Häst tips?

Tänkte också på Tinker när jag såg att du nämnde det i en annan tråd, vi har två stycken i stallet och det är sååå trevliga hästar ❤️ Annars har jag själv en New Forest som också är en väldigt trevlig och generellt stabil ras.
 
Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden!
Jag hade egna ponnyer när jag var yngre och tävlade i hoppning mest ungefär LC-LB. Och sen har jag haft ett uppe håll plus så har det hänt saker så jag har rullstol nu så det är ju ganska så andra förut sättingar motför då.
Iallafall så har jag ridning en gång i veckan nu och jag har lite börjat tänka att jag kanske skulle vilja ha en egen häst nångång i fram tiden. Och då undrar jag lite vad ni skulle tycka för sorts häst som skulle passa!
Jag är ungefär 162 cm lång och jag skulle isåfall vilja ha en ganska så liten häst. Men jag vill ju kunna rida så inte en shettis eller nånting men kanske ungefär en c-ponny eller en maxad b som är väldigt vikt bärande och så!
Och andledningen för att jag vill ha en liten häst är för att jag tycker att det är lite läskigt att hantera stora hästar när jag har rullstol. Plus så är det mycket lättare förmig att nå om dom inte är så stora.
Och förutom det så vill jag att den ska vara väldigt trygg och o rädd och inte en sån som hoppar till för alltmöjligt. Men ändå gärna lite pigg men den får inte bli stark eller svår.
Och den måste ha väldigt mjuka gångarter. Och gärna ha en lite bred och väldigt stadig rygg liksom. Om man vill rida barbacka eller med barbacka sadel tillexempel.
Sen resten är väl mera med hur den är tränad och då men från dethär vilka raser skulle ni tipsa om?
Min absolut mesta favorit nu är Tinker så det vet jag redan att dom är ett bra tips som kan passa förmig ❤️ Men det kanske finns andra som jag inte har tänkt på?
Hade tittat på welsh cob och gotlandsruss men allt handlar om individen. Kanske inte de mjukaste stegen men härliga raser att göra lite allt möjligt med 💕
 
Tack för det tipset också! Men dom kanske har lite förmycket energi då om dom är som hästarnas border collie. För om man tänker så skulle jag nog vilja ha en häst som var mera som en golden retriever eller en labbe!
Och ja d-ponny är nog lite förstort motför vad jag HELST skulle vilja ha isåfall.
Ja, då kanske det inte är rätt häst, de är energiska. Men en connemara kanske?
 
Tänkte också på Tinker när jag såg att du nämnde det i en annan tråd, vi har två stycken i stallet och det är sååå trevliga hästar ❤️ Annars har jag själv en New Forest som också är en väldigt trevlig och generellt stabil ras.
Ja jag har inte så jätte mycket erfaren het om Tinker men dom jag har känt har varit eller är väldigt trevliga!
Men new forest är väl mera tävlings ponny typen eller?
 
Hade tittat på welsh cob och gotlandsruss men allt handlar om individen. Kanske inte de mjukaste stegen men härliga raser att göra lite allt möjligt med 💕
Ja såklart så är det mest viktiga att det är rätt indi vid!
Men det är väldigt viktigt förmig för att jag ska kunna rida att den har mjuka steg och sånt så det är en viktig punkt. Så ifall inte welsh cob och gotlands russ har så mjuka gång arter så kanske inte dom skulle passa såbra. Plus att gotlands russ är FÖR små också.
 
Ja, då kanske det inte är rätt häst, de är energiska. Men en connemara kanske?
Ja som jag skrev innan också att jag tycker att connemara är en jätte fin ras! Men dom är väl mera tävlings ponnyer?
 
Haflinger kan kanske vara värt en titt? Jag har bara träffat två men de var båda ljuvliga hästar att både rida och köra. Vackra också. :heart
 
Haflinger kan kanske vara värt en titt? Jag har bara träffat två men de var båda ljuvliga hästar att både rida och köra. Vackra också. :heart
Jag vet inte såmycket om dom men kan läsa på om dom också iallafall!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja jag har inte så jätte mycket erfaren het om Tinker men dom jag har känt har varit eller är väldigt trevliga!
Men new forest är väl mera tävlings ponny typen eller?

Finns eller fanns iaf på min tid massvis med NF på ridskolorna! Sen finns det ju vissa som har lite mera spice i men överlag väldigt trygga och stabila ponnys tycker jag.
 
Jag tycker de brukar dyka upp både på turridningar och i handikapp/terapisammanhang. :)
Okej! Jag kollade lite bara men då verkade det som att dom är ganska så en visa och att dom kan vara buffliga att hantera. Och på nåt ställe stog det att dom oftast är d-ponny eller liten storhäst så det är kanske lite förstort men jag vet inte.
 
Jag har aldrig nånsin träffat eller ridit en fell pony, men jag är principiellt lite kär i hästrasen efter att ha sett bilder med drottning Elizabeth och hennes såna ponnies. Jag tänker att det måste vara rätt stabila och mysiga små hästar om en sån gammal dam tuffade runt på dem: https://svenskafellponnyforeningen.se/414624879/414641628
Dom var ju jätte fina! ❤️ Jag har nog aldrig träffat nån heller men jag googlade så kom jag till nån engelsk annons sida och då stog det bomb proof och att dom är barn ponnyer och nybörjar ponnyer och sånt så en sån kanske också skulle vara ett bra tips!
Fast kanske väldigt svårt att få tag på en sån.
 
Inte nödvändigtvis, vet många fina connisar som inte tävlar, även connemarakorsningar kan vara väldigt trevliga. Jag skulle säga att de är rätt mycket häst-golden retrievers!
Okej!
Tror du att jag skulle kunna ha en c-ponny connemara? Alltså om den skulle bli för liten för dom är ju inte så grova som Tinker och fell ponny tillexempel!
 
Okej! Jag kollade lite bara men då verkade det som att dom är ganska så en visa och att dom kan vara buffliga att hantera. Och på nåt ställe stog det att dom oftast är d-ponny eller liten storhäst så det är kanske lite förstort men jag vet inte.
Jag tror många av de lite grövre och stabila hästarna/ponnyerna beskrivs på det viset, jag tycker att det brukar höra samman med att de är just lite mindre känsliga och/eller på tårna än andra. Tinker och irish cobs har också en Stor portion envishet :D men är ofta som du upptäckt helt underbara och kloka också.
Det kan hända att de inte passar dig alls däremot, det får du själv känna. :) Om inte annat är det ganska mysigt att sitta och läsa om olika raser man inte hört så mycket om.
 
Dom var ju jätte fina! ❤️ Jag har nog aldrig träffat nån heller men jag googlade så kom jag till nån engelsk annons sida och då stog det bomb proof och att dom är barn ponnyer och nybörjar ponnyer och sånt så en sån kanske också skulle vara ett bra tips!
Fast kanske väldigt svårt att få tag på en sån.
Jag hittade att de används för pararyttare i Storbritannien så de verkar ha bra mentalitet ♥️ Men som du säger, kanske svåra att hitta här. Finns en svensk rasförening så de kanske har tips?
 
Okej tack för tipset!
Jag har svarat om fjordingar nyss. Men connemara är mera tävlings ponnyer tycker jag. Alltså i kroppen och hur dom är att rida och så. Men ja det är en av mina favorit raser men jag vet inte om det skulle passa såbra för mig nu liksom.
Jag har ju två connemaror 💖💖💖, just mina damer tror jag kanske har för mycket saker för sig för att passa, men allt beror ju på individen. Det finns ju de som är mycket coolare och mer sansade än mina två. Min första var hur cool som helst, han skulle funkat super tror jag.
 
American Curly brukar ligga runt d-ponny, 1,50 i Sverige , är ute efter nått likt Tinker är dom flesta rätt tunna. Finns få undantag dvs. Curly ponny och jag stött nog på bara en som har bredd och storlek du ute efter. Kan nog svårt hitta om inte så intresserad av import. Men bara kolla hastnet och så finns Curly grupp på fb.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp