Häst tips?

Nej, de är inte "väldigt grova" eller tunga i kroppen. Du tänker nog på Ardenner, de är grova.

De är väl ett uns grövre än en Fjordhäst eller Haflinger, delvis därför att de sällan är av C-ponnystorlek, utan snarare av D-ponny storlek eller litet större.

Jag känner flera Nordsvenskar som används för handikappridning och körning.

https://nordensark.se/djuren/lantraser/nordsvensk-hast/
Jaha okej!
Dom är nog lite förstora för mig iallafall som jag känner nu. Men dom är själv klart också fina!
 
Kom på att jag sett ett reportage för en del år sen om en norsk ras som heter Nordlandshäst/lyngshäst De blir mellan 125-140 centimeter i mankhöjd och beskrevs som tåliga och robusta och klarar sig på lite mat. Används till både hoppning och dressyr. Hittade mest information på Norska på nätet men här verkar iallafall finnas en svensk uppfödare vet dock inte alls hur vanliga de är. Den här annonsen kanske kan ge någon uppfattning iallafall om du blir nyfiken.

https://hastnet.se/sv/annons/en-gyllen-mojlighet-nordlandshast-lyngshast-sto-1-ar-1801376
Okej jag har inte hört om dom förut tror jag men ska läsa lite om dom också!
 
Jag läste lite om dom igår faktist! Och det stog att dom är b-ponnyer men att dom är väldigt vikt bärande så dom kan ridas av vuxna till runt 75-80 kg men det låter ju VÄLDIGT mycket på en b-ponny! Men om dom är vikt bärande och så iallafall så kanske det också skulle vara en bra ras för mig!
Ja, de jag träffat har varit viktbärande. Den jag hanterade trodde jag först var D-ponny för den kändes så rejäl (utan att vara tung) Visade sig att den var C-ponny, hade viktgräns på 75 kg om jag minns rätt. Väldigt mysig, ville gärna bli kliad i pannan hur länge som helst ♥️ Och bra mentalitet, lugn men arbetsvillig.
 
Ja, de jag träffat har varit viktbärande. Den jag hanterade trodde jag först var D-ponny för den kändes så rejäl (utan att vara tung) Visade sig att den var C-ponny, hade viktgräns på 75 kg om jag minns rätt. Väldigt mysig, ville gärna bli kliad i pannan hur länge som helst ♥️ Och bra mentalitet, lugn men arbetsvillig.
Okej! Ja dom verkar ju också bra då och kanske bra förmig med en liten men vikt bärande ponny!
Men somsagt alla dom raserna som är o vanliga i Sverige är ju kanske svåra att få tag på en BRA även i England. Men kul att läsa på och planera för OM jag skulle ha en sån i fram tiden iallafall!
Plus att man kan ju ändå inte VETA helt säkert jag kanske kommer ha ett eget exmoor och fell ponny stuteri i fram tiden liksom! Så då kanske det är världens mest själv klaraste sak för mig att importera dom.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp