Skulle behöva tips och råd när jag ska köpa häst =)

Caroline90

Trådstartare
Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017..
Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är lite tips på vad man kan fråga en ägare som haft hästen.
Ett måste vad jag vet är besiktning jag är ute efter en gammal kallblod helst valack travare som vill bli skogsmulle bara liksom.

1.a Kan jag redan börja kolla på pollar nu?
( tänkte att man kanske kan få lite kött på benen när jag verkligen hittar en som jag brinner för )

2. När ska man egentligen fixa stallplats?
( man vet ju faktiskt inte när den där hästen dyker upp )

3. Jag bor i Göteborg om hästen är någonstans många timmar här ifrån kan det då vara smart att kanske åka till samhället och hitta sovplats över natten så man lär känna hästen väl?
För om det ligger långt bort så kan man ju inte åka dit hur som helst för att ta en andra koll liksom.

4. Behöver tips, verkligen alla tips jag kan få för att inte få en sjukhäst eller så där att den inte är så aggressiv osv

Hoppas ni förstår hur jag skriver och hoppas ni kan ge mig lite tips och råd =)

Tack för mig
 
Hej!

Kul att du ska skaffa häst.

De viktigaste frågorna till tidigare ägare beror ju på vad du har för planer med din ridning.
Temperament och hur hästen brukar fungera i grupp med andra hästar tycker jag är jätteviktigt, generellt sett.
Eventuella tidigare skador, förstås.

Utifrån det du skriver: självklart kan du redan börja titta efter häst, antagligen mest för att få någorlunda koll på prisnivå för det du söker.

Verinärbesiktning: jo, det är väl lämpligt.

Fixa stallplats: i god tid.
I synnerhet i Göteborg där jag inbillar mig att det kan vara svårt att hitta.

Kolla/prova häst: ja, antingen hålla sig om rimligt avstånd eller göra så som du tänker.
Själv håller jag mig till rimligt avstånd. Om jag hittat en häst jag tror jag vill ha, kan jag ta med transporten direkt och ta med mig hästen hem om jag är nöjd med den.
Men jag erkänner att jag hoppat över vet-bes väl medveten om att jag då godkänt hästens skick utan att fullgöra min undersökningsplikt.
 
Buke är ett stort bibliotek med berättelser på hur det kan gå åt fanders vid hästköp.
Man ska lära sig av andras misstag för man hinner inte göra alla själv. Läs och begrunda.

Sen hade jag haft med mig en hästköparkunnig kompis som jag litade på.
 
Viktigaste och bästa rådet är att ha med dig någon kunnig och att veterinärbesiktiga hästen.

Stallplatsmässigt så beror det ju på tillgången, men du ska ha en stallplats "klar" när du börjar titta på häst tycker jag. Annars hittar du drömhästen och så går hela köpet om intet för du inte får tag i en stallplats och säljaren inte vill vänta. Jag personligen skulle även vara mycket tveksam till en säljare som inte hade stallplatsen klar.
 
Det jag brukar säga till någon som ska köpa sin första häst är:
- tänk igenom vad det är de vill med ditt hästköp. Är det motionsridning och känslan av att äga en egen häst, är för tävling och då i vilken/vilka grenar och nivåer, finns det en tanke på framtida avel o s v. Så att man t ex inte står med valack om man vill ta föl eller med en islänning om man vill tävla i svår hoppning.
- räkna ut ordentligt var gränsen går ekonomiskt för vad du kan lägga i inköpspris och ändå klara av andra kostnader för utrustning m m. Finns inte mycket som är så jobbigt som att titta på en häst som kostar för mycket men annars är perfekt.
-
Vilka krav har du på stallplatsen saker som läge, skötsel, foder, ridmöjligtheter m m. Undersök sedan tillgången på sådana stallplatser. På vissa ställen kan det vara kölistor till vissa stall och då kan det vara bra att ställa sig kö redan nu. På andra kan få plats på dagen och är det så där du bor behöver du ju inte stressa med de biten.

Sedan saker som kontrakt/avtal, besiktning och sådant så när du har hitta hästen se i vilken lagstiftning du hamnar. Antar att du kommer att köpa som privatperson så det är statusen på den som säljer som avgör i vilken lag det hamnar. Men lite enkelt så om du köper av en privatperson kommer det att ställas större krav på dig som köpare och du bör också göra en grundligare besiktning, helst på klinik av hästen.
Men även om det är en näringsidkare du kommer att köpa av, så god ta aldrig en besiktning so du inte själv är med på.
 
Hitta stallplats innan du börjar leta på riktigt, har med alla hästar jag haft alltid stått utan ordentlig box då jag köpt dem :rofl: trots eget stall hemma!
Med ponnyerna så fick vi panik svetsa en dörr och sätta för en får box, med storhäst nr 1 så fick hon stå kvar på mitt jobb/ fd ägaren i 2 månader, fick aldrig hem henne ens då vi byte mot storhäst nr2 som också fick stå kvar i ett par veckor då det var lite kvar med stallet. Sen fick hon också flytta tillbaka i en vecka då vi gjorde klart stall golvet :p.
Och även med foderhästen fick vi också i panik spika upp ett provisoriskt box galler:angel:.

Hästar kommer sällan som man planerat. Dvs är bättre att ha allt klart när man väl börjar leta :), annars så står man där kvällen innan och snickrar för fullt/åker runt och tigger boxplats i alla stall man ser.
 
Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017..
Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är lite tips på vad man kan fråga en ägare som haft hästen.
Ett måste vad jag vet är besiktning jag är ute efter en gammal kallblod helst valack travare som vill bli skogsmulle bara liksom.

1.a Kan jag redan börja kolla på pollar nu?
( tänkte att man kanske kan få lite kött på benen när jag verkligen hittar en som jag brinner för )

2. När ska man egentligen fixa stallplats?
( man vet ju faktiskt inte när den där hästen dyker upp )

3. Jag bor i Göteborg om hästen är någonstans många timmar här ifrån kan det då vara smart att kanske åka till samhället och hitta sovplats över natten så man lär känna hästen väl?
För om det ligger långt bort så kan man ju inte åka dit hur som helst för att ta en andra koll liksom.

4. Behöver tips, verkligen alla tips jag kan få för att inte få en sjukhäst eller så där att den inte är så aggressiv osv

Hoppas ni förstår hur jag skriver och hoppas ni kan ge mig lite tips och råd =)

Tack för mig

Om du har möjlighet och lust kanske du kan leta efter medryttarhäst under tiden i närliggande område stall och känna dig för hur du trivs i det stallet och fråga lite försiktigt om möjligheten till ev. Inackordering i framtiden? :) Samtidigt blir man ju lite varm i kläderna (om man varit ifrån hästar och ridning ett tag) och kanske kan få lite pejl på vad man vill med sitt hästägande :up:

För mig har det varit otroligt viktigt med sammanhållningen och gemenskapen när jag stått inackorderad, men det kanske man bryr sig olika mycket om ;)
 
Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017..
Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är lite tips på vad man kan fråga en ägare som haft hästen.
Ett måste vad jag vet är besiktning jag är ute efter en gammal kallblod helst valack travare som vill bli skogsmulle bara liksom.

1.a Kan jag redan börja kolla på pollar nu?
( tänkte att man kanske kan få lite kött på benen när jag verkligen hittar en som jag brinner för )

2. När ska man egentligen fixa stallplats?
( man vet ju faktiskt inte när den där hästen dyker upp )

3. Jag bor i Göteborg om hästen är någonstans många timmar här ifrån kan det då vara smart att kanske åka till samhället och hitta sovplats över natten så man lär känna hästen väl?
För om det ligger långt bort så kan man ju inte åka dit hur som helst för att ta en andra koll liksom.

4. Behöver tips, verkligen alla tips jag kan få för att inte få en sjukhäst eller så där att den inte är så aggressiv osv

Hoppas ni förstår hur jag skriver och hoppas ni kan ge mig lite tips och råd =)

Tack för mig
En skogsmulle är lika dyr hos veterinären som en dyrare häst.

Jag älskar hästar så jag kan inte åka och titta på en häst och ha pengar i fickan då kommer den med hem efter veterinärbesiktning på klinik. ( Nej , jag vill inte bli inbjuden till någon :-). inga pengar på fickan, jag ska ju ha fölunge. ). Alltså jag måste tro att hästen är bra på de flesta eller alla parametrar.
 
Det finns massor av gamla travare, och billiga är de också, så kompromissa inte med vad du tycker är viktigt. Jag tänker att det viktigaste med en skogsmulle är temperamentet. Så försäkra dig så gott det går om att hästen verkligen passar dig. Fråga om hur den beter sig i olika situationer och känn efter om nuvarande ägaren verkar ärlig och pålitlig.

Du ska inte åka och titta på hästar förrän du är redo att köpa. Det blir jättetråkigt för dig om du hittar drömhästen och sedan inte kan köpa den, och det är respektlöst mot ägaren som ger av sin tid. När det gäller hur långt man åker beror det lite på var i landet man bor. Men finns där gott om folk o hästar är min erfarenhet att det faktiskt inte är värt att åka långt (om man inte söker något väldigt specifikt; en viss ras eller särskild tävlingshäst). Det låter ofta bra på telefon och sen blir man jättebesviken när man lagt mycket pengar o tid på resan och hästen inte är vad man hoppats.

En annan lurig grej är att det gäller att tala samma "språk" som säljaren. Man kan mena helt olika även om ingen ljuger. "Snäll" kan till exempel betyda väldigt olika saker beroende på hur rutinerad man är och hur man ser på saker. Fråga därför noga hur den är själv i stallet, vad den tycker om att lämna gården ensam, hur den brukar bete sig vid flytt osv.
 
1.a Kan jag redan börja kolla på pollar nu?
( tänkte att man kanske kan få lite kött på benen när jag verkligen hittar en som jag brinner för )

Kolla annonser för att få koll på marknaden, priser på den typen av häst du söker (så du vet vad som är skäligt att ta, så du vet när det är överprisat osv.) Men du kan ju inte åka och provrida en häst som du inte har planer på att köpa om den passar.

2. När ska man egentligen fixa stallplats?
( man vet ju faktiskt inte när den där hästen dyker upp )

Ordna stallplats innan du börjar leta/provrida aktivt. Du vill inte missa drömhästen för att du inte kan ta hem den. Dessutom vill du ju inte behöva stalla upp i första bästa stall du hittar, det ska ju vara ett stall som fyller dina behov och som passar dig. Vill du rida mkt i skogen tex. så är det ju viktigt att det finns bra ridvägar, och alltid viktigt att man tycker det är trevliga människor där, finns de faciliteter man önskar, utegångstider, fodringar osv. som passar med vad man vill.

3. Jag bor i Göteborg om hästen är någonstans många timmar här ifrån kan det då vara smart att kanske åka till samhället och hitta sovplats över natten så man lär känna hästen väl?
För om det ligger långt bort så kan man ju inte åka dit hur som helst för att ta en andra koll liksom.

Om man vill kolla på hästar långt bort kan det vara smart att kolla om det finns flera intressanta i samma område så kan man provrida flera medans man är där.
4. Behöver tips, verkligen alla tips jag kan få för att inte få en sjukhäst eller så där att den inte är så aggressiv osv
Grundlig veterinärbesiktning, se till att testa hästen i alla situationer som är viktiga för dig. är det tex. viktigt att den inte bockar i skogen så prova att rida ut. eller om det är viktigt att den är enkel att lasta, kontrollera det genom att de säljaren visa. osv. SE till att få testa alla hantering, ta in från hagen, borsta, sadla osv. Sen får man ju alltid kalkylera med att hästar kan ändras när de flyttar och får ny ägare.

Lycka till :)
 
Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017..
Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är lite tips på vad man kan fråga en ägare som haft hästen.
Ett måste vad jag vet är besiktning jag är ute efter en gammal kallblod helst valack travare som vill bli skogsmulle bara liksom.

1.a Kan jag redan börja kolla på pollar nu?
( tänkte att man kanske kan få lite kött på benen när jag verkligen hittar en som jag brinner för )

2. När ska man egentligen fixa stallplats?
( man vet ju faktiskt inte när den där hästen dyker upp )

3. Jag bor i Göteborg om hästen är någonstans många timmar här ifrån kan det då vara smart att kanske åka till samhället och hitta sovplats över natten så man lär känna hästen väl?
För om det ligger långt bort så kan man ju inte åka dit hur som helst för att ta en andra koll liksom.

4. Behöver tips, verkligen alla tips jag kan få för att inte få en sjukhäst eller så där att den inte är så aggressiv osv

Hoppas ni förstår hur jag skriver och hoppas ni kan ge mig lite tips och råd =)

Tack för mig
Jag måste säga en sak till. Nackdelen med att välja en ras som faktiskt inte är ridhäst. Nordsvenskar är igrunden arbetshästar och ganska mentalt starka hästar. Travarianten av nordsvenskar vet jag inte lynnet men de har kvar galoppen brukar det sägas. Travhästar är i grunden körhäst. Jag måste propagera för den trevliga rasen islandshäst. Det är trevliga djur, riktiga kompisar, som har en inriktning på ridning. Islandshäst har haft prestation i form av ridmoment i aveln jämnt. Fjordhästarna verkar ha utvecklat sin avel och jag såg bild på en riktig snygg hingst men de är nog också ganska starka i lynnet.

Därmed inte sagt att du låste titta på individen, alltså titta på individen.
 
Du kan också tipsa folk som du känner att du letar häst, kanske nån känner till någon passande häst som är till salu! :)

Lycka till med letandet och lyssna på magkänslan. Hade själv lite otur när jag köpte min första häst och råkade ut för en oärlig försäljare. Det var mycket relevant om hästen hon inte berättade trots att vi var noga med att fråga.. Men jag har lärt mig mycket tills nästa gång och hästen är ändå trevlig fast vi inte passar ihop i ridningen. Så jag kommer att sälja och leta efter en ny häst sen. Den här gången har jag ju lite mer kött på benen så att säga.
 
Visst kan det vara bra att ta god tid på sig att titta så att man vet hur marknaden ser ut och vad man kan förvänta sig. Men du kommer säkert att riskera att köpa en häst om du börjar titta runt för då och då hittar man klipp eller hästar som man verkligen faller för. Svara aldrig på annonser om du inte kan köpa hästen. Det kan vara frestande att svara på en annons med en häst som man verkligen vill ha, men det är väldigt oseriöst att slösa säljarens tid om man inte säkert kan köpa hästen. Det är ju inte bara det att man ska ha råd, man måste ha nånstans att ställa den också. Så kontrollera gärna att det finns stallplats ledig nånstans innan du ger dig ut att leta seriöst och svara på annonser. När man skriver en annons är man ofta angelägen om att sälja hästen inom kort, man håller inte hästen för någon eftersom att allt kan hända -köparen kan dra sig ur, hästens hälsa kan förändras, det kostar att ha hästen kvar, etc.

Jag har ju alltid haft häst så jag har alltid haft kontakter. Men när du bestämmer dig för att du ska leta efter en häst med syfte att köpa den så tycker jag att du ska kontakta några stall i din närhet och fråga om möjlighet till stallplats. Du kan hyra en plats redan innan du har en häst om du tex hittar en plats som du absolut vill ha och den riskerar att bli tagen. Då betalar du endast kallhyra för platsen tills du har en häst att ta hem. Beroende på vart du bor kan det vara olika svårt att få tag på en plats. Bor man där det alltid finns lediga platser nånstans så spelar det ju ingen roll, men här där jag bor är det bra att iaf ha lite koll. Dom flesta hittar en häst och skaffar sen en stallplats. Men som sagt, det beror lite på vart man bor och vilka kontakter man har. När jag skaffade min första ställde jag honom på bete direkt så jag hade ingen stallplats. Det ordnade jag under sommaren så att jag hade en plats åt honom till hösten. Sommarbete är lätt att få tag på och då har man lite tid att leta stallplats.

Vet inte riktigt vad du menar med sovplats. Menar du om måste ställa hästen i ett stall som ligger långt bort? Du måste åka till hästen dagligen och mocka, om det inte ingår i hyran, och det räcker att se till hästen en gång om dagen även i början. Andra i stallet kommer ju att se till den också när dom är där och vid intag etc.

Vad gäller hur du ska göra för att inte få en sjuk eller aggressiv häst är det så att alla hästar kan bli sjuka. Även en frisk häst kan bli sjuk förr eller senare så det kan man aldrig gardera sig emot. Var noga med att besikta hästen givetvis, jag hade aldrig röntgat hästen om jag inte köpte en häst för 100 000 eller så. Köp en häst som är igångsatt, dvs inte en häst som stått ett tag eller är "ur form" "ur kondition". En häst som är ur form kan vara det av en anledning, hästen kanske inte fungerade bra tex. En häst som regelbundet går för tränare är med större sannolikhet frisk och fungerande sas. Den ses regelbundet av en objektiv person som förhoppningsvis är kunnig. Du kan även titta på hästens utrustning. Om utrustningen passar hästen väl och är av bra kvalite så är ägaren sannolikt noggrann med sånt varpå hästen också mest troligt inte har några smärtor eller problem orsakade av utrustningen. Vad gäller lynne så får du ju prova hästen så gott det går under provridningen, och ställa frågor. Hästen ska vara lätt att sko och du ska kunna hantera den innan och efter ridningen. Se till att du får vara med när hästens utrustning tas på/av så att du ser hur den reagerar på det. Hästar är sällan aggressiva och är dom det märks det ganska snabbt.


Frågor till säljaren. Ja, det beror ju såklart på vad säljaren har skrivit i annonsen och under vilka förutsättningar man ska ha hästen. Men följande kan vara bra att fråga.

Hur är hästen att sko/verka, lasta, hantera? Är hästen fullt veterinärförsäkrad (A1) utan några restriktioner? Om hästen är över 15 år kan det vara så att det inte går att teckna ny försäkring så då bör du fråga vad hästens försäkring kostar eftersom att du måste ta över den från säljaren.
Är hästen trafiksäker, han den ridas ensam och i grupp, kan den stå ensam och i flock i hagen, hur är den mot andra hästar överlag? Kan den stå på både box och lösdrift?
Har hästen varit sjuk/halt? Haft andra hälsoproblem som exem eller fång?
Berätta gärna vad du önskar för häst och vad du tänkt ha den till/hur den kommer att leva hos dig, och fråga om säljaren tror att den hästen skulle passa dig.
 
Det finns massor av gamla travare, och billiga är de också, så kompromissa inte med vad du tycker är viktigt. Jag tänker att det viktigaste med en skogsmulle är temperamentet. Så försäkra dig så gott det går om att hästen verkligen passar dig. Fråga om hur den beter sig i olika situationer och känn efter om nuvarande ägaren verkar ärlig och pålitlig.

Du ska inte åka och titta på hästar förrän du är redo att köpa. Det blir jättetråkigt för dig om du hittar drömhästen och sedan inte kan köpa den, och det är respektlöst mot ägaren som ger av sin tid. När det gäller hur långt man åker beror det lite på var i landet man bor. Men finns där gott om folk o hästar är min erfarenhet att det faktiskt inte är värt att åka långt (om man inte söker något väldigt specifikt; en viss ras eller särskild tävlingshäst). Det låter ofta bra på telefon och sen blir man jättebesviken när man lagt mycket pengar o tid på resan och hästen inte är vad man hoppats.

En annan lurig grej är att det gäller att tala samma "språk" som säljaren. Man kan mena helt olika även om ingen ljuger. "Snäll" kan till exempel betyda väldigt olika saker beroende på hur rutinerad man är och hur man ser på saker. Fråga därför noga hur den är själv i stallet, vad den tycker om att lämna gården ensam, hur den brukar bete sig vid flytt osv.
Ja olika språk kan jag verkligen hålla med om. Går inte fråga om hästen är snäll eller pigg tex. Alla upplever det olika. Man får fråga vad hästen gör i den och den situationen tex. Har provat hästar som ska vara så snälla att rida. Men sedan varit rädda för allt. Eller som beskrivits som heta och framåt för att för mihnupplevas som inte alls särskilt pigg och framåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 251
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 121
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 429
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp