktillägg kanske för att ditt liv är i större fara än om man arbetar på kontor. De som känner att de "fina" tilläggen inte är värda förstörd hörsel, sömn, eller dålig hälsa rent allmänt och vill ha vanliga 7-16 blir snart varse att det där med att inte förhandla till sig en god grundlön redan från början, känner snart att det blir tunt i plånboken.
gulan

Fast man borde jämföra total arbetssituation mot totalt utbetald ersättning. Allt annat blir ju bara konstigt.
 
Sv: Skryta om pengar

Fast man borde jämföra total arbetssituation mot totalt utbetald ersättning. Allt annat blir ju bara konstigt.


Håller självklart med och oavsett hur många delar en lön består av så är det fortfarande lön ut som är av intresse för arbetsgivarens plånbok.
Hela Sveriges arbetarrörelse lider av statiskt och omodernt tänk inom många områden. Gamla traditioner som har sina rötter i en, idag, precis lika omodern men stark fackföreningstradition.

Det är mycket som skulle behöva revideras och anpassas efter det samhälle som växt fram till idag, inte bara tänket utan även semesterlagen och LAS som i sin nuvarande form är från 1977 respektive 1982.
Hur såg arbetssituation och arbetsmarknad ut 1977/1982? Går inte att jämföra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte på det när jag läste en artikel om Olof. Ett barn som inte verkar ha någon behållning av sin tillvaro. Sannolikt känner han...
2
Svar
32
· Visningar
2 602
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på...
2
Svar
31
· Visningar
3 043
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp