skulle ha gjort i situation när hästen hamnar med huvudet i bogen

S

ScissorHands

hade en sommarponny med en vädigt hjorthals den här sommaren. han var ifrån en ridskola och borde ju kunna jobba i rätt form men det var väll för många okunniga/nybörjare rytare som red honom, försökte få honom att jobba och komma framåt, nedåt, söka sig framåt och annvända bakbenen, gjorde inget jätte svårt arbete då jag jobbade, utan bara försökte få honom att lyssna och så.

Mitt problem blev att han bara man tog i tyglarna oftast stoppade in huvudet vid bogen och gick toklångt in, bakom lod.
Jag kunde sitta på halv-lång tygel och han gick fortfarande kvar så där, kändes inte alls kul.
Visste heller inte vad jag skulle göra för att få fram huvudet och få honom i lägre form/riktigare form.
Trodde att drivning framåt borde väll göra så att han kom framåt, men han stressade mest på då.

Skulle vilja höra vad jag borde ha gjort när hästen gick toklångt bakom handen? vet inte om hjorthalsen hade så mkt med saken att göra.?
 
Att de knäpper av i nacken, kan bero på för lite aktivitet i bakdelen.
Fungerar det inte att rida på frammåt kan man prova att göra mkt avsaktningar/minskningar för att på så sätt få hästen att sätta under sig mera och använda baken mera.

Ett litet uppresande tygeltag kan okså vara på sin plats.
 
det där känner jag igen, tyvärr :crazy:

när jag fick min häst, gjorde han precis som din: körde in huvudet mot bogen så snart jag bara rörde tyglarna. Det som jag gjorde var att slopa ridbanan och bara rida ute i naturen. Under ca två månader red jag bara ut, helst i varierad och kuperad terräng. Hela tiden red jag på halvlånga tyglar. Redan efter en månad såg man en tydlig skillnad och efter två kunde man ta tyglarna utan att han körde in huvudet mot bogen.

Nu vet jag inte om det var rätt metod men den fungerade iallfall :).
 
jag har svårt för uppresande tygeltag tyvärr, försökte med det, men det blev liksom att jag fastnade med händerna sedan för högt upp å ponnyn hade fortfarande kvar huvudet där nere, med nosen någonstans väldigt långt in.

bakbens aktivering borde jag värkligen ha jobbat mer med..
 
Skit i uppresande tygeltag om du tycker de är jobbiga ( tycker jag med, personligen ).

Skulle testa skolor, fungerar bra på min frieser som också gärna stoppar in näsan och glömmer bakbenen nånstanns nere i Guatemala.

/
Susanne
 
framåt "tänkande" helat tiden,mycket övergångar,korta tempoväxlingar,aktiv ridning helat tiden så att de händer saker hela tiden
 
bra övningar för en häst som varit inspänd med inspänningstyglar för ofta/på felaktigt sätt (vilket är den vanligaste orsaken till att hästar krullar ihop sig så fort de får kontakt med handen) är övningar med bommar. cavaletti - både på rakt och böjt spår (gärna en bit över marken), enkla studsserier etc. i princip alla hästar sträcker ut halsen och tar ett mjukt stöd på tygeln vid sådana övningar. så då gäller det bara att ta vara på det så att hästen fattar vinken och börjar ta stöd på bettet även vid vanligt markarbete utan bommar.

och naturligtvis är det totalförbjudet att spänna in såna här hästar...
 
det är alltså främst någonting som kanske skall byggas upp under längre tid?
 
klart man kommer längre med det om man arbetar på det under en längre tid, men man ska ju börja någonstans. och på vissa hästar går det ganska fort innan de fattar vinken.
 
Håller på att rida till ett sto som var sådär när jag började jobba med henne. Så fort jag satt upp krullade hon ihop sig och drog iväg i en väääldigt stressad och spänd skritt. :crazy:
Eftersom jag inte kunde ta hästen i munnen så red jag med två tyglar, ena fäst i bettet (nödbroms) och den andra fäst i en remont som jag hade spänt lite högre upp än normalt. :idea:
Och sen ut i skogen! Det tog ungefär en månad eller två innan jag kunde ta bort remonten. Hästen kan numera skritta lugnt i en fin form, och nu är vi inne på kapitel 2, "trav - vad fan är det" :D
 

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 536
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 471
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp