Skulle du jobba?

Ja jo. Jag tänkte nog inte på att det fanns en skillnad i det.
Yrkesarbeta ser jag nog som att jobba med något professionellt (dvs vara utbildad, följa lagar och regler etc). Det låter ju som att du arbetar du gör det bara utan att ta ut någon lön för det du gör.
 
Yrkesarbeta ser jag nog som att jobba med något professionellt (dvs vara utbildad, följa lagar och regler etc). Det låter ju som att du arbetar du gör det bara utan att ta ut någon lön för det du gör.
Nja, det är väl delvis sant. Jag har ett företag i grunden och tar betalt för de tjänster jag utför åt andra (vilket numera händer väldigt sällan), det mesta jag gör är åt oss själva och då handlar det mer om att man utvecklar och förbättrar sitt boende och gården i stort. När vi köpte vår gård var den helt obeboelig men vi har totalrenoverat i omgångar och har nu tre riktigt bra hus, varav vi hyr ut två, så det arbete jag har lagt ner, har både genererat en värdeökning på gården och hyresintäkter. Det blir ju liksom en lön i sig.
 
Nja, det är väl delvis sant. Jag har ett företag i grunden och tar betalt för de tjänster jag utför åt andra (vilket numera händer väldigt sällan), det mesta jag gör är åt oss själva och då handlar det mer om att man utvecklar och förbättrar sitt boende och gården i stort. När vi köpte vår gård var den helt obeboelig men vi har totalrenoverat i omgångar och har nu tre riktigt bra hus, varav vi hyr ut två, så det arbete jag har lagt ner, har både genererat en värdeökning på gården och hyresintäkter. Det blir ju liksom en lön i sig.
Men då lönearbetar du väl i någon form får du en inkomst av det du gör?
 
Men då lönearbetar du väl i någon form får du en inkomst av det du gör?
Inte för att det har med saken att göra egentligen, men.. Det är tre år sedan vi renoverade det sista huset och det är ännu längre sedan jag jobbade på uppdrag av andra så jag tycker väl inte riktigt att det kan räknas som att jag lönearbetar?

Poängen var snarare att jag skapar mig en meningsfull tillvaro utan att ha eller vilja ha ett jobb. Jag tänker att det funkar som bäst om man är lite kreativ och driftig inom många olika områden.
 
Inte för att det har med saken att göra egentligen, men.. Det är tre år sedan vi renoverade det sista huset och det är ännu längre sedan jag jobbade på uppdrag av andra så jag tycker väl inte riktigt att det kan räknas som att jag lönearbetar?

Poängen var snarare att jag skapar mig en meningsfull tillvaro utan att ha eller vilja ha ett jobb. Jag tänker att det funkar som bäst om man är lite kreativ och driftig inom många olika områden.

Funkar också bäst om man inte har så storslagna ambitioner så att man på egen hand åtminstone har en chans att komma nånstans.
 
Sjukskriven några månader först, sen blev jag uppsagd pga "arbetsbrist" och fick en årslön i avgångsvederlag. Efter det kickade a-kassan in i typ 13 månader. Slutligen levde vi på en lön samt sparade pengar fram till att jag fyllde 63 i höstas och kunde börja plocka pension.

Att börja jobba igen var liksom aldrig en option efter utbrändheten. Att jag hade sparade medel möjliggjorde att jag slapp bråka med f-kassa / a-kasseåtgärder etc.
 
Fast alla andra jobbar ju inte, det är en myt. Alla andra jobbar heller inte dagtid och kontorstider. Och har du så mycket pengar att du kan göra precis vad du vill, så lovar jag att du hittar andra människor i precis samma livssituation.

Det beror ju på hur ens relation till ens föräldrar ser ut, men jag hade kunnat tänka mig att spendera mycket tid med att hitta på saker med mina pigga föräldrar som är pensionärer. Liksom få ut det mesta av den sista tiden man faktiskt har, för om det finns någonting garanterat i livet så är det att vi alla ska begravas en dag.

Sen är det väl också så att har man inga tider att passa och har man inte ett späckat schema så kommer man ju heller inte att stressa. Man kommer väl att gå ner ett hack i effektivitetshetsen och låta saker och ting ta lite mer tid. Att vara i stallet går kanske från 1,5 timme inkl ridning till 2,5 timme eftersom man helt enkelt inte var stressad. Att äta lunch på stan med en vän tog 3 timmar med bra snack och skratt, istället för 50 minuter när man behöver vara tillbaka på jobbet. Och den där helkroppsmassagen man har råd med en gång i veckan betalar man för 90 minuter istället för 60 minuter och man kanske ligger i bastun efter gymmet i 1 timme istället för 15 minuter för man måste iväg och göra annat. När man inte är tidsbegränsad och energibegränsad så är ju livet en helt annan femma.

Jag fyller mina lediga dagar och semestern utan att ha tråkigt, så varför skulle jag inte kunna fylla alla andra dagar med roliga saker tänker jag?

Just det där långsammare livet tråkar ut mig. Jag behöver få känna pulsen, hetsen och pusha mig själv. Det du beskriver låter som
min första föräldrarledighet, minns den bara som evighetslång och seg. Nu jobbar jag 50% istället för hel föräldrarledighet.

Men jobb har så olika innebörd. Mitt jobb är inte tråkigt, bestämt eller slitigt. Det ger mer än det tar. Det måna beskriver att de skulle göra istället är ju ett jobb för nån annan.
 
Intressant, jag förstår hur du menar med att du behöver jobbet för den typen stimulans. Men jag funderar lite på: Om du inte vill harva, plöja, kratta, mocka, driften på gården eller ens uppförandet av gården. Varför vill du ens då ha en gård?

Jag kan svara ur min synvinkel. För jag gillar att bo på en gård. Vore kul att utveckla och planera och driva en bra gård. Jag hade fött upp hästar men varken skött eller ridit dem, det hade proffs fått göra.
 
Vad betyder jobb för dig? Att jobba.

Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du gifter dig med någon med gott om pengar, du får ett fint arv, du vinner på lotto, du har sparat undan en massa osv. Vilken anledning du själv känner för, som gör att du inte behöver jobba för att få hyran betald, mat på bordet och din hobby finansierad.

Skulle du jobba ändå? Varför/varför inte? Skulle du jobba del av tid? Skulle du jobba vissa år eller del av året? Hur skulle det se ut om du fick händerna fria och fick välja helt själv!

Jag har funderat lite på detta själv. Det är intressant vad jobb betyder för var och en människa och hur det förändras för var och en också.
I morgon är min sista dag på jobbet. Det är dubbla känslor givetvis. Eller ja, det BEHÖVER ju inte vara "givetvis" egentligen, men för mig är det ju det. Det känns bra eftersom jag vantrivs där, en hemsk situation jag hamnat i. Det känns dåligt eftersom jag kommer sakna mina arbetsuppgifter, jag verkligen älskar mitt jobb, och vissa arbetskamrater. Det känns även dåligt eftersom jag kommer att bli arbetslös. Här har jag tänkt en hel del på vad det värsta med att vara arbetslös är egentligen. Helt klart är det asjobbigt att oroa sig för det ekonomiska varje månad. Sådan ångest det skapar. Helst sjukt att man orkar med det! Men det finns ju i alla fall för mig något mer, större, bakom det. Att jobba. Jag är helt fel person att vara arbetslös, jag klättrar på väggarna typ. Jag vill ha något att göra. Inte något tramsgrejs bara för att istället för ett jobb, utan ett jobb. Eller studera, som förr om åren när jag gjorde det. Aktivera mig liksom.

Så om jag inte behövde jobba, skulle jag? Det tror jag! Jag skulle nog inte överleva utan! Jag jobbar nu 4 timmar om dagen, och tror att jag skulle vilja fortsätta med det. Fysiskt klarar jag inte mer och vill inte pressa mig, men 4 timmars hjärnarbete och att träffa andra människor osv känns viktigt för mig.

Hur skulle ni göra?

Jag skulle absolut inte jobba! Har jobbat heltid i över 16 år utan längre semester än fyra veckor och jag gör det bara för att ha råd med givande fritidsinintressen. Om jag vann en massa miljoner på lotto så skulle jag skaffa mig egna "hittepåjobb" utan vinstintresse, typ föda upp lite hästar, skriva en bok som ingen orkar läsa eller typ skaffa ett helt växthus fullt med koalor från australien som jag tänkt rädda livet på.
 
Jag kan svara ur min synvinkel. För jag gillar att bo på en gård. Vore kul att utveckla och planera och driva en bra gård. Jag hade fött upp hästar men varken skött eller ridit dem, det hade proffs fått göra.

Nej absolut det kan förstå men jag fick intrycket av att personen inte ville göra någonting, varken planera, utveckla eller ens vara där hemma och glo.

Jag hade helt klart kunnat tänka mig att ha en stor hästgård för att jag gillar gårdslivet i sig även om personal hade hand om just hästarna. Hade jag knappt velat vara på gården eller göra någon annan syssla på gården i övrigt så hade jag nog lika gärna kunnat bo/leva på annat sätt.

Det är inget fel utan jag tyckte det bara var intressant, ungefär som att man önskar sig en bil men man hatar att köra bil och knappt vill åka eller meka med den heller.
 
Men jag funderar lite på: Om du inte vill harva, plöja, kratta, mocka, driften på gården eller ens uppförandet av gården. Varför vill du ens då ha en gård?
Jag tror inte att drottningen av England har spenderat speciellt många timmar med att mocka eller harva ridbanan på Sandringham, på Windsor Castle eller i självaste Buckingham Palace. Ändå är hon en av världens största hästägare, tillika markägare. Hon är dessutom väldigt aktiv och man ser henne ofta ute på tävlingar när hennes hästar tävlar, samtidigt som hon fortfarande själv rider. Bara för att man inte gör grovgörat innebär det ju inte att man inte vill ha resten av kakan.

Jag jobbade ett par månader på ett försäljningsstall i Frankrike med att rida in unghästarna. Hästhandlaren red inte själv och hade egentligen aldrig gjort, men han var sjukt bra på hästar och ägde väl en 300 stycken beroende på säsong.
 
Jag tror inte att drottningen av England har spenderat speciellt många timmar med att mocka eller harva ridbanan på Sandringham, på Windsor Castle eller i självaste Buckingham Palace. Ändå är hon en av världens största hästägare, tillika markägare. Hon är dessutom väldigt aktiv och man ser henne ofta ute på tävlingar när hennes hästar tävlar, samtidigt som hon fortfarande själv rider. Bara för att man inte gör grovgörat innebär det ju inte att man inte vill ha resten av kakan.

Jag jobbade ett par månader på ett försäljningsstall i Frankrike med att rida in unghästarna. Hästhandlaren red inte själv och hade egentligen aldrig gjort, men han var sjukt bra på hästar och ägde väl en 300 stycken beroende på säsong.

Nej absolut om man är så mäktig som drottningen av England så kan man väl ha det lite som man vill. Hon skulle med största sannolikhet kunna ha allt det kvar fast hon inte skulle bry sig längre.

Nu vet jag inget om din hästhandlare så jag ska inte säga något. Men många andra hästhandlare rider inte heller men har ändå stor roll i gården som planerandet och utförandet av sysslorna. Visst de flesta gör inte allt själv men är med till stor del. Det var mest det jag funderade på om det var själva ägandet som var viktigt eller känslan om livet på en gård. Jag tänker man kan äga skog utan att någonsin sätta sin fot och tjäna pengar på den, tänkte om det var något sådant.

Som sagt inget fel i det utan bara intressant. Det är ju en investering i sig.
 
Jag skulle nog jobba för jag funkar bäst med de rutiner som ett jobb innebär. Utan ett jobb att gå till blir det svårare att kliva upp på morgonen, få i sig mat i någon ordning och dygnet allmänt blir upp och ner. Så jag skulle jobba för att jag behöver det. Men jag skulle troligtvis byta jobb till något som känns kul och meningsfullt i stället för att fortsätta slita där jag är nu.
 
Om jag verkligen var ekonomiskt oberoende så skulle jag inte jobba.
Jag har så många olika intressen som skulle fylla upp mina dagar utan problem och täcka det sociala behovet med, oj oj oj tänk så mycket man skulle kunna göra :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 076
Senast: BernT
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp