Häst tips?

En liten Nordsvensk Brukshäst kanske?

Min minsta vuxna häst är mätt till 146, och det finns många som är ungefär 150 cm.
 
Jag tror många av de lite grövre och stabila hästarna/ponnyerna beskrivs på det viset, jag tycker att det brukar höra samman med att de är just lite mindre känsliga och/eller på tårna än andra. Tinker och irish cobs har också en Stor portion envishet :D men är ofta som du upptäckt helt underbara och kloka också.
Det kan hända att de inte passar dig alls däremot, det får du själv känna. :) Om inte annat är det ganska mysigt att sitta och läsa om olika raser man inte hört så mycket om.
Ja kanske men jag har iallafall inte sett nånting om att Tinker är buffliga och så tror jag.
Men ja det är iallafall nånting att göra att läsa om raser bara för OM jag skulle ha en häst nångång i fram tiden!
 
Jag hittade att de används för pararyttare i Storbritannien så de verkar ha bra mentalitet ♥️ Men som du säger, kanske svåra att hitta här. Finns en svensk rasförening så de kanske har tips?
Okej ja det låter ju jätte bra! Jag ska kolla mera om dom. Men ja det kanske går att importera en också ifall jag skulle vilja ha en sån nångång! Men justnu så är dom nog tvåa på min lista efter Tinker men somsagt så är det bara från det lilla som jag har läst om dom nu så kommer själv klart läsa på mera!
 
American Curly brukar ligga runt d-ponny, 1,50 i Sverige , är ute efter nått likt Tinker är dom flesta rätt tunna. Finns få undantag dvs. Curly ponny och jag stött nog på bara en som har bredd och storlek du ute efter. Kan nog svårt hitta om inte så intresserad av import. Men bara kolla hastnet och så finns Curly grupp på fb.
Dom kanske är lite för stora då men ska iallafall läsa mera om dom!
 
En liten Nordsvensk Brukshäst kanske?

Min minsta vuxna häst är mätt till 146, och det finns många som är ungefär 150 cm.
Dom är nog lite för stora förmig tror jag och kanske lite för tunga i kroppen eller hur jag ska säga. Alltså jag vill ju ha en lite mera kraftig men inte FÖR kraftig heller och dom är väl väldigt grova och så?
 
Bland de brittiska ponnyerna finns det ju flera som är helt underbara, men frågan är som sagt hur möjligt eller omöjligt det är att få tag på dem. Jag har aldrig suttit på något så bekvämt som en Highland Pony, men med tanke på att man kan vilja ha några individer att välja mellan vet jag inte hur lönsamt det vore att se sig om i Sverige.
 
Bland de brittiska ponnyerna finns det ju flera som är helt underbara, men frågan är som sagt hur möjligt eller omöjligt det är att få tag på dem. Jag har aldrig suttit på något så bekvämt som en Highland Pony, men med tanke på att man kan vilja ha några individer att välja mellan vet jag inte hur lönsamt det vore att se sig om i Sverige.
Dom var ju också jätte fina! Är dom vanliga i England om du vet?
 
Dom var ju också jätte fina! Är dom vanliga i England om du vet?
Precis som Fellponnyn, Dartmoor och flera andra är de rätt sällsynta och det finns bara runt femtusen av dem kvar, men häruppe i Skottland stöter man på dem då och då. Jag har haft lyckan att få rida och hantera flera och de är verkligen underbara, men flera har problem med allergier och eksem, tyvärr. Lite som islandshästar.
Jag tänker mest att det kan vara lite synd att bli helt förälskad i en ras man kanske inte rimligtvis kan få tag på. :heart Sedan kan man ju som sagt läsa om dem ändå!
 
Dom är nog lite för stora förmig tror jag och kanske lite för tunga i kroppen eller hur jag ska säga. Alltså jag vill ju ha en lite mera kraftig men inte FÖR kraftig heller och dom är väl väldigt grova och så?

Finns både den rejäla modellen som kan upplevas mer tungriden och även de som är mer avlade på höjden och istället nättare men då är de istället åtminstone 165 cm i manken...
 
Precis som Fellponnyn, Dartmoor och flera andra är de rätt sällsynta och det finns bara runt femtusen av dem kvar, men häruppe i Skottland stöter man på dem då och då. Jag har haft lyckan att få rida och hantera flera och de är verkligen underbara, men flera har problem med allergier och eksem, tyvärr. Lite som islandshästar.
Jag tänker mest att det kan vara lite synd att bli helt förälskad i en ras man kanske inte rimligtvis kan få tag på. :heart Sedan kan man ju som sagt läsa om dem ändå!
Kom tänka på när du nämner brittiska raser, Exmoor finns ju med - rätt stadig bit, när kommer till ponnyras dom med.
 
Kom tänka på när du nämner brittiska raser, Exmoor finns ju med - rätt stadig bit, när kommer till ponnyras dom med.
...och Dales. De är ju jättefina allihopa och skulle säkert passa, men flera lär vara rätt besvärliga att få tag på i Sverige.

Edit: importera går ju, men det finns säkert passande hästar i landet redan. När det är så viktigt med rätt individ är det bäst att man kan träffa hästen innan tänker jag.
 
@Sel
Exmoor vet jag inte hur ser ut idag, men fanns stuteri som födde upp dom och fanns några styckna, b.la tävlades.
Vi hade 2st på ridskolan en sävligare C-ponny och en stor maxad B-ponny (ha jag för mig han va)

1704403597325.jpeg
Denna som var maxad B och väldigt ung jag (bilden är minst 15-17år gammal)
 
@Sel
Exmoor vet jag inte hur ser ut idag, men fanns stuteri som födde upp dom och fanns några styckna, b.la tävlades.
Vi hade 2st på ridskolan en sävligare C-ponny och en stor maxad B-ponny (ha jag för mig han va)

Visa bifogad fil 136146
Denna som var maxad B och väldigt ung jag (bilden är minst 15-17år gammal)
Finns några få stuterier fortfarande, charmiga små ponnies! Jag är ju svag för mjölmulade hästar :love:
 
Arab säger jag. :heart
Det finns inget coolare än en välriden, välhanterad arab. Så människokära, inkännande och milda i sitt temperament, inte så stora o med lättsuttna gångarter dessutom.
Felicia Grimmenhags första häst när hon började rida igen var ett arabsto som hette Miriam, googla så får du läsa om dom.
 
Dom är nog lite för stora förmig tror jag och kanske lite för tunga i kroppen eller hur jag ska säga. Alltså jag vill ju ha en lite mera kraftig men inte FÖR kraftig heller och dom är väl väldigt grova och så?
Nej, de är inte "väldigt grova" eller tunga i kroppen. Du tänker nog på Ardenner, de är grova.

De är väl ett uns grövre än en Fjordhäst eller Haflinger, delvis därför att de sällan är av C-ponnystorlek, utan snarare av D-ponny storlek eller litet större.

Jag känner flera Nordsvenskar som används för handikappridning och körning.

https://nordensark.se/djuren/lantraser/nordsvensk-hast/
 
Kom på att jag sett ett reportage för en del år sen om en norsk ras som heter Nordlandshäst/lyngshäst De blir mellan 125-140 centimeter i mankhöjd och beskrevs som tåliga och robusta och klarar sig på lite mat. Används till både hoppning och dressyr. Hittade mest information på Norska på nätet men här verkar iallafall finnas en svensk uppfödare vet dock inte alls hur vanliga de är. Den här annonsen kanske kan ge någon uppfattning iallafall om du blir nyfiken.

https://hastnet.se/sv/annons/en-gyllen-mojlighet-nordlandshast-lyngshast-sto-1-ar-1801376
 
Precis som Fellponnyn, Dartmoor och flera andra är de rätt sällsynta och det finns bara runt femtusen av dem kvar, men häruppe i Skottland stöter man på dem då och då. Jag har haft lyckan att få rida och hantera flera och de är verkligen underbara, men flera har problem med allergier och eksem, tyvärr. Lite som islandshästar.
Jag tänker mest att det kan vara lite synd att bli helt förälskad i en ras man kanske inte rimligtvis kan få tag på. :heart Sedan kan man ju som sagt läsa om dem ändå!
Okej! Vad tråkigt att dom har endel såna problem men dom var jätte fina!
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Kom tänka på när du nämner brittiska raser, Exmoor finns ju med - rätt stadig bit, när kommer till ponnyras dom med.
Jag läste lite om dom igår faktist! Och det stog att dom är b-ponnyer men att dom är väldigt vikt bärande så dom kan ridas av vuxna till runt 75-80 kg men det låter ju VÄLDIGT mycket på en b-ponny! Men om dom är vikt bärande och så iallafall så kanske det också skulle vara en bra ras för mig!
 
...och Dales. De är ju jättefina allihopa och skulle säkert passa, men flera lär vara rätt besvärliga att få tag på i Sverige.

Edit: importera går ju, men det finns säkert passande hästar i landet redan. När det är så viktigt med rätt individ är det bäst att man kan träffa hästen innan tänker jag.
Ja alltså desto mera som jag kollar på alla dom gamla brittiska ponny raserna så verkar dom vara väldigt mycket som jag skulle vilja ha om jag hade en häst nu! Jag har inte så jätte bra koll på exakt alla men både fell ponny och highland ponny och exmoor ponny iallafall kanske skulle passa. Och jag ska läsa lite mera om domandra också.
Men ja såklart så är det kanske svårt att få tag på en sån i sverige om dom är så o vanliga. Men som jag tänker att OM jag kommer ha en egen häst nångång i fram tiden så är det helt okej förmig att importera en också. Men själv klart så kommer jag ju inte bara be stämma mig för en enda ras utan isåfall så kommer jag ju kolla på flera o lika som skulle kunna passa 🙂
 
Arab säger jag. :heart
Det finns inget coolare än en välriden, välhanterad arab. Så människokära, inkännande och milda i sitt temperament, inte så stora o med lättsuttna gångarter dessutom.
Felicia Grimmenhags första häst när hon började rida igen var ett arabsto som hette Miriam, googla så får du läsa om dom.
Okej tack för tipset! Är inte dom oftast runt 145-155? För det är kanske lite stort.
Men ja jag ska iallafall googla om Felicia Grimmenhag och hennes häst!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp