Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag kanske är lite knäpp, men brukar alltid tänka igenom när jag går hemifrån så att jag är utrustad för att kunna få bilhaveri och behöva gå två mil hem eller liknande. Utan att frysa ihjäl, tappa hundarna på motorvägen eller bli överkörd.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag kanske är lite knäpp, men brukar alltid tänka igenom när jag går hemifrån så att jag är utrustad för att kunna få bilhaveri och behöva gå två mil hem eller liknande. Utan att frysa ihjäl, tappa hundarna på motorvägen eller bli överkörd.

När jag går hemifrån, tänker jag alltid i första hand 'hel & ren under' in case of emergency. Sen om jag har nyckel och mobil med mig. :)

Är det snöoväder och bilåkning som gäller på agendan, behöver jag heller inte tänka mer än så eftersom jag har grejer där.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Och jag tänker "mobil,nycklar och tågkort" :D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Nu har jag sett 2½ program med den här galningen Bear Grill (jävla buke!), och lägger till ytterligare ett svarsalternativ till frågan.

Nej, jag skulle inte klara mig länge alls. Om jag likt Bear Grill skulle bli nedsläppt i en tät svensk skog utan andra hjälpmedel eller utrustning än en liten kniv, skulle jag möjligtvis ha de allra bästa naturresurserna i världen, som ju våra svenska skogar är med de ätbara resurser som finns där är, men med mina egentligen knappa kunskaper om överlevnad så skulle jag vara tämligen körd efter ett antal dagar och nätter. Stensöta och granknoppar kan man leva på länge, men jag skulle försmäkta i kulinarisk ensidighet och jag skulle dö av skräck om jag mötte eller hörde vildsvin eller älg i skogen. Jag är ändå en ganska så naturnära människa som ofta är i skogen eftersom jag har den intill mig, men i scenariot överleva i skogen skulle jag inte vara den mest initiativrika mullen precis. JJag skulle definitivt inte klara att få till en eld utan tändstål, knappt med ett ens heller för det är inte lätt. Speciellt inte i en fuktig svensk skog heller. Så nä, jag skulle vara körd. Sen må min bil vara ypperligt utrustad för att fastna i en snödriva med, men det är ju inte ett svar på trådfrågan.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Tänk vad olika vi människor ändå är, jag ser gärna att jag träffar på skogens innevånare och jag har ju haft närkontakt med både vildsvin och älg och nu snackar vi inte "sett dom nära" utan "uppe i knät nästan" och ingen har betett sig illa eller försökt ta död på mig. Springa är bland det värsta man kan göra, nä man sätter sig helt sonika ner och låter dom ta kontakt och undersöka vem man är som hälsar på hemma hos dom. En snusande älgmule upptryckt i fejjan att pussa lite på är inte HELT fel kan jag intyga. :love:


Jag bor ju ute i vildmarken emellanåt helt ensam och att vakna och kliva ur hängmattan utsövd och tända köket och fixa morgonchokladen och sitta och beskåda landskapet och ev. nåt djur, tja sämre kan man ha det. :)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Är det tillräckligt varmt så skulle jag säkert klara mig några dagar oavsett vad jag har på mig. Det beror dock inte på mina grymma överlevnadskunskaper och min välutrustade emergency-väska, utan helt enkelt att jag är bra på att klara mig utan mat några dagar :D Men nu tänker jag svensk skog, där är det ju sällan svårt att hitta vatten. Finns det inget vatten blir det såklart svårare.

Det jag kan ha användning av:
Hundbajspåsar (ta vatten i, eller stoppa fötterna i om det är blött)
Hundgodis (nödproviant, äckligt kanske, men hey)
Nycklar med nyckelringar (kan få att få till nåt vasst av dem)
Och så mina begränsade kunskaper om vad man kan äta, och hur man tar reda på vad som går att äta om det är något jag inte vet.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

*raderat* Ångrade mig. Onödigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Men säkert kul:D




Njä, jag skulle nog stryka med. Har inget av överlevnadskaraktär med mig dagligen, skulle vara en ask russin i händelse att krig eller trötta barn. Ett par dagar skulle jag nog klara, men är det vinter och kallt skulle jag nog stryka med fort.

Dessutom är jag felklädd, eftersom mitt naturliga habitat inte kräver tält, isdubbar eller dylikt.

Åker vi till landet ser sambon till att ha varma filtar och spade vintertid, jag packar dextrosol, frukt och dryck. Det går dock alltid åt innan vi lämnat ytterförorterna:D.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Men säkert kul:D



.
Äsch, det var väl bara det gamla vanliga "mytoman" eller nåt. ;)
Har man begränsat sitt liv och ser vissa saker som farliga och skrämmande så kan det vara svårt att se att andra är öppna för tillfällen som kanske aldrig kommer igen och tar vara på tillfällena.


(Inte något elakt menat Honung, inte alls.) :)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Kan villigt erkänna att jag inte riktigt tror på att du sitter som buddha i skogen och gosar med älgar och vildsvin. Men jag är säkert begränsad i mitt liv jag med.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag skulle inte klara mig en sekund :o

Förutom mobilen som räknas som fusk så befinner sig detta i väskan:

Plånbok
P-piller
Nycklar
Solbrillor
Läppstift

Jacka:
Kort kappa med en sjal/halsduk eller vad man nu ska kalla det ;)

Skor:
Mocca
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Själv får jag den här synen i huvudet :angel:
(Jupp, jag är också begränsad)

För att svara på ursprungsfrågan så skulle jag nog inte klara mig speciellt länge, men kanske ett par dagar. Till vardags (är student) har jag en väska full med anteckningsböcker, vattenflaska, tepåsar och lite frukt. I bästa fall har jag också med mig pennskrinet, och däri finns faktiskt både sax och brytkniv, som jag säkert kan ha någon nytta av. Skosnören på skorna är det enda som finns i repväg. Jackan är dock varm.

Är jag mer stall/arbetsklädd har jag ju bättre kläder på mig, och förhoppningsvis också med mig ett "multiverktyg" som innehåller lite av varje som kan vara till hjälp i skogen.
Skulle jag bli stående med bilen har jag också filtar och en spade, samt 30-50 petflaskor (panten förvaras i bilen :p ), dock utan vatten i.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

:laugh: :up:

Har förresten inte alla människor pant, tidnings och glas och burkåtervinningslagret i bilen? :angel:

---------------------

Jag såg att den här Bear Grylls (jag skrev nog Grills tidigare) hade gjort ett program som sändes nu under julen, med Stephen Fry som sällskap som överlevare - finns det avsnittet någonstans på nätet där man kan titta? Det är nog mycket underhållande skulle jag tro...
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Själv får jag den här synen i huvudet :angel:
(Jupp, jag är också begränsad)
Ja beter man sig sådär då SKA man ha däng, han kunde lika gärna blivit dödad för en älgklöv i nyllet är nog det sista man vill ha om man inte är suicid. Vilda djur ska man inte aktivt ta kontakt med eller följa efter, det är DOM som ska ta kontakt på DERAS villkor om dom VILL ha kontakt, vilket stollen i filmen verkar helt ha glömt bort.

Jag har ju en lite småknäpp älg som stryker runt här och tigger morötter mm. gottis ibland och det är honom jag haft en massa närkontakt med, fö. syns det lång väg när en älg blir grinig och inte vill ha följeslagare, dom är förbaskat lätta att läsa.


Och så blev det en massa OT, sorry. :o
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag såg att den här Bear Grylls (jag skrev nog Grills tidigare) hade gjort ett program som sändes nu under julen, med Stephen Fry som sällskap som överlevare - finns det avsnittet någonstans på nätet där man kan titta? Det är nog mycket underhållande skulle jag tro...

Har youtubat hans program lite, så kolla på Youtube! Hittade avsnittet där han överlever i just Sverige tillsammans med Will Ferrel. Relevant för oss kanske:p Har inte kommit så långt annat än att de fryser arslet av sig och har hittat en död ren som de äter huvudet på.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Har youtubat hans program lite, så kolla på Youtube! Hittade avsnittet där han överlever i just Sverige tillsammans med Will Ferrel. Relevant för oss kanske:p Har inte kommit så långt annat än att de fryser arslet av sig och har hittat en död ren som de äter huvudet på.

Youtube, såklart! :) Jag har kollat på alla andra ställen! :banghead:
Tack för tipset, sverigevisiten kan också vara kul att se på!
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag kanske är lite knäpp, men brukar alltid tänka igenom när jag går hemifrån så att jag är utrustad för att kunna få bilhaveri och behöva gå två mil hem eller liknande. Utan att frysa ihjäl, tappa hundarna på motorvägen eller bli överkörd.

Igen så tycker jag det har lite med riskbedömning att göra. Risken när jag går utanför dörren en vanlig tisdag att jag ska behöva gå två mil hem är även den extremt liten.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Själv får jag den här synen i huvudet :angel:

:rofl:
Men vilken ärta! Komsi älgen. Men vi är ju vänner! :laugh:

*kl

Jag skulle nog kunna överleva ett tag om jag har väskan med mig för jag har alltid en massa godis i väskan. Oftast även nötter och Wasa sandwich för att överleva på jobbet.
Dvs här i Sverige i välbekanta skogar utan giftiga spindlar och andra farliga kryp.
Jag tror jag skulle kunna fixa att få till någorlunda bra vindskydd och har oftast ganska varma kläder på mig, hatar att frysa.

Skulle jag bi strandad med bilen så finns det ingen tvivel om att jag skulle överleva med allt jag har i den. Jag bor nästan i min bil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp