Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Japp det är lika bra det! ;)

Nämen ärligt talat, finns det inga granar alls i Skåneland? Har för mig att jag sett granplantager även där...
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag brukar typ ha läppcerat, telefonen, kontokort och möjligen ett par vantar med mig. Hade nog dött inom kort ;)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Tittar med på Extrem överlevnad med Bear Grylls på netflix.
Tycker det är imponerande hur han får allt att se så lätt ut.
En del av det man ser fastnar nog men skulle inte gärna vilja tugga insekter och andra djur som han gör. :crazy:
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Tittar med på Extrem överlevnad med Bear Grylls på netflix.
Tycker det är imponerande hur han får allt att se så lätt ut.
En del av det man ser fastnar nog men skulle inte gärna vilja tugga insekter och andra djur som han gör. :crazy:

Ja, det är nog lite lättare för honom som är f d elitsoldat, scout och extremsportare :p Majoriteten av det han gör skulle jag aldrig klara, som den avancerade klättringen, dra min egen kroppsvikt hängande upp ur en glaciärspricka, och så vidare. Äta insekter - aldrig i livet! Men vad gäller vätska skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att dricka urkramat elefantbajs, mitt eget urin eller liknande. Vidrigt, men man klarar sig inte lika länge utan vätska som man klarar sig utan mat. Och när han äter råa ägg och rå fisk och ormar.. Blä!

Jag blir verkligen påmind om vilket uselt fysiskt skick jag är i, och skulle nog inte överleva länge i de situationer han försätter sig i :crazy:
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Bilen är ganska självklar för större delen av sveriges befolkning som bor utanför nätet för allmänna kommunikationer.

Jo, det har jag klart för mig. Det hindrar inte frågan från att intressera mig.

Sen, som någon påpekar, förändrar det ju överlevnadsvillkoren ganska mycket, om jag har bilen eller en handväska med mig.

Med bil, hade min första tanke nog varit att köra till civiliserade trakter, snarare än att övernatta i bivack. :p
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Med bil, hade min första tanke nog varit att köra till civiliserade trakter, snarare än att övernatta i bivack. :p

Nej, det räknas ju verkligen inte om man har en fungerande och tankad bil:p
Ett av avsnitten tar upp just om människor som blivit strandade med trasig bil och ger sig ut i obygden för att söka hjälp och där råkar illa ut. Så det scenariot finns ju, men ni som har bil får det ju lite lättare om man har rätt grejer i bakluckan.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Om det var stallkläderna så skulle jag nog kunna klara mig hyfsat för där har jag kniv, i regel balsnören, ibland lite diverse verktyg och allt möjligt grejs. Jackan brukar bli nåt kilo lättare när man plockar ut allt innan tvätt.

Tändare har jag iregel inte med eftersom jag inte röker, men å andra sidan med snöre kan man göra en liten pilbåge och därmed en "eldborr".
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Har jag bara handväska och vanliga kläder så borde jag iallafall klara en liten stund ute..
Väskan innehåller:
½paket mariekex, vattenflaska, miniset med skruvmejslar, servetter, blöjor, mandariner, kalender, kvitton och så en massa smink och skräp.

Bilen däremot :d
Filtar, vatten, yxa, kniv, reflexer och så en massa biltillbehör.

Men jag borde nog lägga ut en tändare/tändstickor också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

*kl*
Nej, jag hade inte klarat mig om jag blev strandsatt som jag står och går. Jag skulle frysa ihjäl.
Om jag fick ta på mig rejäla kläder så skulle jag klara mig upp till en vecka ensam i skogarna.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jättelänge, om en iPhone (som laddar ur efter en halv dag), ett kontantkort, en klädvårdsrulle, en bajspåse, ett läppglans, handsprit och handkräm är det mest användbara. Annars inte ;).
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Med bil, hade min första tanke nog varit att köra till civiliserade trakter, snarare än att övernatta i bivack. :p

Men nu skojar du med mig? Om det vore så förbenat självklart att det skulle gå att köra till "civiliserade trakter" skulle det vara ganska poänglöst att ha utrustning jag beskrev i min förra post i bilen. Eller tänkte du inte hela varvet kanske?

(VAD är en bivack? Och nej, utan bilen skulle jag vara tämligen körd, jag drar inte runt på väska ens.)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Det är väl snarare om bilen då går sönder i ödemarken :)
Jag har inget användbart på mig, bara plånbok, pass, cerat och nycklar.
Är dock frusen av mig så tjock jacka har jag :)
Borde kunna klara mig ett par dagar iaf, med lite vattensamlande och hitta växter jag kan äta :)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Ja, det är nog lite lättare för honom som är f d elitsoldat, scout och extremsportare :p
Och har en stab bakom ryggen som griper in när det går åt h*lvete, för det gör det ju ibland har jag hört. ;)

Men vad gäller vätska skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att dricka urkramat elefantbajs, mitt eget urin eller liknande. Vidrigt, men man klarar sig inte lika länge utan vätska som man klarar sig utan mat. Och när han äter råa ägg och rå fisk och ormar.. Blä!
Det där med att dricka sin egen urin är en spridd myt, du blir bara törstigare plus att kroppen fortfarande är lika dränerad på vätska pga. alla närsalter urin innehåller. Bräckvatten från Östersjön är drickbar men där nånstans går gränsen för vad som går att överleva på och Västkustens vatten är definitivt inte drickbart om det inte avsaltats.

Rå fisk äter man inte om man inte vill bli sjuk, det KAN gå bra men jag skulle inte chansa pga. att fisken är värd för mindre trevliga djur och maskar.


Den som är intresserad och vill grotta ner sig i överlevnad kan ladda ner försvarets överlevnadshandbok som finns som PDF på nätet.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Det beror på. Med det jag har med mig till vardags vete sjutton. Men om jag är ute i skogen och knatar har jag, förutom praktiska kläder förstås, oftast med mig saker som plastpåsar, kompass, tändstål, en vass arbetskniv och en snutt snöre och lite sånt. Det ligger liksom i "utebyxorna". Man kan ju gå vilse.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Om jag skulle gå vilse i skogen, jag bor i mellansverige, men i gränstrakterna mellan 3 (!) län (och kandskap), och gränstrakter är ofta glest befolkade, ofta lite bergiga, med stora skogsområden, och en och annan sjö, så skulle jag antagligen vara iklädd mina "normala" utomhus kläder.

Då har jag stövlar eller arbetskängor på fötterna, och i arbetsbyxornas många fickor finns alltid minst en kniv, några (bal-)snören, en tumstock eller måttband, det hänger en minikompass på insidan av en ficka, oftast finns en rulle skogsband, några diverse verktyg som blivit kvar sedan de behövdes senast, och ett par reservläsglasögon i ett hårt fodral.
Min vanliga "ute-i-skogen" jacka innehåller en liten förpackning första förband, som aldrig verkar komma till användning, och ofta ännu mer småplock som fler snören, någon rulle skogsband, några bultar, skruvar eller spikar och använda stumpar av röjsnöre...

Eld kan jag fixa med det jag har i fickorna, och vatten (eller snö) finns det i regel i närheten, men i synnerhet visa tider på året, så vill man koka det innan man dricker, och jag saknar något kärl att koka vatten i.

Vatten är viktigast, och att hålla värmen, men kan man inte koka vattnet, så är risken för magsjuka överhängande. Året om så finns det olika växtdelar (knoppar, rötter eller blad) som man åtminstone kan tugga på, eller koka en soppa eller te på, för att döva hungern och få hjälp med att hålla värmen, men jag saknar ju det där kärlet att koka i...

Har jag tillgång till bilen, så är det för mig som för många andra, mycket enkelt:
Där finns en kort grön spade från armens överskott (Macgyver, är det en attack spade?), en gammal fleecefilt, några små trasmattor, en påse med olika spännband, en flaska t-röd, tändstickor och värmeljus, en ganska liten grön pressening, en dunk vatten (frusen vid minusgrader) och koncentrerad spolarvätska, en liten rund aluminium kastrull från ett trangia kök, ficklampa (batterierna kollas regelbundet), en bunt med diverse verktyg, en liten yxa och en hopfällbar såg....

Har man "fastnat" med bilen bakom stormfällda träd, så blir man ett uns paranoid, eftersom det kan ta en dag innan någon får för sig att åka en viss väg genom skogen och kunna hjälpa till...
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Skulle jag gå vilse i markerna här så ja, jag skulle överleva rätt länge för vid tripp till skogen så är jag klädd därefter, det finns alltid kniv, tändstickor, fnöske med och 99 gånger/100 är ett vapen och ammunition med, men även vapenlös skulle jag klara mig rätt länge i skogarna här uppe.

Finns gott om kallkällor med helt rent vatten att dricka och det finns en hel del mat i skogen faktiskt om än kanske inget man tycker är mumsigt, men överlever på det gör man ju.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp