Skulle det här kunna funka?

Masse

Trådstartare
Jag har en kollega som ska gå i pension efter nyår. Han jobbat nästan hela sitt liv som hundförare och har stor hundvana, minst sagt.
Jag vet att han har föravsikt att skaffa en labrador tik för jakt och sällskap. Problemet är att corona gjort att det inte funnits valpar. Han har bett mig hålla utkik eftersom han själv helt saknar kontakter bland uppfödare. Har alltid fått sina hundar via jobbet.
Om jag kanske med hjälp av några här skulle kunna hitta någon seriös uppfödare som vill ha en bra köpare och då "boka" en valp, eller för kollegans del går det lika bra med en unghund som en slags present. Tror ni att en uppfödare hade tyckt om det eller är det en dum tanke?
Om det skulle fungera vill jag ha en riktigt bra uppfödare. Eftersom jag själv inte har labradorer så tar jag gärna emot tips på uppfödare som är bra och som har inplanerade kullar på G.
 
Jag har en kollega som ska gå i pension efter nyår. Han jobbat nästan hela sitt liv som hundförare och har stor hundvana, minst sagt.
Jag vet att han har föravsikt att skaffa en labrador tik för jakt och sällskap. Problemet är att corona gjort att det inte funnits valpar. Han har bett mig hålla utkik eftersom han själv helt saknar kontakter bland uppfödare. Har alltid fått sina hundar via jobbet.
Om jag kanske med hjälp av några här skulle kunna hitta någon seriös uppfödare som vill ha en bra köpare och då "boka" en valp, eller för kollegans del går det lika bra med en unghund som en slags present. Tror ni att en uppfödare hade tyckt om det eller är det en dum tanke?
Om det skulle fungera vill jag ha en riktigt bra uppfödare. Eftersom jag själv inte har labradorer så tar jag gärna emot tips på uppfödare som är bra och som har inplanerade kullar på G.
Jag kan tänka mig att uppfödaren ändå vill träffa köparen, just bra jaktlabradorer har hårt tryck och valparna är ofta bokade redan vid parning. Så jag skulle nog hjälpa till och hitta uppfödare men sen får kollegan sköta kontakten.
 
Jag har en kollega som ska gå i pension efter nyår. Han jobbat nästan hela sitt liv som hundförare och har stor hundvana, minst sagt.
Jag vet att han har föravsikt att skaffa en labrador tik för jakt och sällskap. Problemet är att corona gjort att det inte funnits valpar. Han har bett mig hålla utkik eftersom han själv helt saknar kontakter bland uppfödare. Har alltid fått sina hundar via jobbet.
Om jag kanske med hjälp av några här skulle kunna hitta någon seriös uppfödare som vill ha en bra köpare och då "boka" en valp, eller för kollegans del går det lika bra med en unghund som en slags present. Tror ni att en uppfödare hade tyckt om det eller är det en dum tanke?
Om det skulle fungera vill jag ha en riktigt bra uppfödare. Eftersom jag själv inte har labradorer så tar jag gärna emot tips på uppfödare som är bra och som har inplanerade kullar på G.
Present blir ju att du hittat en bra uppfödare, men kontakt med denne bör skötas av honom själv.
 
de allra flesta seriösa uppfödare vill träffa valpköparen före köp för att bilda sig en uppfattning om det framtida hemmet och vem köparen är som person, för att kunna välja ut rätt valp till rätt köpare. Valpar som säljs som "presenter" är väl den typ av hundar som antingen blir vandringspokaler eller som åker tillbaka till uppfödaren för att det visar sig att köpet inte var så genomtänkt.
 
Jag är själv lite inne på rasen (dock ej jakttypen) inför framtiden och har noll koll på uppfödare.
Jag har gjort som så att jag har gått igenom varenda uppfödares hemsida som finns för att se vilka som verkar matcha det jag söker. Tänker att det vet man väl egentligen bara själv vad som faller en i smaken och som känns viktigt och att det skulle vara svårt att låta någon annan sköta gallringen.
De (mycket få) som jag gillade har jag sparat för att ta kontakt med senare. Om det nu blir labbe...
Hittade kontakter och hemsidor på rasklubben.
 
de allra flesta seriösa uppfödare vill träffa valpköparen före köp för att bilda sig en uppfattning om det framtida hemmet och vem köparen är som person, för att kunna välja ut rätt valp till rätt köpare. Valpar som säljs som "presenter" är väl den typ av hundar som antingen blir vandringspokaler eller som åker tillbaka till uppfödaren för att det visar sig att köpet inte var så genomtänkt.
Kompisen fick sin hund i present, men där var det han som hade kontakten med uppfödaren osv men de som gav bort hunden tog kontakt med uppfödaren strax innan det var dags att hämta och betalade för valpen. Kompisen blev väldigt glad, men han hade som sagt själv haft alla kontakter och uppfödaren visste att han verkligen ville ha hunden.
 
Min tanke var att kollegan själv ska få sköta det mesta av kontakten med uppfödaren.
Min del skulle mest vara att leta upp en bra kull, prata med uppfödaren om en valp och sedan kunna ge kollegan kontaktuppgifterna med vetskapen om att det finns en valp.
 
Finns det någon här som är insatt i Labrador aveln och vet vad som är både bra och dåligt får ni gärna skicka pm till mig.
Som sagt har själv helt annan ras där det inte finns så många uppfödare så där är det betydligt lättare att veta vad som är bra och dåligt. Labradoren har betydligt fler och det ganska svårt att sålla. Blir dessutom ni i Coronatider lite orolig att fler oseriösa tar valpar.
 
Om jag hade velat ha en bra jaktlabbe, så hade jag kollat på resultatlistorna på olika jaktprov/retrievermästerskap. Vilka kennlar kommer hundarna från? Vilka kennlar tar avkommor från dessa hundar?

Tycker det är bäst att låta din vän sköta all kontakt med uppfödare.
 
Finns det någon här som är insatt i Labrador aveln och vet vad som är både bra och dåligt får ni gärna skicka pm till mig.
Som sagt har själv helt annan ras där det inte finns så många uppfödare så där är det betydligt lättare att veta vad som är bra och dåligt. Labradoren har betydligt fler och det ganska svårt att sålla. Blir dessutom ni i Coronatider lite orolig att fler oseriösa tar valpar.

Jag är ganska insatt :) vart i landet bor ni?
 
Jag har en kollega som ska gå i pension efter nyår. Han jobbat nästan hela sitt liv som hundförare och har stor hundvana, minst sagt.
Jag vet att han har föravsikt att skaffa en labrador tik för jakt och sällskap. Problemet är att corona gjort att det inte funnits valpar. Han har bett mig hålla utkik eftersom han själv helt saknar kontakter bland uppfödare. Har alltid fått sina hundar via jobbet.
Om jag kanske med hjälp av några här skulle kunna hitta någon seriös uppfödare som vill ha en bra köpare och då "boka" en valp, eller för kollegans del går det lika bra med en unghund som en slags present. Tror ni att en uppfödare hade tyckt om det eller är det en dum tanke?
Om det skulle fungera vill jag ha en riktigt bra uppfödare. Eftersom jag själv inte har labradorer så tar jag gärna emot tips på uppfödare som är bra och som har inplanerade kullar på G.

jag har ett tips - en kompis till mig som ska para sin jaktlabbe som hon för övrigt fick av mig och min kusin i 50-årspresent. Kan kolla med henne om hon har jättejättelång lista
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 053
Senast: dobbis
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 854
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 457
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 015
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

  • Vanvård ridskola råd.
  • zitch vet pour-on
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp