Skulle du jobba?

Enya

Trådstartare
Vad betyder jobb för dig? Att jobba.

Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du gifter dig med någon med gott om pengar, du får ett fint arv, du vinner på lotto, du har sparat undan en massa osv. Vilken anledning du själv känner för, som gör att du inte behöver jobba för att få hyran betald, mat på bordet och din hobby finansierad.

Skulle du jobba ändå? Varför/varför inte? Skulle du jobba del av tid? Skulle du jobba vissa år eller del av året? Hur skulle det se ut om du fick händerna fria och fick välja helt själv!

Jag har funderat lite på detta själv. Det är intressant vad jobb betyder för var och en människa och hur det förändras för var och en också.
I morgon är min sista dag på jobbet. Det är dubbla känslor givetvis. Eller ja, det BEHÖVER ju inte vara "givetvis" egentligen, men för mig är det ju det. Det känns bra eftersom jag vantrivs där, en hemsk situation jag hamnat i. Det känns dåligt eftersom jag kommer sakna mina arbetsuppgifter, jag verkligen älskar mitt jobb, och vissa arbetskamrater. Det känns även dåligt eftersom jag kommer att bli arbetslös. Här har jag tänkt en hel del på vad det värsta med att vara arbetslös är egentligen. Helt klart är det asjobbigt att oroa sig för det ekonomiska varje månad. Sådan ångest det skapar. Helst sjukt att man orkar med det! Men det finns ju i alla fall för mig något mer, större, bakom det. Att jobba. Jag är helt fel person att vara arbetslös, jag klättrar på väggarna typ. Jag vill ha något att göra. Inte något tramsgrejs bara för att istället för ett jobb, utan ett jobb. Eller studera, som förr om åren när jag gjorde det. Aktivera mig liksom.

Så om jag inte behövde jobba, skulle jag? Det tror jag! Jag skulle nog inte överleva utan! Jag jobbar nu 4 timmar om dagen, och tror att jag skulle vilja fortsätta med det. Fysiskt klarar jag inte mer och vill inte pressa mig, men 4 timmars hjärnarbete och att träffa andra människor osv känns viktigt för mig.

Hur skulle ni göra?
 
Aldrig i livet att jag skulle jobba om jag var ekonomiskt oberoende! Jag hade sagt upp mig på stört!

Och då trivs jag ändå på mitt jobb, men näver bäver att jag skulle vara kvar om jag hade så mycket pengar :D! Jag hade inte haft nått svårt att fylla mina dagar med annat :)
 
Jag hade jobbat, absolut! Jag behöver rutiner för att må bra. Dock gått ner på halvtid. Eller till och med timanställning. Hade haft kvar mitt yrke också.
Vi har några tjänster som börjar 4.40-5 och slutar 8-8.30. Perfekt, hela dagen ledig.
 
Senast ändrad:
Jag skulle jobba men antagligen göra det på ett annat sätt. Sätta mer fokus på personlig utveckling, i perioder enbart läsa kurser som kunde vara till nytta för att lära mig mer osv. Kanske försöka starta något eget företag i framtiden.
 
Jag och min sambo pratade om det här häromdagen faktiskt, vad lustigt. Han är konstnär och sa att han hade fortsatt jobba med det. Mera fritt och inte lika beroende av att tjäna in pengar till räkningar.

Jag hade aldrig i livet jobbat. Jag trivs jättemycket med mitt jobb men hade hellre varit ledig. Hade fyllt mina dagar med annat.
 
Jag ar pensionar. Jag har slutat jobba flera ganger men lustigt nog saknar jag rutiner och att ha ett jobb dar andra "depends" pa mig. Nu jobbar jag som skolbuss chauffor och har 3.5 timmar pa morgonen och 2.5 pa eftermiddagen med tillrackligt ledigt mitt pa dagen for att gora vad jag vill. :p Annu sa lange gillar jag verkligen mitt jobb med "Special Ed" elever och, framfor allt, hur vansinnigt trevligt det blir med helger och lov. :D
 
Jag skulle inte jobba. Jag har många vänner och intressen och har så gott som aldrig tråkigt.

Drömmen vore att kunna utveckla ett intresse, och kanske också dra in lite pengar på det.
 
Jag skulle jobba men inte heltid. Har precis börjat efter en lång sjukskrivning och det är fantastiskt att få träffa mina fina kollegor varje dag. Gillar patientkontakten också. Jobbar som sjuksköterska.
 
Jag hade inte jobbat om jag inte måste, har alldeles för mycket att göra ändå och jag har heller inget direkt socialt behov som kollegor i sig fyller.
 
Då skulle jag jobba nån dag i veckan (eller ett par halva dagar) inom djursjukvården. Även om det finns att göra hemma så skulle jag sakna jobb och kollegor.
 
Jag skulle absolut fortsätta jobba, men inte heltid. Utan rutiner får jag ingenting gjort. Det märks t.ex. under min semester. Ju mer tid jag har, ju mindre får jag gjort. Även av sådant som jag egentligen tycker om att göra. Jag måste nog "vara i rullning" för att rulla på.......eller hur man nu ska uttrycka det..... :D

Sedan trivs jag med det sociala utbytet på jobbet också. Ibland blir det lite för mycket av den varan, men i stort trivs jag med att träffa kollegorna........ Utan mitt jobb skulle mitt sociala liv vara rätt litet faktiskt.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp